2024-07-10, 18:13
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Intressant, då ska han alltså ha ändrat sig mitt i processen och blivit oroliga för hur hårt de pressade dom (och sedan lugnats av Christianson).
Ja det är nog så man måste tolka det.
Citera
2024-07-10, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det är nog så man måste tolka det.

Det gör mig mer och mer övertygad om att det åtminstone på den tiden inte riktigt fanns någon riktig "skurk" man kan skylla på utan allt var mer eller mindre pga man inte riktigt visste vad man höll på med och ingen ville vara den som dansade motvalls och allt snurrade mer eller mindre på av sig själv. Tror inte heller (till motsats mot många andra) att Christianson helt kan beskyllas för det utan han hade nog helt enkelt bara blivit lurad att tro att det han trodde på var rätt och riktigt.
Jag kan tycka att det är synd att så få vågar erkänna bristerna idag men jag förstår också att det antagligen är extremt svårt då det innebär att många kommer få förklara hela sina karriärer som värdelösa och felaktiga.
Citera
2024-07-10, 19:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det gör mig mer och mer övertygad om att det åtminstone på den tiden inte riktigt fanns någon riktig "skurk" man kan skylla på utan allt var mer eller mindre pga man inte riktigt visste vad man höll på med och ingen ville vara den som dansade motvalls och allt snurrade mer eller mindre på av sig själv. Tror inte heller (till motsats mot många andra) att Christianson helt kan beskyllas för det utan han hade nog helt enkelt bara blivit lurad att tro att det han trodde på var rätt och riktigt.
Jag kan tycka att det är synd att så få vågar erkänna bristerna idag men jag förstår också att det antagligen är extremt svårt då det innebär att många kommer få förklara hela sina karriärer som värdelösa och felaktiga.
Förhörsledaren Anders Forsman sammanfattade eftertänksamt i slutet av dokumentären: "Det kanske var det där att fallet till varje pris skulle lösas och så fort som möjligt som gjorde att det blev så fel på alla håll och kanter".

Fel kan man göra men det Rolf Sandberg gjorde är svårt att ha överseende med. Det värsta var nog när han flera år efter mordet berättade för Hasse Aro i "Ondskan" hur det gått till, bröderna framställdes som odjur. Det tar emot att länka till det men men ...

https://www.youtube.com/watch?v=nYJLBvt_eAs

"En synnerligen grundlig och välgjord mordutredning" sa Hasse.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-07-10 kl. 19:27.
Citera
2024-07-10, 19:27
Medlem
Citat:
Förhörsledaren Anders Forsman sammanfattade eftertänksamt i slutet av dokumentären: "Det kanske var det där att fallet till varje pris skulle lösas och så fort som möjligt som gjorde att det blev så fel på alla håll och kanter".

Fel kan man göra men det Rolf Sandberg gjorde är svårt att ha överseende med. Det värsta var nog när han flera år efter mordet berättade för Hasse Aro i "Ondskan" hur det gått till, bröderna framställdes som odjur. Det tar emot att länka till det men men ...

Man kan väl säga att dom flesta drevs av att upprätthålla sin karriärer baserade på Margit Norells hypoteser och olika former av vad vi idag skulle kalla feministiska utbildningar. Christianson, den kvinnliga polisen som förhörda barnen och som var expert på incest, psykologerna och antagligen socialtjänsten också.
Medan Sandberg hade skapat sin prestige på egen hand. Jag tror man kan säga att Sandberg var extremt olämplig som polis. Med sin frireligiösa bakgrund och att han enligt någon gammal intervju sa att han jämförde polisarbetet med sin idrottskarriär och såg utredningarna som en tävling man måste vinna. Antar att man inte hade djupare psykologsamtal på polisskolan på den tiden.
Citera
2024-07-11, 13:02
Avslutad
Citat:
Tack för "tipset" om den utmärkta podden, rekommenderas verkligen!

https://open.spotify.com/show/577QpYllwNtpldElLf16Bf

(Din vinkel och ditt "urval" (avhandlas efter ca 47 min del 1) är dock lite märkligt)

Jag är ganska bra insatt i det här ökända fallet men måste säga att det var nästan "värre" än jag tidigare trott. Lite intressant att Weine i en passage nästan försvarar (nåja) Rolf Sandberg. Han sa att RS i något skede frågat barnpsykologerna, "kan vi verkligen förhöra pojkarna så länge?". "Javisst kör på, de tar ingen skada av det" hade de svarat. Men visst tog de skada och det är ju inte konstigt alls.

