2024-07-09, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ermex
Såtillvida du inte är en jurist som har stenkoll på detta kan ingen av oss dra en giltig slutsats gällande hur dessa regler ska tolkas eller tillämpas i praktiken.

Dessutom är det scenario du framför högst otroligt. Att kolla bakåt och inte se en trafikant i vänsterfil så långt ögat kan nå/väldigt långt bort, för att i andra sekunden ha en bil upp i röven. Antingen har bilen som utför omkörningen hållt samma hastighet som bilen som blir omkörd, alternativt en lägre hastighet, sålänge det inte gäller en lastbil (som jag förövrigt inte har några problem med, dem hindrar inte frivilligt på samma sätt), eller om bakomvarande hållt hastigheter över 250kmh.

Att köra om en bil som ligger i 110kmh i 114kmh utgör DE FACTO ett hinder i trafiken, du kan inte försäkra dig om att en bil inte döljer sig längre bak precis i kröken i 250kmh enligt din logik. Högst icke applicerbar.

”Det betydde INTE att man skulle vara skyldig att öka över skyltad hastighet för att komma ur vägen för någon som kommer i högre fart bakifrån, inte ens blåljus kan kräva det”

Och vad baserar du detta på?

Vad jag baserar det på…?
Hört talas om fakta..?
Blåljus påkallar bara fri väg, men kan aldrig kräva att bilister ska bryta några trafiklagar. T ex så har man absolut ingen skyldighet att gå ut på vägren, inte ens med 1000 blåljus bakom. Det är endast föraren själv som i sådana lägen avgör om det är möjligt och lämpligt att gå ut på vägren eller inte. Man är skyldig att om möjligt underlätta framkomligheten för utryckningsfordonet, inom vad som lagen tillåter och vad du själv anser är lämpligt och möjligt.

Källa: https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/regler-for-polisen-i-trafiken/

https://trafiko.se/faktabank/fragor/maste-jag-kora-ut-pa-vagrenen-om-ett-fordon-vill-kora-om-mig-pa-till-exempel-en-90-vag

https://rtog.se/hem-fritid/trafik/vid-utryckning/

https://rib.msb.se/bib/Search/RenderDocument?url=media/17668.pdf
Citera
2024-07-10, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad jag baserar det på…?
Hört talas om fakta..?
Blåljus påkallar bara fri väg, men kan aldrig kräva att bilister ska bryta några trafiklagar. T ex så har man absolut ingen skyldighet att gå ut på vägren, inte ens med 1000 blåljus bakom. Det är endast föraren själv som i sådana lägen avgör om det är möjligt och lämpligt att gå ut på vägren eller inte. Man är skyldig att om möjligt underlätta framkomligheten för utryckningsfordonet, inom vad som lagen tillåter och vad du själv anser är lämpligt och möjligt.

Källa: https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/regler-for-polisen-i-trafiken/

https://trafiko.se/faktabank/fragor/maste-jag-kora-ut-pa-vagrenen-om-ett-fordon-vill-kora-om-mig-pa-till-exempel-en-90-vag

https://rtog.se/hem-fritid/trafik/vid-utryckning/

https://rib.msb.se/bib/Search/RenderDocument?url=media/17668.pdf

Jag skiter i reglerna gällande att släppa fram grisen, nu pratar vi om huruvida att hålla sig till hastighetsbegränsningen när det utgör ett hinder för bakomvarande trafik, vilket du fortfarande inte styrkt ditt påstående för. Jag väntar.
Citera
2024-07-10, 13:18
Medlem
Citat:
Jag skiter i reglerna gällande att släppa fram grisen, nu pratar vi om huruvida att hålla sig till hastighetsbegränsningen när det utgör ett hinder för bakomvarande trafik, vilket du fortfarande inte styrkt ditt påstående för. Jag väntar.

Polisen heter det….

Var menar du att det i Trafikförordningen står att man får bryta hastighetsgränser bara för att det kommer trafik bakifrån…? Citera gärna och ge källa…..

