2024-07-12, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Gamla "stigar" är inte alltid svaret .. penicillin osv.
Jag hoppas du förstår vad jag menar då jag inte är så bra på att förklara.
Givetvis bryter experterna på Flashback ny mark och nya stigar.
Citera
2024-07-12, 14:43
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Självklart är du med på tåget.
Citera
2024-07-12, 15:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Gamla "stigar" är inte alltid svaret .. penicillin osv.
Jag hoppas du förstår vad jag menar då jag inte är så bra på att förklara.
Penicillin?
Du må vara kass på att förklara - men du tror inte du kan komma med nåt mer relevant än att dra in Fleming från 1920-talet?
Citat:
De flesta som begår suicid, omkring 85-90 procent, har någon form av psykisk sjukdom. Vanligast är depression, missbruk och beroendesjukdomar med inslag av ångest.
https://patientsakerhet.socialstyrelsen.se/risker-och-vardskador/vardskador/suicid/
Citera
2024-07-12, 15:04
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, morden är alldeles för brutala för att det skall handla om omtanke.

Nej, närstående är väldigt dåliga på att analysera situationer de inte haft insyn i - och här har de uppenbarligen inte haft någon vidare insyn.
En man som är så bitter och fylld med hat men inte orkar ta tag i saker han ställt till och gå vidare att han bestämmer sig för att ta den fega vägen men samtidigt se till att skada, såra och hämnas på sin ex på det sätt han vet kommer ta absolut allra värst. Som fullkomligt skiter i sina barn då han ser dem som ett bihang, ägodelar, till sig själv i första hand. En sån.
Citera
2024-07-12, 15:06
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Penicillin?
Du må vara kass på att förklara - men du tror inte du kan komma med nåt mer relevant än att dra in Fleming från 1920-talet?

Väldigt offtopic:
Okej att vetenskap är ibland inte vad som är lösningen på ett problem.

On-Topic:
Magnus skulle aldrig mördat barnen med tanke på att C* visste om problemen han hade.
"13 år" då vet man mycket om sin partner.

Kanske tillräckligt för att veta hur man får en fd-partner att bli illa ansedd eller må sämre.
Föreställ dig kunskapen du har för att du vet hur någon mår bra.. då vet du sannolikt hur du gör för att den ska må dåligt.
Citera
2024-07-12, 15:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Väldigt offtopic:
Okej att vetenskap är ibland inte vad som är lösningen på ett problem.

On-Topic:
Magnus skulle aldrig mördat barnen med tanke på att C* visste om problemen han hade.
"13 år" då vet man mycket om sin partner.

Kanske tillräckligt för att veta hur man får en fd-partner att bli illa ansedd eller må sämre.
Föreställ dig kunskapen du har för att du vet hur någon mår bra.. då vet du sannolikt hur du gör för att den ska må dåligt.
Han har säkert beskrivit att han mår dåligt.
Han förefaller dock inte sakna henne utan själva konstellationen familj.
Enligt egen utsago.

Det är inte hennes ansvar att ta hand om en exman och att han gav troligen sken av att fixa det bättre än han gjorde.
Det är inte troligt att hon skulle ha lämnat barnen hos honom om varningssignalerna lyste rött som i neon.

Han kan inte ens jämföras med depressiva, ångestladdade rakt av. Inte ens suicidala.
Väldigt många mår nämligen dåligt i en separation, men ytterst få planerar att mörda sina barn.

Problemet ligger hos mördaren och ingen annan. Det är hans snedvridna psyke och det är han som tog beslutet att mörda sina barn.

Du borde bry dig mer om barnen.
Flickan han mördat, pojken som överlevde.
Han har genomlidit helvetet på jorden och ska copa med vad hans far har gjort.
Citera
2024-07-12, 15:28
Medlem
slowattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, ännu större anledning att flytta just denna gången. Om lägenheten är så pass liten. Och hon är i chock.

Hur gamla är barnen? Inte över 10? Så. De har flyttat några gånger innan barnen var födda. Så hur många flyttar har barnen upplevt? Flickan föddes vad jag kan se 2016. Och när är pojken född? Ni kan ju börja med att räkna på det och inte på att de har flyttat "si och så många gånger på 10 år". För det är väl ändå mer intressant att veta hur många gånger barnen har flyttat? Om det nu är barnperspektivet ni vill studera. Och betänk då att pojken är yngre än flickan och därmed har upplevt färre flyttar än systern.

