2024-07-05, 06:36
Medlem
Vad hände med den fina traditionen att döda insekter och djur som innebar ett problem för oss människor? Varför forska på vad VI ska stoppa i oss för att överleva fästingarnas smittor när vi kan forska på vad fästingarna inte tål??
Citera
2024-07-05, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Handlar inte bara om resurser utan om attityd.

Attityder växer fram under dåliga resurser..... prioriteringar blir smalare och trångsynta.
Citera
2024-07-06, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av comirnaty
Dåliga kunskaper om TBE inom sjukvården, stress eller nonchalans. Min son hade TBE när han var 7 år gammal. Vi har inte sett någon fästing däremot tog det för mig 10 minuter från att sonen vaknade sjuk tills jag misstänkte han hade hjärnhinneinflammation och ringde efter ambulans. Ingen skriver någonstans att förutom huvudvärk och feber är viktigaste symptomen stelheten i nacken. Inflammationen i hjärnan gör att hjärnan svullnar och skador kan uppstå. Man behöver ta ryggmärgsprov för att ställa diagnos (om det är virus eller bakterie). Det finns inget botemedel mot TBE men man kan i alla fall se till att minska hjärnsvullnad, vilket lindrar sjukdomsförloppet och minskar risken för komplikationer.

Har, tyvärr, haft i familjens historia tre dödsfall i hjärnhinneinflammation (bakteriell) därför är enormt beläst och uppmärksam, som tur var.

Det är ju rätt vaga symtom och inte säkert att ett barn kan uttrycka att det har stel nacke.
Bra att du som förälder var beläst! I trådfallet tog ju sjukvården prov som visade att barnet skulle ha ett fullgott skydd med antikroppar och man röntgade även honom. Det är ju extremt ovanligt att ett i övrigt friskt barn dör av TBE.
Ingen vill väl lägga skuld på börda eftersom föräldrarna mist sitt barn men det stod även i en artikel att barnet haft fästingar vid flera tillfällen, senaste gången bara några dagar innan sjukhusbesöket. Jag kan inte låta bli att tycka att föräldrarna borde ha sett till att barnet inte fick fästingar flera gånger om - kanske har barnet lyckats få flera fästingbett av fästingar med TBE och därför drabbats hårdare? Vi kommer inte få veta. Jag kan bara säga att jag tjatat på mitt barn att helst inte leka i dungar el halvhögt gräs och att alltid ta av kläderna när hen kommer in efter vistelse där det kan förekomma fästingar. Naturligtvis kan man ha extrem otur ändå och drabbas, men man kan åtminstone försöka följa de råd som finns.
Citera
2024-07-07, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Man är inte autistisk för att man påpekar 45x fel i uträkningar. 6.72 per 100.000 invånare är i paritet med. För jämförelse så är det något vanligare än inhemsk salmonella 5.6 (https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/statistik-om-anmalningspliktiga-smittsamma-sjukdomar/) och ungefär tre gånger som vanligt som skjutningar (https://polisen.se/siteassets/dokument/statistik/sprangningarskjutningar/2023-skjutningar.pdf/download/).

Skjutningar anses som bekant vara ett ganska stort problem.
Jo, i detta fall är man autistisk för att man anmärker en sådan sak, då poängen med hans inlägg samt uträkning (trots att den var felaktig) är att risken att drabbas av TBE är extremt sällsynt.

Ingen bryr sig om att vaccinera sig, då det är större risk att dö i en bilolycka. Så ni kan lägga ned era desperata försök med att sprida rädsla och tvivel, Joakwim, Korrektamund0 och övriga autistiska skithögar.
Citera
2024-07-07, 13:11
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamsahaeyo
Så ni kan lägga ned era desperata försök med att sprida rädsla och tvivel, Joakwim, Korrektamund0 och övriga autistiska skithögar.
Vad är det för rädsla och tvivel du menar att JAG sprider? Jag har mig veterligen inte ens postat i tråden annat än en enkel fråga.

Du menar att man sprider "rädsla och tvivel" om man ställer en fråga?

Herregud...
Citera
2024-07-07, 19:37
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamsahaeyo
Jo, i detta fall är man autistisk för att man anmärker en sådan sak, då poängen med hans inlägg samt uträkning (trots att den var felaktig) är att risken att drabbas av TBE är extremt sällsynt.

Ingen bryr sig om att vaccinera sig, då det är större risk att dö i en bilolycka. Så ni kan lägga ned era desperata försök med att sprida rädsla och tvivel, Joakwim, Korrektamund0 och övriga autistiska skithögar.
Ja du är lite dum i huvudet fortfarande, poängen med min kommentar är att ge rätt förutsättningar för att sätta TBE i relation till andra problem. Vilket är tämligen svårt om man är 45x off ...