Som du bör ha sett står det i de länkar jag gav att inte ens blåljus som begär fri väg har rätt att kräva att trafikanter ska bryta mot trafiklagarna, hur menar du då att det skulle vara tillåtet eller krav att bryta hastighetsregler om det kommer snabbare trafik bakifrån….?

Har du inte gått i körskola….?
Citera
2024-07-10, 15:38
Medlem
Citat:
Polisen heter det….

Var menar du att det i Trafikförordningen står att man får bryta hastighetsgränser bara för att det kommer trafik bakifrån…? Citera gärna och ge källa…..

Som du bör ha sett står det i de länkar jag gav att inte ens blåljus som begär fri väg har rätt att kräva att trafikanter ska bryta mot trafiklagarna, hur menar du då att det skulle vara tillåtet eller krav att bryta hastighetsregler om det kommer snabbare trafik bakifrån….?

Har du inte gått i körskola….?

120 ensamma dagar på oljeplattform verkar ha utdelat sin släng av mental påfrestning..

”När ett utryckningsfordon närmar sig med blåljus och/eller sirener påslagna är du skyldig att underlätta framkomligheten. Det kan innebära att du kör ut på vägrenen eller dikeskanten för att kunna släppa förbi utryckningsfordonet.”

SKYLDIG ATT UNDERLÄTTA FRAMKOMLIGHET

KAN innebära ovanstående saker, kan även innebära att öka hastigheten och lägga sig i högerfil.

Okej, eftersom du fortfarande inte förstår får jag framföra ännu ett exempel. Ett fordon kör i vänsterfilen i 220 kmh. En bilist 1000m framför påbörjar en omkörning i låt oss säga 115kmh. Första problemet i utredningen är gällande hur man ska fastställa huruvida bilisten kunde försäkra sig om att omkörningen var säker från första början. Bilisten uppger att han såg en bil komma i hög fart bakifrån, men då tänkte han på vad Dr. Tinnitus sade, och låg kvar i 115 kmh för att slutföra sin omkörning. Dem kolliderar. Vems fel är det? Självklart bär fartdåren majoriteten av skulden, men den omkörande bilisten HAR hindrat framkomligheten för annan trafik MED vetskap om detta, och därför skapat en situation som hade kunnat undvikas om han gasade på.

Tydligt nu?
Citera
2024-07-10, 16:11
Medlem
Citat:
120 ensamma dagar på oljeplattform verkar ha utdelat sin släng av mental påfrestning..

”När ett utryckningsfordon närmar sig med blåljus och/eller sirener påslagna är du skyldig att underlätta framkomligheten. Det kan innebära att du kör ut på vägrenen eller dikeskanten för att kunna släppa förbi utryckningsfordonet.”

SKYLDIG ATT UNDERLÄTTA FRAMKOMLIGHET

KAN innebära ovanstående saker, kan även innebära att öka hastigheten och lägga sig i högerfil.

Okej, eftersom du fortfarande inte förstår får jag framföra ännu ett exempel. Ett fordon kör i vänsterfilen i 220 kmh. En bilist 1000m framför påbörjar en omkörning i låt oss säga 115kmh. Första problemet i utredningen är gällande hur man ska fastställa huruvida bilisten kunde försäkra sig om att omkörningen var säker från första början. Bilisten uppger att han såg en bil komma i hög fart bakifrån, men då tänkte han på vad Dr. Tinnitus sade, och låg kvar i 115 kmh för att slutföra sin omkörning. Dem kolliderar. Vems fel är det? Självklart bär fartdåren majoriteten av skulden, men den omkörande bilisten HAR hindrat framkomligheten för annan trafik MED vetskap om detta, och därför skapat en situation som hade kunnat undvikas om han gasade på.

Tydligt nu?

Det enda du är tydlig med är att du väljer att tramsa…

Citera ur Trafikförordningen där det står att det är tillåtet att köra över skyltad hastighet för att det kommer snabbare trafik bakifrån.

