2024-07-12, 16:17
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
NU har det gått 16 timmar utan en kommentar va? Kan fortfarande mkt väl visa sig att dom inte allt är försenade, men 16 timmar är lång tid när man lagligt sett måste dementera falska rykten omedelbart.

Tyckte denna post sammanfattade rätt bra

och denna:

Med såna här rykten är det ofta "ingen rök utan eld", men det betyder inte att artikeln stämmer. Kan vara så att det just nu divideras huruvida det behöver försenas eller inte men inget är bestämt, så Elon kan inte gå ut med vare sig det ena eller det andra. Detta då det blir tjära och fjädrar varje gång något han säger visar sig vara fel eller försenat...
Citera
2024-07-12, 16:33
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Tack Jag tror också sub 200 inom inte för lång tid. Inte helt rimligt att ett krympande bolag ska handlas till 100x vinsten kan iaf jag tycka. Men å andra sidan ska man vara försiktig med tesla då aktien kan hoppa 50% på kort tid på ganska irrelevanta små beats på nedtryckta estimat

Nej rimligt är det inte(P/E är förvisso 50 men det är inte viktigt)
Dock är inte världen rimlig så lite räntesänkningar så är vi tillbaka till ”pengar är gratis” och då räcker inte ”sunt förnuft”.
Lägg till att fx Trump vinner(bra för företag troligen).
Robottaxi FOMO osv så är steget rätt litet för börsen mellan 1 och 2 triljoner $.

Jag är beredd att hålla med om fortsatt nedgång i intervaller kommande månader.
Men min vågskål lutar åt att året slutar på grönt för TSLAś del.
Kul att det händer lite också under sommartiderna 😊
Citera
2024-07-12, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Nej rimligt är det inte(P/E är förvisso 50 men det är inte viktigt)
Dock är inte världen rimlig så lite räntesänkningar så är vi tillbaka till ”pengar är gratis” och då räcker inte ”sunt förnuft”.
Lägg till att fx Trump vinner(bra för företag troligen).
Robottaxi FOMO osv så är steget rätt litet för börsen mellan 1 och 2 triljoner $.

Jag är beredd att hålla med om fortsatt nedgång i intervaller kommande månader.
Men min vågskål lutar åt att året slutar på grönt för TSLAś del.
Kul att det händer lite också under sommartiderna 😊

Tesla är inte P/E 50 det är dilluteat av en engångspost i Q4 som var typ 2 kvartalsvinster stor. Rent räkenskapsmässigt.
https://eu.detroitnews.com/story/business/autos/2024/01/24/tesla-earnings-surge-on-one-time-tax-benefit/72343307007/
Citera
2024-07-12, 17:10
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Tesla är inte P/E 50 det är dilluteat av en engångspost i Q4 som var typ 2 kvartalsvinster stor. Rent räkenskapsmässigt.
https://eu.detroitnews.com/story/business/autos/2024/01/24/tesla-earnings-surge-on-one-time-tax-benefit/72343307007/

Jag har fel och du har helt rätt, kanske eventuellt även högre P/E när jag räknar själv.
Känner mig lite dum när jag har 7-siffriga belopp i TSLA och inte har bemödat mig att gräva mig djupare ner i kvartalsrapporterna än så.
Tack 🙏
Jag har precis bekräftat din tes om idioter som köper TSLA.
Men korta inte för hårt, det finns många idioter där ute 😊
Citera
2024-07-12, 17:33
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Med såna här rykten är det ofta "ingen rök utan eld", men det betyder inte att artikeln stämmer. Kan vara så att det just nu divideras huruvida det behöver försenas eller inte men inget är bestämt, så Elon kan inte gå ut med vare sig det ena eller det andra. Detta då det blir tjära och fjädrar varje gång något han säger visar sig vara fel eller försenat...
Såg nu att Musk kommenterade en annan tweet som allmänt klagade på ryktesspridning och falska historier om Tesla/Musk. Att generellt kommentera denna tweet, utan att ha dementerat eventuella fel i Bloombergs rapportering känns som ett försök till krishantering. Men folk som mongot uppskattar säkert Musks ton när han kallar (västlig) MSM för en propagandamaskin.

Citat:
Ursprungligen postat av ElonMusk
The legacy media is a propaganda machine
Citat:
Ursprungligen postat av alex_avoigt
The amount of false stories that the media spreads about Elon and Tesla is incredibly high, and if Elon were to debunk every single one of them, he would be busy all day.

After watching Tesla, the media and the $tsla stock movement for more than a decade I can say false stories are often used from MSM to create attention and revenue and short sellers initiate them to bring the stock down, and both parties making money with it.

