2024-07-14, 17:38
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vradr
Det finns många som uppfyller beskrivningen, men i kombination med rwd är det färre.

Vi har ju bollat de här utan att komma framåt ett par vändor tidigare.

Svarta takskenor. Vad kommer den uppgiften ifrån? Jag har glömt bort källorna här lite grann

Finns lite olika beskrivningar av det Carina observerade.

Expressen 2017 - svarta takrelingar.

Mardrömmen i Mariestad 2020 - svarta takskenor.

ReimerDenYngre 2021 - sådana rails som man har t.ex. på en Volvo V40.

Att bilen skulle haft raster vid bakdörrarna är dock en nyhet för mig.
Citera
2024-07-14, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Helt korrekt, Prinzezzan. En bra tekniker kan ge dig sparvidd, drivning, dackstyp baserat pa hjulspar. Och det finns databaser for detta som alla polismyndigheter naturligtvis har tillgang till, nationellt och internationellt. Det gar oftast inte att 100% bestamma nagon sarskild bilmodell, men man kan utesluta manga, manga andra och i alla fall ha en lista av mojliga bilmodeller.

I detta fallet ar det just bakhjulsdrift som direkt minskar ner antalet radikalt. Det i kombination med halvkombi. (eller hatchback om man sa vill). Allt detta vet naturligtvis polisen.

Min personliga reflektion - Ford Sierra skulle ocksa passa in, men sannolikheten att killarna som bilintressade skulle missat den unika silhuetten ar mycket, mycket mindre. Dock icke att utesluta.

Hursomhelst, Ugglan har redan stallt ratt fraga, vilka grabbar korde en Volvo 345 sommaren 1992 ?

Bifogar en lank pa en 345 fran 1982 :
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_300_Series#/media/File:Volvo_345_DL_1982_front.JPG

Och det skulle kunna utökas till 360.
Citera
2024-07-14, 17:47
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Helt korrekt, Prinzezzan. En bra tekniker kan ge dig sparvidd, drivning, dackstyp baserat pa hjulspar. Och det finns databaser for detta som alla polismyndigheter naturligtvis har tillgang till, nationellt och internationellt. Det gar oftast inte att 100% bestamma nagon sarskild bilmodell, men man kan utesluta manga, manga andra och i alla fall ha en lista av mojliga bilmodeller.

I detta fallet ar det just bakhjulsdrift som direkt minskar ner antalet radikalt. Det i kombination med halvkombi. (eller hatchback om man sa vill). Allt detta vet naturligtvis polisen.

Min personliga reflektion - Ford Sierra skulle ocksa passa in, men sannolikheten att killarna som bilintressade skulle missat den unika silhuetten ar mycket, mycket mindre. Dock icke att utesluta.

Hursomhelst, Ugglan har redan stallt ratt fraga, vilka grabbar korde en Volvo 345 sommaren 1992 ?

Bifogar en lank pa en 345 fran 1982 :
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_300_Series#/media/File:Volvo_345_DL_1982_front.JPG

Det skulle vara intressant att veta om killarna i bilen fick se bilder på olika modeller för att ev kunna ta ut den/de modell(-er) som - åtminstone - liknade den bil de såg. Men det vore ju konstigt om det inte var så.

En sammanslagning av undersökningar av t ex däcktyp med det faktum att bilen som lämnade spåren ska ha varit bakhjulsdriven samt killarnas uppgifter om att bilen var en halvkombi, en ungefärlig färg (vit eller ljust färgad), borde ha kunnat pekat i en viss riktning mot ett antal modeller. Att därefter kolla upp ägare till sådana bilar, säg i en omkrets av ett par mil från Mariestad (kan ju ha lokalkännedom ändå om t ex de har bott i staden, har familj, släkt och kompisar där vid den aktuella tidpunkten), kunde ha givit utredningen en skjuts framåt. Naturligtvis då att börja i Mariestad och därefter arbeta sig utåt. Har utredarna någonsin redovisat hur de gick till väga med dessa spår? Om de endast kollade bilar som killar som polisen ansåg misstänkta hade tillgång till, eller om de sökte bredare.
Citera
2024-07-14, 18:00
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

Det som däremot är intressant, är att en Volvo 345 från i vart fall årsmodell 1988 hade raster vid bakdörrarna.

