Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-07-12, 19:35
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Du får kanske dra ner på tempot lite. Det belgiska kaninhålet är inget för kortdistansare utan här talar vi om rena grävlingsgrytet med massor av prång och krökar och massor av och in- och utgångar. Att kartlägga det blir ett maratonlopp och med högst osäkert resultat vad Palmemordet beträffar. Det är just det som fått mig att ligga lågt med det belgiska, för jag har mer än tillräckligt med annat på dagordningen som suger tid och energi.

Nu har du alltså pillrat fram en till Jean-Claude, fast med efternamnet Darville. Honom har jag stött på tidigare liksom även en Robert Darville, som ska ha ordnat vapen och sprängmedel till Haemers' liga. Här undrar man om de båda Darville kan vara släkt, eller kanske rentav bröder?

För 30 år sedan dömdes Robert Darville jämte Philippe Lacroix till döden av belgisk domstol. Men i och med att giljotinen avskaffats i Belgien så blev domarna automatiskt omvandlade till livstids fängelse.

https://www.independent.co.uk/news/world/death-sentence-for-gangsters-1408065.html

Robert Darville-tråden på Bende van Nijvel-forumet:
https://www.bendevannijvel.com/forum/viewtopic.php?id=1250

Philippe Lacroix-tråden på samma forum:
https://www.bendevannijvel.com/forum/viewtopic.php?id=1139

Bild på Philippe Lacroix:
https://avatars.mds.yandex.net/get-images-cbir/1039161/UKIWqo6YGtIt4UBls7Cmzg2989/ocr

Som grädde på moset finns en tredje Jean-Claude, med efternamnet Lacroix dessutom. Han är dock inte gangster utan blev undersökningsdomare (förundersökningsledare) just i fallet om Brabant-galningarna, när man flyttade upp utredningen från Nivelles (Nijvel) till Charleroi 1987.

Vad ska man göra av allt det här då? Det vi har rent konkret är Jean-Claude numero ett (Szlanyinka) som greps i Haemers' Mercedes i Oslo. Det måste rimligtvis finnas mer information att hämta om det i polisens arkiv. Chansen att det är samme man som kör Mercedesar varje lördag från Tyskland till Sverige är i alla fall hyfsad, och i så fall kan man koppla denne Jean-Claude till amerikanen som för Britt Inger Lundström erkänt Palmemordet. Då talar vi om ganska konkreta kopplingar, fast det blir ju i slutänden inte trovärdigare än erkännandet som sådant.

Sedan har vi nu även Jean-Claude numero två (Darville) som visst varit legosoldat i Zaire och som alltså omnämns i Hans Holmérs bok. Det är ju också ett ganska konkret tips, men frågan är om det går att placera killen i Sverige. Det är ju det som jag tycker är lite intressant med Jean-Claude Szlanyinka, som med största sannolikhet kan placeras här även rent dokumentärt och inte bara genom rykten eller "uppgifter" från informatörer vars identiteter och trovärdighet är okända för oss.

En bra början kunde vara att ta reda på lite mer om bägge Darvilles, och när jag får en stund över ska jag ta och kolla igenom deras respektive trådar på det där Nijvel-forumet och även kolla runt lite i övrigt. Men som sagt är jag själv kanske inte eld och lågor över det belgiska, men tycker samtidigt att det är kul om du och andra benar vidare i det. Kanske finns det något där, men jag har lite svårt att se hur man sedan får ner det hela på Sveavägen.

Som jag ser saken räcker det ju inte med att en grupp håller koll på Palme utan de måste dessutom fogas in i något slags mötesscenario. Enda sättet jag kan se att få ihop det är i så fall att de arbetar på uppdrag av underrättelsetjänsten, vilket för det belgiska spåret i så fall torde handla om någon slags Stay Behind-förbindelse. Så det är ju inte helt fel att samtidigt gräva i bägge ändar där, så att säga, alltså både i gangsteränden och i Stay Behind-änden.