Visa oss var det står i reglerna för hur du ska agera när blåljus kommer bakifrån, att du ska köra fortare än hastighetsbegränsning. Lycka till…

Du har fått en klase relevanta länkar och inte i en enda av dessa kan du finna stöd för att du ska öka över skyltad hastighet i ovanstående fall.

Ditt omkörningsexempel är som sagt mest bara tramsande, för om dem som kör om inte har sett den som kommer bakifrån i hög fart, eller helt missbedömt dennes hastighet, så är det helt o full den som kommer bakifrån som lär få skulden. Därför att han har så kraftigt överskridit hastigheten att han närmast omöjliggjort för andra trafikanter att hinna upptäcka och reagera för dennes framfart.

Det finns t ex autentiska fall där bil kört ut från väjningsplikt/stopplikt och MC kört in i sidan på bilen, där MC fått hela skulden just för att denne körde för fort.
Citera
2024-07-10, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Folk som kör för långsamt (dvs under hastighetsbegränsningen) Även folk somlekersjälvutnämnda trafikpoliser borde skjutas på plats

Själv kör jag nästan aldrig fortare än 80. Vill man köra fortare får man köra om.

Själv ogillar jag cyklister som cyklar ut mitt i vägen i full fart. Livsfarligt.
Citera
2024-07-10, 21:06
Medlem
monolithics avatar
Citat:

Tydligt nu?
Haha, wtf? Good luck med att hitta ett försäkringsbolag som skulle anse att det inte är bilen som kör in i baken på en annan bil i minst 100km/h för forts fel.
Hela situationen hade ju undvikits om bilen hade kört lagligt.
Att du gillar köra fort är en sak, men låtsas som att det är din rättighet är ju helt efterblivet. Dessutom anse/tro att folk är skyldiga att bryta mot lagen genom att köra över skyltad hastighet bara för att du ska slippa bromsa. Kom in i matchen....
Citera
2024-07-10, 22:27
Medlem
Citat:
Det enda du är tydlig med är att du väljer att tramsa…

Citera ur Trafikförordningen där det står att det är tillåtet att köra över skyltad hastighet för att det kommer snabbare trafik bakifrån.

Visa oss var det står i reglerna för hur du ska agera när blåljus kommer bakifrån, att du ska köra fortare än hastighetsbegränsning. Lycka till…

Du har fått en klase relevanta länkar och inte i en enda av dessa kan du finna stöd för att du ska öka över skyltad hastighet i ovanstående fall.

Ditt omkörningsexempel är som sagt mest bara tramsande, för om dem som kör om inte har sett den som kommer bakifrån i hög fart, eller helt missbedömt dennes hastighet, så är det helt o full den som kommer bakifrån som lär få skulden. Därför att han har så kraftigt överskridit hastigheten att han närmast omöjliggjort för andra trafikanter att hinna upptäcka och reagera för dennes framfart.

Det finns t ex autentiska fall där bil kört ut från väjningsplikt/stopplikt och MC kört in i sidan på bilen, där MC fått hela skulden just för att denne körde för fort.

Det var ett överdrivet exempel för att du skulle förstå, hade man lagt in fler variabler hade det blivit för mycket för dig, jag gjorde den bedömningen.

DET BEHÖVER JAG INTE GÖRA! Det står redan klart och tydligt, även i de länkar som du bifogat, fakta som styrker mina påståenden. Du verkar inte förstå hur man tolkar en stadga och applicerar den i praktiken. Jag lägger inte mer energi på detta, har bättre saker för mig än att argumentera med den schizofrena oljebaronen.
Citera
2024-07-10, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monolithic
Haha, wtf? Good luck med att hitta ett försäkringsbolag som skulle anse att det inte är bilen som kör in i baken på en annan bil i minst 100km/h för forts fel.
Hela situationen hade ju undvikits om bilen hade kört lagligt.
Att du gillar köra fort är en sak, men låtsas som att det är din rättighet är ju helt efterblivet. Dessutom anse/tro att folk är skyldiga att bryta mot lagen genom att köra över skyltad hastighet bara för att du ska slippa bromsa. Kom in i matchen....

