2024-07-15, 15:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag bumpar detta och gör en allmän efterlysning.
Vad vet vi om existens, placering och status på ryska luftvärnssystemet S-500?
- Finns det en (1) uppsättning av systemet och det flyttades från Moskva till Krimsidan av Kertj-sundet förra månaden?
- Slogs det ut 28:e juni? Till stora delar eller litegrann?
- Kommer det i bruk igen?
- När det fungerar, täcker det enbart Kertjbron eller även färjelägena i sundet? Eller halva Krim och lite till?
Vad vet vi?

Inga bekräftade förstörda i Oryx. Är väl lite svårt med fotobevis långt bakom fronten.
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html
Citera
2024-07-15, 15:28
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag bumpar detta och gör en allmän efterlysning.

Vad vet vi om existens, placering och status på ryska luftvärnssystemet S-500?
- Finns det en (1) uppsättning av systemet och det flyttades från Moskva till Krimsidan av Kertj-sundet förra månaden?
- Slogs det ut 28:e juni? Till stora delar eller litegrann?
- Kommer det i bruk igen?
- När det fungerar, täcker det enbart Kertjbron eller även färjelägena i sundet? Eller halva Krim och lite till?

Vad vet vi?

Mer åsikter än kunskap:
S500 verkar ha målats upp som någon form av Enhörning och wunderwaffe både av Ryssland själva och av NAFO i samband med att man höjt bekämpningen av ett sådant system till skyarna.

Lite längre range och förmåga till rymdbekämpning men på det stora hela för Ukraina så spelar det lite roll om Ryssland har 56 x 8st S400 launchers och 1 x 8 st S500 launches eller om Ryssland har 62 batterier med S400. Jakten på det mytomspunna S500 systemet är lite väl hypad och omgärdat av lite väl mycket snack.

Så länge de kan deploera två S400 system som ersättning för ett utslaget S500 system motsvarar den taktiska och operativa vinsten av att slå ut en S500 inte det som förväntats av twitter/TG/discord/bloggare.

Vad ett bekräftat utslaget S500 däremot skulle visa är dels Ukrainas kapacitet att bekämpa, men även Rysslands bristande kapacitet att lösa närförsvaret av den.

Om en S500 ryker pga en ATACMS så är det S500 systemet som man kan skratta åt, men om en S500 ryker pga en Ukrainsk hemsnickrad moppedrönare så har det ingenting med S500 kapaciteten att göra. Den ska inte självskydda mot drönare. Det är för dyrt. Det ska SHORAD göra.
Citera
2024-07-15, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Ca 1100 ryssgrisar blir avverkade per dag.

Jävlar, då måste totalen va över en halv miljon ?
Citera
2024-07-15, 15:45
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Trumps ego kanske har fått sig en liten knäck nu. Han tror ju sig vara bundis med Putin. Men Putin visar att Putin i vart fall inte är kompis med Trump. "Rysslands ledare Vladimir Putin tänker inte ringa Donald Trump och beklaga efter mordförsöket i helgen, rapporterar Reuters." Putin har inte heller gjort några uttalanden efter mordförsöket på Trump.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0VV490/liverapportering-skottlossning-under-trumps-tal
Kung Charles har enligt BBC skrivit en privat hälsning till Trump efter dådet. En sådan gest ska nog inte underskattas när det gäller Trump. Jag skulle tro att Trumpen är väldigt besviken på Putin. Det ska bli mycket intressant att se hur/om Trumps inställning till Nato och Ryssland ( inkl kriget i Ukraina) påverkas av reaktionerna efter attentatet. I bästa fall trillar poletten ned och Trump börjar inse att USA måste stödja Ukraina så länge som det behövs.
Citera
2024-07-15, 15:49
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jaså? Några dagar innan invasionen intervjuades Johan Norberg, forskningsledare på FOI och sa då att det inte är någon
"baggis att invadera ett land med över 40 miljoner invånare. Den ukrainska befolkningen har visat en stark vilja att försvara sitt land". Konrad Muzykas budskap var det motsatta.
https://www.svd.se/a/1O0QEQ/expert-ingen-baggis-for-ryssland-att-invadera

Så här skrev du:

Tänker du på Su-57? Ryssarna lär ha ungefär 20 st sådana varav ett förstördes av Ukraina förra månaden när det stod parkerat på ryskt territorium. Enligt uppgift ska ingen ha sett detta fantastiska flygplan i strid, så jag vet inte om Su-57 utgör ett hot mot F-16 mer än på pappret.
https://www.svd.se/a/4Bzlve/ukraina-bombade-toppmodernt-ryskt-plan-langt-in-i-ryssland

Vilka plan och liknade han syftar på kan du inte fråga mig då jag inte påstått att jag har expertis eller åsikt i ämnet..
Citera
2024-07-15, 15:57
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Jaså? Några dagar innan invasionen intervjuades Johan Norberg, forskningsledare på FOI och sa då att det inte är någon
"baggis att invadera ett land med över 40 miljoner invånare. Den ukrainska befolkningen har visat en stark vilja att försvara sitt land". Konrad Muzykas budskap var det motsatta.
https://www.svd.se/a/1O0QEQ/expert-ingen-baggis-for-ryssland-att-invadera

