2024-07-14, 23:34
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expressen2012
Nu har jag läst hur många inlägg som helst i denna tråden som behandlar dessa killar i bilen

Summering:
Det är ingen som kan namnge killarna i bilen, det förekommer en mängd olika namn. Så rubin22, namnge dom korrekt.
Det finns ett uselt förhör redovisat på den som körde bilen. Passageraren som bodde på adressen och var son till en polis har det inte redovisats något förhör på?! Ej heller namnet på polispappan.
Du säger att dom inget har med försvinnandet att göra så förklara gärna detta för det kan vara så, men det är inte troligt att dom inte vet något. Grannar som dom var till Helena så borde dom ha full koll på vad som hände i kvarteret och då även ta in intryck som inte stämmer med det dagliga.
Min slutsats är att dom mörkar något! Motbevisa mig gärna, samt att det behöver inte ha med Helenas försvinnande att göra. Men om man backar ett steg och summerar så finns det pusselbitar att hämta där som inte är vända på

Fredri*k Johansso*n och Ander*s Karlsso*n
Citera
2024-07-14, 23:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Mycket riktigt. Denna bil som Carina pratade om har hon aldrig sagt att den hade raster.

/.../

Det som Lotte gör med vittnet Carina är att hon visar henne bilder på en massa Fordar från 80-talet då Carina trodde det var en Ford hon såg ENLIGT Lotte och där fastnar hon för att det var då en Ford Sierra hon såg. Lägg märke till här att jag i detta inte till 100% litar på Lottes objektivitet i just denna fråga. Men jag tror att Lotte påverkar Carina här indirekt i sitt driv då hon tror att ErAn är den skyldige som just hade en beige Ford Sierra. Alltså som den ENSAMT skyldige. Fel, men inblandad vilket jag tror. Man kan alltså inte ta denna utpekning av Ford Sierra som Carina tror det är som ett faktum. Nej, hon är som så väldigt många kvinnor är/var, mycket dåliga på att känna igen bilmodeller/märken. Däremot att lägga märke till andra kvinnors klädsel i detalj, det är något som vi vet att kvinnor är MYCKET bättre på. Jag skippar alltså helt pk/woke-skitsnack här och går rakt på hur det är/var.

Första stycket: Fel av mig, jag måste ha blandat ihop bilarna. "Carina" har inte sagt att "hennes" bil hade raster vid bakdörrarna.

Andra stycket: Tyvärr har Lotte förstört vittnet Carina - och faktiskt gjort henne värdelös i en eventuell domstolsförhandling. Det här är sämsta sortens agerande: Lotte har i praktiken "tvingat" Carina att tro att bilen var en Ford Sierra.
Citera
2024-07-15, 00:11
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ja, CL skall ha haft tillgång till dessa bilar, möjligt om denna Peugot var silverfärgad dock. Svagt minne av det, men kan ha fel och du rätt om färgen på denna.

CLs DNA fanns ej på Helenas skor och allt detta "arbete" dessa sossepoliser på KF lade ner med att läsa igenom HELA utredningen som Peter Thylen uttryckte det och som ingen annan tidigare gjort så var allt detta s k arbete fullständigt meningslöst och ingenting utav det som de kom fram till kan användas vidare. Allt åker i papperskorgen, för man bedrev en omfattade utredning mot en helt oskyldig man. Skövde-Polisen sade ju till dem det innan de startade att de inte hade hittat något på CL...

CL var också en psykisk sjuk särling då och han var det sannolikt även 1992. Att han skulle varit någon som helst medhjälpare i detta ter sig mycket osannolikt. Nej. Om familjen vill ha några som helst resultat från denna enhet så behöver de nog jaga dessa med blåslampa även efter att DNA- familjesök blir lagligt för jag litar inte på att dessa verkligen jobbar riktigt utan press är jag rädd. Gudrun blir väl 90 år och Arne 86 år nästa år...

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Första stycket: Fel av mig, jag måste ha blandat ihop bilarna. "Carina" har inte sagt att "hennes" bil hade raster vid bakdörrarna.