Vi pratar inte om någon jävla försäkring, jag sade att majoriteten av skulden ligger på fortköraren, där inkluderat försäkringskostnader och skuld i olyckan, jag trodde detta var underförstått men tydligen inte. Vid dömande av brott, LAGAR, vilket det är tal om här, hade det faktum att bilen inte underlättat omkörningen och faktiskt aktivt förhindrat den beaktats av domstol i frågan om brott såsom grov vårdslöshet i trafik exempelvis begåtts. Uppenbarligen har ingen av er två erfarenhet av juridisk praxis överhuvudtaget, så det är lönlöst att ens försöka förklara.

Att köra fort är ingen jävla rättighet, det har jag inte påstått. Ingen är skyldig att bryta mot lagen, man är dock skyldig att beakta trafikens grundlagar.

Ja, alla trafikolyckor hade undvikits om bilar förbjuds. 9/11 hade undvikits om flygplan inte existerade.

Håll du dina 110 kmh. Slår vad om att du cyklar med hjälm också. Kommer inte besvara fler citeringar, har sagt mitt.
Citera
2024-07-10, 22:52
Medlem
Citat:
Det var ett överdrivet exempel för att du skulle förstå, hade man lagt in fler variabler hade det blivit för mycket för dig, jag gjorde den bedömningen.

DET BEHÖVER JAG INTE GÖRA! Det står redan klart och tydligt, även i de länkar som du bifogat, fakta som styrker mina påståenden. Du verkar inte förstå hur man tolkar en stadga och applicerar den i praktiken. Jag lägger inte mer energi på detta, har bättre saker för mig än att argumentera med den schizofrena oljebaronen.

Sluta ljug… det står ingenstans i det jag länkat att det är tillåtet att köra över skyltad hastighet eller krävas att man ska bryta trafiklagar, vare sig om det kommer snabbare trafik bakifrån, eller ens om stans alla blåljus flåsar en i nacken.

Det finns dessutom flera exempel på att folk blivit straffade för att ha kört över hastighetsbegränsning i sin iver att släppa fram blåljus.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/5VbOV1/hjalpte-ambulans--da-rok-korkortet
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-kora-mot-rott-eller-inte
Citera
2024-07-11, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterklet
Själv kör jag nästan aldrig fortare än 80. Vill man köra fortare får man köra om.

Själv ogillar jag cyklister som cyklar ut mitt i vägen i full fart. Livsfarligt.

Fattar du att det finns människor som ska till skola och arbete, till läkare etc, som du stjäl tid ifrån när de inte kan köra om dig. Eftersom vi är i bakvända Sverige är det i princip ingen risk för att du ska råka illa ut för det, men i USA kan man få feta böter för att köra omotiverat långsamt.
Citera
2024-07-11, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Fattar du att det finns människor som ska till skola och arbete, till läkare etc, som du stjäl tid ifrån när de inte kan köra om dig. Eftersom vi är i bakvända Sverige är det i princip ingen risk för att du ska råka illa ut för det, men i USA kan man få feta böter för att köra omotiverat långsamt.

Du har som oftast dålig koll men tror och tycker en massa….

Faktum är att man kan bli straffad även i Sverige för att ha kört orimligt sakta.
Citat:
Trafikförordningen 3 kap 16 §
En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/

Ser man sen till det du skriver om USA så är det faktiskt så att det är likartade regler och straff för detta i Sverige och andra länder, så det är egentligen inget unikt med Sverige i detta fall
Du kan läsa om det i länkarna

https://www.thesun.co.uk/motors/16342047/fined-driving-below-speed-limit/
https://roadsense.org.au/fines-for-driving-too-slow/
https://sultelawfirm.com/blog/can-you-get-a-ticket-for-driving-too-slow/
https://www.columbusspeedingtickets.com/fighting-traffic-tickets/driving-too-slowly/
https://www.columbuscriminalattorney.com/traffic-lawyer/driving-too-slowly/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in