Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-07-12, 22:05
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Jean Claude Slzanyinka tror jag att jag har hittat Facebook-bild på. Kan ju vara någon annan men den jag hittat bor i Fort Lauderdale, Florida, enligt Facebook-kontot och där tycks ju han bo och hur många har det namnet? Googla namnet och Facebook. Vill inte lägga ut här om det är fel kille. Mannen på Facebook-bilden ser inte ut att ha några ärr som Britt Ingers kille.

Britt Inger nämner något om att hennes snubbe var skidlärare. Känns inte denna bild på Jean-Claude Darville lite alpin: https://www.google.com/search?q=jean+claude+darville&rlz=1CDGOYI_enSE1095 SE1095&oq=&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBggEEEUYOzIGCAAQRRg 5MgYIARBFGDwyBggCEEUYPDIGCAMQRRg7MgYIBBBFGDsyBggFE EUYOzIGCAYQ RRg7MgYIBxBFGDsyBggIEEUYPTIKCAkQABixAxiABNIBCDcxMD dqMGo0qAIBsAIB4gMEGAEgXw&hl=sv&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=w1tbzvEXzAGkgM&imgdii=tb5GRM7mda1JsM

Darville ska ha varit blind på ena ögat. Kan det vara ärret som Britt Inger pratar om?

Nå väl, Darville satt väl på kåken vid tiden men men.
Då borde hon väl sagt att han var blind? Det måste hon väl känna till isåfall. Det är väl om det inte syns och han inte gillar att berätta sådant isåfall.

Jag har själv lyckats umgåtts nästan dagligen med en person i ett års tid innan jag fick reda på att ena ögat var av glas.

Är hans fängelsevistelse bekräftad för övrigt?
Citera
2024-07-12, 22:08
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är inte helt osannolikt att BP i efterhand fick för sig att CV var en kille i 25-års åldern. Eller också kan han ha fått för sig att Per V hade vit jacka. Kanske minns han färgen på CV:s parkas, och mixat ihop den med PV:s kortare mörkgråaktiga kavaj. Omöjligt att säga vem det var, och personen kanske inte ens korsade hela Sveavägen, utan kom från en bil? Dessutom kanske det dröjde ytterligare några sekunder innan BP sprang ut, för Palme verkar ha varit vänd till framstupa, och han menar att kroppen vändes på rygg senare då livräddningen började. Livräddningen verkar ha gått in i en annan fas med hjärtmassage och konstgjord andning efter någon minut då Palme lades på rygg, och jag tycker att det mesta tyder på att SG, varit ensam inledningsvis. Om BP var före eller efter Anna H kan jag inte hitta något säkert svar på, men Palme låg i samma position d.v.s. framstupa enligt dem båda.

Nu blir jag intresserad av att undersöka detta närmare.

Har länge fått intryck av att HJ var där inom 10-15 sekunder, eftersom han såg GM vända sig om före barackerna. Att SG var först fram till kroppen, efter kanske 20 sekunder, men var tillbaka till taxin och sen fram igen. Och att AH kom strax därefter. Möjligen före SG:s andra vända.

Sedan SG:s gäng. Allt inom 30-40 sekunder.

PV och CV tidigast efter 40-50 sekunder. JÅS hörs på LAC efter 60 sekunder, eller åtminstone ett svar till honom från JA. Sedan har vi nog BP. Därefter är de första 80 sekunderna kompletta.

Eller har vi någon mer?

JA har bytt position cirka 40 sekunder efter skotten, när GM redan springer i trappen.

Tyvärr tror jag SE "missar målet" som vittne. Och det kan bara innebära en sak ...
Citera
2024-07-12, 22:17
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Då borde hon väl sagt att han var blind? Det måste hon väl känna till isåfall. Det är väl om det inte syns och han inte gillar att berätta sådant isåfall.

Jag har själv lyckats umgåtts nästan dagligen med en person i ett års tid innan jag fick reda på att ena ögat var av glas.

Är hans fängelsevistelse bekräftad för övrigt?

Jag var en gång tillsammans med en tjej som var blind på ena ögat. Det tog ett tag inom hon nämnde det, inte för att hon inte ville utan för hon var så van vid det.

Tänkte inte på det själv under tiden vi var tillsammans och hade nog inte tänkt på det om någon bad mig beskriva henne. Kan verka som en självklar grej att nämna om man ska beskriva någon men av egen erfarenhet kan säga att det inte är så självklart. Jag hade det liksom aldrig i tankarna.

Nej, någon bekräftelse på att han satt på kåken just då finns inte.
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-12 kl. 22:28.
Citera
2024-07-12, 22:31
Medlem
DrComforts avatar
Felpost.
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-12 kl. 22:46.
Citera
2024-07-12, 22:56
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jean Claude Slzanyinka tror jag att jag har hittat Facebook-bild på. Kan ju vara någon annan men den jag hittat bor i Fort Lauderdale, Florida, enligt Facebook-kontot och där tycks ju han bo och hur många har det namnet? Googla namnet och Facebook. Vill inte lägga ut här om det är fel kille. Mannen på Facebook-bilden ser inte ut att ha några ärr som Britt Ingers kille.