Det som avskräckt mig är väl mest komplexiteten i hela utredningen om Brabant-galningarna och att det verkar finns så lite att gå på där. Vad jag förstått har Haemers-ligan efter alla dessa år inte kunnat kopplas till Brabant-galningarna och ingendera har kunnat kopplas till Palmemordet. Men samtidigt måste det ju sägas, att det mestadels är belgare och holländarna som forskat i deras ände och då har de begränsade kunskaper om Palmemordet. Förhoppningen skulle alltså ligga i att vi känner till något som de inte känner till. Möjligen kunde Britt Inger Lundströms tips vara en sådan sak, fast det måste naturligtvis kollas upp först. En sak i sänder och allt i sinom tid.

Ja, de har ju samma problem med språket som oss. Troligtvis har de dålig koll på PU pågrund av det, och sedan är ju Palmemordet inte deras främsta intresse utan Brabantligan i sig. Det där med Britt Inger Lundström du nämner tände gnistan lite här.
Citera
2024-07-12, 19:44
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Hjälpte det något?

Vi får hoppas det. Jag kastar ur det här då så får vi hoppas att någon löser det. Man får dock respektera att den här personen inte har med saken att göra. Men den personen som har tipsat om en person som smugglade Mercedes, hade märkliga transaktioner och radioutrustning, och som ekänt mordet heter B*rgitta och bodde med den här personen i slutet av 1986.

Hon bodde då på lomv*gen 257 i s*llentuna. Kan någon kolla om det var skriven någon man där från efter sommaren.

Det som är intressant med just det erkännandet är några saker. Förutom att mer konkreta saker såsom märkliga transaktioner och avlyssningsutrustning påstås ha funnits enligt henne, så finns det några vagare saker som kan vara intressant. Dels att mercedesamuggling och Norge återkommer här. Och dels några små sammanträffanden så som att deras kontakt inleddes på embassy, att mannen går lite konstigt pga en skottskada i benet och det långsökta men intressanta sammanträfandet att han har ett ärr som kan stämma överens med ett vittnesmål på en potentiell gm i fallet Carl Algern*n.

Ni kan läsa om det erkännandet här.
https://wpu.nu/index.php?search=D10529-00&ns0=1&ns250=1&ns252=1&ns3100=1&ns3200=1&searchT oken=6n61rjke922blib1cgurhun7z Nu finns inte det erkännandet i ett enda uppslag förutom som en del i en stor fil. Ni får läsa pdf:erna en och en, de finns där på sidan.
Rättelse. Han bodde hos henne i slutet av 1988. Inte 1986

En till uppgift jag inte tidigare noterat är att hon säger att mannen ska ha gjort lite "dirty jobs" i Tyskland.
Senast redigerad av Faderlig 2024-07-12 kl. 19:48.
Citera
2024-07-12, 19:53
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Aldrig har behovet av en belgare varit större.
Jag har sett att dom har ett helt forum för det där. Men det är ju för mycket jobb att bena igenom det där utan att kunna språket, eller språken i det här fallet då de envisas med att byta.

Men den där Darville låter ju väldigt intressant! Det var ju honom och hans bror Basfakta pratade om.
Jag citerar honom här.

"Tidigt i PU kom ett tips om en belgisk legosoldat- Jean Claude Darville. Det visade sig dock att han satt i fängelse då Palme mördades. Ölvebro kommenterade saken i en tv-intervju.

I mina efterforskningar upptäckte jag att denne JCD hade en bror - Robert Darville. Gissa en gång vem Haemers i januari 86 försökte värva för ett kontraktsmord. Just det, Robert Darville. Men RD sade sig ha tackat nej."

Frågan är ju hur det kom fram att han satt i fängelse. Är det en hel säker uppgift?

Och vad gällde tipset?

Och delar brodern längd, kroppskomposition och förkärlek för .357 magnum?

