Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Det finns en annan aspekt. S500 ses som Rysslands strategiska kärnvapenförsvar. Liksom deras stora radaranläggningar som skall se interkontinentala ballistiska robotar som Ukraina har förstört en av. Och bombflygplanen är också en del i det. Så att slå ut dessa system hotar Rysslands strategiska försvar, vilket många i Ryssland borde se som oacceptabelt. Är Ukraina värt att förlora sin förmåga att försvara sig mot och vedergälla ett kärnvapenanfall? Det rubbar hela den balansen som bygger på att båda sidor kan förinta den andra sidan.
Det är väl en av anledningarna till att popov nu sitter på rossija-1 kanalen och pervot peskov nu sitter och snattrar hur ryssen ska förstöra europeiska huvudstäder.
Citat:
Peskov varnade för att placering av vapen i Tyskland skulle kunna göra europeiska huvudstäder till mål för ryska missiler.
- Europa är målet för våra missiler, vårt land är målet för USA:s missiler som är stationerade i Europa.
...
Enligt Peskov skulle den pågående konfrontationen kunna destabilisera hela Europa på samma sätt som det kalla kriget slutade med Sovjetunionens kollaps.
Citat:
På söndagen fortsatte Jevgenij Popov, parlamentsledamot för statsduman och TV-presentatör, att följa samma linje som Peskov på Rysslands statliga kanal Rossija 1.
- Nästan alla europeiska huvudstäder kommer att hotas om våra missiler placeras ut i Kaliningrad: Berlin, Warszawa, alla de baltiska staterna, Paris, Bukarest, Prag och, naturligtvis, amerikanska baser i Tyskland, sa Popov i sändningen.
För att hjälpa Popov hade kanalen beställt en karta över ryska missilmål. Slutligen sände propagandisten hälsningar till Storbritannien, som han kallade "Rysslands traditionella fiende".
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/564b7d43-5cff-483f-8c20-cc857485ca8b
Hur många gånger har nu ryssfittan hotat att förinta oss? Har tappat räkningen.
Kanske dags för Nato att sätta upp en röd linje: "Vi ser missiler i Kaliningrad, och vi förvandlar era städer till grus".
Och snart kommer ryssapologeterna in - och i sin felaktigt grundade rädsla av att få en rysk missil i huvudet - och skriker "Fred nu! Låt ryssen rövknulla oss alla. Låt dem få allt de pekar på oavsett när det sker. Jag är rädd, jag bryr mig bara om mig själv och sköter mig själv medan jag skiter i alla andra. Jag vill inte få en rysk missil uppstoppad i röven" eller nåt liknande nonsens.