No one has ever held these parties accountable, so it should surprise no one that they continue their practice, which is BTW often used when the stock rallies.
https://x.com/elonmusk/status/1811772058067509628
Senast redigerad av Enterprise 2024-07-12 kl. 17:38.
Citera
2024-07-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Jag har fel och du har helt rätt, kanske eventuellt även högre P/E när jag räknar själv.
Känner mig lite dum när jag har 7-siffriga belopp i TSLA och inte har bemödat mig att gräva mig djupare ner i kvartalsrapporterna än så.
Tack 🙏
Jag har precis bekräftat din tes om idioter som köper TSLA.
Men korta inte för hårt, det finns många idioter där ute 😊

Haha nej då, jag lär mig själv saker om tesla varje dag. Viktigast är väl att kolla på framtida estimat och hur de utvecklar sig. Finns mycket som kan gå rätt för tesla som gör det till en dålig short long term all lycka
Citera
2024-07-12, 19:46
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Bara i din värld är det möjligt att säga att jag "hatar" på Elon. Det är fakta att Tesla har fått tonvis med kritik för förhållandena i deras fabriker. Men fortsätt du med dina personliga påhopp när du som så ofta får slut på andra argument.

Allright, då får jag väl börja hålla på som björnarna här då. Vräka ur mig absurda påståenden och lipa så fort någon säger att jag låter dum i huvudet. Det är fakta att Tesla aldrig haft några arbetsplatsolyckor och att Elon kan förvandla vatten till vin och få rullstolsbundna att gå.
Citera
2024-07-13, 00:21
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Allright, då får jag väl börja hålla på som björnarna här då. Vräka ur mig absurda påståenden och lipa så fort någon säger att jag låter dum i huvudet. Det är fakta att Tesla aldrig haft några arbetsplatsolyckor och att Elon kan förvandla vatten till vin och få rullstolsbundna att gå.

Rasism fanns det ett case om. Ingen aning om hur det blev med den.

Finns säkert något dödsfall också. Är väl ändå 70-110k anställda på tesla över hela världen typ.

En kines dör i kinas fabrik blir väl bara mörkat utan att Elon eller Tesla ens får veta om det t.ex.
Citera
2024-07-13, 12:26
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben

Finns säkert något dödsfall också. Är väl ändå 70-110k anställda på tesla över hela världen typ.

En kines dör i kinas fabrik blir väl bara mörkat utan att Elon eller Tesla ens får veta om det t.ex.

I Kina garanterat. Där är liv inte mycket värt, och då är nog Teslas fabriker en attraktiv arbetsplats.
Citera
2024-07-13, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben

Det har väl tyvärr varit ganska utbredd diskriminering på teslas USA siter. En del har gått till rätten och tesla har till och med settlat några case, senast tidigare i år. https://www.hrdive.com/news/tesla-settlement-race-discrimination-suit-fremont-california-plant/710626/

Och då kan man ju tillägga att Elon twittrat vilt om hur tesla aldrig någonsin settlar case de har rätt i så det säger väl sig självt
Citera
2024-07-13, 13:59
Medlem
ingetbranicks avatar
UBS sänkte på fredagen sin rekommendation från behåll till sälj, rapporterar Nyhetsbyrån Direkt.
Citera
2024-07-13, 18:47
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Såg nu att Musk kommenterade en annan tweet som allmänt klagade på ryktesspridning och falska historier om Tesla/Musk. Att generellt kommentera denna tweet, utan att ha dementerat eventuella fel i Bloombergs rapportering känns som ett försök till krishantering. Men folk som mongot uppskattar säkert Musks ton när han kallar (västlig) MSM för en propagandamaskin.

https://x.com/elonmusk/status/1811772058067509628

Detta är lite som om du nyss skaffat flickvän och jag frågar er "ska ni gifta er?". Svaret är inte nej, men inte ja heller. Du vill helt enkelt inte svara på frågan alls utan säger hellre att jag är en idiot som sätter dig på pottan.

Det är iaf min tolkning av den här situationen. Elon kan inte krävas bekräfta eller dementera alla galna rykten som dyker upp till höger och vänster, att göra det är strategiskt korkat då man bara riskerar att måla in sig i ett hörn. Däremot brukar Elon dementera saker som är rakt av felaktiga. M.a.o ligger det säkert lite sanning i ryktet. Men vem fan bryr sig om en 2 månaders fördröjning förutom WS-traders. Snarare är anledningen till fördröjningen intressant - att man vill ta fram flera prototyper - då presentationen av enbart robotaxibilen gissningsvis inte behöver flera prototyper...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in