Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-07-12, 18:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, jag kommer till liknande slutsatser också då jag tittat på detta och Elisabeth J. är ju en av de som ger en bild av att AH och KJ inte alls var först utan kanske t.o.m. efter syskonen Vallin, men där är det svårt att dra några klara slutsatser.

Gällande iakttagelsen av LJ inne i gränden, så har jag också svårt att se att den skulle gjorts från trappkrönet. LJ blickade högst troligt bara som hastigast ut bakom presenningen där nere och gärningsmannen kastade ju också bara en blick bakom axeln. Visst kan GM ha märkt att det var en person där, men det är för mig rätt osannolikt att han så detaljerat som SE beskriver den personen efteråt.

BP ser en individ i ett vitt plagg passera gatan efter att han har svängt runt och parkerat. Är det CV?

I så fall kan PV och CV inte vara före AH. De har dessutom trafik att ta hänsyn till?

LJ beskriver att han stod vid ett brunnslock:

https://youtu.be/zrsEmpPVee4?t=226

(Det är banne mig samma lock som i Tarkovsky-filmen. Vilket omen?)

LJ tittade ner mot Sveavägen medan GM sprang i trappen.

Kan GM ha vänt sig om och sett LJ, på något närmare håll, medan denne hade blicken bortvänd?
Citera
2024-07-12, 18:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Tack för tipset.
Jag har väldigt svårt att tro att det var Skandiamannen som gjorde det här, men hoppas nästan det då han blivit utpekad och det gjorts en tv serie om han, vore tragiskt om han är oskyldig och blir anklagad sådär i en tv serie, speciellt när han är död och inte kan försvara sig.

Artur Leigh Allen blev i och för sig uthängd i "Zodiac" med alla sina laster ...

Många har blivit uthängda som Jack the Ripper.

CA är uthängd, och kommer hängas ut ännu mer framöver?

Det konstiga med SE är att han frivilligt speglar gärningsmannens rörelser.
Citera
2024-07-12, 18:23
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Har börjat intressera mig mer och mer om mordet på Palme, vilken dokumentär tycker ni är den bästa som går igenom allting? Började se "Palme, träsket och mordrättegångarna" igår men bara sett ett avsnitt ännu.

Ett alternativ kan vara att inte kliva ner i träsket kring Palmemordet. Det är tidsödande och ingen har väl i ärlighetens namn kommit särskilt mycket längre efter 38 år än vad man visste om gärningsmannen redan första veckan.

Man ska starkt överväga att syssla med andra bättre saker, än att nörda ner sig i något som man inte kommer vidare med.

https://youtu.be/Dt7dgLGuGi4?si=PHFYHTQ54Y-_MOT6
Citera
2024-07-12, 18:34
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ett alternativ kan vara att inte kliva ner i träsket kring Palmemordet. Det är tidsödande och ingen har väl i ärlighetens namn kommit särskilt mycket längre efter 38 år än vad man visste om gärningsmannen redan första veckan.

Man ska starkt överväga att syssla med andra bättre saker, än att nörda ner sig i något som man inte kommer vidare med.

https://youtu.be/Dt7dgLGuGi4?si=PHFYHTQ54Y-_MOT6

Ja! Eller har man litegrann det du säger i bakhuvudet någonstans och samtidigt intresserar sig för det. Att ha intresse för MOP skänker ju mycket annat än att gåtan får en upplösning. Det är ett stycke nationell och internationell modern historia som faller samman med mycket annan modern historia. Och vilket persongalleri och vilka människoöden man stöter på!
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-12 kl. 18:37.
Citera
2024-07-12, 18:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
BP ser en individ i ett vitt plagg passera gatan efter att han har svängt runt och parkerat. Är det CV?

I så fall kan PV och CV inte vara före AH. De har dessutom trafik att ta hänsyn till?

LJ beskriver att han stod vid ett brunnslock:

https://youtu.be/zrsEmpPVee4?t=226

(Det är banne mig samma lock som i Tarkovsky-filmen. Vilket omen?)

LJ tittade ner mot Sveavägen medan GM sprang i trappen.

Kan GM ha vänt sig om och sett LJ, på något närmare håll, medan denne hade blicken bortvänd?

