2024-05-05, 20:52
Medlem
Negerdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunAndGames
Hehe, kanske borde spela om dem, det var ett tag sen. Spelen därefter har jag inte spelat.

Nu har jag inte sett serien men angående wokebögeri och allt vill jag ändå minnas att Fallout 2 var lite semisubtilt multikultipropagerande och "antirasistiskt" på så sätt att samhällena med bara människor var betydligt mer osympatiska än samhällena med människor, mutanter och ghouls. Och de problem som förekom i de sistnämnda samhällena tenderade att vara orsakade av människornas ovilja att acceptera mutanter och ghouls. Men länge sen jag spelade dem så jag kan inget säga med säkerhet, fantastiska spel oavsett.

Du har nog rätt. Det var en del rasmoraliserande i tvåan med ghoulen Harold och supermutanten Marcus. Men samtidigt hade vi ju Vault City i tvåan. En hyper-PK-stad med planerad avel etc.. Som ett futuristiskt satirsverige fast med apartheid. Världen i Fallout 2 innehöll lite allt möjligt. PK-samhällen, städer styrda av kriminella klaner till bondesamhällen med slavdrivare. Världen var "fixed" precis som verkligheten. Hur du valde att förhålla dig till saker och ting var dock helt och hållet upp till dig.

Jag minns med det gyllene skimret av nostalgi, och är nog präglad av fanboysen på No Mutants Allowed, vars medlemmar alltid varit hatiska till Bethesdas köp av varumärket och förstörande av original-canon. https://www.nma-fallout.com/

Ska du spela tvåan, så gör det med restoration project. Mycket material som endast var halvklart vid release har färdigställts och lagts till.

Spelet fyller väl 20 nu snart.

I mitt tycke det bästa spel någonsin, trots alla små skavanker.
Citera
2024-05-05, 23:11
Medlem
GreenBastards avatar
h
Citat:
Ursprungligen postat av Negerdjur
Du har nog rätt. Det var en del rasmoraliserande i tvåan med ghoulen Harold och supermutanten Marcus. Men samtidigt hade vi ju Vault City i tvåan. En hyper-PK-stad med planerad avel etc.. Som ett futuristiskt satirsverige fast med apartheid. Världen i Fallout 2 innehöll lite allt möjligt. PK-samhällen, städer styrda av kriminella klaner till bondesamhällen med slavdrivare. Världen var "fixed" precis som verkligheten. Hur du valde att förhålla dig till saker och ting var dock helt och hållet upp till dig.

Jag minns med det gyllene skimret av nostalgi, och är nog präglad av fanboysen på No Mutants Allowed, vars medlemmar alltid varit hatiska till Bethesdas köp av varumärket och förstörande av original-canon. https://www.nma-fallout.com/

Ska du spela tvåan, så gör det med restoration project. Mycket material som endast var halvklart vid release har färdigställts och lagts till.

Spelet fyller väl 20 nu snart.

I mitt tycke det bästa spel någonsin, trots alla små skavanker.

Håller helt med om tvåan även om jag på senare år har fått lite mad max syndromet över Fallout serien och börjat gilla ettan mer än tvåan, kanske egentligen mest för man inte spelat det riktigt lika mycket. Vissa hardcores tycker ju även att Fallout 2 gick åt fel riktning då Cain, Andersson och Boyarski inte var inblandade alls i tvåan. Jag har haft roligt med Bethesdas Fallout spel också, men de har aldrig riktigt fångat man kan göra vad fan man vill känslan från första spelen. Att tv-serien skulle gå mest på Bethesdas linje var ju helt självklart, men tycker även att de får in lite easter eggs för oss gamla entusiaster.

Man kan ju alltid hoppas att Inxile eller eventuellt Obsidian får rättigheterna att göra ett nytt isometriskt Fallout. Wasteland 3 och Baldurs Gate 3 har ju visat att det fortfarande finns marknad för turbaserade spel.

Men 20 år? Antar att du menar 30 år? Men jag förstår dig ibland känns det ju som som det var igår man satt på pojkrummet och lirade Fallout 2.
Senast redigerad av GreenBastard 2024-05-05 kl. 23:13.
Citera
2024-05-10, 06:19
Medlem
diseuses avatar
Nya siffror tyder på att det blivit en riktig braksuccé bland tittarna.

The Hollywood Reporter (Streaming Ratings: ‘Fallout’ Has Amazon’s Biggest Opening Ever):
Citat:
Prime Video has touted the viewer response to Fallout as its second-biggest series ever worldwide over 16 days of release. In the United States (and over a shorter time period), it’s No. 1.

Fallout recorded 2.9 billion minutes of viewing time in the U.S. over its first five days, according to Nielsen’s streaming ratings for April 8-14. That’s far and away the best opening for a series on the Amazon-owned Prime Video, beating Reacher’s series premiere week in early 2022 (1.84 billion minutes) by more than a billion minutes.

The series also had more than double the second-place show on the list for the week: Bluey had 1.39 billion minutes of viewing in the week leading up to and including the release of its special episode “The Sign,” which premiered on April 14.
Citera
2024-05-10, 07:48
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Nya siffror tyder på att det blivit en riktig braksuccé bland tittarna.

The Hollywood Reporter (Streaming Ratings: ‘Fallout’ Has Amazon’s Biggest Opening Ever):

Om de marknadsfört serien lika intensivt i andra länder som här så lär få intresserade missat att serien finns tillgänglig. Detta lärbli många säsonger eftersom konceptet kan mjölkas länge och väl.
Citera
2024-05-10, 08:25
Medlem
Kul att höra!

