Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Man tror inte på vetenskap, man accepterar den eller inte. Och det behövs rätt goda skäl för att inte acceptera det vetenskapen kommer fram till. Om vi skulle bränna alla heliga böcker och all vetenskaplig litteratur och vänta tills alla som läst dem dött, så skulle de heliga böckerna aldrig kunna återställas, till skillnad från de vetenskapliga eftersom den sanningen existerar utanför böckerna.
Man gör om undersökningarna och experimenten och kommer fram till samma sak.
Ingen skulle kunna hitta på det som står i de heliga böckerna igen.
Om du tycker att det känns bättre att tro på religion så står det dig fritt, så klart. Det har dock inget med sanningshalten i religion att göra.
If there is any religion that could respond to the needs of modern science, it would be Buddhism.
Albert Einstein
If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it.
Albert Einstein
It seems to me that the idea of a personal God is an anthropological concept which I cannot take seriously. I also cannot imagine some will or goal outside the human sphere... Science has been charged with undermining morality, but the charge is unjust. A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties and needs; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by fear of punishment and hope of reward after death.
Albert Einstein
Du kan citera Einstein hur mycket du vill, det är allmänt känt att man använder honom för att föra fram påstådda citat som aldrig sagts.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Reli...lbert_Einstein
Citat:
Agnosticism and atheism
edit
Einstein said people could call him an agnostic rather than an atheist, stating: "I have repeatedly said that in my opinion the idea of a personal god is a childlike one. You may call me an agnostic, but I do not share the crusading spirit of the professional atheist whose fervor is mostly due to a painful act of liberation from the fetters of religious indoctrination received in youth. I prefer an attitude of humility corresponding to the weakness of our intellectual understanding of nature and of our own being."[15] In an interview published by the German poet George Sylvester Viereck, Einstein stated, "I am not an Atheist."[11] According to Prince Hubertus, Einstein said, "In view of such harmony in the cosmos which I, with my limited human mind, am able to recognize, there are yet people who say there is no God. But what really makes me angry is that they quote me for the support of such views."
Problemet är att du inte är smart nog att förstå vad jag säger eller snarare
Vad jag menar. Einstein hade förstått mig, till och med min luddiga tanke kring kvantfysik. Bara tillräckligt begåvade människor gör det trots att jag inte kan något alls om fysik. Eller är något geni. Det är också hyfsat mätbart, den intellektuella kapacitetens begränsningar när det kommer till förstånd.
Majoriteten av oss förstår dock det du presenterar vilket är
enklaste gymnasienivå om ens det, jag tror man ska förstå det med falisifiering när man går ut grundskolan.
Om man brände alla religiösa böcker så skulle deras berättelser återuppstå

Det här är också lägre gymnasienivå av förmåga till att begripa något nämligen att vi berättar ungefär samma berättelser hela tiden. Därför skulle religionen återuppstå pga
människans kognitiva förmåga till att hitta på historiier, förklara världen osv.
Det du glömmer bort är det motsatta vilket du inte förstår. Om vi bränner
alla böcker i världen är det religionen som först kommer återuppstå. Dvs om ingen minns något imorgon av vad de läst/hört är det religionernas berättelser som kommer tillbaka.
Du har för låg intelligens för att på egen hand förstå att vetenskapen är född ur religionen, inte tvärtom. Det var de absolut smartaste tänkarna med utbildning i en religiös värld, som gjorde framsteg.
Det barnsliga Einstein refererar till är er iq. Era kognitiva förmågor att tänka självständigt.
Skillnaden mellan religion och vetenskap är att skriftspråket idag är norm liksom tid att tänka, läsa, studera. Att komma med påståenden om religionen utan att förstå människans väsen när vi har all tänkbar kunskap samt i te heller förstå att bibeln ni älska arr slå sönder der när ni attackerar kristna som exempel, skrevs över 800 år. Något sådant. Idag kan jag skriva en lika tjock bok på mindre än en månad med likadana berättelser.
Redan där visar du på hur dum du är när du som ateist yrar om 6 dagar kring en bok en mängd människor behövde 800 år på att skriva när du själv knappast klarar av att redogöra exakt vad som hänt, bit för bit, i ditt eget liv den senaste månaden korrekt.
Det är sådant som stör mig.med folk som hoppar på olika slags troende människor. Ni är så himla dumma när ni försöker tänka och rabblar allt ni hört andra. Du förstår inte att det är din
tro efter en lära du behövt undervisas i och vars slutsatser du själv aldrig klarat av att helt på egen hand komma fram till.
Du förstår inte ens mig automatiskt. Jag tänker friare än vad du gör medan du är mer låst vid det du lärt. Ingenting nytt presenterar du som argument utan andras argument och i det hade religion likaväl varit din grej. Du förstår om människan levt mycket kort tid sedan jordens uppkomst så har hon inte ens hunnit dra efter andan om vi ska räkna tid där läran varit vetenskap och inte religion.
Men du förstår inte sambandet.