Ja, frågan är vem det är som BP ser där.
Det är möjligt att det är CV eftersom hon bar vitt/ljusa kläder. De övriga som korsade gatan var Rytterstål och Karlsson, men det är lite längre söder ut som de befann sig. Rytterstål hade vita jeans på sig.
U-svängen behöver inte ta många sekunder, men frågan är när iakttagelsen av denna person görs.

Klart att de tog hänsyn till trafik, annars hade de ju blivit påkörda. Dock finns inga uppgifter om att det var många bilar där och att kuta emellan någon bil är ju inga problem.

Gällande GM's iakttagelse av LJ, så finns väl möjligheten att han såg honom då han korsade Luntmakargatan, men vi har inget direkt stöd av LJ där.
Sedan är det något senare då LJ börjar röra sig bort mot trappen och enligt uppgift blickar ned mot Sveavägen första gången. Här vet vii ju dock varken om möjligheten fanns eller om GM ens vände sig om, samt om LJ skulle känna sig trygg med att vända en beväpnad man ryggen.
Citera
2024-07-12, 19:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Tack! Jättebra.

På din fråga har jag inget svar. Som du märkt är jag kass på sånt. Men andra i tråden fixar sånt snabbt!
Hjälpte det något?

Vi får hoppas det. Jag kastar ur det här då så får vi hoppas att någon löser det. Man får dock respektera att den här personen inte har med saken att göra. Men den personen som har tipsat om en person som smugglade Mercedes, hade märkliga transaktioner och radioutrustning, och som ekänt mordet heter B*rgitta och bodde med den här personen i slutet av 1986.

Hon bodde då på lomv*gen 257 i s*llentuna. Kan någon kolla om det var skriven någon man där från efter sommaren.

Det som är intressant med just det erkännandet är några saker. Förutom att mer konkreta saker såsom märkliga transaktioner och avlyssningsutrustning påstås ha funnits enligt henne, så finns det några vagare saker som kan vara intressant. Dels att mercedesamuggling och Norge återkommer här. Och dels några små sammanträffanden så som att deras kontakt inleddes på embassy, att mannen går lite konstigt pga en skottskada i benet och det långsökta men intressanta sammanträfandet att han har ett ärr som kan stämma överens med ett vittnesmål på en potentiell gm i fallet Carl Algern*n.

Ni kan läsa om det erkännandet här.
https://wpu.nu/index.php?search=D10529-00&ns0=1&ns250=1&ns252=1&ns3100=1&ns3200=1&searchT oken=6n61rjke922blib1cgurhun7z Nu finns inte det erkännandet i ett enda uppslag förutom som en del i en stor fil. Ni får läsa pdf:erna en och en, de finns där på sidan.
Citera
2024-07-12, 19:14
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Vet i fan, tappade modet kring Belgien-spåret. Ett jävla land det där helt klart. Vill inte vara fördomsfull men usch vilket land på många sätt. De hade behövt ett eget RAF. CCC hade de i och för sig. Säga vad man vill om folkhemmet men Belgien alltså.

Tröska i sörjan kring Brabant och dylikt verkar
vara ett mastodontjobb. Vi skulle behöva bjuda in en belgare i tråden. De verkar själva grävt i möjliga kopplingar mellan extrema belgiska krafter och MOP. De kan inte svenska dock och kan knappast tagit del av grundmaterialet kring PU och vi har dålig koll på alla turer kring det som hänt i Belgien.

Men mycket intressant dyker upp. Jean-Claude Darville, legosoldat som alltid bar magnum .365, apropå det där som alla säger att proffs inte använder dylikt vapen.