Och de har i regel flyttat inom samma stad, kanske rentav rätt nära tidigare bostad. Då behöver varken skola/förskola eller kamratskapskrets bytas. 3 adresser i Tollarp och 2 i Höör. Mellan Tollarp och Höör är det mindre än 4 mil och tar cirka 36 minuter med bil mellan orterna. Det är endast Vadstena som sticker ut. Och vi vet ju inte om de hade släkt/vänner i dessa städer.

Flyttar kan bero på att att en familj där någon är arbetssökande flyttar efter jobb. Att bo nära jobb lär vara bra för en barnfamilj, kring logistiken. Inte lika långa dagar för barn på förskola och fritids. Att folk tvingas flytta där det finns jobb är vedertaget sedan längre tid tillbaka. Så. Detta kan vara en anledning till flera flyttar.

Varför anta överhuvudtaget att någon av dem var "svartsjuk och kontrollerande"?

Med stor sannolikhet led pappan av psykisk sjukdom, iaf. när han mördade sitt ena barn, utsatte sitt andra barn för mordförsök och ta sitt eget liv. Och det är ytterst långsökt att tro att hans psykiska ohälsa berott på 8 flyttar på 10 år.

54-årig man, nyskild som snart inte kommer ha sina barn boendes hos sig (av en eller annan anledning). Detta kan förmodligen väcka både ångest och depression. Ensamstående man, är riskfaktor för självmord. Men nu mördade han sitt ena barn och försökte döda det andra barnet också. Så han var sannolikt mycket sjuk, såg det kanske som "barmhärtighet" i sin sjuka skeva tanke "de klarar sig inte utan sin far i denna värld och jag klarar inte av att leva". Så det är förmodligen detta som har hänt: en förälder som blivit svårt psykiskt sjuk och som i det tar sitt liv och även tar livet av sitt ena barn och försöker döda sitt andra barn. Brukar ni skylla psykisk sjukdom på anhöriga? Eller på flera flyttar?

Står fast vid att det inte är normalt. Spelar ingen roll om barnen inte var födda när vissa flyttlass gick, det har ändå pågått under hela deras liv och pågår fortfarande. Man byter självklart skola och förskola om man flyttar till en annan kommun 36 min bort med bil. Att börja leta nytt boende i andra kommuner nån dag efter mordet är jättekonstigt. Det pojken behöver mest av allt, speciellt nu, är ju stabilitet och en trygg punkt. Det hela tyder ju på en rastlöshet hos mamman som inte kan vara bra för barnen. Något är ju off, och har varit det i många år.

Sen är det ingen som skyllt mordet som pappan begick på mamman eller på att de har flyttat. Man vill väl ta reda på och fundera på vad som kan ha hänt.
Citera
2024-07-12, 15:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Givetvis! Amatörmässig fjärrdiagnostik på död patient som man aldrig har träffat, är "den nya svarta"!
Citera
2024-07-12, 15:35
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han har säkert beskrivit att han mår dåligt.
Han förefaller dock inte sakna henne utan själva konstellationen familj.
Enligt egen utsago.

Det är inte hennes ansvar att ta hand om en exman och att han gav troligen sken av att fixa det bättre än han gjorde.
Det är inte troligt att hon skulle ha lämnat barnen hos honom om varningssignalerna lyste rött som i neon.

Han kan inte ens jämföras med depressiva, ångestladdade rakt av. Inte ens suicidala.
Väldigt många mår nämligen dåligt i en separation, men ytterst få planerar att mörda sina barn.

Problemet ligger hos mördaren och ingen annan. Det är hans snedvridna psyke och det är han som tog beslutet att mörda sina barn.

Du borde bry dig mer om barnen.
Flickan han mördat, pojken som överlevde.
Han har genomlidit helvetet på jorden och ska copa med vad hans far har gjort.
Något hade han innanför huvudet förhoppningsvis. (Sköt han sig eller hängde han sig?)
Att C* inte mådde dåligt är gissningsvis Magnus facit men egentligen inte skulle brytt sig.

Hennes ansvar är hennes barn (vilket även är hans).. jag skrev inget annat eller antydde det.
varningsklockorna saknades gissningsvis då han "bestämt sig" .. jag vet inte.