Kontraktsmordet, kan det var detta det är frågan om: ” Robert Darville var fortfarande misstänkt för mordet på Juan Mendez. En handskriven karta över Rosières beslagtogs i Darville. Mannen kom med en förklaring. Han var vän med Mendez och han hade ritat denna plan för att visa honom hur han kunde komma till honom. Darville hade sålt honom vapen och var fortfarande skyldig pengar av Mendez.
Och Darville i sin tur gjorde Patrick Haemers misstänksam. I utredningen av hans gäng föreslog Darville att Haemers hade velat anställa honom i början av 1986 för att döda någon som gjorde för mycket av hans öron. "Jag sa till honom att det inte är min stil, och att jag absolut inte var en mördare att hyra", sa Darville till utredarna” https://www.bendevannijvel.com/forum/viewtopic.php?id=1250

Inget statsministermord utan uppgörelse i den undre världen vad det verkar. De verkar dessutom kommit i luven på varandra Patrick Daemers och Robert Darville.
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-12 kl. 20:07.
Citera
2024-07-12, 19:58
Medlem
Citat:
Jo, henne har jag redan identifierat med namn och adress. Men den intressanta är ju mannen hon tipsar om. Och han verkar ha bott hos henne i slutet av 1986. Man får ju hoppas att han skrev sig där då.

Om du nu har identifierat henne, kan du ange källan?

Som jag förstår av pågående diskussion så kallas hon också Britt Inger, vad är det korrekta namnet?
Citera
2024-07-12, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Som jag förstår av pågående diskussion så kallas hon också Britt Inger, vad är det korrekta namnet?

Uppgiftslämnarens namn är inte maskat i pdf:en utan framgår klart och tydligt överst på varje fortsättningsblad. Hon heter Britt Inger Lundström, tilltalsnamn Britt.

https://wpu.nu/images/6/6e/Pol-1988-10-01_1830_D10529-00_Erkännanden_Palmemordet.pdf
Citera
2024-07-12, 20:21
Medlem
Citat:
Uppgiftslämnarens namn är inte maskat i pdf:en utan framgår klart och tydligt överst på varje fortsättningsblad. Hon heter Britt Inger Lundström, tilltalsnamn Britt.

https://wpu.nu/images/6/6e/Pol-1988-10-01_1830_D10529-00_Erkännanden_Palmemordet.pdf

Japp, tack.
Citera
2024-07-12, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
BP ser en individ i ett vitt plagg passera gatan efter att han har svängt runt och parkerat. Är det CV?

I så fall kan PV och CV inte vara före AH. De har dessutom trafik att ta hänsyn till?

LJ beskriver att han stod vid ett brunnslock:

https://youtu.be/zrsEmpPVee4?t=226

(Det är banne mig samma lock som i Tarkovsky-filmen. Vilket omen?)

LJ tittade ner mot Sveavägen medan GM sprang i trappen.

Kan GM ha vänt sig om och sett LJ, på något närmare håll, medan denne hade blicken bortvänd?

Det är inte helt osannolikt att BP i efterhand fick för sig att CV var en kille i 25-års åldern. Eller också kan han ha fått för sig att Per V hade vit jacka. Kanske minns han färgen på CV:s parkas, och mixat ihop den med PV:s kortare mörkgråaktiga kavaj. Omöjligt att säga vem det var, och personen kanske inte ens korsade hela Sveavägen, utan kom från en bil? Dessutom kanske det dröjde ytterligare några sekunder innan BP sprang ut, för Palme verkar ha varit vänd till framstupa, och han menar att kroppen vändes på rygg senare då livräddningen började. Livräddningen verkar ha gått in i en annan fas med hjärtmassage och konstgjord andning efter någon minut då Palme lades på rygg, och jag tycker att det mesta tyder på att SG, varit ensam inledningsvis. Om BP var före eller efter Anna H kan jag inte hitta något säkert svar på, men Palme låg i samma position d.v.s. framstupa enligt dem båda.
Citera
2024-07-12, 21:11
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Ja, det stämmer. Källan är väl mig själv och släktforskarprogram.

Men det är med 100% säkerhet hon. Antal barn, område, ålder, namn och utbildning stämmer.
Citera
2024-07-12, 21:19
Medlem
Faderligs avatar
Det här är väl jeac Claude S?

https://m.facebook.com/jeanclaude.szlanyinka/

Född i fort Lauderdale. Vilket har en militärbas för amerikanska flottan, som öppnades 1941.

