Citat:
Tanken är väl inte mer avancerad än att någon eller några har bestämt sig för att röja Palme. Då måste de hitta, inom sitt nätverk, folk som faktiskt klarar av att göra något sådant i skarpt läge och som sedan kan vara tysta om det. Där är brabantligan med sina påstådda högerextremistiska kopplingar ett alternativ. De har bevisat att de klarar alla delar.
Men det beror ju också på vilka krafter som vill röja Palme också. Det är ju mest en chansning i det här fallet att det är högerextrema krafter. Är det några andra så finns antagligen inte brabantligan på deras radar.
Okej, jag hade missat eller glömt bort de tydliga kopplingarna till Tyskland där. Då stiger de ju i intresse för mig. Och återigen, det är inte menat som någon kritik när jag frågar saker, det läser du in själv. Jag var bara genuint nyfiken eftersom jag inte kände till kopplingarna.
Men hur får man ihop EAP med polisen/Säpo? Jag har alltid antagit att om det är den större operationen vi diskuterar här så måste de ha fått hjälp från insidan. Finns det några tydliga kopplingar in dit?
Men det beror ju också på vilka krafter som vill röja Palme också. Det är ju mest en chansning i det här fallet att det är högerextrema krafter. Är det några andra så finns antagligen inte brabantligan på deras radar.
Okej, jag hade missat eller glömt bort de tydliga kopplingarna till Tyskland där. Då stiger de ju i intresse för mig. Och återigen, det är inte menat som någon kritik när jag frågar saker, det läser du in själv. Jag var bara genuint nyfiken eftersom jag inte kände till kopplingarna.
Men hur får man ihop EAP med polisen/Säpo? Jag har alltid antagit att om det är den större operationen vi diskuterar här så måste de ha fått hjälp från insidan. Finns det några tydliga kopplingar in dit?
Det finns ett flertal kontaktytor mellan underrättelsetjänster och "EAP:arna" i vid bemärkelse – däribland dem som alldeles nyligen nämnts här i tråden, till exempel Clifford Gaddy och US Army Intelligence, Jüri Linas egna uppgifter om sina kontakter med Säpo, Stig Johanssons roll i tidskriften Contra, David Fredins kontakter med Tore Forsberg, och så vidare. Mycket av det här går förstås inte att belägga dokumentärt, men det hör till sakens natur. Att det förekommit förbindelser mellan "EAP:are" och både svensk och annan underrättelsetjänst menar jag är så pass självskrivet att vi kan ta det för givet.
När vi talar om Palmemordet så handlar det nog inte så mycket om EAP som organisation, utan mer om "EAP:arna" med vilket jag menar kretsarna eller "miljön" kring EAP. Jag har till exempel sett någonstans, att Victor Gunnarsson var med i EAP ett tag men sparkades ut därför att han var för extrem. Då ligger man i ytterkant! Det är just den typen av personligheter som jag menar skulle kunna tänkas vara aktuella i det här sammanhanget. Gunnarsson blir för mig en "EAP:are" även fast han inte formellt var medlem i EAP. Samma med Jüri Lina och David Fredin.
Här måste man förstå, att en sådan övervakningsoperation inte behöver skötas "inifrån" för att Säpo ska finna det hela mycket besvärande. Det räcker med att de inte har koll på vad deras kontakter håller på med för att locket ska åka på. Ett bra exempel på det är paret Palmes tunnelbaneresa, där man fick klart för sig att någon följt efter dem ner i Gamla Stans tunnelbanestation – dvs Per Mellbergs (Z8124) och Ingrid Langes (Z10292) gubbe. Men sedan visste man inte om den gubben följt med på tåget.
https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:Z8124
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMc29sdk5MRXBzb2s/view?resourcekey=0-zoCCWRc6S-uYhtaWPkZmPg
https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:Z10292
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMd1hVaFVxZUZzdjA/view?resourcekey=0-0n44sKssz2BpdiMxGsDNsA
Det intressanta med det här exemplet är att man då skickar in knatten Stefan Holm, son till Säpomannen Bosse Holm, för att dra en story om hur han själv åkt i samma vagn som paret Palme och gått av på Rådmansgatan. Syftet med operationen var att klargöra att ingen följt efter paret Palme på vägen ut från tåget, vilket unge hr Holm bedyrade i förhöret att ingen gjort. Men då hade man missat att få med förhöret med Mats Jadin i unge Holms "hemläxa", för Jadin säger i förhör att han stod direkt bakom paret Palme i rulltrappan upp från plattformen – vilket alltså unge Holm bedyrat att ingen gjorde! Så kan det gå, men syftet med den misslyckade operationen var i alla fall helt klart att för den öppna sidan klargöra att ingen minsann följde efter paret Palme på tåget. På så vis blir ju även Mellbergs & Langes gubbe neutraliserad.
Nu var det ändå ingen som följde efter paret Palme på tåget, men det kunde inte Säpo veta. Varför är man då så angelägna om att "påvisa" att ingen följde efter dem, att man rentav utför en liten operation för det syftet? Svaret måste ju rimligtvis vara, att Mellbergs & Langes gubbe är någon som Säpo känner till, men vars rörelser de inte kunnat hålla reda på, låt vara kontrollera. Under sådana förhållanden blir det plötsligt viktigt att "påvisa" (genom planterade lögner) att ingen följde efter. Det är också vad jag tror har hänt där, och vad jag tror är orsaken till det.
Då ser du även, att om Fyrtornet & Släpvagnen som står utanför Palmes bostad på något vis är kopplade till tjänsten så blir det också viktigt för Säpo att sopa det under mattan. Som du säkert redan känner till så menar jag att Släpvagnen också mycket väl kan vara identisk med Mellbergs & Langes gubbe, och då ser du ju att orsaken till mörkläggningen blir densamma i bägge fallen – alltså ifall vi talar om samme gubbe i tunnelbanan som utanför bostaden.
Vad gäller ledningen av övervakningsoperationen så måste den rimligtvis vara kopplad till själva attentatet, i meningen att de som styrde operationen också visste vad som var på gång. Det är visserligen inte strikt nödvändigt men ändå rimligt. Man kunde ju även i teorin tänka sig en stalkningsoperation som kommit till stånd på kort varsel genom att någon "EAP:are" på Grand fått syn på Olof Palme där och då ringt in det hela så att Clifford & Kerstin fått rycka ut med både radiobil och entourage. Men för egen del tror jag mer på de redan på förhand känt till det hela och även vad det gått ut på. De som sedan stått ute på gatorna och kollat behöver dock inte ha känt till det, annat än möjligen i de vagaste termer, utan för dem har nyheten kommit som en kalldusch över radion.
Ungefär så ser jag på de här sakerna. Hoppas det här stillar din och andras nyfikenhet ett tag, för nu vill jag ta helg och ber att få återkomma på måndag. Trevlig helg!
I1626