2024-07-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Så här skrev Robert Dahlfors på FOI i sin rapport.

” och de flesta underrättelsetjänster före kriget grovt hade överskattat Rysslands militära förmåga och *samtidigt underskattat Rysslands politiska målsättningar, dess villighet att gå i krig för dem, dess villighet att ta risker, och dess brutalitet.

På FOI var vi under förspelet till kriget oeniga om huruvida Ryssland faktiskt skulle vara berett att starta ett storkrig över Ukrainas status. Men vi var eniga om att Ryssland var en stark militärmakt som skulle kunna besegra Ukraina på några veckor, ungefär som Polen krossades 1939. Nu behöver vi ta reda på varför det blev fel och hur vi kan förändra våra analysmetoder.”

https://www.axess.se/artiklar/krig-styrs-av-mer-an-fornuft/

Den här lilla biten är också värd att ta med:

"Som en landsflyktig rysk oligark med eftertryck sade i våras: 'Varför skulle armén vara bra när allting annat i landet är skit?”'
Citera
2024-07-15, 19:21
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Komik på hög nivå igen, Putin kommenterar skjutingen i USA med " vi kan inte acceptera politisk våld..."
och det säger mannen som beordrat mord på 10-tals, minst.
alltså man orkar inte skratta åt honom längre.

4.44 in i videon

https://www.youtube.com/watch?v=oOibCUB4z7I

Över 400jounalister har blivit mördade i ryssland sen 1991. Tiotusentals politiska motståndare till Putin har antingen dödats sitter fängslade eller har flytt landet. Putins mördarorgier befinner sg i en annan division.
Citera
2024-07-15, 20:17
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Över 400jounalister har blivit mördade i ryssland sen 1991. Tiotusentals politiska motståndare till Putin har antingen dödats sitter fängslade eller har flytt landet. Putins mördarorgier befinner sg i en annan division.

Det var väl Stalin som gav upphov till citatet " En människas död är en tragedi och tusentals är statistik "

Darth Putler vill väl inte vara sämre ?
Citera
2024-07-15, 20:18
Medlem
Vi får ta det steg för steg.

1) Chansen att Trump vinner valet är 43% mot 41%. Det är ingen stor marginal även om swingstaterna är viktigast.

2) Att Trumpen kallat Zelenskyi för en "begger" skall vi ta lugnt på. Övervägande delen av republikanska pattarna förlåt partiet är för hjälpen till Ukraina. Jag har glömt om Moscow Mike är republikan men jag tror det. Trumpen kan alltså inte sätta sig över partiet.

3) Om Europa steppar upp och betalar mer tror jag inte att den nye ödmukare Donald kommer att svika Ukraina. Det blir lite mindre men Zelensky får börja jobba och det skall han ju göra.

Men först får vi se vem som vinner valet. Det är inte avgjort. Det kan bli en Kamel utan kamelryttare som vinner... ....inte Biden alltså. Ursäkta jag gick lite off topic men samtidigt är ju amerikanska valet viktigt för Ukraina och för Europa.
Citera
2024-07-15, 20:47
Medlem
Ukrainarna hittade en grupp ryssar ute på färd med 5 kinesiska golfbilar och en motorcykel.

Grillparty

https://www.reddit.com/r/ukraine/s/OhAlTpKv7l
Citera
2024-07-15, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det finns en annan aspekt. S500 ses som Rysslands strategiska kärnvapenförsvar. Liksom deras stora radaranläggningar som skall se interkontinentala ballistiska robotar som Ukraina har förstört en av. Och bombflygplanen är också en del i det. Så att slå ut dessa system hotar Rysslands strategiska försvar, vilket många i Ryssland borde se som oacceptabelt. Är Ukraina värt att förlora sin förmåga att försvara sig mot och vedergälla ett kärnvapenanfall? Det rubbar hela den balansen som bygger på att båda sidor kan förinta den andra sidan.

Men det känns rätt så tveksamt att ens ryssland ser det som ett strategiskt kärnvapenförsvar?