Andra stycket: Tyvärr har Lotte förstört vittnet Carina - och faktiskt gjort henne värdelös i en eventuell domstolsförhandling. Det här är sämsta sortens agerande: Lotte har i praktiken "tvingat" Carina att tro att bilen var en Ford Sierra.

Såg nu att jag minns fel, ljusgrå verkar bilen ha varit, alltså denna Peugot.
Citera
2024-07-15, 01:04
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expressen2012
Tack för din åsikt, men det var inte den jag frågade efter.
Jag läser mest tråden och gör få inlägg men tycker den är intressant. Den senaste tiden kommer det ju fler till tals som tänker mer "öppet". Då försvinnandet inte är löst så behövs det fler infallsvinklar för att hitta dom avgörande pusselbitarna.

Så jag tänker upprepa min fråga.
Vad var namnen på killarna i bilen samt finns det något vittnesförhör upplagd någonstans?
Finns det någon koppling på Helena. Har någon djupdykt i den frågan

Helt rätt att se utanför det som ältas in i absurdum om och om igen, vad säger att killarna inte skulle kunna vara de skyldiga, som sagt tidigare de var bevisligen på plats, rätt tid, hade bil att dumpa henne med. För skulle killarna vara skyldiga är ju den vita bilen bara en saga.
Citera
2024-07-15, 01:12
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Nej, det är bakläxa på det här. Lillebror Thomas ska enligt uppgift ha haft problem. Han och storebror Mikael växte upp i en av Mariestads förmögnaste familjer, men bara Mikael gick vidare i pappans uppstartade Toyota-försäljning medan broder Thomas verkar ha kommit snett.

Ja, du har rätt att han då haft en viss "problematik". Helst vill jag nog hålla bröderna borta från denna tråd för de kan aldrig vara skyldiga till detta enligt min mening. Vi skall vara klara med också att denna teori av GW är som han säger i "Wille Vingmutter" då endast är en "initierad gissning" p g a "bristande underlag" som han säger.

GW skriver ju i "Wille Vingmutter" på s. 473: "Två unga män i hennes egen ålder som hon kände väl sedan flera år tillbaka. Att även de hade en nära relation till varandra när det hände behöver kanske inte sägas."

Fetningen där indikerar ju på att detta är personer som finns i Helenas närmaste vänkrets som GW menar att det är. Inte någon JeLu med typ knarkarkompis då som GW tänker på inte då han också framhåller att "Helena var en skötsam tjej", utan personer som Ulrika samt PW också bör helt klart känna till. Redan där bör vara en rejäl avgränsning.

GW har sagt i TV att det finns ett vittne("Hanna) som styrker hans teori om två gärningsmän men han använder då "valda delar" av detta vittnesmål då han säger på s. 483: "Det hela lugnar tillfälligt ner sig innan Helena gör ett nytt flyktförsök., sparkar av sig skorna och springer vidare. hinns upp på nytt alldeles i närheten av slutet på stigen.
Medan detta pågår har föraren av bilen bestämt sig för att köra ner till lekplatsen där stigen mynnar ut."

Kör föraren runt redan i detta skede kommer han att stöta på "Hanna" på cykelvägen, eventuellt köra på henne. Hon kommer alltså hursomhelst se denna bil.

Går vi till nästa och sista sidan så beskriver då GW färdvägen efter brottet i Kohagen: "När man väll kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger en bit utanför Mariestad. Under den resan kommer man att dumpa hennes kropp och det görs vid den plats vid Vänerndär den båt som de båda har tillgång till ligger förtöjd".

Vi börjar med att plocka fram Eniros karta över Mariestad. "När man väl kommit ut på den större vägen" betyder ju att man kört ett tag för att nå en "större väg". Den större vägen för 08:an GW är E20 ,då E3. Helena har inga nära vänner vid högersväng västerut åt Lugnås-hållet utan det blir åt vänster och österut mot Stockholm. Vi har alltså Vänern som riktmärke då vi antar att de bor eller har en sommarstuga nära där de har båten förtöjd.

