2024-07-10, 20:03
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
"bekämpa ett sjukhus" Du hör inte hur idiotiskt det låter?

Det kan vara fullt logiskt.
https://youtu.be/TEi9t8W2q54?si=jVUFs-qlNHEhT297

Och det är givetvis totalt annorlunda än s k collateral damage.
Om någon träffas av en förlupen kula är det skillnad mot att avsiktligt skjuta någon. Det inser de flesta.
Senast redigerad av StuG 2024-07-10 kl. 20:09.
Citera
2024-07-10, 20:10
Medlem
Firewaias avatar
Älskar att de som sitter och försvarar detta bara drar något ur röven i stil med ”de hade nog soldater och inte barn där” helt utan något alls att gå på förutom sin hjärntvättade konfirmationsbias. Helt sinnessjukt
Citera
2024-07-10, 20:13
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Det kan vara fullt logiskt.
https://youtu.be/TEi9t8W2q54?si=jVUFs-qlNHEhT297

Och det är givetvis totalt annorlunda än s k collateral damage.
Om någon träffas av en förlupen kula är det skillnad mot att avsiktligt skjuta någon. Det inser de flesta.

Vad är det där för skitsnack? Den incidenten tog USA ansvar för och Obama bad till och med om ursäkt.
Den är avhandlad. Du menar att Putin snart kommer göra lika dant? Du hör väl hur dumt det låter..

Citat:
On 3 October 2015, a United States Air Force AC-130U gunship attacked the Kunduz Trauma Centre operated by Médecins Sans Frontières (MSF, or Doctors Without Borders) in the city of Kunduz, in the province of the same name in northern Afghanistan.[3][4][5][6][7][8][excessive citations] 42 people were killed[2] and over 30 were injured. Médecins Sans Frontières condemned the incident, calling it a deliberate breach of international humanitarian law and a war crime. It further stated that all warring parties had been notified about the hospital and its operations well in advance.[9][10]

The United States military initially said the airstrike was carried out to defend U.S. forces on the ground. Later, the United States commander in Afghanistan, General John F. Campbell, said the airstrike was requested by Afghan forces who had come under Taliban fire. Finally, Campbell said the airstrike was a US decision, made in the US chain of command and not requested by Afghan forces. Campbell said the attack was "a mistake," and, "We would never intentionally target a protected medical facility."[11][12] The USCENTCOM 15-6 report stated that General Campbell's own lack of strategic guidance and dissemination of certain Rules of Engagement were major contributing factors that led to the command and control breakdown prior to the airstrike.[13] Anonymous sources alleged that cockpit recordings showed the AC-130 crew questioned the strike's legality.[14]

On 7 October 2015, President Barack Obama issued an apology and announced the United States would be making condolence payments of $6,000 to the families of those killed in the airstrike.[15][16][17] Three investigations of the incident were conducted by NATO, a joint United States-Afghan group, and the United States Department of Defense. The Department of Defense released its findings on 29 April 2016. MSF has called for an international and independent probe, saying the armed forces who carried out the airstrike cannot conduct an impartial investigation of their own actions.[17]
https://en.wikipedia.org/wiki/Kunduz_hospital_airstrike
Citera
2024-07-10, 20:23
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Med tanke på den usla kvaliteten på ryska vapen kanske samma gäller med deras kärnvapen. Dom når helt enkelt inte målen utan skjuts ner av motpartens luftvärn innan de gjort någon skada. Så kanske fruktar vi ryssarnas kärnvapen mera än det finns anledning till.

Det här tror jag, däremot, inte riktigt på. Av flera skäl, men framförallt att det inte finns något luftvärn aktivt i världen som kan slå ut, eller ens allvarligt degradera ett fullskaligt krnvapenangrepp. Vi pratar om hundrstals och åter hundrstals robotar, många med MIRV som kommer i en eller flera vågor. Om än bara 60-70% av robotarna fungerar enligt plan, så blir effekterna fruktansvärda.

Såväl amerikanska som ryska ABM-system kan, på sin höjd, agera effektivt mot en eller ett par angripande robotar. Systemen ger ett visst skydd mot religiösa galningar, eller fettot i Nordkorea, men inte mot något MAD-scenario.
Citera
2024-07-10, 20:24
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Ja, det är vid det här laget tydligt att den stora majoriteten av ryssvänliga vänder sig till konspirationsteorier för att bekräfta deras förvridna världsbild och försvara Putins barbari. Man ser det gång på gång på gång i den här typen av trådar.
Ja.
Och jag tror att konsp. teorierna faktiskt leder till putinism. Det finns ingen logisk flyktväg. Varför skulle Ryssland göra något så ondskefullt med flit?
Tragisk uppvisning.
Citera
2024-07-10, 20:55
Medlem
Fabian Hoffmann förklarar att det bortom allt tvivel var kh-101

https://www.youtube.com/watch?v=52g8VoCPmZ8
Citera
2024-07-10, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Det verkar på den filmen som att nosen viker sig. Är det en artefakt på grund av att man låtit AI ta bort vattenmärket "Kiev today" som syns i andra filmer? Det finns andra artefakter i filmen som tyder på detta. Man kan inte lite på något längre då allt fejkas; ögonvittnen, videobevis och bildbevis..

