2024-07-03, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Under de senaste åren har Sverige rapporterat mellan 200 och 400 fall av TBE per år.

Lått oss räkna lite med Mortalitet för TBE världen runt: 0,5% till 2%
Vi pepprar till det lite extra så ni blir nöjda och kan godhetsknarka lite vaccinsprutor så vi tar 3% på 400 = 12st dödsfall i Sverige.

(enligt statistiken så ligger dödsfallen i Sverige på 6-10 per år räknat under dom senaste åren)

2022 omkom 227-personer i bilolyckor i Sverige.
2022 omkom 85st personer i bränder i Sverige.

Jag förstår inte varför ni går och tar sprutorna för dom här olika grejerna.
Sprutan har större chans att ge er biverkningar som ni får bära livet ut istället för TBE/BORRELIA.
Media skrämmer upp er.

Mycket tragiskt för familjen att förlora sitt barn.
Sjukvården missar mycket nuförtiden, pengar ska sparas in och snabbt ska det gå.
Varför ska man chansa om man lever i ett område med mycket fästingar, när det finns vaccin mot TBE?

När jag tog mina sprutor, efter att ha fått borrelia frågade och googlade jag om ev. biverkningar men det fanns inga, mer än att du kunde känna något någon timme efter jag fått sprutan och ev. lite förkylningskänning första dygnet.
Fick inget av detta själv. Detta var i år sju år sedan. Har fått en påfyllning också.
Citera
2024-07-03, 01:57
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Inte vad jag kunnat hitta än men texterna på olika sidor är mycket lik varandra än så länge.

Anaplasmos/ fästingfeber är mer känd från olika djur men sista åren har det uppmärksammats fall med människor.
Inte cancer men väl en intracellulär bakterie som gillar att gömma sig i blodceller.

https://www.internetmedicin.se/infektionssjukdomar/anaplasmos-ehrlichios-fastingfeber

Barnet var 9 år
Citera
2024-07-03, 01:59
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Finns det någon nackdel att ta vaccinet?
Ja det kan ju ge allvarliga biverkningar och dessutom får vaccinerade svårare att bearbeta sjukdomen TBE om de får den. Har väl att göra med att man trycker undan det egna immunförsvaret.
Citera
2024-07-03, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
För att ge en korrekt procentandel av hur många som blir sjuka och dör av TBE av hela världens befolkning, måste vi först ta hänsyn till några viktiga siffror:

Världens befolkning: Cirka 8 miljarder människor (2024).
Antal TBE-fall per år: Cirka 10 000 till 12 000.
Mortalitet för TBE: Cirka 0,5% till 2%.

*****UTRÄCKNING***

Sammanfattning:
Procentandel som blir sjuka av TBE: Cirka 0.000125% till 0.00015%.
Procentandel som dör av TBE: Cirka 0.000000625% till 0.000003%.
Dessa procentsatser visar att TBE är en mycket sällsynt sjukdom globalt sett, både när det gäller sjukdomsfall och dödsfall.

Ge fan i vaccinet, uppenbarligen så funkade det inte för barnet heller.
Större chans att brinna inne än att dö av TBE.

Så du definierar att ett vaccin funkar enbart om vi snackar om en relativ risk reduktion på 100 %? Nu är jag inte jag speciellt insatt i vacciner överlag men jag har aldrig hört talas om ett vaccin som har en sådan effekt.

En risk reduktion innebär en lägre sannolikhet för något, det är inte samma sak som avsaknad av risk.

Inte heller säger det så mycket att citera enstaka siffror. Du behöver plocka fram en relevant referensgrupp.

0.000125% syftar på 1 år (om man ska tro på de siffrorna du har presenterar). Vi slutar ju inte vara i riskzonen efter 1 år.. vi spenderar många, många somrar i skogen och vid kusterna (under hela våra liv).

Dessutom så kan det ge en missvisande bild att ta 8 miljarder i just det här specifika fallet för du vet inte graden av exponering dessa människor har. Vissa kanske har väldigt låg exponering eller ingen alls i stort sätt, då underskattas risken och är högre än vad man tror om man räknar på det sättet.