Så här skrev du:

Tänker du på Su-57? Ryssarna lär ha ungefär 20 st sådana varav ett förstördes av Ukraina förra månaden när det stod parkerat på ryskt territorium. Enligt uppgift ska ingen ha sett detta fantastiska flygplan i strid, så jag vet inte om Su-57 utgör ett hot mot F-16 mer än på pappret.
https://www.svd.se/a/4Bzlve/ukraina-bombade-toppmodernt-ryskt-plan-langt-in-i-ryssland

Så här skrev Robert Dahlfors på FOI i sin rapport.

” och de flesta underrättelsetjänster före kriget grovt hade överskattat Rysslands militära förmåga och *samtidigt underskattat Rysslands politiska målsättningar, dess villighet att gå i krig för dem, dess villighet att ta risker, och dess brutalitet.

På FOI var vi under förspelet till kriget oeniga om huruvida Ryssland faktiskt skulle vara berett att starta ett storkrig över Ukrainas status. Men vi var eniga om att Ryssland var en stark militärmakt som skulle kunna besegra Ukraina på några veckor, ungefär som Polen krossades 1939. Nu behöver vi ta reda på varför det blev fel och hur vi kan förändra våra analysmetoder.”

https://www.axess.se/artiklar/krig-styrs-av-mer-an-fornuft/
Senast redigerad av Flugpappa 2024-07-15 kl. 16:04.
Citera
2024-07-15, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Men du kan inte veta det. Strategin är inte en officiell uppgift som man kan googla sig till eller läsa i tidningen.
Du kan som bäst få reda på något via en läcka men hur vet du att ryssarna inte läckt nå ljug med flit?
Det här är sånt som inte kommer fram förrän kriget är slut, tills dess försöker alla lura alla förutom Ulf Kristersson för han är så dum så han berättar i förväg att han ska skicka två stridsledningsflygplan.
Han är nog så dum så han säger det för att skryta men jag tror ryssarna tackar för informationen och skrattar åt dumsvenne.

Tyvärr, du vet inte ryssarnas strategi.

Den stora frågan är, vet ryssarna själva ens hur deras strategi är?
Citera
2024-07-15, 16:17
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vilka plan och liknade han syftar på kan du inte fråga mig då jag inte påstått att jag har expertis eller åsikt i ämnet..
Okej. Du har alltså ingen aning om vad du menade med "de ryska modernaste flygplanen":
Citat:
Det är ju en äldre modell som ev inte riktigt kan mäta sig med de ryska modernaste flygplanen.
Citat:
Så här skrev Robert Dahlfors på FOI i sin rapport.

” och de flesta underrättelsetjänster före kriget grovt hade överskattat Rysslands militära förmåga och *samtidigt underskattat Rysslands politiska målsättningar, dess villighet att gå i krig för dem, dess villighet att ta risker, och dess brutalitet.

På FOI var vi under förspelet till kriget oeniga om huruvida Ryssland faktiskt skulle vara berett att starta ett storkrig över Ukrainas status. Men vi var eniga om att Ryssland var en stark militärmakt som skulle kunna besegra Ukraina på några veckor, ungefär som Polen krossades 1939. Nu behöver vi ta reda på varför det blev fel och hur vi kan förändra våra analysmetoder.”
Jo, men du påstod ju att FOI och "de flesta bedömare" delade Konrad Muzykas åsikt om att ukrainarna skulle ge sig utan strid och låta ryssarna ta över Ukraina. Den citerade texten handlar ju inte om det utan om att Rysslands militära förmåga överskattats.

Som jag skrev tidigare var FOI:s budskap innan invasionen motsatt Konrad Muzykas, dvs FOI:s analys var att den ukrainska befolkningen hade och har en stark vilja att försvara sitt land.
Citera
2024-07-15, 16:28
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Okej. Du har alltså ingen aning om vad du menade med "de ryska modernaste flygplanen":

Jo, men du påstod ju att FOI och "de flesta bedömare" delade Konrad Muzykas åsikt om att ukrainarna skulle ge sig utan strid och låta ryssarna ta över Ukraina. Den citerade texten handlar ju inte om det utan om att Rysslands militära förmåga överskattats.

Som jag skrev tidigare var FOI:s budskap innan invasionen motsatt Konrad Muzykas, dvs FOI:s analys var att den ukrainska befolkningen hade och har en stark vilja att försvara sitt land.

Det finns många analytiker som gör både fel och rätt bedömning och Konrad är en av dem som citeras en del. Han är inget facit utan jag lyfte ett uttalande så som vi gör i tråden. Om han får rätt återstår att se.
Jag har inte hävdat att Ukraina saknat kampvilja utan menade det att de flesta trodde inte de skulle så mot en längre tid. Men vi får såklart hoppas att F-16 och övrigt stöd gör att ryssen ger upp.
Citera
2024-07-15, 18:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Mer åsikter än kunskap:
S500 verkar ha målats upp som någon form av Enhörning och wunderwaffe både av Ryssland själva och av NAFO i samband med att man höjt bekämpningen av ett sådant system till skyarna.