Det finns ju google: "Mår mina barn bra" .. "kissar i sängen, drömmer mycket mardrömmar, orolig med pappan"

Ett annat facit för honom hade varit att inte leta kvinna på Hispan där de är maniskt suicid benägna, mordiska med tung ryggsäck. typ Hinsehäxan.

Hittade henne på Turningtorso ? .. tragiskt. eller var det en sexdejt ?
Sedan fotbojjade han stackars C* med barn
Citera
2024-07-12, 15:36
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brooz
Givetvis! Amatörmässig fjärrdiagnostik på död patient som man aldrig har träffat, är "den nya svarta"!
random färg is the new orange tänk ?
Citera
2024-07-12, 15:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slowattack
Står fast vid att det inte är normalt. Spelar ingen roll om barnen inte var födda när vissa flyttlass gick, det har ändå pågått under hela deras liv och pågår fortfarande. Man byter självklart skola och förskola om man flyttar till en annan kommun 36 min bort med bil. Att börja leta nytt boende i andra kommuner nån dag efter mordet är jättekonstigt. Det pojken behöver mest av allt, speciellt nu, är ju stabilitet och en trygg punkt. Det hela tyder ju på en rastlöshet hos mamman som inte kan vara bra för barnen. Något är ju off, och har varit det i många år.

Sen är det ingen som skyllt mordet som pappan begick på mamman eller på att de har flyttat. Man vill väl ta reda på och fundera på vad som kan ha hänt.
Håller med om att för mycket flytt inte är optimalt för barn.

Ang fetat.
Inte helt övertygad med tanke på vad han skriver om försök att rädda äktenskap de sista åren.

"De sista åren hade vi så många samtal som inte ledde till några beslut, för exet är inte så kommunikativ utan sade oftast vi gör som du säger..
Tror det är passiv aggressiv man blir när man sedan blir utskälld för lösningen som valdes inte var bra, trots att hon själv var med på att välja mitt förslag.
Så vi hoppades genom att flytta att saker skulle ändra sig, visst var det kul att se nya omgivningar men dyrt, slitigt och vi var på ruta ett fast på ett nytt ställe efter en månad. "

Speciellt inte ihop med att han såg familjekonstellationen som nåt ultimat koncept versus det han upplevt som barn:

"Ville ha en kärleksfull familj, en sådan jag inte hade i uppväxt.
Men jag har kommit fram till att jag var mer kär i känslan än att det var det med exet "
..
" exet lämnade mig, jag har varit arg, sorgsen, nedstämd, panikattacker, aldrig kännt så här innan, jag hade trasig uppväxt

Kan det vara separationsångest som ger panikångest?
dvs exet lämnar på samma sätt som när mina föräldrar lämnade bort mig i den stökiga uppväxten"
Citera
2024-07-12, 15:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Något hade han innanför huvudet förhoppningsvis. (Sköt han sig eller hängde han sig?)
Att C* inte mådde dåligt är gissningsvis Magnus facit men egentligen inte skulle brytt sig.

Hennes ansvar är hennes barn (vilket även är hans).. jag skrev inget annat eller antydde det.
varningsklockorna saknades gissningsvis då han "bestämt sig" .. jag vet inte.
Det är föga troligt att han mådde bra.
Enligt hans inlägg. Enligt hans beslut att mörda barnen.

Det är mer troligt att hon mådde bättre än honom.
Tills han mördade hennes flicka.

Hur han tog livet av sig har jag ingen aning om.
Jag bryr mig inte heller.
Jag bryr mig om barnen och hoppas som sagt att killen slipper ha mardrömmar om vad hans far har gjort.
På tal om följande:
Citat:
Det finns ju google: "Mår mina barn bra" .. "kissar i sängen, drömmer mycket mardrömmar, orolig med pappan"

Citat:
Ett annat facit för honom hade varit att inte leta kvinna på Hispan där de är maniskt suicid benägna, mordiska med tung ryggsäck. typ Hinsehäxan.

Hittade henne på Turningtorso ? .. tragiskt. eller var det en sexdejt ?
Sedan fotbojjade han stackars C* med barn
Gå och ta ett par djupa andetag och återkom.
Om svamlet lagt sig vill säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in