Flashback bygger pepparkakshus!
2024-07-16, 16:42
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Han var inte ointelligent utan snarare intelligent (inom vissa områden) men konstig och asocial. Han presterade bra i matematik och naturkunskap men jobbade som måltidsbiträde istället för att göra akademisk karriär. Jag får aspergervibbar av GM.
Redan på 90-talet innan internet var någon var man hade pratades det om ”terroristhandboken” som hade beskrivningar på bomber mm. Så det är inte så svårt att komma över instruktioner.
Ja, bombrecept har ju cirkulerat hur länge som helst. T.ex. Anarkistens kokbok är en klassiker. Han måste alltså ha satt sig in i detta utan att nån anat oråd. Sen vet vi ingenting om vad det handlar om för sorts sprängladdningar. Kan ju vara enkla rörbomber. Jag tycker mest att det är märkligt att han lyckats förbereda sig så pass väl ändå givet omständigheterna. Han var bokstavligt talat en hårsmån från att lyckas. Med bomberna hade det kunnat gå i lås.
Citera
2024-07-16, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Mobbare kommer alltid finnas tyvär oavsett i det här fallet hade det varit bra om han togs ur klassen och fick gå i någon anpassad klass istället, eller hemmaundervisning i värsta fall

Eller att ta mobbarna ur klassen. Mycket mer logiskt. Är det inte på tiden att man börjar tala lite mer om mobbarna som problem istället för offren för mobbning? Även de som inte blir våldsamma lider ju.
Senast redigerad av Opriviligierad 2024-07-16 kl. 16:55.
Citera
2024-07-16, 17:14
Medlem
Lofns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Jag läste ett citat från en tidigare klasskamrat att han inte var mobbad, mer av en enstöring men som ändå hade några vänner.
...
Här säger en klasskamrat att han var mobbad praktiskt taget varje dag https://www.youtube.com/watch?v=NVMtQ4piGR8
Citera
2024-07-16, 17:32
Medlem
Lofns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
"In 2019, about 22 percent of students ages 12–18 reported being bullied at school during the school year"

"In 2022, there were about 25.8 million children between the ages of 12 and 17 years old living in the United States. "

Så då tar vi 22 procent av 26 miljoner...

6,160,000

Så av minst 6 miljoner mobbade barn så var antalet som växte upp och sköt Trump...

1.

en person.

Är det då fortfarande relevant att prata om att mobbningen var orsaken?
Antagligen inte enda orsaken men det bidrog troligtvis. Sedan har jag svårt att tro att 22 procent av eleverna är mobbade. Visst, jag kan tänka mig att 22 procent blivit taskigt behandlade någon gång. Men för att brytas ner permanent behöver det nog vara regelbundet under lång tid. Från min skoltid kan jag nog bara minnas kanske en eller två som var rätt ordentligt utsatta.

Skulle vara intressant att veta hur många av de som begår mass-skjutningar som varit mobbade.

Det finns ju alltid undantag. Charles Whitman funderade själv på varför han kände sådant hat och skrev ett brev där han rekommenderade att hans hjärna skulle undersökas. Och mycket riktigt fann man en tumör.
Citera
2024-07-16, 17:44
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Här säger en klasskamrat att han var mobbad praktiskt taget varje dag https://www.youtube.com/watch?v=NVMtQ4piGR8
Verkar ju vara mobbaren själv som pratar! Han flinar ju och är typ glad över det hela:
" He was just bullied everyday! " Skit-roliga att ha omkring sig..

Det kanske är så att det blir lättare att bli till en ensamvarg när alla mobbar en och resten ser på och inte gör något? Vad vet jag..

Skumt bara att alla i USA ska vara så kåta på status och skit så de bajsar på alla som har lägre status, är fulare och så. Ingen verkar bli uppfostrat till att vara respektfull mot alla oavsett hur de ser ut eller är.

Vill inte försvara GM eftersom han blev ju till en monster och mördare själv men jag kan inte sluta undra om det kunde ha förebyggts i tid?
Citera
2024-07-16, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Verkar ju vara mobbaren själv som pratar! Han flinar ju och är typ glad över det hela:
" He was just bullied everyday! " Skit-roliga att ha omkring sig..

Det kanske är så att det blir lättare att bli till en ensamvarg när alla mobbar en och resten ser på och inte gör något? Vad vet jag..

Skumt bara att alla i USA ska vara så kåta på status och skit så de bajsar på alla som har lägre status, är fulare och så. Ingen verkar bli uppfostrat till att vara respektfull mot alla oavsett hur de ser ut eller är.