Det blir upp till Sundsören 105 där fadern Br*hagen var skriven 2002. Jag kan ju då tänka mig för det första att denna förmögna familj rdan då hade en sommarstuga och att denna adress kan ha varit där denna låg som fadern permanent flyttade ut till då vid 2002. Ett troligt antagande skulle jag nog vilja säga då.

GW pratar om sin halvcirkel sedan och just vid Sundsören är det ju som en udde, alltså man kan typ rita en halvcirkel eller i alla fall båge runt denna. Alltså ordagrant citerat: "Platsen där hon dumpas ligger inom en halvcirkel med en radie på en distansminut från det ställe där deras båt ligger".

Hoppar vi sedan tillbaka med vad han skriver på s. 482:"De två som skall köra henne är bästa kompisar sen flera år. den som kör är nykter. Det är oftast han som kör. den som sitter bredvid honom är inte nykter. det är nästan alltid han som bestämmer. Bilen som de åker i ägs av en av dem. Ingen bil som de lånat."

Om man tänker då att han menar MiBr som är storebror som bestämmer och sitter bredvid och ThBr som lillebror kör i sin enligt PM vita mindre Toyota av mer "standardutförande". Här kan bilens signalement från killarna "passa in". MiBr skall haft en röd Celica.

Brödernas mor skall också drivit DUKA-butik vid korsen Österlångatan-Kungssgatan som idag är "Önska", och inne bakom där på innergården skall man haft tillgång till parkering. Vi tillägger också det han sagt i TV-inslag att "man alltid har funnits där" alltså att dessa två personer har aldrig flyttat från Mariestad.

Går vi då till hur detta gått till så kanske då GW tänker sig att dessa bröder står med bilen inne på gården eller ute på Kungssgatan när Helena frågar om skjuts. Brovittnet måste han stryka helt i och med detta. Det är även de delar av "Hannas" gällande hennes position för där hon står och lyssnar då som han måste "bortse ifrån"... om han skall hämta stöd från detta vittnesmål. Det också även Lockerudsvittnet som direkt hänger ihop med "Hannas" som jag skulle vilja påstå att det gör, då hon även hör ett kvinnoskrik samt bildörrar från "in mot stan till" där hon står. Det är sedan den mindre ljusa bil som kommer i ilfart en kort stund efter att hon hört detta som inkommer till där hon står och tystnar vid de två sista husen på Mariegärdesväg.

Det är i något av dessa två hus som en utav GM i denna inkommande ljusa bil bor. Jo, jag är väldigt säker på att så måste vara fallet och detta har då INGET med GWs "gubbar" att göra, OM då det må vara just Br*hagens han menar vilket jag ej vet skall sägas. GM som bodde här nere vid Marigärdesväg är samme man som ses springa efter att ha parkerat en mindre vit bil(Efterlyst 1996 YouTube) från Sjukhusets parkering 4.20 mot just LOCKERUD. Ja, detta får jag stark anledning att tro.
Citera
2024-07-15, 01:17
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Helt rätt att se utanför det som ältas in i absurdum om och om igen, vad säger att killarna inte skulle kunna vara de skyldiga, som sagt tidigare de var bevisligen på plats, rätt tid, hade bil att dumpa henne med. För skulle killarna vara skyldiga är ju den vita bilen bara en saga.

Du är verkligen helt otroligt korkad! Du och dina kompisar i "gänget" - inklusive den återigen avstängde Pepparkakan - har ju försökt lura i tråden att Helena "kom hem" efter det att "Killarna hade lämnat platsen", och att en "mörk familjehemlig tog sin början i hemmet". Men NU passar det att i stället skriva att "de var bevisligen på plats vid rätt tid". Men detta bevisar ju att du alltså vet när Helena kom gående - precis vid den tiden som vi andra har varit övertygande om hela tiden. Tack!
Senast redigerad av Ugglan. 2024-07-15 kl. 01:24.
Citera
2024-07-15, 01:26
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Du är verkligen helt otroligt korkad! Du och dina kompisar i "gänget" - inklusive den återigen avstängde Pepparkakan - har ju försökt lura i tråden att Helena "kom hem" efter det att "Killarna" hade lämnat platsen, och att en "mörk familjehemlig tog sin början i hemmet". Men NU passar det att i stället skriva att "de var bevisligen på plats vid rätt tid". Så nu passar det ... Men detta bevisar ju att du alltså vet när Helena kom gående. Tack!