”Lars Ekström som är förste ambassadsekretare på svenska ambassaden i Bryssel kontaktar spaningsledningen och berattar att han dagen efter mordert fått kontakt med en informatör som tidigare bistått den belgiska polisen. 1 November hade informatören sammanträffat met "Jean-Claude", en fransktalende f d legosoldat som åtar sig olika uppdrag mot betalning och som bl a skall ha lett några attentat mot varuhus. Han går alltid beväpnad met en revolver av kaliber .357 Magnum och bor, då han inte vistas i Belgien, i Brasilien.
Tjallaren säger att Jean-Claude nu befinner sig i Sverige och att han haft till uppgift att döda en europeisk statsman. Han har samröre med den franska terroristorganisationen Action Direct och med RAF i Västtyskland. Hans verksamhet skall vara finansierad genom handel med diamenter bl a i Sydafrika. Han är 40-45 ar, 170-175 cm lång och kraftig. Han har ölmage, är blind på ett öga och bär ett yvigt helskägg. Han är kort sagt som klippt ur en agentroman. Tålmodiga efterforskningar leder bara fram till att Jean-Claude möjligen heter Davril i efternamn. Han förblir något av en fantasifigur.”

Länk: https://www.bendevannijvel.com/forum/viewtopic.php?id=1251&p=4

Tycker längden på den där Davril är fin också. GM över 180 cm är mer eller mindre ointressant i min bok.
Aldrig har behovet av en belgare varit större.
Jag har sett att dom har ett helt forum för det där. Men det är ju för mycket jobb att bena igenom det där utan att kunna språket, eller språken i det här fallet då de envisas med att byta.

Men den där Darville låter ju väldigt intressant! Det var ju honom och hans bror Basfakta pratade om.
Jag citerar honom här.

"Tidigt i PU kom ett tips om en belgisk legosoldat- Jean Claude Darville. Det visade sig dock att han satt i fängelse då Palme mördades. Ölvebro kommenterade saken i en tv-intervju.

I mina efterforskningar upptäckte jag att denne JCD hade en bror - Robert Darville. Gissa en gång vem Haemers i januari 86 försökte värva för ett kontraktsmord. Just det, Robert Darville. Men RD sade sig ha tackat nej."

Frågan är ju hur det kom fram att han satt i fängelse. Är det en hel säker uppgift?

Och vad gällde tipset?

Och delar brodern längd, kroppskomposition och förkärlek för .357 magnum?
Citera
2024-07-12, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Hjälpte det något?

Vi får hoppas det. Jag kastar ur det här då så får vi hoppas att någon löser det. Man får dock respektera att den här personen inte har med saken att göra. Men den personen som har tipsat om en person som smugglade Mercedes, hade märkliga transaktioner och radioutrustning, och som ekänt mordet heter B*rgitta och bodde med den här personen i slutet av 1986.

Hon bodde då på lomv*gen 257 i s*llentuna. Kan någon kolla om det var skriven någon man där från efter sommaren.

Det som är intressant med just det erkännandet är några saker. Förutom att mer konkreta saker såsom märkliga transaktioner och avlyssningsutrustning påstås ha funnits enligt henne, så finns det några vagare saker som kan vara intressant. Dels att mercedesamuggling och Norge återkommer här. Och dels några små sammanträffanden så som att deras kontakt inleddes på embassy, att mannen går lite konstigt pga en skottskada i benet och det långsökta men intressanta sammanträfandet att han har ett ärr som kan stämma överens med ett vittnesmål på en potentiell gm i fallet Carl Algern*n.

Ni kan läsa om det erkännandet här.
https://wpu.nu/index.php?search=D10529-00&ns0=1&ns250=1&ns252=1&ns3100=1&ns3200=1&searchT oken=6n61rjke922blib1cgurhun7z Nu finns inte det erkännandet i ett enda uppslag förutom som en del i en stor fil. Ni får läsa pdf:erna en och en, de finns där på sidan.

Vad jag förstår så framgår efternamnet i klartext på den här sidan.

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1988-10-01_1830_D10529-00_Erkännanden_Palmemordet.pdf/2

Har du någon länk som kan verifiera att hon skulle heta Birg*tta?
Citera
2024-07-12, 19:21
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vad jag förstår så framgår efternamnet i klartext på den här sidan.

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1988-10-01_1830_D10529-00_Erkännanden_Palmemordet.pdf/2

Har du någon länk som kan verifiera att hon skulle heta Birg*tta?
Jo, henne har jag redan identifierat med namn och adress. Men den intressanta är ju mannen hon tipsar om. Och han verkar ha bott hos henne i slutet av 1986. Man får ju hoppas att han skrev sig där då.
Citera
2024-07-12, 19:28
Medlem
Citat:
Vet i fan, tappade modet kring Belgien-spåret. Ett jävla land det där helt klart. Vill inte vara fördomsfull men usch vilket land på många sätt. De hade behövt ett eget RAF. CCC hade de i och för sig. Säga vad man vill om folkhemmet men Belgien alltså.