Även det här med att man "gömde" alibit, det här togs även upp av den nya förundersökningen 2018.

Vad är det du tycker är märkligt? Skulle de verkligen ha lagt pengar och resurser på nåt slags boende för hela familjen med övervakning dygnet runt i flera år om det var en helt vanlig, välfungerande barnfamilj (bortsett från att de trodde att bröderna var inblandade i Kevins död)? Varför tog utredningen 1.5 år? Det är klart att det fanns saker som gjorde myndigheterna oroliga, det förstår ju vemsomhelst.
Citera
2024-07-11, 13:22
Avslutad
Citat:

"En synnerligen grundlig och välgjord mordutredning" sa Hasse.

Fy fan vad sjukt!!! Det här programmet tycker jag borde polisanmälas och tas bort. Fruktansvärt hur de uttrycker sig. Hur programledaren kan veta om utredningen är välgjord eller inte förstår jag inte heller.
Citera
2024-07-11, 14:10
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilithseyes
Vad är det du tycker är märkligt? Skulle de verkligen ha lagt pengar och resurser på nåt slags boende för hela familjen med övervakning dygnet runt i flera år om det var en helt vanlig, välfungerande barnfamilj (bortsett från att de trodde att bröderna var inblandade i Kevins död)? Varför tog utredningen 1.5 år? Det är klart att det fanns saker som gjorde myndigheterna oroliga, det förstår ju vemsomhelst.
Jag vet inte vad jag ska säga om det det här men din vinkel är oerhört märklig. Tack vare att familjen höll ihop (trots att myndigheterna försökte slå sönder den) under processen så gick ändå ganska bra till slut.

https://www.svd.se/a/GMr7a6/jag-ville-bara-att-det-skulle-tas-ett-ansvar
Familjen har haft stöd av en advokat, Stefan Liliebäck, som har engagerat sig pro bono i brödernas försök till upprättelse. Han bor i Arvika och ingav till kommunen i början av augusti 2021 en utredning som argumenterar för att socialtjänsten i Arvika har kränkt brödernas rättighet till skydd mot tortyr eller annan omänsklig eller förnedrande behandling. Samt att socialtjänsten begick en rättsvidrig underlåtelse då den inte tog initiativ för att bevistalan skulle prövas.
Advokaten argumenterar också för att socialtjänsten kränkt familjens rättigheter till privat- och familjeliv, genom de djupgående insatser som sattes in, i strid mot oskuldspresumptionen, som kommunen därmed också negligerade.
Citera
2024-07-11, 14:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Fy fan vad sjukt!!! Det här programmet tycker jag borde polisanmälas och tas bort. Fruktansvärt hur de uttrycker sig. Hur programledaren kan veta om utredningen är välgjord eller inte förstår jag inte heller.
Här har du dock hamnat helt rätt, fattar inte varför Sandberg kände sig tvungen att göra så här. Han visste ju att det inte fanns något stöd ens för ett erkännande i förhören. Frågan är vem som borde anmälas, programmet eller RS, kanske båda.

Tyvärr har jag fått lite svårt för Hasse Aro efter det här magplasket, han var dock långt ifrån ensam om att ha blivit lurad av Rolf Sandberg.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-07-11 kl. 14:35.
Citera
2024-07-11, 14:35
Medlem
Citat:
Här har du dock hamnat helt rätt, fattar inte varför Sandberg kände sig tvungen att göra så här. Han visste ju att det inte fanns något stöd ens för ett erkännande i förhören.

Tyvärr har jag fått lite svårt för Hasse Aro efter det här magplasket, han var dock långt ifrån ensam om att ha blivit lurad av Rolf Sandberg.