Du är verkligen helt otroligt korkad! (Använder dina egna ord.)

Med rätt tid menar jag efter Stadt, menar att de befann sej på plats, att de hade bil, att de var hormonstinna tonåringar, vad säger att inte de skulle kunna vara gm? Då skulle även den vita bilen bara vara en fairytale skriven av dem!
Citera
2024-07-15, 01:28
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Du är verkligen helt otroligt korkad! (Använder dina egna ord.)

Med rätt tid menar jag efter Stadt, menar att de befann sej på plats, att de hade bil, att de var hormonstinna tonåringar, vad säger att inte de skulle kunna vara gm? Då skulle även den vita bilen bara vara en fairytale skriven av dem!

Jag förstår precis det som du skriver, men du gör likt förbannat bort dig.
Citera
2024-07-15, 01:39
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Jag förstår precis det som du skriver, men du gör likt förbannat bort dig.

Tur att du inte gör dej till åtlöje då dag ut och dag in med att jaga en helt oskyldig KM, sök professionell hjälp!

Att vända på stenar, se nya infallsvinklar är väl en självklarhet om fallet ska kunna få ett slut, om du och din Mästerdetektivbyrå fortsatt ältar samma saker in i absurdum lär GM vara minst sagt överlycklig/a.
Citera
2024-07-15, 01:56
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
GW har sagt i TV att det finns ett vittne("Hanna) som styrker hans teori om två gärningsmän men han använder då "valda delar" av detta vittnesmål då han säger på s. 483: "Det hela lugnar tillfälligt ner sig innan Helena gör ett nytt flyktförsök., sparkar av sig skorna och springer vidare. hinns upp på nytt alldeles i närheten av slutet på stigen.
Medan detta pågår har föraren av bilen bestämt sig för att köra ner till lekplatsen där stigen mynnar ut."

-----

Går vi till nästa och sista sidan så beskriver då GW färdvägen efter brottet i Kohagen: "När man väll kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger en bit utanför Mariestad. Under den resan kommer man att dumpa hennes kropp och det görs vid den plats vid Vänerndär den båt som de båda har tillgång till ligger förtöjd".

Vi börjar med att plocka fram Eniros karta över Mariestad. "När man väl kommit ut på den större vägen" betyder ju att man kört ett tag för att nå en "större väg". Den större vägen för 08:an GW är E20 ,då E3. Helena har inga nära vänner vid högersväng västerut åt Lugnås-hållet utan det blir åt vänster och österut mot Stockholm. Vi har alltså Vänern som riktmärke då vi antar att de bor eller har en sommarstuga nära där de har båten förtöjd.

Det blir upp till Sundsören 105 där fadern Br*hagen var skriven 2002. Jag kan ju då tänka mig för det första att denna förmögna familj rdan då hade en sommarstuga och att denna adress kan ha varit där denna låg som fadern permanent flyttade ut till då vid 2002. Ett troligt antagande skulle jag nog vilja säga då.

GW pratar om sin halvcirkel sedan och just vid Sundsören är det ju som en udde, alltså man kan typ rita en halvcirkel eller i alla fall båge runt denna. Alltså ordagrant citerat: "Platsen där hon dumpas ligger inom en halvcirkel med en radie på en distansminut från det ställe där deras båt ligger".

Hoppar vi sedan tillbaka med vad han skriver på s. 482:"De två som skall köra henne är bästa kompisar sen flera år. den som kör är nykter. Det är oftast han som kör. den som sitter bredvid honom är inte nykter. det är nästan alltid han som bestämmer. Bilen som de åker i ägs av en av dem. Ingen bil som de lånat."

