2024-07-16, 10:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Precis. Det blir inte rättssäkert när köpare inte kan veta på förhand vad de kommer att bli brännmärkta för av Polisen. Om det är nya arbetsmetoder eller bara inkompatibla rutiner som råkat sätta dem i denna rävsax vet jag dock inte. Jag tycker vi ser här att vissa lagar och stigmatiseringen som promotas kring dem, är djupt olämpliga när Polisen inte vill använda dem. Borde tas bort.
Någon som har bilder på de här kvinnorna som köpt sex? Vore intressant att se hur de ser ut.
Är det enbart för påsättning eller även lesbisk sex?
Citera
2024-07-16, 10:08
Medlem
Kan någon förklara summorna på 6000-10000 kr? Samt summorna som ligger på 500-1000 kr. Vad tror man detta handlar om?
Citera
2024-07-16, 10:09
Medlem
En av dessa som swishat 2600 är en ung pilot.

Två andra är gifta.
En boråsare vars fru är gravid.
En äldre man som har 3 barn.

Oj oj……
Citera
Maviels avatar

Moderatormeddelande

Postat av Maviel 2024-07-16, 11:24
Moderator
Det är inte tillåtet att publicera listan i maskad eller omaskad form i tråden. Det är tillåtet att länka till externa källor exempelvis FUP.

/Moderator
2024-07-16, 11:32
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Här är hela Swishlistan.
(Alla på listan behöver inte köpt sex, det är varierande summor och det är alla som swishat GM)

*Censurerad*

EDIT: Moderatormeddelandet att det inte är tillåtet att publicera listan, även maskad dök upp medans jag skrev. Så den är raderad.

EDIT2: Här är listan på Pastebin
Lösenord: ypg9YRFAtz

https://pastebin.com/vkuhCeHY
Senast redigerad av Orcinus-orca 2024-07-16 kl. 11:41.
Citera
2024-07-16, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Men varför är det ett så stort problem, hade du varit lika upprörd om Ica råkat släppa en lista över vilka varor folk köpt.
Sedan förstår jag inte hur man kan vara så korkad att man köper horor av en hallick med Swish.
Ja, om någon kan se hur mycket öl och cigaretter jag köpt på ICA skulle jag bli upprörd.
Citera
2024-07-16, 12:46
Medlem
GrillTeknikers avatar
Det mest anmärkningsvärda är inte att polisen släpper en lista, utan att folk swischar när de köper sig ett fnask. Kan dessa människor ens knyta skorna? Måste ju vara helt hål i huvet.

Ungefär som att man skulle gå till "Sexy Hookers Bar" i Pattaya och betala med VISA-kortet, alldeles oavsett om någon har tillgång till ens kontoutdrag eller ej. Banken och rättsväsendet har det. Ett sånt namn på kontoutdraget ser ju direkt misstänkt ut.
Senast redigerad av GrillTekniker 2024-07-16 kl. 12:50.
Citera
2024-07-16, 13:18
Medlem
PoljeXs avatar
Att bevis av typen ekonomisk transaktion ingår i en förundersökning är varken ”ny arbetsmetod” eller uthängning. Det är bara fakta. Vad som ingår i en förundersökning är dessutom ytterst upp till åklagaren.
Varför skulle polisen undvika bevis? Det vore ju olagligt.
Bara skenheliga lallare tror att de kan vara anonyma när de skickar pengar till kriminella.
Köpt Ikea-möbel?
Allvarligt, tror du på den själv?

Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Jag förstår att polisen är underbemannade och drunknar i anmälningar. Men att hänga ut potentiella torskar eller narkotikaköpare för allmän beskådan är inte en rimlig metod för att straffa dessa, ej dömda, potentiella brottslingar. Särskilt då vi inte vet om aktuell swish betalat för sexköp/narkotika eller något helt annat. Människor, med klassisk pöbelmentalitet, kommer att döma dig om du förekommer på en swishlista, oavsett om du swishat några tusenlappar, en tusenlapp eller 250kr. Det kan inte vara upp till folket att avgöra om en swish betalat för sex, narkotika eller en Ikea-möbel från blocket. Denna nya arbetsmetod är rent av vidrig och riskerar att förstöra oskyldiga liv. Men att polisen inom vissa områden gör mer skada än nytta är ingenting nytt.
Citera
2024-07-16, 13:56
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Har gått igenom namnen.
De allra flesta är:

Babbar MENA
Svenskar
Balkan

Bra att svinen hängs ut.
Citera
2024-07-16, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PoljeX
Att bevis av typen ekonomisk transaktion ingår i en förundersökning är varken ”ny arbetsmetod” eller uthängning. Det är bara fakta. Vad som ingår i en förundersökning är dessutom ytterst upp till åklagaren.
Varför skulle polisen undvika bevis? Det vore ju olagligt.
Bara skenheliga lallare tror att de kan vara anonyma när de skickar pengar till kriminella.
Köpt Ikea-möbel?
Allvarligt, tror du på den själv?

Att inkludera listorna i sin helhet i offentliga FUPar är nytt. Och möjligen en ny arbetsmetod, det får tiden utvisa. Och ja, det är godkänt av åklagare. I fallet med swishlistan i Sundsvall godkände även J.O att inkludera dessa listor i offentliga förundersökningar. Alltså är det lagligt. Det betyder inte att det är etiskt korrekt att hänga ut alla som swishat till ett visst nummer som förekommer i en FUP om narkotika/sexköp när de inte kan bevisa vad som köpts. Det säger väl sig självt. I detta fallet kanske en swish på 2-3k (eller vad det nu kostar) är en ganska tydlig indikation på vad som köpts. I fallen med kokainförsäljning är det i regel 800-1000kr grammet. Men om samma kriminell säljer en gammal telefon, TV, guccikeps, borrhammare, bil eller vad fan som helst på valfri marknadsplats så hamnar du på samma lista. Mig veterligen använder kriminella tjänster som blocket och marketplace i samma utsträckning som oss andra. Särskilt när det gäller dyrare varor. Totalt orimligt att jag köper en billig bil för 30k för att bli uthängd i en FUP angående sexköp eller kokain. Undvika bevis? Det är enkelt löst genom att maska 1-2 siffror i numret i FUPen som släpps till allmänheten. Om du tycker att dessa telefonnummer i sin helhet utgör viktig bevisföring så kan de naturligtvis använda dessa i sin helhet i rättegångssalen.

Det hela handlar om att det inte tillför någonting att släppa omaskade swishlistor i FUP för svenska folket att granska. Behövs de i rättegångssalen kan de avmaskas där. Syftet att släppa omaskade listor är att straffa och skrämma de som finns på listorna, och för att avskräcka andra. Det är tillräckligt fel att outa de som misstänks ha köpt någonting olagligt, eftersom dessa ännu inte är dömda. Men det är ännu mer fel om ens ett enda namn på dessa listor är där av laglig orsak. Då är det rent av vidrigt.

Polis och åklagare kanske borde använda sig av de lagstadgade metoder de har att tillgå istället. Till exempel att åtala vid misstanke. De bör inte släppa omaskade swishlistor för att medvetet åsamka förekommande på dessa listor offentlig skam, relationsproblem och uppsägningar. Det sysslar dumpen med. Inte myndigheter.
Citera
2024-07-16, 15:00
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Har gått igenom namnen.
De allra flesta är:

Babbar MENA
Svenskar
Balkan

Bra att svinen hängs ut.

Jag såg att väldigt många av namnen såg osvenska ut.
Beror det på att dom är överrepresenterade?
Eller ser demografin i Göteborg ut så nu för tiden?
Citera
2024-07-16, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Jag såg att väldigt många av namnen såg osvenska ut.
Beror det på att dom är överrepresenterade?
Eller ser demografin i Göteborg ut så nu för tiden?

”Nu för tiden”

Göteborg har varit överbefolkat av babbeluringar sedan Jugoslavienkriget. Det har bara blivit värre med alla araber som kommit sedan 9/11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in