Det var väl 360 som hade raster vid bakdörrarna. Men det spelar ingen roll; den såg annars ut som en 345.
Citera
2024-07-14, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vradr
Och det skulle kunna utökas till 360.

Jajamensan, helt korrekt. Samma bil i princip, men med nyare modelltyp. Slanger in en bild pa en Volvo 365 ocksa, for ordningens skull :

https://www.flickr.com/photos/coopey/15120666380
Citera
2024-07-14, 19:16
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är meningslöst att vi ödslar inlägg på det här med takrails, dropplist eller annat, för vi kommer ändå inte få något svar om det. Det blir bara ändlösa spekulationer om just den detaljen.

Det som däremot är intressant, är att en Volvo 345 från i vart fall årsmodell 1988 hade raster vid bakdörrarna. Och just det där med raster vid bakdörrarna nämnde ju Carina som såg bilen stå på gång-/cykelvägen vid cirka 03:30. Så frågan blir då: Är det samma bil som "Killarna" och Carina såg? Utseendemässigt i stort passar en Volvo 345 in extremt bra på "Killarnas" beskrivning, avseende raster vid bakdörrarna passar bilen in på "Carinas" bil. Eller var det två olika bilar? Om det var samma bil talar ju det mesta för att bilen - när "Killarna" såg den för andra gången - stannade utanför typ Vikingavägen, där den i så fall blev stående i cirka en timme - i "rätt" körriktning, dessutom. Samtidigt är det trassligt att veta om den bilen som Carina såg hade med försvinnandet att göra, men nog luktar det rejält misstänkt om allt det här!

Edit: Tänk om det ironiskt nog är så att det var en Volvo 345 som CL hade ...
C.L ägde ingen bil men han hade tillgång till en beige Peugot och en vit Opel corsa
Citera
2024-07-14, 21:23
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Finns lite olika beskrivningar av det Carina observerade.

Expressen 2017 - svarta takrelingar.

Mardrömmen i Mariestad 2020 - svarta takskenor.

ReimerDenYngre 2021 - sådana rails som man har t.ex. på en Volvo V40.

Att bilen skulle haft raster vid bakdörrarna är dock en nyhet för mig.

Mycket riktigt. Denna bil som Carina pratade om har hon aldrig sagt att den hade raster.

Hon sade att den hade tonade rutor samt dessa takrails som på en Volvo V40.

Hon har också sagt i GT att denna bil var en KOMBI och ingen halvkombil.

Carina sade också i 2 st polisförhör tidigt 1992 enligt polisen Lars Johansson att denna bil hon såg var bronsfärgad. Hon ändrar senare till att denna bil var vit. Här blir det då tveksamt om vi skall tro att denna bil var vit då istället. Nja, det blir knepigt och då kan man anta att hon vill att den bil hon såg skall passa in med den bil killarna såg och beskrev.

De taklister du visar på den Ford Sierra sedan bil , de kan hon aldrig ha sett som rails som på en Volvo V40.

Rails fanns dock ENDAST på en KOMBI bil 1992. Nu kan rails finnas på halvkombi crosscountry stuk varianter med det är ju en helt annan sak då.