Lite längre range och förmåga till rymdbekämpning men på det stora hela för Ukraina så spelar det lite roll om Ryssland har 56 x 8st S400 launchers och 1 x 8 st S500 launches eller om Ryssland har 62 batterier med S400. Jakten på det mytomspunna S500 systemet är lite väl hypad och omgärdat av lite väl mycket snack.

Så länge de kan deploera två S400 system som ersättning för ett utslaget S500 system motsvarar den taktiska och operativa vinsten av att slå ut en S500 inte det som förväntats av twitter/TG/discord/bloggare.

Vad ett bekräftat utslaget S500 däremot skulle visa är dels Ukrainas kapacitet att bekämpa, men även Rysslands bristande kapacitet att lösa närförsvaret av den.

Om en S500 ryker pga en ATACMS så är det S500 systemet som man kan skratta åt, men om en S500 ryker pga en Ukrainsk hemsnickrad moppedrönare så har det ingenting med S500 kapaciteten att göra. Den ska inte självskydda mot drönare. Det är för dyrt. Det ska SHORAD göra.

Det finns en annan aspekt. S500 ses som Rysslands strategiska kärnvapenförsvar. Liksom deras stora radaranläggningar som skall se interkontinentala ballistiska robotar som Ukraina har förstört en av. Och bombflygplanen är också en del i det. Så att slå ut dessa system hotar Rysslands strategiska försvar, vilket många i Ryssland borde se som oacceptabelt. Är Ukraina värt att förlora sin förmåga att försvara sig mot och vedergälla ett kärnvapenanfall? Det rubbar hela den balansen som bygger på att båda sidor kan förinta den andra sidan.
Citera
2024-07-15, 18:54
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det finns en annan aspekt. S500 ses som Rysslands strategiska kärnvapenförsvar. Liksom deras stora radaranläggningar som skall se interkontinentala ballistiska robotar som Ukraina har förstört en av. Och bombflygplanen är också en del i det. Så att slå ut dessa system hotar Rysslands strategiska försvar, vilket många i Ryssland borde se som oacceptabelt. Är Ukraina värt att förlora sin förmåga att försvara sig mot och vedergälla ett kärnvapenanfall? Det rubbar hela den balansen som bygger på att båda sidor kan förinta den andra sidan.

Det är väl en av anledningarna till att popov nu sitter på rossija-1 kanalen och pervot peskov nu sitter och snattrar hur ryssen ska förstöra europeiska huvudstäder.
Citat:
Peskov varnade för att placering av vapen i Tyskland skulle kunna göra europeiska huvudstäder till mål för ryska missiler.
- Europa är målet för våra missiler, vårt land är målet för USA:s missiler som är stationerade i Europa.
...
Enligt Peskov skulle den pågående konfrontationen kunna destabilisera hela Europa på samma sätt som det kalla kriget slutade med Sovjetunionens kollaps.

Citat:
På söndagen fortsatte Jevgenij Popov, parlamentsledamot för statsduman och TV-presentatör, att följa samma linje som Peskov på Rysslands statliga kanal Rossija 1.
- Nästan alla europeiska huvudstäder kommer att hotas om våra missiler placeras ut i Kaliningrad: Berlin, Warszawa, alla de baltiska staterna, Paris, Bukarest, Prag och, naturligtvis, amerikanska baser i Tyskland, sa Popov i sändningen.
För att hjälpa Popov hade kanalen beställt en karta över ryska missilmål. Slutligen sände propagandisten hälsningar till Storbritannien, som han kallade "Rysslands traditionella fiende".
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/564b7d43-5cff-483f-8c20-cc857485ca8b

Hur många gånger har nu ryssfittan hotat att förinta oss? Har tappat räkningen.
Kanske dags för Nato att sätta upp en röd linje: "Vi ser missiler i Kaliningrad, och vi förvandlar era städer till grus".
Och snart kommer ryssapologeterna in - och i sin felaktigt grundade rädsla av att få en rysk missil i huvudet - och skriker "Fred nu! Låt ryssen rövknulla oss alla. Låt dem få allt de pekar på oavsett när det sker. Jag är rädd, jag bryr mig bara om mig själv och sköter mig själv medan jag skiter i alla andra. Jag vill inte få en rysk missil uppstoppad i röven" eller nåt liknande nonsens.
Senast redigerad av Silfverrygg 2024-07-15 kl. 19:07.
Citera
2024-07-15, 19:00
Medlem
RealTides avatar
Komik på hög nivå igen, Putin kommenterar skjutingen i USA med " vi kan inte acceptera politisk våld..."
och det säger mannen som beordrat mord på 10-tals, minst.
alltså man orkar inte skratta åt honom längre.

4.44 in i videon

https://www.youtube.com/watch?v=oOibCUB4z7I
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in