Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Det är inte helt osannolikt att BP i efterhand fick för sig att CV var en kille i 25-års åldern. Eller också kan han ha fått för sig att Per V hade vit jacka. Kanske minns han färgen på CV:s parkas, och mixat ihop den med PV:s kortare mörkgråaktiga kavaj. Omöjligt att säga vem det var, och personen kanske inte ens korsade hela Sveavägen, utan kom från en bil? Dessutom kanske det dröjde ytterligare några sekunder innan BP sprang ut, för Palme verkar ha varit vänd till framstupa, och han menar att kroppen vändes på rygg senare då livräddningen började. Livräddningen verkar ha gått in i en annan fas med hjärtmassage och konstgjord andning efter någon minut då Palme lades på rygg, och jag tycker att det mesta tyder på att SG, varit ensam inledningsvis. Om BP var före eller efter Anna H kan jag inte hitta något säkert svar på, men Palme låg i samma position d.v.s. framstupa enligt dem båda.
Nu blir jag intresserad av att undersöka detta närmare.
Har länge fått intryck av att HJ var där inom 10-15 sekunder, eftersom han såg GM vända sig om före barackerna. Att SG var först fram till kroppen, efter kanske 20 sekunder, men var tillbaka till taxin och sen fram igen. Och att AH kom strax därefter. Möjligen före SG:s andra vända.
Sedan SG:s gäng. Allt inom 30-40 sekunder.
PV och CV tidigast efter 40-50 sekunder. JÅS hörs på LAC efter 60 sekunder, eller åtminstone ett svar till honom från JA. Sedan har vi nog BP. Därefter är de första 80 sekunderna kompletta.
Eller har vi någon mer?
JA har bytt position cirka 40 sekunder efter skotten, när GM redan springer i trappen.
Tyvärr tror jag SE "missar målet" som vittne. Och det kan bara innebära en sak ...