Det som Lotte gör med vittnet Carina är att hon visar henne bilder på en massa Fordar från 80-talet då Carina trodde det var en Ford hon såg ENLIGT Lotte och där fastnar hon för att det var då en Ford Sierra hon såg. Lägg märke till här att jag i detta inte till 100% litar på Lottes objektivitet i just denna fråga. Men jag tror att Lotte påverkar Carina här indirekt i sitt driv då hon tror att ErAn är den skyldige som just hade en beige Ford Sierra. Alltså som den ENSAMT skyldige. Fel, men inblandad vilket jag tror. Man kan alltså inte ta denna utpekning av Ford Sierra som Carina tror det är som ett faktum. Nej, hon är som så väldigt många kvinnor är/var, mycket dåliga på att känna igen bilmodeller/märken. Däremot att lägga märke till andra kvinnors klädsel i detalj, det är något som vi vet att kvinnor är MYCKET bättre på. Jag skippar alltså helt pk/woke-skitsnack här och går rakt på hur det är/var.
Senast redigerad av IB03 2024-07-14 kl. 21:29.
Citera
2024-07-14, 22:03
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
C.L ägde ingen bil men han hade tillgång till en beige Peugot och en vit Opel corsa

Ja, CL skall ha haft tillgång till dessa bilar, möjligt om denna Peugot var silverfärgad dock. Svagt minne av det, men kan ha fel och du rätt om färgen på denna.

CLs DNA fanns ej på Helenas skor och allt detta "arbete" dessa sossepoliser på KF lade ner med att läsa igenom HELA utredningen som Peter Thylen uttryckte det och som ingen annan tidigare gjort så var allt detta s k arbete fullständigt meningslöst och ingenting utav det som de kom fram till kan användas vidare. Allt åker i papperskorgen, för man bedrev en omfattade utredning mot en helt oskyldig man. Skövde-Polisen sade ju till dem det innan de startade att de inte hade hittat något på CL...

CL var också en psykisk sjuk särling då och han var det sannolikt även 1992. Att han skulle varit någon som helst medhjälpare i detta ter sig mycket osannolikt. Nej. Om familjen vill ha några som helst resultat från denna enhet så behöver de nog jaga dessa med blåslampa även efter att DNA- familjesök blir lagligt för jag litar inte på att dessa verkligen jobbar riktigt utan press är jag rädd. Gudrun blir väl 90 år och Arne 86 år nästa år...
Senast redigerad av IB03 2024-07-14 kl. 22:13.
Citera
2024-07-14, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men herregud, detta har varit uppe i tråden en massa gånger!
De har inget med försvinnandet att göra! Pust!

Nu har jag läst hur många inlägg som helst i denna tråden som behandlar dessa killar i bilen

Summering:
Det är ingen som kan namnge killarna i bilen, det förekommer en mängd olika namn. Så rubin22, namnge dom korrekt.
Det finns ett uselt förhör redovisat på den som körde bilen. Passageraren som bodde på adressen och var son till en polis har det inte redovisats något förhör på?! Ej heller namnet på polispappan.
Du säger att dom inget har med försvinnandet att göra så förklara gärna detta för det kan vara så, men det är inte troligt att dom inte vet något. Grannar som dom var till Helena så borde dom ha full koll på vad som hände i kvarteret och då även ta in intryck som inte stämmer med det dagliga.
Min slutsats är att dom mörkar något! Motbevisa mig gärna, samt att det behöver inte ha med Helenas försvinnande att göra. Men om man backar ett steg och summerar så finns det pusselbitar att hämta där som inte är vända på
Citera
2024-07-14, 23:00
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expressen2012
Nu har jag läst hur många inlägg som helst i denna tråden som behandlar dessa killar i bilen

Summering:
Det är ingen som kan namnge killarna i bilen, det förekommer en mängd olika namn. Så rubin22, namnge dom korrekt.
Det finns ett uselt förhör redovisat på den som körde bilen. Passageraren som bodde på adressen och var son till en polis har det inte redovisats något förhör på?! Ej heller namnet på polispappan.
Du säger att dom inget har med försvinnandet att göra så förklara gärna detta för det kan vara så, men det är inte troligt att dom inte vet något. Grannar som dom var till Helena så borde dom ha full koll på vad som hände i kvarteret och då även ta in intryck som inte stämmer med det dagliga.
Min slutsats är att dom mörkar något! Motbevisa mig gärna, samt att det behöver inte ha med Helenas försvinnande att göra. Men om man backar ett steg och summerar så finns det pusselbitar att hämta där som inte är vända på

Detta är lilla Mariestad 1992. Det var varken systrar iblandande till Helena, polispappor som "hjälper till" eller två förmögna bilhandlarsöner( som jag får anledning att tro är de GW menar), som gjort detta hemska brott, och som "fortsätter sina liv som vanligt" utan att någon riktigt märker något konstigt med dem.

