Citat:
Ursprungligen postat av
bzo
Efter att ha kört Windows hela livet (ända sen Win 3.11) så installerade jag Linux (Mint) för första gången på en burk jag byggde ihop i veckan. Jag hade förväntat mig en del strul, hackande i terminalen, redigering av diverse config-filer etc. men med några få undantag fungerade allt out-of-the-box eller kunde ställas in via GUI. Positivt överraskad över smidigt det gick.
Enda nackdelarna är att jag saknar några Windows-program som inte finns i Linux-versioner. Jag gillade t.ex. PotPlayer som mediaspelare med dess youtube-liknande thumbnail-sökning plus bra med möjligheter till olika inställningar. Kör MPV + tethys theme + thumbfast nu och det duger väl men jag gillade PotPlayer mer. Gimp istället för Photoshop lär också bli svårt att uppskatta.
Otroligt skönt dock att slippa Microsofts tjat om att man ska uppgradera till Windows 11, tjat om att skaffa Microsoft-konto för att logga in, reklam för Xbox och andra MS-produkter, uppdateringar som forcerar omstarter och en del annat som jag börjat störa mig ordenligt på med Windows. Borde bytt för länge sen...
Kört potplayer länge men aldrig sett något som du beskriver haha.
Låter mer som Kodi med tumbnails osv. Kodi måste väl finnas till linux mint? Ja kör det på tvn och tycker det är överlägset allt annat när man ska köra på tvn (google tv)
Körde linux mint ubuntu och Kali förr men de va många år sen nu. Planen är väl att börja dualboota win med linux mint snart