2024-07-08, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Ja du är lite dum i huvudet fortfarande, poängen med min kommentar är att ge rätt förutsättningar för att sätta TBE i relation till andra problem. Vilket är tämligen svårt om man är 45x off ...

"Ingen bryr sig om vaccinera sig, då det är större risk att dö i en bilolycka." Jösses amalia, det är helt ofattbart för dig att man kan försöka få ned risk för mer än en sak åt gången?

Jag tror inte vi kommer längre än så här. Jag är inte så intresserad av att övertyga just dig. Ville göra det klart vad TBE kan jämföras med så får alla personer bilda sin egna uppfattning om det är värt eller ej att vaccinera sig.
Jag tror inte någon bryr sig om vad du har att säga om vaccinet eller för den delen behöver din hjälp i att fatta ett beslut. Risken att drabbas av TBE är extremt sällsynt, således behöver ingen vaccinera sig. Så enkelt var det.

Ha det så bra!
Citera
2024-07-08, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Fruktansvärt.
Lever man med utsatthet för fästingar kan TBE-vaccin kan ges från ett års ålder.
Har några i min bekantskapskrets som råkat ut för samma sak fast i 17-25 års ålder.
Två dog och en var nära men fick lååång rehab och är väl inte riktigt återställd än idag.
Fast åtminstone ett av dessa barn var vaccinerat och antikroppar kunde mätas upp med ”fullt skydd” hos barnet. Ytterligare ett vaccin som kanske inte fungerar så bra som påstås.
Citera
2024-07-08, 15:28
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Fast åtminstone ett av dessa barn var vaccinerat och antikroppar kunde mätas upp med ”fullt skydd” hos barnet. Ytterligare ett vaccin som kanske inte fungerar så bra som påstås.
Verkligen? Hur bra påstås det att vaccinet skyddar?
Citera
2024-07-09, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Hur ska det här tolkas? Är det massor av barn som dör hela tiden? Eller handlar det om ett enda barn som håller på att dö långsamt?

Nej... Men när något sällsynt sker eller rättare sagt, som att ett tidigare friskt barn dör plötsligt, i något som kan förhindras så kommer man försöka att uppnå rätt åtgärder nästa gång... Med ändrade rutiner
Citera
2024-07-13, 15:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Så vad kan man göra för att slippa bli smittad av TBE? Vaccinera sig, hålla gräset kortklippt, undvika att gå där fästingar brukar finnas...

Detta tror jag är otroligt viktigt om man ska få den vård man behöver. Man måste vara på som helvete. Är man sjuk gäller det att ha nån som kan föra ens talan.

Precis. Och inte på ett aggressivt sätt för då kommer de kasta ut bara för att. Har sett det hända när en kille ifrågasatte varför ingen hjälpte hans höggravida flickvän på akuten, hon låg med extrema magsmärtor i korridoren på en brits och ingen hjälpte eller undersökte henne.
Det var typ ingen annan där förutom jag och all personal satt och pratade och skrattade högt om skvaller i ett personalrum. Ibland undrar jag om sjuksköterskor ljuger och överdriver om hur otroligt lite tid över de har.
Iallafall, han blev tillsagd att de bägge måste lämna för att inte polis skulle tillkallas. Han svor inte, skrek inte, hotade, men gick flera gånger och frågade varför ingen läkare undersökte hans fru/flickvän.
De var av utländsk bakgrund från möjligtvis Mellanöstern eller Pakistan. Där tänkte jag faktiskt att rasism spelade in.
Citera
2024-07-13, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Precis. Och inte på ett aggressivt sätt för då kommer de kasta ut bara för att. Har sett det hända när en kille ifrågasatte varför ingen hjälpte hans höggravida flickvän på akuten, hon låg med extrema magsmärtor i korridoren på en brits och ingen hjälpte eller undersökte henne.
Det var typ ingen annan där förutom jag och all personal satt och pratade och skrattade högt om skvaller i ett personalrum. Ibland undrar jag om sjuksköterskor ljuger och överdriver om hur otroligt lite tid över de har.
Iallafall, han blev tillsagd att de bägge måste lämna för att inte polis skulle tillkallas. Han svor inte, skrek inte, hotade, men gick flera gånger och frågade varför ingen läkare undersökte hans fru/flickvän.
De var av utländsk bakgrund från möjligtvis Mellanöstern eller Pakistan. Där tänkte jag faktiskt att rasism spelade in.
Av egen erfarenhet kan jag svara på hur det var...Det var läkaren som var upptagen, inte resten av personalen. Vet att det kan se ut som att "ingen gör något" men ofta är förklaringen att läkaren är på larm eller hos en patient på akuten med högre prio..Väntan på provsvar och röntgensvar är också något som inte resterande personal (eller läkare) kan göra något åt. All personal man ser och hör har heller inte all kompetens utan kan ha olika roller/arbetsuppgifter. Om den du nämnde inte fick förklarat att läkaren var upptagen så är det brist på information.
Citera
2025-10-12, 15:52
Medlem
Grovyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Det folk inte vet är att om man får TBE och är vaccinerad blir sjukdomen värre. Därför håller jag mig ifrån TBE vaccinet.
Förklaring/källa??
Ångrar starkt att jag tog tbe vaccin för 10 år sen, 2 dosor..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in