Det gick inte till så. Självklart kan man om man vill göra vilken hypotes som helst om vad som helst, men då måste man göra sig beredd att behöva runda eventuellt "besvärande" detaljer som vittnen och annat som kan stå i vägen för den.

Den ene av killarna har uppenbarligen sett mest och medverkar i förhöret. den andre vill vara anonym. Varför skall han gå ut i media och snacka när han är den av dem som sett mindre av de två ? Är det ett krav och varför måste vi få veta vem hans pappa är ?

Min fetning.
Vad menar du att de som grannar till Helena skulle haft koll på och tagit intryck av det som inte stämmer med det dagliga ? VAD är detta som de skulle ha sett menar du ? Förklara vad detta är för något de borde ha sett ?
Senast redigerad av IB03 2024-07-14 kl. 23:03.
Citera
2024-07-14, 23:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Detta är lilla Mariestad 1992. Det var varken systrar iblandande till Helena, polispappor som "hjälper till" eller två förmögna bilhandlarsöner( som jag får anledning att tro är de GW menar), som gjort detta hemska brott, och som "fortsätter sina liv som vanligt" utan att någon riktigt märker något konstigt med dem.

Nej, det är bakläxa på det här. Lillebror Thomas ska enligt uppgift ha haft problem. Han och storebror Mikael växte upp i en av Mariestads förmögnaste familjer, men bara Mikael gick vidare i pappans uppstartade Toyota-försäljning medan broder Thomas verkar ha kommit snett.
Citera
2024-07-14, 23:33
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Mycket riktigt. Denna bil som Carina pratade om har hon aldrig sagt att den hade raster.

Hon sade att den hade tonade rutor samt dessa takrails som på en Volvo V40.

Hon har också sagt i GT att denna bil var en KOMBI och ingen halvkombil.

Carina sade också i 2 st polisförhör tidigt 1992 enligt polisen Lars Johansson att denna bil hon såg var bronsfärgad. Hon ändrar senare till att denna bil var vit. Här blir det då tveksamt om vi skall tro att denna bil var vit då istället. Nja, det blir knepigt och då kan man anta att hon vill att den bil hon såg skall passa in med den bil killarna såg och beskrev.

De taklister du visar på den Ford Sierra sedan bil , de kan hon aldrig ha sett som rails som på en Volvo V40.

Rails fanns dock ENDAST på en KOMBI bil 1992. Nu kan rails finnas på halvkombi crosscountry stuk varianter med det är ju en helt annan sak då.

Det som Lotte gör med vittnet Carina är att hon visar henne bilder på en massa Fordar från 80-talet då Carina trodde det var en Ford hon såg ENLIGT Lotte och där fastnar hon för att det var då en Ford Sierra hon såg. Lägg märke till här att jag i detta inte till 100% litar på Lottes objektivitet i just denna fråga. Men jag tror att Lotte påverkar Carina här indirekt i sitt driv då hon tror att ErAn är den skyldige som just hade en beige Ford Sierra. Alltså som den ENSAMT skyldige. Fel, men inblandad vilket jag tror. Man kan alltså inte ta denna utpekning av Ford Sierra som Carina tror det är som ett faktum. Nej, hon är som så väldigt många kvinnor är/var, mycket dåliga på att känna igen bilmodeller/märken. Däremot att lägga märke till andra kvinnors klädsel i detalj, det är något som vi vet att kvinnor är MYCKET bättre på. Jag skippar alltså helt pk/woke-skitsnack här och går rakt på hur det är/var.

Nej, och det kan heller inte varit dropplister vilket jag ville förtydliga med länkad bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in