Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-09-06, 11:13
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longlake
Undrar hur många informationssvindlare och mörkläggare som härjar runt på nätet?

Informationssvindlare finns (personer som av olika orsaker sprider osann information). Även personer som sprider osann information som de själva tror på.

Den som vill bekräfta uppgiften kan fråga en anhörig.
Citera
2025-09-06, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Informationssvindlare finns (personer som av olika orsaker sprider osann information). Även personer som sprider osann information som de själva tror på.

Den som vill bekräfta uppgiften kan fråga en anhörig.

Nja, det är väl att ta i att kalla en person som blivit lurad att tro på en osann uppgift och uppger den på exv sociala medier som "svindlare".

Uppsåt att luras/svindla finns inte utan uppgiftslämnaren handlar i god tro.

Men, därför är viktigt att bemöta alla osanna uppgifter med källkritik och angivande av källor.

Inte bara i "skrift" utan med länkar och exv skärmdumpar etc.
Citera
2025-09-06, 12:32
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nja, det är väl att ta i att kalla en person som blivit lurad att tro på en osann uppgift och uppger den på exv sociala medier som "svindlare".

Det har du rätt i. Det skrev jag heller inte.

Citat:
Uppsåt att luras/svindla finns inte utan uppgiftslämnaren handlar i god tro.

Det har du också rätt i.

Citat:
Men, därför är viktigt att bemöta alla osanna uppgifter med källkritik och angivande av källor.

Inte bara i "skrift" utan med länkar och exv skärmdumpar etc.

Jag har inga skärmdumpar och har inte kontot kvar.

Jag har svårt att tro att en 22-årig svenska semestrade i Sydafrika 1976. Eller en 25-årig sydafrikan i Sverige. Jag har lättare att tro att båda semestrade i Grekland. De gifte sig 1976, flyttade till Sverige 1978 och skilde sig 1981 (offentliga uppgifter i Sverige). Seriöst intresserade personer kan fråga en anhörig var Hilla och Heine mötte varandra.
Citera
2025-09-06, 13:30
Medlem
ieshos avatar
Olof Palme motarbetade praktiskt taget alla de förändringar i Sverige som infördes direkt efter hans död. Innan Schengenavtalet kunde Sverige själv bestämma vilka som skulle få komma in i Sverige och våren 1985 stoppade regeringen Palme invandringsförsök via Östtyskland genom att kvarhålla de skepp som förde invandrare till Sverige. Efter Schengenavtalet har höger om höger fått alla de framgångar som ingen då trodde de skulle få.

För några år sedan hade vi en socialdemokratisk statsminister som var för marknadshyror och som överraskade genom att göra en vit-makt-anstruken Ida Karkiainen till civilminister sedan hon lyfts fram inom partiet av Sven-Erik Bucht, en gammal vän till Ingvar Kamprad, misstänkt stay-behind.

Det är förstås inget nytt att vissa bedriver infiltrationsverksamhet inom de politiska partierna. Troligtvis var väl även Palmes politiska karriärstart ett försök av underrättelsetjänsten och stay-behind att placera en kontakt nära Tage Erlander. Och Hjalmar Branting, som var klasskamrat med Gustav V på internatskolan, kan inte ha uppfattats som något större hot mot den bestående ordning som socialdemokraterna då enligt partiprogrammet ville störta.

Olof Palme blev förföljd vart han än reste i världen och det fanns grupper i Sverige som stöddes av militären och NATO som spionerade på honom och andra socialdemokrater.

Olof Frånstedts "Barbro" är förstås den Barbro Sagnell som Donald Forsberg uppfattade som en resurs inom totalförsvaret och som var bekant med personer som utlöste finans- och fastighetskrisen på 90-talet, också bekanta med Ingrid Klering som blev tillsammans med Mårten Palme en tid före mordet. I det hemligstämplade förhörsprotokollet med henne framgår att hon styrde så att makarna Palme gick på just den föreställningen och även påverkade vilken väg de skulle gå hem. Några månader efter mordet blev hon departementssekreterare i K-O Feldts finansdepartement och för några år sedan utsågs hon till generaldirektör av en socialdemokratisk regering.
Citera
2025-09-06, 18:13
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Ni som säger "Det finns inga tecken på en konspiration": Vilka tecken skulle ni behöva se för att tro att det var en konspiration?

För att kunna svara på den frågan krävs att typ av konspiration preciseras.

Om man antar att det som avses är en på förhand planerad insats utförd av en någorlunda kvalificerad skara, så faller den möjligheten i praktiken i och med dess oförenlighet med attentatets genomförande och faktiska omständigheter.

Stora avancerade apparater likt mörkläggningar och tentakler in i samhällskroppen som styr olika skeenden och så vidare ökar graden av oförenlighet väsentligt.

Så, tecken på konspiration är till att börja med att beskriva en tänkbar sådan som håller ihop med gärningens utförande.
Citera
2025-09-06, 18:14
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Undringar..

Hur många patroner av rätt typ med rätt isotopsammansättning har hittats egentligen?
I samband Mockfjärdsrånet så skall väl några sådana ha skjutits..hur många var de till antal?
Finns det flera patroner som sedemera har hittats som haft rätt isotopsammansättning?