Du behöver även slå på det över ett längre tidsspann än 1 år.

Information om TBE (Sverige):

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/tbe/
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-07-03 kl. 02:15.
Citera
2024-07-03, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Barnet var 9 år
Tack för uppgiften.

Smittskyddssköterska Hedlund uttalar sig om fallet han anser är unikt främst utifrån att det var ett tidigare friskt barn.
De fåtal dödsfall som inträffar brukar vara multisjuka äldre, individer med tuna marginaler.

https://sverigesradio.se/artikel/smittskyddsskoterska-om-avlidet-barn-fallet-ar-unikt
Citera
2024-07-03, 02:43
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Finns det någon nackdel att ta vaccinet?
Nackdelen med vaccinet är en illusion. Det är sant att de som får TBE trots vaccinering blir sjukare. Men dessa är personer som redan från början har sämre immunförsvar än genomsnittsbefolkningen. Kanske finns det ett handikapp eller en allvarlig bakomliggande sjukdom.

Jämför med säkerhetsbälten som sett till alla olyckor ökar chansen för överlevnad. Men när personer dör trots säkerhetsbälten så kan man konstatera att det rör sig om ovanligt våldsamma olyckor. Observerar man bara avlidna så kan man dra slutsatsen att säkerhetsbälten gör olyckor våldsammare.

Denna typ av felslut är motsatsen till överlevnadsbias: https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96verlevnadsbias
Citera
2024-07-03, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1954
Nej det blir de inte.
Jag förstår att ni foliehattar inte kommer tro på Folkhälsomyndigheten men för alla mentalt stabila personer som inte orkar googla:

Rosdahl, Askling et al "Vaccinationsgenombrott av TBE" 2018

Var 20 person får TBE trots vaccinering. Dessutom kan de vaccinerade få allvarligare komplikationer pga att de vaccinerade.

Det gå inte att förneka att förekomsten av TBE är större bland vaccinerade än ovaccinerade.
Senast redigerad av kastenhof 2024-07-03 kl. 06:43.
Citera
2024-07-03, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof

Var 20 person får TBE trots vaccinering. Dessutom kan de vaccinerade få allvarligare komplikationer pga att de vaccinerade.

Det gå inte att förneka att förekomsten av TBE är större bland vaccinerade än ovaccinerade.
TBE vaccinerat barn dör i TBE.

Är det här samma?

https://samnytt.nu/tbe-vaccinerat-barn-dog-efter-fastingbett
Citera
2024-07-03, 07:19
Medlem
UndeadNinjas avatar
Lite ot kanske men vad är det som har hänt egentligen? När jag växte upp så bodde man nästan i skogen. Hela vår, sommar och höst så spenderades hela dagarna i skogen på ett eller annat sätt. Jag såg aldrig någon fästing, hörde aldrig om någon som fick festingbett osv.

Bara för något eller några få år sedan så har man fått borsta bort fästing flera gånger då man klampat i skogen om man inte hållit sig till stigar.

Har fästingarna lyckats öka något drastiskt eller vad är det egentligen som har hänt?
Citera
2024-07-03, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof

Har du en läst studien du refererar till? Antingen har du inte det eller så missuppfattar du vad som står i den.
Citera
2024-07-03, 07:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Det får jag inga träffar på när jag googlar. Kan du länka källa?
Han ljuger så han tror sig själv. Svara inte såna där störda foliehattar som förringar evidensbaserade metoder för att förhindra svåra sjukdomar
Citera
2024-07-03, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordWaldemort
TBE vaccinerat barn dör i TBE.

Är det här samma?

https://samnytt.nu/tbe-vaccinerat-barn-dog-efter-fastingbett

Ålder och att familjen sökte sjukvård i oktober på Akademiska stämmer.
Att fallet blivit aktuellt i nyheterna sista dagarna handlar nog om att IVO publicerat sin kritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in