2024-06-09, 20:51
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Eftersom Ctrl+C har en annan innebörd (Avbryt) i terminalen så använder man Shift+Ctrl+C och Shift+Ctrl+V istället.
Detta går dock att ändra i inställningar, så att man använder Ctrl+C för att kopiera, Ctrl+V för att klistra in och t.ex. Ctrl+Shift+C för att avbryta. Det sistnämnda kräver dock lite mer meckande än att bara ändra inställningar.

Måste man typ in och ändra några environment variables eller så för att fixa det?

Mm tänkte precis switcha dessa två
Citera
2024-06-15, 01:09
Medlem
Efter att ha kört Windows hela livet (ända sen Win 3.11) så installerade jag Linux (Mint) för första gången på en burk jag byggde ihop i veckan. Jag hade förväntat mig en del strul, hackande i terminalen, redigering av diverse config-filer etc. men med några få undantag fungerade allt out-of-the-box eller kunde ställas in via GUI. Positivt överraskad över smidigt det gick.

Enda nackdelarna är att jag saknar några Windows-program som inte finns i Linux-versioner. Jag gillade t.ex. PotPlayer som mediaspelare med dess youtube-liknande thumbnail-sökning plus bra med möjligheter till olika inställningar. Kör MPV + tethys theme + thumbfast nu och det duger väl men jag gillade PotPlayer mer. Gimp istället för Photoshop lär också bli svårt att uppskatta.

Otroligt skönt dock att slippa Microsofts tjat om att man ska uppgradera till Windows 11, tjat om att skaffa Microsoft-konto för att logga in, reklam för Xbox och andra MS-produkter, uppdateringar som forcerar omstarter och en del annat som jag börjat störa mig ordenligt på med Windows. Borde bytt för länge sen...
Citera
2024-06-15, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Efter att ha kört Windows hela livet (ända sen Win 3.11) så installerade jag Linux (Mint) för första gången på en burk jag byggde ihop i veckan. Jag hade förväntat mig en del strul, hackande i terminalen, redigering av diverse config-filer etc. men med några få undantag fungerade allt out-of-the-box eller kunde ställas in via GUI. Positivt överraskad över smidigt det gick.

Enda nackdelarna är att jag saknar några Windows-program som inte finns i Linux-versioner. Jag gillade t.ex. PotPlayer som mediaspelare med dess youtube-liknande thumbnail-sökning plus bra med möjligheter till olika inställningar. Kör MPV + tethys theme + thumbfast nu och det duger väl men jag gillade PotPlayer mer. Gimp istället för Photoshop lär också bli svårt att uppskatta.

Otroligt skönt dock att slippa Microsofts tjat om att man ska uppgradera till Windows 11, tjat om att skaffa Microsoft-konto för att logga in, reklam för Xbox och andra MS-produkter, uppdateringar som forcerar omstarter och en del annat som jag börjat störa mig ordenligt på med Windows. Borde bytt för länge sen...

Kört potplayer länge men aldrig sett något som du beskriver haha.

Låter mer som Kodi med tumbnails osv. Kodi måste väl finnas till linux mint? Ja kör det på tvn och tycker det är överlägset allt annat när man ska köra på tvn (google tv)

Körde linux mint ubuntu och Kali förr men de va många år sen nu. Planen är väl att börja dualboota win med linux mint snart
Citera
2024-06-15, 09:16
Medlem
-EE-s avatar
Ni som vill köra Linux Mint bör kanske vänta två veckor. Linux Mint 22 med kernel 6.8 kommer förmodligen om ca två veckor.

Mycket trevligt OS. Tycker Cinnamon är riktigt najs. Kommer man från Windowsmiljön är det lätt att hitta rätt även för en nybörjare.
Citera
2024-06-15, 12:33
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Kodi måste väl finnas till linux mint? Ja kör det på tvn och tycker det är överlägset allt annat när man ska köra på tvn (google tv)
Självfallet: https://kodi.tv/download/linux/
Citera
2024-06-21, 23:25
Själv tycker jag Kubintu & KDE är överlägset Linux Mint.
Så mycket KDE har bidragit med till Linux världen, inte bara skrivbordsmiljön:
KDE-Connect, Okular & Dolphin med mycket mera.

Fast jag kan förstå varför folk gillar Linux Mint.
Det påminner lite om Win XP/7, dvs en försvunnen tid då allt var mycket enklare.
Citera
2024-06-25, 22:22
Medlem
Rebali179s avatar
Väntar på Linux Mint 22 får hoppas att den kommer snart.
Men det finns inget satt datum ännu så vem vet
Citera
2024-06-25, 23:36
Medlem
Firefliezs avatar
Man kan få Linux mint att se ut som Windows 7, detta är ju intressant ändå:

https://www.omgubuntu.co.uk/2020/01/...like-windows-7

Gillar man Aero så är detta grymt skönt för ögonen.
Citera
2024-06-26, 18:36
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firefliez
Man kan få Linux mint att se ut som Windows 7, detta är ju intressant ändå:

https://www.omgubuntu.co.uk/2020/01/...like-windows-7

Gillar man Aero så är detta grymt skönt för ögonen.

Ser intressant ut! Har saknat win7.
Citera
2024-06-26, 23:47
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -EE-
Ni som vill köra Linux Mint bör kanske vänta två veckor. Linux Mint 22 med kernel 6.8 kommer förmodligen om ca två veckor.
Det brukar inte vara några problem att uppgradera. Jag brukade installera om tidigare, men nu har jag med hjälp av mintupgrade gått från 19 till 20 och sen från 20 till 21.
Citat:
Ursprungligen postat av -EE-
Mycket trevligt OS. Tycker Cinnamon är riktigt najs. Kommer man från Windowsmiljön är det lätt att hitta rätt även för en nybörjare.
Xfce gillar jag, men det är toppen att det finns flera att välja bland.
Citera
2024-06-30, 09:32
Medlem
Linux Mint 22 snurrar på bra i min experiment maskin,
Linux Mint 22 Cinnamon
Cinnamon version 6.2.2 Linuxkärna 6.8.0-36-generic
Processor Intel© Core™2 Duo CPU E8400 @ 3.00GHz × 2
Minne 5.7 GB
Men det är stabilt och bra hastighet på wifi, det kommer till och med uppdateringar.
Senast redigerad av shaky 2024-06-30 kl. 09:38.
Citera
2024-06-30, 18:52
Medlem
Om någon vill testa det så finns det här att tanka ner
https://linuxmint.mirror.liteserver.nl/testing/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in