I samband med postrånet i Mockfjärd 1983 sköts en kula (in i taket via benet på en rådigt ingripande kund). Den lät PU sedermera testa och visade sig ligga nära mordkulorna i sin isotopfördelning. Ytterligare fem Mockfjärdskulor testades då revolvern de framlevde sina dagar i fiskades upp på 00-talet.

Dessa var samtliga mycket lika mordkulorna.
Citera
2025-09-06, 18:25
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miracklet
Lebel har redan svarat, men jag reagerar på att så många verkar ha svårt att förstå att en attentatsgrupp kan ha haft gott om tid att förbereda sig, så jag ska också försöka förklara hur det kan ha gått till.

Val av vapen, vem/vilka som ska agera gärningsman och en mängd andra förberedelser går att förbereda innan man vet tid och plats för ett lämpligt tillfälle att slå till. Likaså kan man i detalj planera flyktplanerna. Vet man att man ska slå till någonstans i Stockholm så kan man ändå planera gömställen, var man ska få tag i flyktbilar som inte går att spåra, tidtabell för flygplan ut ur landet, etc.

Med alla de förberedelserna så behöver man bara vänta in rätt tillfälle och det gör man lämpligast med telefonavlyssning. Vad jag förstått så var det ingen rocket science att lyssna av en telefon utan att det gick att upptäckas på den tiden.

Avlyssningen hade säkert pågått en viss tid innan man fick reda på att statsministern skulle ge sig ut en fredagkväll utan livvakter.

Varför sitter en uppernbarligen kvalificerad attentatsgrupp och avlyssnar att ett tilltänkt offer ska ut och röra sig längs okända rutter i ett vimlande city? Utan tvekan ett uselt tillfälle, vilket envar som begrundar hur en GM torde ha tänkt på förhand inser.

Den här avlyssnande gruppen blir givetvis varse att statsministern så gott som alltid rör sig utan livvakter på sin fritid. Och även på vägen till och från arbetsplatsen respektive Säpo-bilen och bostaden. Attentatsgruppen känner alltså till möjligheten att verkställa saken diskret i porten (som enkelt kunde tryckas upp utifrån), när statsministern är på väg in eller ut.

Citat:
Även om man inte visste vilken film han skulle se så visste man biografen och hade flera timmar på sig att anropa medlemmar i attentatsgruppen, som hade god tid på sig att anlända till biografen och placera ut sina mannar på olika tänkbara ställen dit paret skulle kunna bege sig efter bion. Så från samtalet tidigare på kvällen fram till att bion var slut så hade man ganska många timmar på sig att samla ihop en grupp som antagligen redan var i beredskap att slå till så fort de fick en signal, köra dit flyktbilar och finjustera planerna och anpassa den efter platsen där man skulle slå till. När man visste vilken biograf paret skulle till så var det bara att placera ut en man som höll uppsikt över utströmmande folk.

Något som ofta glöms bort är att tidpunkten var perfekt ut i det fall attentatsmannen hade vanliga dagjobb. Då behövde de inte plötsligt dra från jobbet eller sjukskriva sig, vilket skulle kunna vara svårt att förklara vid eventuell misstanke mot de inblandade personerna. Nu behövde de bara manipulera en viss flickvän, om de nu ens hade det. Om det var utlänningar som låg bakom så var de väl på "arbetsresa". (Jag kan tycka att utredarna borde lagt större kraft på att kontrollera alibin både vid tiden precis efter mordet och långt senare)

Sedan verkar det som att många MOP-intresserade har sett för många Hollywood-filmer. De lever i tron att alla attentatsgrupper planerar allt helt perfekt, typ i Mission Impossible-stil. Men verkligheten kan ligga betydligt närmare jönsonligan och behöver inte alls vara så proffsiga och perfekta som man föreställer sig. En sydafrikan som inte är van vid is och snö skulle mycket väl kunnat ha hala lågskor och halkat runt på isen. De behöver inte alls ha varit så diskreta med sina walkie-talkies som man själv kan tycka att de borde ha varit. De är ändå vanliga människor som kan klanta sig och göra misstag.

Att organiserade och planlagda politiska attentat i allmänhet var effektiva, kallblodiga och tämligen välplanerade har i MOP-sammanhang förvridits till att vara blott en Hollywood-kliché. Och det påstås att i själva verket utfördes sådana tafatt och stolpigt (med exempelvis endast ett skott man chansar på ska ha avsedd verkan för att sedan chansa vidare om att komma undan mitt bland folk i city osv).

I realiteten gick det dock typiskt sett till så att sonderar offrets vanor, slår till i ett förutsägbart och kontrollerbart sammanhang likt när vederbörande är på väg in eller ut från bostad eller fordon i anslutning till denna och skjuter med flera skott.

