Citat:
Ursprungligen postat av
HasseKlasse
Läste du inte vad jag skrev, eller har du bara inte förstått vad teknisk analys är? TA är en kvasivetenskap som enbart handlar om att försöka hitta marknadspsykologiska mönster, och är helt frikopplat från fundamental analys. Med bitcoin finns inga andra metoder än att gissa, spå och stirra på historiska prisrörelser och hoppas att de upprepas, som bl.a. teknisk analys, och sen hoppas man att alla fortsätter bete sig lika irrationellt.
Detta i brist på verkliga värderingsmodeller som används för aktier, där man utgår från fundamenta för att prognostisera avkastning och verkliga värden.
Frågan är inte hur djupt bitcoin kan rasa, utan hur länge till det uppblåsta priset kan hållas uppe.
Fundamental analys finns ju absolut inom krypto, ETF i år var och är ett bra exempel, men det finns andra också.
Tex när det kommer dåliga eller bra nyheter så vet man ungefär åt vilket håll priset går, precis som om tesla skulle skriva att dom kommer sluta producera nya bilar från och med 2025 och tesla förmodligen skulle störtdyka.
Att stora företag på allvar börjat gå in i bitcoin är också en fundamental analys, eftersom det är ett tecken på att detta bara är början och att btc faktiskt har ett värde som investering.
Just ditt sökande efter att din investering ska ha ett värde är ju jävlogt skevt.
Tesla värde är på en viss nivå, btc på en annan, och oavsett vad man investerar i så upp man endast tjäna pengar.
Jag skulle investera i ihåliga kondomer om jag visste att en sådan aktie skulle gå upp 100x på några år, skulle inte du det?