2024-07-13, 20:05
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men om hon behövde något i ryggsäcken hade det väl bara varit att plocka ur tröjan/koftan först?! Ditt resonemang är ur Helenas perspektiv kontraproduktivt.

På vilket sätt menar du att mitt resonemang är kontraproduktivt?

Om Helena lade ner tröjan/koftan i ryggsäcken, så bör den ha legat överst. Hon kan, som du skriver, ha kunnat plockat upp tröjan varje gång som hon skulle ha något som låg där i - med risk att saker kunde ramla ut ur ryggsäcken. Du frågade hur jag tänkte, och jag skrev hur jag tänkte. Hur gjorde du själv?
Citera
2024-07-13, 20:08
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
På vilket sätt menar du att mitt resonemang är kontraproduktivt?

Om Helena lade ner tröjan/koftan i ryggsäcken, så bör den ha legat överst. Hon kan, som du skriver, ha kunnat plockat upp tröjan varje gång som hon skulle ha något som låg där i - med risk att saker kunde ramla ut ur ryggsäcken. Du frågade hur jag tänkte, och jag skrev hur jag tänkte. Hur gjorde du själv?

Visst, men hur många gånger tror du att Helena "var tvungen" att djupdyka i ryggsäcken? Jag tror inte att det var något problem för Helena att plocka ur en tröja/kofta några få gånger.

Nu lämnar jag detta.
Citera
2024-07-13, 20:09
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Brandregler? Kyss dig i arslet. Jag hade med mig en sportbag flera gånger in på krogen på 1990-talet. Min dåvarande sambo hade också med sig "väska" flera gånger. Nemas problemas! Men idag - efter terrorattackerna i New York, terrorattacken i Stockholm och all annan allsköns terrorskit är reglerna helt annorlunda. Förr fick man ha med sig ytterkläderna in på teatrar och liknande, idag måste allt sådant lämnas i garderoben.

Om du har med dej en sportbag in på en danskrog eller nattklubb kan jag lova dej att den krogens alkoholtillstånd skulle ligga risigt till, först varnas krogen, men upprepas slappheten av krogen så åker tillståndet!
Bradfara har absolut ingenting med 9/11 att göra, dessa regler fanns 1992 och de finns idag 2024!
Citera
2024-07-13, 20:09
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag har aldrig varit på Stadt i Mariestad. Jag har varit i Mariestad endast några gånger under åren i helt andra ärenden. Jag tror att du läste meningen "Då är det lika "synd" att jag IGEN (!) måste påminna dig om att vi var på Stadt i Mariestad 1992 - inte i "terrorsamhället" 2024. Idiot!" fel. Jag kan omformulera mig: "Då är det lika "synd" att jag IGEN (!) måste påminna dig om att det var på Stadt i Mariestad 1992 - inte i "terrorsamhället" 2024. Idiot!"

Då missuppfattade jag ditt "vi".

Sorry för det - och tack 🤔 för invektivet "idiot"!
Citera
2024-07-13, 20:13
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Visst, men hur många gånger tror du att Helena "var tvungen" att djupdyka i ryggsäcken? Jag tror inte att det var något problem för Helena att plocka ur en tröja/kofta några få gånger.

Nu lämnar jag detta.

Jag också! Vi tycker helt enkelt olika.

Dock skulle jag bli tacksam om du ville förklara hur mitt resonemang var kontraproduktivt. (Så att jag förstår hur du tänker där.)
Citera
2024-07-13, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Du har varken varit restaurangchef eller bartender ivf inte på ngn nattklubb eller danskrog, för då hade du vetat att väskor och ryggsäckar i storleken som Helena hade är fullständigt förbjudet att ta med sej in i lokalen, dessa hänger man in i garderoben, pga brandfara.

Vet du ens hur ryggsäcken hennes såg ut?