Edit: Det här verkar vara originalvideon
https://x.com/zakarpatfan/status/1810338461376741473/video/13

Denna video är mycket tydligare och bättre. Jag har konverterat till 18 stillbilder och de liknar dem på Bellingcat.

https://postimg.cc/gallery/506qrK8

Tack för den uppladdning. Mysteriet tätnar. Jämförde den frame by frame med videon från telegram. Mindre skillnader mellan dem som mest verkar vara beroende på videokodning. Ingen av videorna har klart bättre skärpa än den andra, men skiljer sig lite åt i just missilerna. Telegramvideon är suddigare och jämnare, medan x-videon är skarpare och har mer artefakter, vilket framför allt visar sig i fyrkanter runt objektet. Jag gissar att dessa skillnader härrör från videokodningen.

Roepkes verkar mer klart vara photoshop, men Bellingcats kan alltså vara från en verklig video med annan kodning än den jag sett. Notera då att "jetmotorn" kan härröra från artefakter och cherry-picking av frame där de skapar en mer rektangulär form (jetmotor) än den mer triangulära (vingar) som andra frames och den andra videon visar.

Utifrån bildkvaliteten är det svårt att säga varken det ena eller andra enbart utifrån formen. I vissa bilder ser vingarna triangulära ut, i andra ser man en rektangel i ena videon, i andra bilder ser man inga vingar alls. En sak jag undrar är dock var Bellingcats jämförelsebild i Blender kommer ifrån? Jag ser otaliga Kh 101-former om jag googlar, men de flesta har vinkelräta vingar nära toppen eller mitten av missilen i stället för triangulära på undersidan.

https://www.bellingcat.com/news/2024/07/09/russian-missile-identified-in-kyiv-childrens-hospital-attack/
Citera
2024-07-10, 21:14
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag menar att det var avsiktligt! Ryssarna har attackerat +16000 sjukvårdsinrättningar i Ukraina, i Syrien och Tjetjenien har jag inga siffror på. Inget misstag alltså.
Ryssarna ich Vatniksen skryter om alla magiska superdupervapen som kan orsaka tsunami och träffar femöring på andra sidan jordklotet..skulle ett ryskt vapen faila .. otroligt va ryska vapen och rysk precision…..
Citera
2024-07-10, 21:29
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Tack för den uppladdning. Mysteriet tätnar. Jämförde den frame by frame med videon från telegram. Mindre skillnader mellan dem som mest verkar vara beroende på videokodning. Ingen av videorna har klart bättre skärpa än den andra, men skiljer sig lite åt i just missilerna. Telegramvideon är suddigare och jämnare, medan x-videon är skarpare och har mer artefakter, vilket framför allt visar sig i fyrkanter runt objektet. Jag gissar att dessa skillnader härrör från videokodningen.

Roepkes verkar mer klart vara photoshop, men Bellingcats kan alltså vara från en verklig video med annan kodning än den jag sett. Notera då att "jetmotorn" kan härröra från artefakter och cherry-picking av frame där de skapar en mer rektangulär form (jetmotor) än den mer triangulära (vingar) som andra frames och den andra videon visar.

Utifrån bildkvaliteten är det svårt att säga varken det ena eller andra enbart utifrån formen. I vissa bilder ser vingarna triangulära ut, i andra ser man en rektangel i ena videon, i andra bilder ser man inga vingar alls. En sak jag undrar är dock var Bellingcats jämförelsebild i Blender kommer ifrån? Jag ser otaliga Kh 101-former om jag googlar, men de flesta har vinkelräta vingar nära toppen eller mitten av missilen i stället för triangulära på undersidan.

https://www.bellingcat.com/news/2024/07/09/russian-missile-identified-in-kyiv-childrens-hospital-attack/

Ja, jag tror också det är videokodningen som spökar eller att de höjt skärpan. Det är i alla fall inte på grund av min dekodning eller kodningen från mp4 till jpeg. Man ser detsamma om man sparar dekodade mp4-frames som tiff.
Citera
farbror_barbros avatar

Moderatormeddelande

Postat av farbror_barbro 2024-07-10, 21:57
Moderator
Trådens ämne är uppenbart från TS och rubrik: bombattacken mot ett ukrainskt barnsjukhus. Trots det vill några diskutera varandra, Maidan 2014, USA, Afghanistan och Gaza, vilket lett till raderade inlägg och varningar.

Håll er till ämnet, tack.

/Mod
2024-07-10, 22:18
Medlem
Cameltotems avatar
Om jag läste rätt så var det 38 raketer mot Kiev. 30 lyckades man stoppa.

Vill inte ens veta vad som hade hänt om ens 15 eller 20 hade träffat..

Hur Ryssland kan få komma undan med det här är absurt.
Citera
2024-07-11, 04:39
Medlem
exexexexs avatar
Den där 4d-world-chess-player-Putin skickar 30 raketer på den fungerande, civila, huvudstaden?
Kan något rysstroll förklara vad nästa mastermove blir?
Spader 7 på U.S löpare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in