• 1
  • 2
2023-08-20, 16:19
Medlem
Vilken är starkast och vad är skillnaden?

Lergigan mite (prometazin)
starkt antihistamin ur gruppen fentiazinderivat
Prometazin används bland annat för att dämpa ångest, oro, illamående, yrsel, sömnstörningar m.m.
Fentiazinerna är även kemiskt besläktade med tricykliska antidepressiva (TCA)

Atarax (Hydroxizin)
Milt lugnande/ångestdämpande läkemedel av typen difenylmetylpiperazinderivat

Jag förstår det som att Lergigan är starkare ?
Citera
2023-08-20, 17:28
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NerdCharlie
Vilken är starkast och vad är skillnaden?

Lergigan mite (prometazin)
starkt antihistamin ur gruppen fentiazinderivat
Prometazin används bland annat för att dämpa ångest, oro, illamående, yrsel, sömnstörningar m.m.
Fentiazinerna är även kemiskt besläktade med tricykliska antidepressiva (TCA)

Atarax (Hydroxizin)
Milt lugnande/ångestdämpande läkemedel av typen difenylmetylpiperazinderivat

Jag förstår det som att Lergigan är starkare ?
Lergigan fungerar iallafall. Atarax är ett skämt.
Citera
2023-08-20, 17:45
Medlem
skadad87s avatar
Lergigan är väl ”starkare” om man ska kalla anti histaminer starka. I min egen tyckning så skulle jag rekommendera theralen hellre, mycket mer effektivt om du ej är intresserad av benzo då

edit: har testat theralen, lergigian och atarax.
Atarax är skräp rakt igenom
Citera
2023-08-20, 18:34
Medlem
killdozer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad87
Lergigan är väl ”starkare” om man ska kalla anti histaminer starka. I min egen tyckning så skulle jag rekommendera theralen hellre, mycket mer effektivt om du ej är intresserad av benzo då

edit: har testat theralen, lergigian och atarax.
Atarax är skräp rakt igenom

Håller med dig om att Alimemazin (heter inte theralen längre utan alimemazin) är bättre än både atarax och lergigan. För mig är både Atarax och Lergigan totalt värdelösa i annat än som just allergitbaletter (och där upplever jag Ataraxen som bättre på att ta bort klåda osv). Nu blir jag inte trött eller så av Alimemazin heller, men den verkar bita lite på min ångest i alla fall till skillnad från de andra två.
Citera
2023-08-20, 18:39
Medlem
skadad87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killdozer666
Håller med dig om att Alimemazin (heter inte theralen längre utan alimemazin) är bättre än både atarax och lergigan. För mig är både Atarax och Lergigan totalt värdelösa i annat än som just allergitbaletter (och där upplever jag Ataraxen som bättre på att ta bort klåda osv). Nu blir jag inte trött eller så av Alimemazin heller, men den verkar bita lite på min ångest i alla fall till skillnad från de andra två.

Juste, alimemazin heter det nu när jag kollade på flaskan. Av någon anledning gör atarax och lergigan det exakt motsatta för mig, det ger mig panik istället för att hjälpa den, riktiga skit ”mediciner”

Vad synd att alimemazin ej biter vad gäller sömn! jag har gått på den i 4 år nu varje dag och den är fortfarande lika potent vad gäller sömnen vilket jag är oändligt tacksam över. Quetapin (seroquel) kan jag rekommendera om du vill ha något starkt för sömnen, hört mycket bra om det, finns mycket biverkningar dock
Citera
2023-08-20, 18:46
Medlem
killdozer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad87
Juste, alimemazin heter det nu när jag kollade på flaskan. Av någon anledning gör atarax och lergigan det exakt motsatta för mig, det ger mig panik istället för att hjälpa den, riktiga skit ”mediciner”

Vad synd att alimemazin ej biter vad gäller sömn! jag har gått på den i 4 år nu varje dag och den är fortfarande lika potent vad gäller sömnen vilket jag är oändligt tacksam över. Quetapin (seroquel) kan jag rekommendera om du vill ha något starkt för sömnen, hört mycket bra om det, finns mycket biverkningar dock

