Citat:
Ursprungligen postat av
Parmenideswannabe
Mitt liv följer samma mönster vart jag än vänder mig och går på upprepning.
Premiss 1: Det förefałler troligt att om min hjärna producerar allt omkring mig, så kommer allt omkring mig gå i cyklar gällande både extern positivitet och negativitet.
Premiss 2: Mitt liv går i upprepade beteendecyklar från externa världen.
Slutsats: Min hjärna producerar den externa omvärlden (med hänvisning till 1).
Slutsats: Solipsism gäller. Endast jag existerar.
Hur ser ni på min härledning?
Även om (1) gäller så kan man inte gå från "troligt" till "det är så."
Jag skulle ändra det hela lite grann. Om livet går i personliga cykler så stödjer det att livet är personligt. Det är ett rimligare mellansteg så att säga. Det är dessutom en mycket svagare utsago, och kräver därför inte lika mycket evidens.
Vill man sen koppla det till solipsism så blir det minst ett steg till i resonemanget, och därmed mindre troligt, per automatik.¹ (Hur mycket mindre troligt beror delvis på hur man strukturerar det.)
Hur som helst så är solipsism "gratis" ifall man tar den vettiga versionen: Man kan inte veta om det finns någon annan som är medveten. Det är helt enkelt sant. Varför nöja sig med en utsago i stil med "det finns inte någon annan" när det finns en mycket starkare utsago som dessutom är mycket mer intressant?
⁽¹⁾ P(A & B) ≤ P(A), det vill säga, sannolikheten att två saker gäller är alltid mindre än att bara en av dom gäller.