Tröska i sörjan kring Brabant och dylikt verkar
vara ett mastodontjobb. Vi skulle behöva bjuda in en belgare i tråden. De verkar själva grävt i möjliga kopplingar mellan extrema belgiska krafter och MOP. De kan inte svenska dock och kan knappast tagit del av grundmaterialet kring PU och vi har dålig koll på alla turer kring det som hänt i Belgien.

Men mycket intressant dyker upp. Jean-Claude Darville, legosoldat som alltid bar magnum .365, apropå det där som alla säger att proffs inte använder dylikt vapen.

”Lars Ekström som är förste ambassadsekretare på svenska ambassaden i Bryssel kontaktar spaningsledningen och berattar att han dagen efter mordert fått kontakt med en informatör som tidigare bistått den belgiska polisen. 1 November hade informatören sammanträffat met "Jean-Claude", en fransktalende f d legosoldat som åtar sig olika uppdrag mot betalning och som bl a skall ha lett några attentat mot varuhus. Han går alltid beväpnad met en revolver av kaliber .357 Magnum och bor, då han inte vistas i Belgien, i Brasilien.
Tjallaren säger att Jean-Claude nu befinner sig i Sverige och att han haft till uppgift att döda en europeisk statsman. Han har samröre med den franska terroristorganisationen Action Direct och med RAF i Västtyskland. Hans verksamhet skall vara finansierad genom handel med diamenter bl a i Sydafrika. Han är 40-45 ar, 170-175 cm lång och kraftig. Han har ölmage, är blind på ett öga och bär ett yvigt helskägg. Han är kort sagt som klippt ur en agentroman. Tålmodiga efterforskningar leder bara fram till att Jean-Claude möjligen heter Davril i efternamn. Han förblir något av en fantasifigur.”

Länk: https://www.bendevannijvel.com/forum/viewtopic.php?id=1251&p=4

Tycker längden på den där Davril är fin också. GM över 180 cm är mer eller mindre ointressant i min bok.

Du får kanske dra ner på tempot lite. Det belgiska kaninhålet är inget för kortdistansare utan här talar vi om rena grävlingsgrytet med massor av prång och krökar och massor av och in- och utgångar. Att kartlägga det blir ett maratonlopp och med högst osäkert resultat vad Palmemordet beträffar. Det är just det som fått mig att ligga lågt med det belgiska, för jag har mer än tillräckligt med annat på dagordningen som suger tid och energi.

Nu har du alltså pillrat fram en till Jean-Claude, fast med efternamnet Darville. Honom har jag stött på tidigare liksom även en Robert Darville, som ska ha ordnat vapen och sprängmedel till Haemers' liga. Här undrar man om de båda Darville kan vara släkt, eller kanske rentav bröder?

För 30 år sedan dömdes Robert Darville jämte Philippe Lacroix till döden av belgisk domstol. Men i och med att giljotinen avskaffats i Belgien så blev domarna automatiskt omvandlade till livstids fängelse.

https://www.independent.co.uk/news/world/death-sentence-for-gangsters-1408065.html

Robert Darville-tråden på Bende van Nijvel-forumet:
https://www.bendevannijvel.com/forum/viewtopic.php?id=1250

Philippe Lacroix-tråden på samma forum:
https://www.bendevannijvel.com/forum/viewtopic.php?id=1139

Bild på Philippe Lacroix:
https://avatars.mds.yandex.net/get-images-cbir/1039161/UKIWqo6YGtIt4UBls7Cmzg2989/ocr

Som grädde på moset finns en tredje Jean-Claude, med efternamnet Lacroix dessutom. Han är dock inte gangster utan blev undersökningsdomare (förundersökningsledare) just i fallet om Brabant-galningarna, när man flyttade upp utredningen från Nivelles (Nijvel) till Charleroi 1987.