Lergigan ger mig myrkryp i benen, så det vägrar jag. Atarax funkar på allergi som sagt. Alimemazin dämpar min värsta ångest men gör mig inte trött. Quetiapin har jag gått på i omgångar och det är lika värdelöst för sömnen som allt annat (som inte är zolpidem, men de eller benzo kan jag inte ta alls längre).
Citera
2023-08-20, 20:29
Medlem
skadad87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killdozer666
Lergigan ger mig myrkryp i benen, så det vägrar jag. Atarax funkar på allergi som sagt. Alimemazin dämpar min värsta ångest men gör mig inte trött. Quetiapin har jag gått på i omgångar och det är lika värdelöst för sömnen som allt annat (som inte är zolpidem, men de eller benzo kan jag inte ta alls längre).

Fasen, de suger. Hoppas du hittar något för sömnen, de är meckigt
Citera
2024-07-11, 23:14
Medlem
Ogorkis avatar
Både Atarax och Lergigan funkar mot ångest enligt mig. De som gnäller över att det inte har någon effekt, och vill ha starkare grejor, är nog mer ute efter ett rus än för en lindrig av verklig ångest.
Citera
2024-07-11, 23:47
Medlem
Kampf-Kommandos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogorki
Både Atarax och Lergigan funkar mot ångest enligt mig. De som gnäller över att det inte har någon effekt, och vill ha starkare grejor, är nog mer ute efter ett rus än för en lindrig av verklig ångest.

Jag fick Lergigan utskrivet mot flygrädsla då jag är rädd för ångestattacker där uppe i luften, funkar det verkligen mot att dämpa sån ångest och förhindra en attack tex?
Citera
2024-07-12, 02:01
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampf-Kommando
Jag fick Lergigan utskrivet mot flygrädsla då jag är rädd för ångestattacker där uppe i luften, funkar det verkligen mot att dämpa sån ångest och förhindra en attack tex?

Egentligen inte. Lerigan kan däremot göra dig lite trött och dåsig, och agera svag ångestdämpande. Detta kan i sig göra så att du inte är lika mottaglig för triggers som normal kan generera en ångestattack. Bättre vore egentligen att kombinera det med alkohol om du ska flyga. Alkohol kan dock förvärra en ångestattack så viktigt att man känner sig själv och samtidigt vet hur man svarar på alkohol.

Svårt scenario, det optimala valet är självklart en potent bensodiazepin som man kan trycka i sig innan, eller när man känner att det börjar bli jobbigt, effekt ses inom 20 minuter om man tuggar den. Tyvärr kommer läkarna inte att förskriva detta i de flesta fallen, och det är tråkigt. Att ta med sig bensodiazepiner utan recept i tullen ska du absolut inte göra om du reser utomlands.

Finns en anledning till att många krökar till det innan take off, och under flygning. Försök hitta en bra salongsberusning innan du kliver på så att du är avslappnad, sedan underhåll den på flyget om alkohol finns tillgängligt, my two cents.
Citera
2024-07-12, 02:23
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Egentligen inte. Lerigan kan däremot göra dig lite trött och dåsig, och agera svag ångestdämpande. Detta kan i sig göra så att du inte är lika mottaglig för triggers som normal kan generera en ångestattack.

Det kan bli tvärtom. Man nästan småsomnar och minsta ljud gör att man flyger i taket, det är en biverkan iallafall med Atarax. När man hela tiden vaknar upp och hoppar till så man flyger, aktiveras ens ångest hela tiden.

Har man den biverkan är det avskyvärt.
Citera
2024-07-12, 04:30
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det kan bli tvärtom. Man nästan småsomnar och minsta ljud gör att man flyger i taket, det är en biverkan iallafall med Atarax. När man hela tiden vaknar upp och hoppar till så man flyger, aktiveras ens ångest hela tiden.

Har man den biverkan är det avskyvärt.

Helt rätt, så är det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här