Det var inte första gången Sandberg gjorde något konstigt. Hela hans karriär i Arvika var präglad av ett beteende som utmärkte sig.
Citera
2024-07-11, 15:19
Avslutad
Citat:
Här har du dock hamnat helt rätt, fattar inte varför Sandberg kände sig tvungen att göra så här. Han visste ju att det inte fanns något stöd ens för ett erkännande i förhören. Frågan är vem som borde anmälas, programmet eller RS, kanske båda.

Vad menar du med "hamnat rätt"? Är det du som avgör vad som är rätt? De säger ju att Annika levde med en man som inte var snäll och att bröderna därför inte kunde bo hos henne? Jag hör ju vad jag hör så vad menar du?

I klippet säger ju Monica att Kevin hittades i vattnet vid bryggan och att Kevins morfar drog upp honom ur vattnet? De säger inget om nån lastpall 30 meter bort eller att hade torra kläder. Du som säger dig vara insatt kanske har nån tanke om det?

Om det har "gått bra" eller inte låter jag vara osagt. Den ena har dömts för att som 22-åring ha haft samlag med en 13-åring som han raggat upp på nätet och åkt ut i skogen för att ha sex i bilen. Enligt domen verkar han inte förstå varför detta är olämpligt. Den andra verkar ha fått barn i 20-årsåldern som han inte har vårdnaden om? Eva och Weine säger i podden att de ansökte via soc för att bli fosterföräldrar, vilket behövdes av nån anledning. De uttrycker sig som om detta var alldeles normalt och vanligt förekommande.

Nu får jag väl ett enda stort FEL för att jag ifrågasätter din "sanning". Du kör ju lite samma teknik som polisen gjorde mot pojkarna. Du avgör vad som är rätt eller fel, rättar folk men kommer inte med några motargument utan hänvisar gång på gång till ditt facit - dokumentären. Hade jag varit barn nu hade jag försökt säga "rätt" enligt dig. Intressant!
Citera
2024-07-11, 15:23
Avslutad
Citat:
Det var inte första gången Sandberg gjorde något konstigt. Hela hans karriär i Arvika var präglad av ett beteende som utmärkte sig.

Men hur ska dom ha det? Polisen säger ju att Kevin låg på lastpallen men Kevins mormor säger att de hittade honom i vattnet när hon stod på bryggan och att hans morfar drog upp honom? Alltså va?
Citera
2024-07-11, 15:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Vad menar du med "hamnat rätt"? Är det du som avgör vad som är rätt? De säger ju att Annika levde med en man som inte var snäll och att bröderna därför inte kunde bo hos henne? Jag hör ju vad jag hör så vad menar du?

I klippet säger ju Monica att Kevin hittades i vattnet vid bryggan och att Kevins morfar drog upp honom ur vattnet? De säger inget om nån lastpall 30 meter bort eller att hade torra kläder. Du som säger dig vara insatt kanske har nån tanke om det?

Om det har "gått bra" eller inte låter jag vara osagt. Den ena har dömts för att som 22-åring ha haft samlag med en 13-åring som han raggat upp på nätet och åkt ut i skogen för att ha sex i bilen. Enligt domen verkar han inte förstå varför detta är olämpligt. Den andra verkar ha fått barn i 20-årsåldern som han inte har vårdnaden om? Eva och Weine säger i podden att de ansökte via soc för att bli fosterföräldrar, vilket behövdes av nån anledning. De uttrycker sig som om detta var alldeles normalt och vanligt förekommande.

Nu får jag väl ett enda stort FEL för att jag ifrågasätter din "sanning". Du kör ju lite samma teknik som polisen gjorde mot pojkarna. Du avgör vad som är rätt eller fel, rättar folk men kommer inte med några motargument utan hänvisar gång på gång till ditt facit - dokumentären. Hade jag varit barn nu hade jag försökt säga "rätt" enligt dig. Intressant!
Jag menar att du hamnat rätt när du tyckte att programmet och/eller Sandberg borde polisanmälas. För förtal om inte annat men det är tyvärr preskriberat.

Du tror bröderna dödade Kevin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in