Vill inte försvara GM eftersom han blev ju till en monster och mördare själv men jag kan inte sluta undra om det kunde ha förebyggts i tid?

Många av de här ensamma attentatsmännen har en liknande bakgrund av isolering och hat från samhället som senare leder till självisolering och ett hat mot samhället.

Och sen frågar sig människor varför den här typen av dåd sker.

Finns ett ordspråk som lyder: The child who is not embraced by the village will burn it down to feel its warmth.

Det här fenomenet kommer bara accelerera tyvärr.
Citera
2024-07-16, 17:54
Medlem
jhww82s avatar
Något nytt om republikanen som sköt Trump i örat och dödade en hardcore MAGA snubbe?

Enligt lokala medier så har grannarna vittnat om att familjen dagar innan placerat ut MAGA flaggor och annat Trump skräp på deras gräsmatta.
Citera
2024-07-16, 18:00
Medlem
Citat:
Han var inte ointelligent utan snarare intelligent (inom vissa områden) men konstig och asocial. Han presterade bra i matematik och naturkunskap men jobbade som måltidsbiträde istället för att göra akademisk karriär. Jag får aspergervibbar av GM.
Redan på 90-talet innan internet var någon var man hade pratades det om ”terroristhandboken” som hade beskrivningar på bomber mm. Så det är inte så svårt att komma över instruktioner.

Crooks studerade på college fram till i maj, blev sedan antagen till universitetet med start hösten 2024. Men tackade nej till platsen. Var jobbet som måltidsbiträde extraknäck? Eller började han i våras?

Så här skriver BBC

Crooks worked in a local nursing home kitchen just a short drive away from his home, where staff members have said that he passed a background check and raised no concerns.

The Community College of Allegheny, or CCAC, has confirmed that Crooks attended the school between September 2021 and May 2024. He graduated with an associate degree in engineering science.
In a statement sent to the BBC, the college noted that he graduated "with high honours" and that a review of his records turned up no disciplinary, student conduct or security-related incidents.

The University of Pittsburgh also told the BBC that in February he was was accepted as a transfer student there for the fall 2024 semester. The following month, he elected not to attend.

BBCs reporter besökte CCAC vid två tillfällen men lyckades inte hitta någon på campus som känt honom. Enligt CNN ska föräldrarna som samarbetar med polisen uppgett att han inte hade några direkta vänner. Han beskrivs ju också som en 'loner' av vittnen. Så någon variant på autismspektrat kan man ju tänka sig. Svårt med sociala kontakter.

Livsinstinkten är ju stark hos de flesta människor. Crooks hade ju analytisk förmåga så han förstod ju säkerligen att han skulle bli dödad under sin attack om inte annat av bomben om den nu var plan B. (eller för egen hand). Man undrar varför han inte kunde se någon framtid för sitt eget liv? Och självklart också om motivet. Men det senare kommer troligen att klarna. Om de kan få fram mer information från hans mobil.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2024-07-16 kl. 18:03.
Citera
2024-07-16, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Tack för länken. Denna har kanske fortfarande två personer ännu inte sett. Snubben verka lite störd.
Citera
2024-07-16, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Hur fan har han lyckats med konststycket att tillverka de här sprängladdningarna som polisen hittade i bilen? Fjärrkontroll och allt. Det har ju framgått att killen var rätt begåvad i naturämnena, men att bygga bomber är kanske inget man gör i en handvändning utan instruktioner. Några såna har ännu inte hittats. En möjlighet är så klart att GM använt en annan enhet när han hade sitt fuffens för sig.

Vad säger att det är han själv som tillverkat bomberna? Det kan vara medhjälpare, en eller flera inblandade.
Citera
2024-07-16, 19:15
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opriviligierad
Eller att ta mobbarna ur klassen. Mycket mer logiskt. Är det inte på tiden att man börjar tala lite mer om mobbarna som problem istället för offren för mobbning? Även de som inte blir våldsamma lider ju.

Citat:
Det är väl inte intelligent att försöka mörda Trump samt hur är det relevant att han blivit mobbad.

Det är inget som ger en mördarprofil. Värdelöst information hitills.

Det hade passat in på 40% av alla studenter som är duktiga på matematik. Inte fan är de mördare för det.
Citera
2024-07-16, 19:43
Medlem
Undrar vad det sista GM såg, hörde och tänkte innan han dog.
Såg han att han missade Trump (annat än örat)?
Jag hoppas att han registrerade missen och tänkte sista tanken "jag missade skottet, det sista jag gör i livet är att misslyckas, jag verkligen är en förlorare" (fast på engelska då förstås).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in