Att vid en plötsligt uppenbarad förestående utfärd fylla kvarter åt alla möjliga håll med inringda skyttar osv framstår som en fantasi utan grund i något rimligen tänkbart.
Citera
2025-09-06, 18:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
I samband med postrånet i Mockfjärd 1983 sköts en kula (in i taket via benet på en rådigt ingripande kund). Den lät PU sedermera testa och visade sig ligga nära mordkulorna i sin isotopfördelning. Ytterligare fem Mockfjärdskulor testades då revolvern de framlevde sina dagar i fiskades upp på 00-talet.

Dessa var samtliga mycket lika mordkulorna.

Så vapnet sänktes i sjön före mordet, men kulorna kan vara från samma batch som de på Sveavägen?

Det är i så fall en god grogrund för efterforskning ...

P.S. Med tanke på alla sjöar i vårt avlånga land, varför valde de just Djursjön? 65 mil ifrån Mockfjärd ...
Senast redigerad av Dalulven 2025-09-06 kl. 18:43.
Citera
2025-09-06, 18:40
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Tro mig. Jag har i ungefär 15 år brottats med alla slags frågor rörande Palmemordet inklusive händelserna vid mordplatsen. Jag har också diskuterat frågan med en massa folk, inte minst i den här tråden. Mången klokhet har yttrats. 😊

Min slutsats är att PU aldrig lyckades klarlägga vad som egentligen hände på mordplatsen. Vi vet inte ens vilket slags vapen (Ruger, S&W, 357 eller 38 etc) som GM använde.

Nej, hur skulle man utan mordvapnet kunna nå fullständig förvissning om detta. Det går inte ens att med säkerhet slå fast att det rörde sig om en revolver. Kulan kan ha transplanterats till en pistolhylsa 9mm.

Jag menar att dylika resonemang innebär att göra sig skyldig till det i detta ärende så vanliga tankefelet att allt som inte kan uteslutas, det vill säga som är fysiskt möjligt, bör beaktas.

De flesta krångliga idéer kan dock i praktiken sorteras bort. GM har inte manipulerat vapen eller ammunition, han/de har inte borrat i utrustningen eller transplanterat. Det finns ingen rimlig anledning att anta det, helt enkelt.

Den bomdata som finns innebär att den Magnumrevolver som användes med 97-98% sannolikhet är en S&W. Några andra fabrikat är likaså förenliga med spåren och det är i huvudsak S&W-kopior eller licenstillverkning.

Alldeles tröstlöst är inte allt, om man bara håller tillbaka lite på MOP-krånglandet.

Citat:
Vad är det AB berättar egentligen? IM? Delsborn? Och så vidare.

Varför säger AB att de 3 personerna är lika långa? Varför säger då flera andra mordplatsvittnen att GM var längre än LOP? Varför står OP upp när andra skottet avlossas? Varför såg inte AB GM avlossa revolvern? Etc.

AB rörde sig tveklöst utanför Götabanken. Visst kan IM ha sett även honom i något läge.

Men min slutsats efter alla analyser är att GM stod utanför Dekorima och inväntade LOP i ca 1 minut. IM såg honom där. Ingen vet varifrån GM kom. Det är minst sagt märkligt.
Citera
2025-09-06, 18:50
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Så vapnet sänktes i sjön före mordet, men kulorna kan vara från samma batch som de på Sveavägen?

Det är i så fall en god grogrund för efterforskning ...

Det påstås att revolvern sänktes före mordet, jag vet inte om det är säkert utrett. Efter uppfiskandet har man försökt uppskatta hur länge vapnet kan ha legat i sjön och det har väl funnits lite olika uppfattningar om den saken (minns inte exakt). Vapnet kunde på grund av sitt skick inte provskjutas.

Vidare hävdas att de kulor som postrånarna hade kvar sänktes vid samma tillfälle som revolvern. De återfanns dock inte vid dykningarna. Jag lutar dock åt att tro att uppgiften var riktig, även om det givetvis är giftigt att de är så påfallande lika mordkulorna i isotopfördelning.

Ja, Mockfjärdskulorna kan mycket väl komma från samma gjutning som mordkulorna.
Citera
2025-09-06, 18:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det påstås att revolvern sänktes före mordet, jag vet inte om det är säkert utrett. Efter uppfiskandet har man försökt uppskatta hur länge vapnet kan ha legat i sjön och det har väl funnits lite olika uppfattningar om den saken (minns inte exakt). Vapnet kunde på grund av sitt skick inte provskjutas.

Vidare hävdas att de kulor som postrånarna hade kvar sänktes vid samma tillfälle som revolvern. De återfanns dock inte vid dykningarna. Jag lutar dock åt att tro att uppgiften var riktig, även om det givetvis är giftigt att de är så påfallande lika mordkulorna i isotopfördelning.

Jag antar Mockfjärdsrevolvern och ammunitionen mest av allt betyder en sak - ammunitionen ära nära släkt med palmemordsammunitionen - så ammunitionen är till viss sannolikhet såld i Sverige.
Senast redigerad av enough-is-enough 2025-09-06 kl. 19:07.
Citera
2025-09-06, 19:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Intressant! Vad var rånarnas koppling till Djursjön? 65 mil från Mockfjärd ...

Kulorna kan alltså ha införskaffats eller importerats en 5 år före dådet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in