Vad ska man göra av allt det här då? Det vi har rent konkret är Jean-Claude numero ett (Szlanyinka) som greps i Haemers' Mercedes i Oslo. Det måste rimligtvis finnas mer information att hämta om det i polisens arkiv. Chansen att det är samme man som kör Mercedesar varje lördag från Tyskland till Sverige är i alla fall hyfsad, och i så fall kan man koppla denne Jean-Claude till amerikanen som för Britt Inger Lundström erkänt Palmemordet. Då talar vi om ganska konkreta kopplingar, fast det blir ju i slutänden inte trovärdigare än erkännandet som sådant.

Sedan har vi nu även Jean-Claude numero två (Darville) som visst varit legosoldat i Zaire och som alltså omnämns i Hans Holmérs bok. Det är ju också ett ganska konkret tips, men frågan är om det går att placera killen i Sverige. Det är ju det som jag tycker är lite intressant med Jean-Claude Szlanyinka, som med största sannolikhet kan placeras här även rent dokumentärt och inte bara genom rykten eller "uppgifter" från informatörer vars identiteter och trovärdighet är okända för oss.

En bra början kunde vara att ta reda på lite mer om bägge Darvilles, och när jag får en stund över ska jag ta och kolla igenom deras respektive trådar på det där Nijvel-forumet och även kolla runt lite i övrigt. Som sagt är jag själv kanske inte eld och lågor över det belgiska, men tycker samtidigt att det är kul om du och andra benar vidare i det. Kanske finns det något där, men jag har lite svårt att se hur man sedan får ner det hela på Sveavägen.

Som jag ser saken räcker det ju inte med att en grupp håller koll på Palme utan de måste dessutom fogas in i något slags mötesscenario. Enda sättet jag kan se att få ihop det är i så fall att de arbetar på uppdrag av underrättelsetjänsten, vilket för det belgiska spåret torde handla om någon slags Stay Behind-förbindelse. Så det är ju inte helt fel att samtidigt gräva i bägge ändar där, så att säga, alltså både i gangsteränden och i Stay Behind-änden.

Det som avskräckt mig är väl mest komplexiteten i hela utredningen om Brabant-galningarna och att det verkar finns så lite att gå på där. Vad jag förstått har Haemers-ligan efter alla dessa år inte kunnat kopplas till Brabant-galningarna och ingendera har kunnat kopplas till Palmemordet. Men samtidigt måste det ju sägas, att det mestadels är belgare och holländare som forskat i deras ände och då har de begränsade kunskaper om Palmemordet. Förhoppningen skulle alltså ligga i att vi känner till något som de inte känner till. Möjligen kunde Britt Inger Lundströms tips vara en sådan sak, fast det måste naturligtvis kollas upp först. En sak i sänder och allt i sinom tid.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-07-12 kl. 19:35.
Citera
2024-07-12, 19:31
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Aldrig har behovet av en belgare varit större.
Jag har sett att dom har ett helt forum för det där. Men det är ju för mycket jobb att bena igenom det där utan att kunna språket, eller språken i det här fallet då de envisas med att byta.

Men den där Darville låter ju väldigt intressant! Det var ju honom och hans bror Basfakta pratade om.
Jag citerar honom här.

"Tidigt i PU kom ett tips om en belgisk legosoldat- Jean Claude Darville. Det visade sig dock att han satt i fängelse då Palme mördades. Ölvebro kommenterade saken i en tv-intervju.

I mina efterforskningar upptäckte jag att denne JCD hade en bror - Robert Darville. Gissa en gång vem Haemers i januari 86 försökte värva för ett kontraktsmord. Just det, Robert Darville. Men RD sade sig ha tackat nej."

Frågan är ju hur det kom fram att han satt i fängelse. Är det en hel säker uppgift?

Och vad gällde tipset?

Och delar brodern längd, kroppskomposition och förkärlek för .357 magnum?

Är det i detta forum du hittat infon om brorsan Robert: https://www.bendevannijvel.com/forum/viewtopic.php?id=1250
Citera
2024-07-12, 19:34
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Är det i detta forum du hittat infon om brorsan Robert: https://www.bendevannijvel.com/forum/viewtopic.php?id=1250
Nä, det var Basfakta som hittat det där. Jag vet inte varifrån det kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in