Fortsätter det i samma stil lär inte jag tröttna i första taget, sett säsongen 2 gånger redan och tyckte det var nästan lika underhållande andra gången.
Citera
2024-05-11, 01:49
Medlem
Serien började bra, oförutsigbar och rå. Men ju längre in man kom så blev serien mer politisk och "Romeo och Julia", det blev helt plötsligt dom goda vs dom onda och hela serien blev helt intetsägande.
Där träffade dom helt fel med fallout då spelen är raka motsatsen.

Överlag en bra serie men det hade blivit mycket bättre utan allt woke, politisering "det onda hemska kapitalisterna" och "den gode vs den onde".

Hade inga höga förväntningar då serier från Amazon och Netflix som bäst blir wokified mellanmjölk idag.

Den får 3/5.
Kanske ser säsong 2.

Hur som blev man sugen på att lira Fallout 2 igen, det är sådär som Fallout ska vara.

Förutom allt woke som man störde sig på så var även ghouljäveln för stark, som nån form av superhjälte. Odödligt och dödar allt lika fort som Clint Eastwood.
Senast redigerad av korvstofft 2024-05-11 kl. 01:54.
Citera
2024-05-11, 15:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Serien började bra, oförutsigbar och rå. Men ju längre in man kom så blev serien mer politisk och "Romeo och Julia", det blev helt plötsligt dom goda vs dom onda och hela serien blev helt intetsägande.
Där träffade dom helt fel med fallout då spelen är raka motsatsen.

Överlag en bra serie men det hade blivit mycket bättre utan allt woke, politisering "det onda hemska kapitalisterna" och "den gode vs den onde".

Hade inga höga förväntningar då serier från Amazon och Netflix som bäst blir wokified mellanmjölk idag.

Den får 3/5.
Kanske ser säsong 2.

Hur som blev man sugen på att lira Fallout 2 igen, det är sådär som Fallout ska vara.

Förutom allt woke som man störde sig på så var även ghouljäveln för stark, som nån form av superhjälte. Odödligt och dödar allt lika fort som Clint Eastwood.
Det mest komiska är att det är mot ingen woke alls.

Vad gör den hemska kapitalisten då, är trevliga mot de andra?
Om svaret är att de inte är detta, så kommer givetvis en del sätta sig emot detta och varför skulle en elak giren vara god för?
Undrar då själva definitionen att vara ond är att kliva över andra som kapitalisten gör, så förstår inte riktigt hur du resonerar där och pga det är självförklarande i sig självt.
Citera
2024-05-11, 15:52
Medlem
Serien tycks glömma att Lucys pappa valde hennes liv över sin lojalitet till Vault-Tec och experimentet i bokstavligen första avsnittet..

Han hade ingen aning om hur stark bomben var eller om Moldaver skulle gå in med fler folk o slakta alla efter han gav upp sig själv...
Så Mmm...
Hur är han ond igen?
Eller bortom frälsning, självisk etc etc

Muppigt som den att släta över det, om Lucy aldrig tar upp det igen..😑

Men annars utöver det o några småsaker så var serien rätt bra, defintivt underhållande
Citera
2024-07-09, 15:54
Medlem
El-Knoxs avatar
Jag älskar Fallout spelen men helveeete vad serien är dålig.

Helt orimligt att den fått så högt på IMDB.
borde fått max en 6:a.
Citera
2024-07-10, 17:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Jag älskar Fallout spelen men helveeete vad serien är dålig.

Helt orimligt att den fått så högt på IMDB.
borde fått max en 6:a.

+1
jag försökte titta på några avsnitt men det gick bara inte
Citera
2024-07-12, 16:39
Medlem
Jag gillar serien mycket och ser fram emot nästa säsong! Tycker de nailade stämningen och tog med en del TV-spelsmekanik som verkligen blir ori ligt när det görs live action, men som funkade i den här serien. Serien fick mig att ge falloutspelen en ny chans så jag spelade igenom fyran som jag lessnade på snabbt sist. Får se om det blir något mer av de spelen nån gång.
Citera
2024-07-13, 13:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PollyPocketses
Jag gillar serien mycket och ser fram emot nästa säsong! Tycker de nailade stämningen och tog med en del TV-spelsmekanik som verkligen blir ori ligt när det görs live action, men som funkade i den här serien. Serien fick mig att ge falloutspelen en ny chans så jag spelade igenom fyran som jag lessnade på snabbt sist. Får se om det blir något mer av de spelen nån gång.
Jag spelade faktiskt om också, men kände inte samma entusiasm denna gång som första gången jag spelade, efter en stunds funderande så tror jag det var pga man blivit bortskämd med snyggare spel idag.

Kanske en fallout spel till kanske skulle väcka det till liv igen.
Sen blir spelen mer aktion än vad det är i TV-serien, men Fallout har ju samma problematik som Halo hade och att de måste hitta på helt nya saker och pga spelen inte har med vissa bitar.
Man fått lite mer i Fallout-spelen, men det är en hel del man måste fylla i där med.
Dock tycker jag serien är mycket trogen spelet och man fick en skön känsla av serien.

Det mest komiska och patetiska var dock de som ropade woke, man kan bara undra hur de mår och när de inte ens är någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in