Speciellt med tanke på hur svårt det är att försvara sig mot ICBM och att inget tyder på att en upp-hottad S400 verkligen levererar vad ryssar lovar och att dom möjligen t.o.m. satt ett batteri på Krim av alla ställen.

En del påstår att detta var det enda av sitt slag, jag vet inte men känns lite som en nothing burger ..eller terrorbalans?
Citera
2024-07-15, 21:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Men det känns rätt så tveksamt att ens ryssland ser det som ett strategiskt kärnvapenförsvar?
Speciellt med tanke på hur svårt det är att försvara sig mot ICBM och att inget tyder på att en upp-hottad S400 verkligen levererar vad ryssar lovar och att dom möjligen t.o.m. satt ett batteri på Krim av alla ställen.
En del påstår att detta var det enda av sitt slag, jag vet inte men känns lite som en nothing burger ..eller terrorbalans?

Många i Ryssland har nog överskattat dessa vapensystem, och även många i väst. Så den största rubbningen av terrorbalansen är kanske insikten om hur dåliga de ryska systemen är. USA är nog inte lika rädda för ett kärnvapenkrig idag som 2021. Kanske måste "vi" i Väst syna Putins kärnvapenkort?
Citera
2024-07-15, 21:35
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:

Såg nåt idag att ryssen ska tydligen ha 4 S-500 aktiva. Eller nu 3 om det stämmer att en är skrot.
Citera
2024-07-15, 21:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Såg nåt idag att ryssen ska tydligen ha 4 S-500 aktiva. Eller nu 3 om det stämmer att en är skrot.

Jag har hört något förut om att dessa innan kriget endast var i Moskvaområdet för att skydda Moskva mot strategiska vapen. Men jag vet inte om det är sant.
Citera
2024-07-15, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Många i Ryssland har nog överskattat dessa vapensystem, och även många i väst. Så den största rubbningen av terrorbalansen är kanske insikten om hur dåliga de ryska systemen är. USA är nog inte lika rädda för ett kärnvapenkrig idag som 2021. Kanske måste "vi" i Väst syna Putins kärnvapenkort?

Mycket kokas nog ner i vad ”vi” i väst vill ha för resultat.

Jag tror inte att Biden-administrationen(eller en möjlig Trump-styrd dito) tex är överdrivet oroliga för att ryssland kommer attackera just USA med kärnvapen även om dom heller inte har tillgång till något wunderwaffe som kan skydda sig mot en sådan attack.

Förr eller senare nås en topp, eller botten.
Citera
2024-07-15, 21:48
Medlem
Nu ikväll har Trump i USA valt sin vice president kandidat, JD Vance. Denne verkar vara en ”Amerika first”-kille som är skeptisk till Ukrainastöd. Det verkar vid en första anblick dåligt för Ukraina och världen. Men kanske kan detta snabba på skeendet i kriget? För efter den boost Trumps popularitet fått efter helgens attentatsförsök kan ett av Bidens kort att spela ut, för att öka sin vinstchans i det kommande valet, bli att gå mer all-in i kriget och t ex tillåta Ukraina attacker inne i Ryssland m m. Om Putin då eskalerar kommer inte Trump, om han vinner, kunna backa som en fegis. Han är en tough guy ju. Kan bli en spännande tid framöver gällande Ukrainasituationen. Ryssland är nog rätt pressade nu och det kan vara perfekt läge för Ukraina med allierade att gå all in.
Senast redigerad av CenturyVoltaire 2024-07-15 kl. 21:56.
Citera
2024-07-15, 21:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Mycket kokas nog ner i vad ”vi” i väst vill ha för resultat.

Jag tror inte att Biden-administrationen(eller en möjlig Trump-styrd dito) tex är överdrivet oroliga för att ryssland kommer attackera just USA med kärnvapen även om dom heller inte har tillgång till något wunderwaffe som kan skydda sig mot en sådan attack.

Förr eller senare nås en topp, eller botten.

Kanske interkontinentala kärnvapenrobotar kommer ödelägga några storstäder i Europa med miljontals döda innan UKs och Frankrikes vapen bombar Ryssland och USA sänker alla Ryska kärnvapenubåtar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in