Citat:
Ursprungligen postat av
El0l
För att ge en korrekt procentandel av hur många som blir sjuka och dör av TBE av hela världens befolkning, måste vi först ta hänsyn till några viktiga siffror:
Världens befolkning: Cirka 8 miljarder människor (2024).
Antal TBE-fall per år: Cirka 10 000 till 12 000.
Mortalitet för TBE: Cirka 0,5% till 2%.
*****UTRÄCKNING***
Sammanfattning:
Procentandel som blir sjuka av TBE: Cirka 0.000125% till 0.00015%.
Procentandel som dör av TBE: Cirka 0.000000625% till 0.000003%.
Dessa procentsatser visar att TBE är en mycket sällsynt sjukdom globalt sett, både när det gäller sjukdomsfall och dödsfall.
Ge fan i vaccinet, uppenbarligen så funkade det inte för barnet heller.
Större chans att brinna inne än att dö av TBE.
Så du definierar att ett vaccin funkar enbart om vi snackar om en relativ risk reduktion på 100 %? Nu är jag inte jag speciellt insatt i vacciner överlag men jag har aldrig hört talas om ett vaccin som har en sådan effekt.
En risk reduktion innebär en lägre sannolikhet för något, det är inte samma sak som avsaknad av risk.
Inte heller säger det så mycket att citera enstaka siffror. Du behöver plocka fram en relevant referensgrupp.
0.000125% syftar på 1 år (om man ska tro på de siffrorna du har presenterar). Vi slutar ju inte vara i riskzonen efter 1 år.. vi spenderar många, många somrar i skogen och vid kusterna (under hela våra liv).
Dessutom så kan det ge en missvisande bild att ta 8 miljarder i just det här specifika fallet för du vet inte graden av exponering dessa människor har. Vissa kanske har väldigt låg exponering eller ingen alls i stort sätt, då underskattas risken och är högre än vad man tror om man räknar på det sättet.
Du behöver även slå på det över ett längre tidsspann än 1 år.
Information om TBE (Sverige):
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/tbe/