Just amerikanska flottan har jag ju tidigare föreslagit som ursprung till den märkliga huvudbonaden gm har. Som jag tycker känns mest som någon form av skärmmössa. Och som enligt AB ska ha varit stickad. Då ligger en en jeepcap nära tillhands. Och den förekom i blått i just flottan.
Citera
2024-07-12, 21:46
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Du får kanske dra ner på tempot lite. Det belgiska kaninhålet är inget för kortdistansare utan här talar vi om rena grävlingsgrytet med massor av prång och krökar och massor av och in- och utgångar. Att kartlägga det blir ett maratonlopp och med högst osäkert resultat vad Palmemordet beträffar. Det är just det som fått mig att ligga lågt med det belgiska, för jag har mer än tillräckligt med annat på dagordningen som suger tid och energi.

Nu har du alltså pillrat fram en till Jean-Claude, fast med efternamnet Darville. Honom har jag stött på tidigare liksom även en Robert Darville, som ska ha ordnat vapen och sprängmedel till Haemers' liga. Här undrar man om de båda Darville kan vara släkt, eller kanske rentav bröder?

För 30 år sedan dömdes Robert Darville jämte Philippe Lacroix till döden av belgisk domstol. Men i och med att giljotinen avskaffats i Belgien så blev domarna automatiskt omvandlade till livstids fängelse.

https://www.independent.co.uk/news/world/death-sentence-for-gangsters-1408065.html

Robert Darville-tråden på Bende van Nijvel-forumet:
https://www.bendevannijvel.com/forum/viewtopic.php?id=1250

Philippe Lacroix-tråden på samma forum:
https://www.bendevannijvel.com/forum/viewtopic.php?id=1139

Bild på Philippe Lacroix:
https://avatars.mds.yandex.net/get-images-cbir/1039161/UKIWqo6YGtIt4UBls7Cmzg2989/ocr

Som grädde på moset finns en tredje Jean-Claude, med efternamnet Lacroix dessutom. Han är dock inte gangster utan blev undersökningsdomare (förundersökningsledare) just i fallet om Brabant-galningarna, när man flyttade upp utredningen från Nivelles (Nijvel) till Charleroi 1987.

Vad ska man göra av allt det här då? Det vi har rent konkret är Jean-Claude numero ett (Szlanyinka) som greps i Haemers' Mercedes i Oslo. Det måste rimligtvis finnas mer information att hämta om det i polisens arkiv. Chansen att det är samme man som kör Mercedesar varje lördag från Tyskland till Sverige är i alla fall hyfsad, och i så fall kan man koppla denne Jean-Claude till amerikanen som för Britt Inger Lundström erkänt Palmemordet. Då talar vi om ganska konkreta kopplingar, fast det blir ju i slutänden inte trovärdigare än erkännandet som sådant.

Sedan har vi nu även Jean-Claude numero två (Darville) som visst varit legosoldat i Zaire och som alltså omnämns i Hans Holmérs bok. Det är ju också ett ganska konkret tips, men frågan är om det går att placera killen i Sverige. Det är ju det som jag tycker är lite intressant med Jean-Claude Szlanyinka, som med största sannolikhet kan placeras här även rent dokumentärt och inte bara genom rykten eller "uppgifter" från informatörer vars identiteter och trovärdighet är okända för oss.

En bra början kunde vara att ta reda på lite mer om bägge Darvilles, och när jag får en stund över ska jag ta och kolla igenom deras respektive trådar på det där Nijvel-forumet och även kolla runt lite i övrigt. Som sagt är jag själv kanske inte eld och lågor över det belgiska, men tycker samtidigt att det är kul om du och andra benar vidare i det. Kanske finns det något där, men jag har lite svårt att se hur man sedan får ner det hela på Sveavägen.