Men herrejosses. Jag skulle kunna namedroppa stallen jag jobbat pa som du sakerligen kanner igen (vissa med 1000+ gaster, sa vi pratar ingen liten Soderkrog har), men jag har nu ingen sarskild lust att outa mig sjalv. Jag ar inte direkt sugen pa din "tuppfaktning" heller. Men. Vi kan val saga sa mycket som att mitt namn stod pa serveringstillstandet for manga stallen jag jobbade pa. Om du jobbat inom krogvarlden sa vet du vad det betyder. Och ja, pa 90-talet sa var det till och med mode for tjejer att ha ryggsackar istallet for handvaska, som jag redan sagt. Flera av mina egna tjejkompisar korde den linjen pa den tiden. Efter att vakterna kollat sa inga drycker smugglades in, naturligtvis. Ryggsackar stora nog for en troja, smink, etc var inga som helst problem att ta in pa den tiden for tjejer. Speciellt inte pa sommaren. Och speciellt inte i smastader. Med det sagt. Nu slapper jag detta. Det finns for ovrigt sakerligen massvis av vittnen som kan saga om HA hade sin ryggsack med sig in pa Stadt eller inte, sa den har diskussionen ar 100% akademisk.
Senast redigerad av MrConwell 2024-07-13 kl. 21:39.
Citera
2024-07-13, 21:40
Medlem
RFTs avatar
Min erfarenhet från 80-talet är att tjejer/damer hade med sig små handväskor, där de hade ”toalettsaker”, man gick till damtoan (ja det var vanligt med uppdelat dam- herrtoa) och bättrade på sminket bland annat.
Kan vi inte bara avsluta trätandet om ryggsäckar och väskor på krogen. Det leder ingenstans.
Citera
2024-07-13, 22:00
Medlem
For ovrigt sa har ju polisen vittnesmalet fran herr BW som traffade HA utanfor Stadt (den sista kanda personen som traffade HA i livet ?), sa dom har med 100% sakerhet en mycket bra koll pa tidslinjen fram till sista bekraftade observationen. Det finns val aven sakert att hitta i nagon av dokumentarerna/Efterlyst/TV4 etc.
Senast redigerad av MrConwell 2024-07-13 kl. 22:22.
Citera
2024-07-13, 22:24
Medlem
Jag slanger in en fraga till.

Vem i Mariestad korde en ljus Volvo 345 sommaren 1992 ? Efter mycket eftertanke sa ar det den bilmodellen som faktiskt stammer mest in pa allting rorande bilen. (jag har utgatt fran killarnas vittnesmal och en bakhjulsdriven bil).
Citera
2024-07-13, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Jag slanger in en fraga till.

Vem i Mariestad korde en ljus Volvo 345 sommaren 1992 ? Efter mycket eftertanke sa ar det den bilmodellen som faktiskt stammer mest in pa allting rorande bilen. (jag har utgatt fran killarnas vittnesmal och en bakhjulsdriven bil).

Men killarna var ju tydligen bilintresserade och borde haft koll på om det var en Volvo 345, vilket var en vanlig bil då.
Citera
2024-07-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Men killarna var ju tydligen bilintresserade och borde haft koll på om det var en Volvo 345, vilket var en vanlig bil då.

Ja, det ar korrekt att killarna kan sina bilar. Men jag sjalv som bilintresserad skulle ha kunnat missat Volvo 345 darfor att den ar ganska anonym i sin siluett. En Sierra exempelvis ar busenkel att se, darfor att den har en unik siluett.

Volvon passar in pa allt och ar ganska kantig, vilket den delar med manga 80-tals japanare. Bakhjulsdriven. Halvkombi. Storre an Golf. 4 dorrar. Avhugget bakparti. Tillverkad sedan 70-talet sa kan tas for "aldre modell". Positionsljus.

Jag sager inte att detta ar den korrekta bilmodellen, jag sager daremot att det skulle vara intressant om nagra som figurerat i utredningen korde denna bil.
Senast redigerad av MrConwell 2024-07-13 kl. 23:33.
Citera
2024-07-14, 00:07
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Min erfarenhet från 80-talet är att tjejer/damer hade med sig små handväskor, där de hade ”toalettsaker”, man gick till damtoan (ja det var vanligt med uppdelat dam- herrtoa) och bättrade på sminket bland annat.
Kan vi inte bara avsluta trätandet om ryggsäckar och väskor på krogen. Det leder ingenstans.

Helt rätt, små handväskor som tjejer har när de går ut, men INTE en stor ryggsäck (denna i skinn).

Har inte haft krogar med fler än 600 gäster så experten med 1000 gäster vet väl bäst...

Lämnar diskussionen om ryggsäcken, som du skriver så leder ingenstans om det nu inte bara fanns en ryggsäck, för den vi sett på bild är Ulrikas identiska med Helenas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in