Citat:
Hehe, kanske borde spela om dem, det var ett tag sen. Spelen därefter har jag inte spelat.
Nu har jag inte sett serien men angående wokebögeri och allt vill jag ändå minnas att Fallout 2 var lite semisubtilt multikultipropagerande och "antirasistiskt" på så sätt att samhällena med bara människor var betydligt mer osympatiska än samhällena med människor, mutanter och ghouls. Och de problem som förekom i de sistnämnda samhällena tenderade att vara orsakade av människornas ovilja att acceptera mutanter och ghouls. Men länge sen jag spelade dem så jag kan inget säga med säkerhet, fantastiska spel oavsett.
Nu har jag inte sett serien men angående wokebögeri och allt vill jag ändå minnas att Fallout 2 var lite semisubtilt multikultipropagerande och "antirasistiskt" på så sätt att samhällena med bara människor var betydligt mer osympatiska än samhällena med människor, mutanter och ghouls. Och de problem som förekom i de sistnämnda samhällena tenderade att vara orsakade av människornas ovilja att acceptera mutanter och ghouls. Men länge sen jag spelade dem så jag kan inget säga med säkerhet, fantastiska spel oavsett.
Du har nog rätt. Det var en del rasmoraliserande i tvåan med ghoulen Harold och supermutanten Marcus. Men samtidigt hade vi ju Vault City i tvåan. En hyper-PK-stad med planerad avel etc.. Som ett futuristiskt satirsverige fast med apartheid. Världen i Fallout 2 innehöll lite allt möjligt. PK-samhällen, städer styrda av kriminella klaner till bondesamhällen med slavdrivare. Världen var "fixed" precis som verkligheten. Hur du valde att förhålla dig till saker och ting var dock helt och hållet upp till dig.
Jag minns med det gyllene skimret av nostalgi, och är nog präglad av fanboysen på No Mutants Allowed, vars medlemmar alltid varit hatiska till Bethesdas köp av varumärket och förstörande av original-canon. https://www.nma-fallout.com/
Ska du spela tvåan, så gör det med restoration project. Mycket material som endast var halvklart vid release har färdigställts och lagts till.
Spelet fyller väl 20 nu snart.
I mitt tycke det bästa spel någonsin, trots alla små skavanker.