• 1
  • 2
2024-07-12, 13:46
Medlem
Kampf-Kommandos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Egentligen inte. Lerigan kan däremot göra dig lite trött och dåsig, och agera svag ångestdämpande. Detta kan i sig göra så att du inte är lika mottaglig för triggers som normal kan generera en ångestattack. Bättre vore egentligen att kombinera det med alkohol om du ska flyga. Alkohol kan dock förvärra en ångestattack så viktigt att man känner sig själv och samtidigt vet hur man svarar på alkohol.

Svårt scenario, det optimala valet är självklart en potent bensodiazepin som man kan trycka i sig innan, eller när man känner att det börjar bli jobbigt, effekt ses inom 20 minuter om man tuggar den. Tyvärr kommer läkarna inte att förskriva detta i de flesta fallen, och det är tråkigt. Att ta med sig bensodiazepiner utan recept i tullen ska du absolut inte göra om du reser utomlands.

Finns en anledning till att många krökar till det innan take off, och under flygning. Försök hitta en bra salongsberusning innan du kliver på så att du är avslappnad, sedan underhåll den på flyget om alkohol finns tillgängligt, my two cents.

Visst är det så att jag bad om Stesolid först men läkaren sa nej direkt då "det är för starkt" men alla amerikaner på youtube rekommenderade ju just Valium för flygrädsla då man tydligen ska bli helt likgiltig för rädsla om man så åker in i svår turbulens lol. Men ja kröka tänkte jag också kanske är ett bättre alternativ problemet blir ju bara att balansera det så man inte bli för full direkt då jag ska flyga totalt 16 timmar med en mellanlandning och personalen på planet kan väl börja sluta sälja alkohol om de tycker man dricker för mycket? Skulle det dock gå att få en bira i timman skulle det nog vara hanterbart.

Vet inte om man får ta med sig egen dricka i handbagaget.
Citera
2024-07-16, 05:46
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampf-Kommando
Visst är det så att jag bad om Stesolid först men läkaren sa nej direkt då "det är för starkt" men alla amerikaner på youtube rekommenderade ju just Valium för flygrädsla då man tydligen ska bli helt likgiltig för rädsla om man så åker in i svår turbulens lol. Men ja kröka tänkte jag också kanske är ett bättre alternativ problemet blir ju bara att balansera det så man inte bli för full direkt då jag ska flyga totalt 16 timmar med en mellanlandning och personalen på planet kan väl börja sluta sälja alkohol om de tycker man dricker för mycket? Skulle det dock gå att få en bira i timman skulle det nog vara hanterbart.

Vet inte om man får ta med sig egen dricka i handbagaget.

Självklart, och du har inte gjort något fel. Utifrån ett medicinskt perspektiv är det självfallet det optimala valet. Absolut inga konstigheter. Men svensk vård, särskilt inom psykiatri, är bristfällig.

Man kan ordna bensodiazepiner på egen hand. Dosera innan flight och känna ett lugn. Problematik uppstår på tillbakaresan från annat land. Jag skulle säga att alkohol här är din vän, och att konsumera lågprocentiga drycker successivt. Alkohol är ångestdämpande, men det fungerar bara till en viss nivå. Ångestdämpningen är snarlik bensodiazepiner och sker via GABA, men vid alkoholkonsumtion händer lite mer prylar i hjärnan som är lattjo-lajban samtidigt.
Citera
2025-09-19, 16:50
Medlem
litenbokstavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampf-Kommando
Visst är det så att jag bad om Stesolid först men läkaren sa nej direkt då "det är för starkt" men alla amerikaner på youtube rekommenderade ju just Valium för flygrädsla då man tydligen ska bli helt likgiltig för rädsla om man så åker in i svår turbulens lol.

det är för att det är mycket enklare att få grejer utskrivet borta i staterna, inte som i sverige där det nu är omöjligt att få ut bensos och riktiga sömnmedel som zoplikon och zolpidem...

valium (stesolid) är och har varit populärt bland folk i usa rätt länge nu, har testat den och det är riktigt bra ångestdämpande grejer. används också av alkoholister för att komma ut abstinensen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in