Som jag ser saken räcker det ju inte med att en grupp håller koll på Palme utan de måste dessutom fogas in i något slags mötesscenario. Enda sättet jag kan se att få ihop det är i så fall att de arbetar på uppdrag av underrättelsetjänsten, vilket för det belgiska spåret torde handla om någon slags Stay Behind-förbindelse. Så det är ju inte helt fel att samtidigt gräva i bägge ändar där, så att säga, alltså både i gangsteränden och i Stay Behind-änden.

Det som avskräckt mig är väl mest komplexiteten i hela utredningen om Brabant-galningarna och att det verkar finns så lite att gå på där. Vad jag förstått har Haemers-ligan efter alla dessa år inte kunnat kopplas till Brabant-galningarna och ingendera har kunnat kopplas till Palmemordet. Men samtidigt måste det ju sägas, att det mestadels är belgare och holländare som forskat i deras ände och då har de begränsade kunskaper om Palmemordet. Förhoppningen skulle alltså ligga i att vi känner till något som de inte känner till. Möjligen kunde Britt Inger Lundströms tips vara en sådan sak, fast det måste naturligtvis kollas upp först. En sak i sänder och allt i sinom tid.

Jean Claude Slzanyinka tror jag att jag har hittat Facebook-bild på. Kan ju vara någon annan men den jag hittat bor i Fort Lauderdale, Florida, enligt Facebook-kontot och där tycks ju han bo och hur många har det namnet? Googla namnet och Facebook. Vill inte lägga ut här om det är fel kille. Mannen på Facebook-bilden ser inte ut att ha några ärr som Britt Ingers kille.

Britt Inger nämner något om att hennes snubbe var skidlärare. Känns inte denna bild på Jean-Claude Darville lite alpin: https://www.google.com/search?q=jean+claude+darville&rlz=1CDGOYI_enSE1095 SE1095&oq=&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBggEEEUYOzIGCAAQRRg 5MgYIARBFGDwyBggCEEUYPDIGCAMQRRg7MgYIBBBFGDsyBggFE EUYOzIGCAYQ RRg7MgYIBxBFGDsyBggIEEUYPTIKCAkQABixAxiABNIBCDcxMD dqMGo0qAIBsAIB4gMEGAEgXw&hl=sv&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=w1tbzvEXzAGkgM&imgdii=tb5GRM7mda1JsM

Darville ska ha varit blind på ena ögat. Kan det vara ärret som Britt Inger pratar om?

Nå väl, Darville satt väl på kåken vid tiden men men.
Citera
2024-07-12, 21:50
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Det här är väl jeac Claude S?

https://m.facebook.com/jeanclaude.szlanyinka/

Född i fort Lauderdale. Vilket har en militärbas för amerikanska flottan, som öppnades 1941.

Just amerikanska flottan har jag ju tidigare föreslagit som ursprung till den märkliga huvudbonaden gm har. Som jag tycker känns mest som någon form av skärmmössa. Och som enligt AB ska ha varit stickad. Då ligger en en jeepcap nära tillhands. Och den förekom i blått i just flottan.

Vågade inte lägga ut den om han är en helt annan. Men det är han alltså!

Pippi på fantombilder som jag har jämförde jag med fantombilden från rånet i Malmö 26 mars 1986. Finns det inte visa likheter: https://postimg.cc/gallery/cw5MP8m
Citera
2024-07-12, 22:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Vågade inte lägga ut den om han är en helt annan. Men det är han alltså!

Pippi på fantombilder som jag har jämförde jag med fantombilden från rånet i Malmö 26 mars 1986. Finns det inte visa likheter: https://postimg.cc/gallery/cw5MP8m
Nu får jag verkligen hoppas det! Men den udda kombination för och efternamn kan väl bara en belgare ha.

Den raka munnen och spetsiga näsan är ju där i alla fall. Kollar man bara nedre delen av ansiktet är det väldigt likt. Sedan är det ju rätt generiska ögon och hår på den där fantombilden.

Men det kan ju också tänkas stämma överens med Lundströms mercedeskille. Det blir ju en liten koppling där om båda är amerikaner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in