Britt Inger nämner något om att hennes snubbe var skidlärare. Känns inte denna bild på Jean-Claude Darville lite alpin: https://www.google.com/search?q=jean+claude+darville&rlz=1CDGOYI_enSE1095 SE1095&oq=&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBggEEEUYOzIGCAAQRRg 5MgYIARBFGDwyBggCEEUYPDIGCAMQRRg7MgYIBBBFGDsyBggFE EUYOzIGCAYQ RRg7MgYIBxBFGDsyBggIEEUYPTIKCAkQABixAxiABNIBCDcxMD dqMGo0qAIBsAIB4gMEGAEgXw&hl=sv&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=w1tbzvEXzAGkgM&imgdii=tb5GRM7mda1JsM

Darville ska ha varit blind på ena ögat. Kan det vara ärret som Britt Inger pratar om?

Nå väl, Darville satt väl på kåken vid tiden men men.
Jean claude är inte britt Ingers kille. Det här är möjligtvis den han kände som smugglade Mercedes.

Vad snabbt det blev rörigt med alla namn och kontakter i belgienspåret.
Citera
2024-07-12, 23:06
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Jean claude är inte britt Ingers kille. Det här är möjligtvis den han kände som smugglade Mercedes.

Vad snabbt det blev rörigt med alla namn och kontakter i belgienspåret.

Aha, okej, nu fattar jag.
Citera
2024-07-13, 00:09
Medlem
DrComforts avatar
Heter Jean-Claude S brorsa möjligtvis Jeffrey?
Citera
2024-07-13, 01:02
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Heter Jean-Claude S brorsa möjligtvis Jeffrey?
Vem skulle Jeffrey vara?
Citera
2024-07-13, 01:19
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Vem skulle Jeffrey vara?

Jean-Claude S verkar haft en bror som han begick ett rån med. Båda fick villkorlig dom. När eller var detta brott ska ha skett vet jag icke. Uppgiften kommer från Packet-i-piketen.
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-13 kl. 01:31.
Citera
2024-07-13, 06:24
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Compatrioter
Holmér var ute på resande fot. Vände hem när han fick höra om detta.
Det verkar råda delande meningar om huruvida han befann sig på ett hotell i Borlänge, alternativt Mora, eller i Stockholm, t.o.m. på Sveavägen. Hans chaufför lär ha bekräftat att han befann sig i Stockholm. Andra källor verkar ha dementerat att han befann sig på hotellet.
Senast redigerad av GhostofDemocracy 2024-07-13 kl. 06:27.
Citera
2024-07-13, 06:26
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
I Dalarna...
Varför lär då hans chaufför ha sagt att Holmér befann sig i Stockholm, t.o.m. på Sveavägen?
Citera
2024-07-13, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nu blir jag intresserad av att undersöka detta närmare.

Har länge fått intryck av att HJ var där inom 10-15 sekunder, eftersom han såg GM vända sig om före barackerna. Att SG var först fram till kroppen, efter kanske 20 sekunder, men var tillbaka till taxin och sen fram igen. Och att AH kom strax därefter. Möjligen före SG:s andra vända.

Sedan SG:s gäng. Allt inom 30-40 sekunder.

PV och CV tidigast efter 40-50 sekunder. JÅS hörs på LAC efter 60 sekunder, eller åtminstone ett svar till honom från JA. Sedan har vi nog BP. Därefter är de första 80 sekunderna kompletta.

Eller har vi någon mer?

JA har bytt position cirka 40 sekunder efter skotten, när GM redan springer i trappen.

Tyvärr tror jag SE "missar målet" som vittne. Och det kan bara innebära en sak ...

Att SG sprang fram och tillbaka finns inga direkt starka indicier för. Att någon upplever det som att någon kan ha sprungit fram och tillbaka kan förstås betyda att någon gjort det, men det kan ha varit någon av de andra också, och om SG gjorde det kan han ju ha hunnit göra livräddande åtgärder i den första vändan, som att med någons hjälp lägga Palme i framstupa, ta pulsen och rensa munnen från blod. Allt som han lärt sig i det militära, som han berättar om i SvD fem år efter mordet:
”Olof Palme låg på rygg. Jag tog pulsen och tyckte att jag kände den svagt. En av de andra hjälpte Stefan Glantz att lägga Olof Palme på sidan. Omgående satte Stefan i gång med mun mot mun metoden. I det militära på jägarskolan i Kiruna hade jag lärt mig hur det skulle gå till. Samtidigt började två tillskyndande flickor med hjärtmassage. De fortsatte med detta och Stefan med sin konstgjorda andning tills ambulansen kom efter några minuter. Då torkade Stefan av sig och åkte vidare med de andra till Albatross
Han behövde alltså inga instruktioner från Anna för att veta hur han skulle agera, och i denna sannolikt helt korrekta version låg Palme på rygg och Anna kom in i bilden efter en stund. Ja där har vi kronologin dem emellan. Per och Christina kan säkert ha kommit inom 30 sekunder de också, men jag tror att Bengt P dröjde något. Vad gäller Engström går det bara att utläsa att Han mycket väl kan ha varit så nära att han sett allt detta, och hur skulle han annars ha kunnat återge det så korrekt till Henry Olofsson 23:40? Att han sett Lars J från den position han uppger framstår som helt naturligt. Både polisen och TP verkar ha fått hela kronologin om bakfoten när de så säkert menar att Anna och Stefan var först och drog i gång livräddningen tillsammans, och föreställningen att Anna var den som tog befälet stämmer inte.
Om man bara kan lösgöra sig från vissa cementerade föreställningar så blir allt så mycket lättare. Ingen har ju heller sett att Stefans kompis Ersson (?) varit delaktig i vändningen av Palme. Av dem finns inte minsta spår i förhörsmaterialet trots att de var centralt placerade tills ambulansen kom. Något att fundera på…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in