"Ingen bryr sig om vaccinera sig, då det är större risk att dö i en bilolycka." Jösses amalia, det är helt ofattbart för dig att man kan försöka få ned risk för mer än en sak åt gången?

Jag tror inte vi kommer längre än så här. Jag är inte så intresserad av att övertyga just dig. Ville göra det klart vad TBE kan jämföras med så får alla personer bilda sin egna uppfattning om det är värt eller ej att vaccinera sig.
Senast redigerad av Joakwim 2024-07-07 kl. 19:40.
Citera
2024-07-08, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Det är ju rätt vaga symtom och inte säkert att ett barn kan uttrycka att det har stel nacke.

Stelhet i nacken kollar man hos liggande (på rygg) person genom att försöka lyfta upp huvudet på det sättet att haka ska nå bröstkorgen. Det går inte att göra om man har hjärn/hjärnhinneinflammation.
Citera
2024-07-08, 07:04
Medlem
tjallepetters avatar
Vad är den vanligaste inkubationstiden på TBE?
Citera
2024-07-08, 07:22
Medlem
dialektikers avatar
Usch, om jag fick mycket fästingar. Skulle jag överhuvudtaget inte fortsätta befinna mig i det området.
Jag är livrädd, främst för Borrelia. Det är jag mycket räddare för än TBE. Och det går ju inte att vaccinera sig mot.

Nu har jag inte fått en enda fästing på åratal.
Jag går igenom kroppen omedelbart då jag varit ute. Då kan man se om nåt äckel kryper på en och borsta bort den . En kall dusch tar jag på kvällen sen (även för att skölja bort pollen). Och då går man ju igenom kroppen igen. Och så smörjer man in kroppen, efter. Då kan man känna återigen om nåt äckel fastnat.
Jag håller gräs och sly kortklippt.
Jag har bestängslat trädgården så rådjursäcklena inte kommer in.

Då det gäller barn ska man gå igenom kroppen varje gång man kommer in om man bor så att man får fästingar.
Jag tänker på Borreliahelvetet, som man inte kan vaccinera sig mot som främsta anledning.
Men om jag bodde så att rörde mig så i naturen att jag fick mycket fästingar (som jag inte lyckats mota bort med mina procedurer) skulle jag vaccinera mig mot TBE.
Jag bor egentligen i ett rött, utsatt område,, för TBE enligt kartan. Men jag lyckas ju undvika dem tydligen genom att hålla gräset kortklippt, röja bort sly? Ihop med att jag går igenom kroppen så fort jag varit ute.
Min kropp ska äcklena inte få komma nära.
Citera
2024-07-08, 07:24
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Usch, om jag fick mycket fästingar. Skulle jag överhuvudtaget inte fortsätta befinna mig i det området.
Jag är livrädd, främst för Borrelia. Det är jag mycket räddare för än TBE. Och det går ju inte att vaccinera sig mot.

Nu har jag inte fått en enda fästing på åratal.
Jag går igenom kroppen omedelbart då jag varit ute. Då kan man se om nåt äckel kryper på en och borsta bort den . En kall dusch tar jag på kvällen sen (även för att skölja bort pollen). Och då går man ju igenom kroppen igen. Och så smörjer man in kroppen, efter. Då kan man känna återigen om nåt äckel fastnat.
Jag håller gräs och sly kortklippt.
Jag har bestängslat trädgården så rådjursäcklena inte kommer in.

Då det gäller barn ska man gå igenom kroppen varje gång man kommer in om man bor så att man får fästingar.
Jag tänker på Borreliahelvetet, som man inte kan vaccinera sig mot som främsta anledning.
Men om jag bodde så att rörde mig så i naturen att jag fick mycket fästingar (som jag inte lyckats mota bort med mina procedurer) skulle jag vaccinera mig mot TBE.
Jag bor egentligen i ett rött, utsatt område,, för TBE enligt kartan. Men jag lyckas ju undvika dem tydligen genom att hålla gräset kortklippt, röja bort sly? Ihop med att jag går igenom kroppen så fort jag varit ute.
Min kropp ska äcklena inte få komma nära.

Är du vaccinerad?
Citera
2024-07-08, 07:27
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Är du vaccinerad?

Nej.
Om det hade gått att vaccinera mot Borrelia, hade jag gjort det.
Fästingäcklena får inte komma nära mig, eftersom jag är rädd för Borrelia.
Citera
2024-07-08, 07:34
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Nej.
Om det hade gått att vaccinera mot Borrelia, hade jag gjort det.
Fästingäcklena får inte komma nära mig, eftersom jag är rädd för Borrelia.

Jag håller med dig.
Fästingspray och långärmat/långbyxor i skog och mark framöver.

Fästingarna ökar som råttor så snart kommer både TBE, borrelia och allt annat skit som dessa demoner bär på bli väldigt utbrett.

Särskilt när det finns uppenbara risker på att TBE kan tränga igenom vaccineringen som med barnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in