Om man tänker då att han menar MiBr som är storebror som bestämmer och sitter bredvid och ThBr som lillebror kör i sin enligt PM vita mindre Toyota av mer "standardutförande". Här kan bilens signalement från killarna "passa in". MiBr skall haft en röd Celica.

Brödernas mor skall också drivit DUKA-butik vid korsen Österlångatan-Kungssgatan som idag är "Önska", och inne bakom där på innergården skall man haft tillgång till parkering. Vi tillägger också det han sagt i TV-inslag att "man alltid har funnits där" alltså att dessa två personer har aldrig flyttat från Mariestad.

Går vi då till hur detta gått till så kanske då GW tänker sig att dessa bröder står med bilen inne på gården eller ute på Kungssgatan när Helena frågar om skjuts. Brovittnet måste han stryka helt i och med detta. Det är även de delar av "Hannas" gällande hennes position för där hon står och lyssnar då som han måste "bortse ifrån"... om han skall hämta stöd från detta vittnesmål. Det också även Lockerudsvittnet som direkt hänger ihop med "Hannas" som jag skulle vilja påstå att det gör, då hon även hör ett kvinnoskrik samt bildörrar från "in mot stan till" där hon står. Det är sedan den mindre ljusa bil som kommer i ilfart en kort stund efter att hon hört detta som inkommer till där hon står och tystnar vid de två sista husen på Mariegärdesväg.

Det är i något av dessa två hus som en utav GM i denna inkommande ljusa bil bor. Jo, jag är väldigt säker på att så måste vara fallet och detta har då INGET med GWs "gubbar" att göra, OM då det må vara just Br*hagens han menar vilket jag ej vet skall sägas. GM som bodde här nere vid Marigärdesväg är samme man som ses springa efter att ha parkerat en mindre vit bil(Efterlyst 1996 YouTube) från Sjukhusets parkering 4.20 mot just LOCKERUD. Ja, detta får jag stark anledning att tro.

Min fetning: Det som är intressant är att det var just där - alldeles i närheten av slutet på stigen - som legan hittades. Det som jag tänker om "Hanna" är ändå om hon skulle ha kunnat "skarva" om det där med att bilen vände vid Bäcken. Tänk om detta inte är korrekt? Finns möjligheten att "Hanna" hörde bilen starta ute på Ekuddenvägen, men helt missbedömde hur den körde? Eller kan bilen ha vänt vid Bäcken och sedan svängt höger in på gång-/cykelvägen? Eller gick "Hanna" in när det blev tyst utan att höra bilen, och att bilen därefter - när föraren hade kommit ut till bilen igen - körde in på gång-/cykelvägen? Jag misstror inte "Hanna" i grunden (jag är säker på att hon hörde bråket), men jag har alltid haft en liten varningsflagg för just det där med bilen ute på Ekuddenvägen. Tänk om det kom en annan bil som "förstörde" hörupplevelsen för "Hanna"? Eller två bilar: En som råkade köra ner mot Ekudden, och en som precis strax efter körde upp mot Marieforsleden - medan "Helena-bilen" stod kvar på Ekuddenvägen? Hon sa ju från början bara det där med en bildörr (bildörrar?) som stängdes. Sedan kom ju det där med (fritt ur minnet) att "skönt att det ordnade sig och att de åkte iväg". Men tänk om det inte var den bilen som hon hörde?

Resten: Känner GW Persson till Lockerudsvittnet? Tveksamt, eller?
Senast redigerad av Ugglan. 2024-07-15 kl. 02:21.
Citera
2024-07-15, 01:57
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Tur att du inte gör dej till åtlöje då dag ut och dag in med att jaga en helt oskyldig KM, sök professionell hjälp!

Att vända på stenar, se nya infallsvinklar är väl en självklarhet om fallet ska kunna få ett slut, om du och din Mästerdetektivbyrå fortsatt ältar samma saker in i absurdum lär GM vara minst sagt överlycklig/a.

Hur vet du att KM är oskyldig?
Citera
2024-07-15, 02:30
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Hur vet du att KM är oskyldig?

Hur vet du att killarna är oskyldiga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera