2024-07-09, 22:43
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vilka av dessa överlägsna egenskaper () gäller inte för exempelvis bitcoin cash? Får jag inte samma värde till billigare pris om jag köper dem istället?
Vi har gått igenom varför Bitcoin cash, tack vara sina stora block, inte klarar av att vara centraliserad och därmed inte heller säker som Bitcoin tidigare. Detta gör att den inte heller blir lika globalt eftertraktad som Bitcoin.
Är inte intresserad att börja om från början precis som om du inte fått svar på detta förut.

Att tro att B-cash är likställt med Bitcoin bara för att båda är krypton är lite som att tro att ten är likställt med guld bara för att båda är metaller.
Citera
2024-07-09, 22:48
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vi har gått igenom varför Bitcoin cash, tack vara sina stora block, inte klarar av att vara centraliserad och därmed inte heller säker som Bitcoin tidigare. Är inte intresserad att börja om från början precis som om du inte fått svar på detta förut.
Detta är naturligtvis fullständigt trams av flera skäl, så jag vet inte varför du fortsätter upprepa lögnerna.

Bitcoinminingen, handeln och ägandet är mycket centraliserat.

Det finns heller inga skäl att tro att detta skulle vara någon aspekt som någon bryr sig om, särskilt när du själv tjatar om de fullt centraliserade ETF:erna.

Det måste krävas en särskild sorts kognitiv dissonans för att göra detta.

Citat:
Att tro att B-cash är likställt med Bitcoin bara för att båda är krypton är lite som att tro att ten är likställt med guld bara för att båda är metaller.
Helt fel, det finns inga metaller med samma egenskaper men du har fortfarande inte visat på vad bsv eller bch saknar av de egenskaper du brukar lista som unika för bitcoin.
Citera
2024-07-10, 00:49
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Bitcoin är låtsaspengar.
Till och med rubel är mer användbart.

Så om du fick 10 bitcoin av nån skulle du ge dem till mig utan ersättning?

Naturligtvis inte. Lika lite skulle kryptofreaksen ge mig sin FIAT-valuta. Tvärtom sitter de varenda dag och tittar hur mycket FIAT de kan få för sina BitCoin.
Citera
2024-07-10, 00:55
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag förstår inte ståhejet. Bitcoin är en väldigt volative (instabil) valuta och kommer alltid att svänga mycket mer i värde än de flesta andra valutor. Både upp och ner.

Det räcker som sagt att någon större aktör säljer eller köper så svänger det, det räcker med ett rykte eller att någon annan kryptovaluta blir populärare och tusen andra saker som kan påverka hur folk tänker om hur bitcoin går upp eller ner.

De allra flesta vill förstås att bitcoin ständigt går upp så de blir väl helt chockade när det går ner.
Ja och det hela är ganska enkelt, köp när den är låg - sälj när den är hög. Den kommer alltid gå upp och ner. Inget att oroa sig över och inte konstigare än så.
Citera
2024-07-10, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xoxoleah
Standard boomer åsikt Bitcoins inneboende värde är energi och matematik. Andra valutors inneboende värde är efterblivna politikers värdelösa lögner

OT: https://buybitcoinworldwide.com/bitcoin-is-dead/
Jag köper iaf!
Efterblivna politikers lögner styr världen. Bitcoin är fortfarande ett hobbyprojekt. Sälj och köp igen när det närmar sig nästa botten.
Citera
2024-07-10, 02:50
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knor
https://www.di.se/digital/annu-ett-drapslag-for-bitcoin-raset-fortsatter/

Ännu ett dråpslag för bitcoin – raset fortsätter

Nya uppgifter skakar om kryptomarknaden och under fredagsmorgonen sjönk bitcoinpriset till under 54.000 dollar. Nedgången klassas som den mest utmärkande sedan FTX kollapsade 2022.
Uppdaterad: 5 juli 2024, 13:41
Publicerad: 5 juli 2024, 11:57

Jaha

Sedan dess (4 dagar sedan) är Bitcoin upp 6% och ännu mer om man väger in kronförsvagningen.

Det jag vill förmedla är att traditionell media älskar att trasha Bitcoin. Minsta negativa grej och vips skriver man att Bitcoin är helt kört. "Dråpslag" och "raset fortsätter" är inte direkt mjuka rubriker. Om Bitcoin går upp skriver man på sin höjd att det gör det.

Detta är ingen rek att varken köpa eller sälja, men att låta DI-rubriker styra beteendet är vanskligt.

Hoppas du förstår att BTC kommer bli en historisk notice inom en snar framtid.
BTC är en ren illusion utan fundament.

En traditionell valuta är understödd av det utgivande landets samlade produktion.
Handelsbalansen som funktion av produktion och försäljning/export, styr valutans värde.

Bitcoin har noll produktion.

Hoppas du förstår att sälja tulpanvalutan innan den går till 0.
Citera
2024-07-10, 05:38
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor

Bitcoin-priset kommer sannolikt aldrig gå till noll - du tappar all trovärdighet när du skriver så. Det är så trist i sådana här diskussioner att det på båda sidor är ett gäng okunniga dumskallar som hävdar att de har rätt i hel vansinniga ståndpunkter. Mätt i fiat-valuta kommer Bitcoin sannolikt alltid öka i pris något på premissen att folk finner något värde i den över huvud taget. Det beror i första hand på att det i praktiken är en deflationär tillgång, medan fiat-valutor är inflationära. Dvs, det enkla faktum att fiat-valutor alltid går ner, gör att Bitcoin-priset alltid går upp över tid (mätt i fiat). Det betyder inte att marknadsregimen inte kan ändras, vilket kan göra att Bitcoin kraschar kraftigt, men det är inte över huvud taget samma sak som noll.

Det är i praktiken omöjligt för Bitcoin att gå till noll - det skulle innebära att det inte finns en enda människa på planeten som ser något värde över huvud taget i Bitcoin. Som du vet(?) så används Bitcoin som valuta på en hel mängd svarta marknader, exempelvis för att handla med vapen olagligt. Hur ska du få dessa att börja se Bitcoin som värdelöst?

Det är som sagt sjukt tråkigt med alla dessa okunniga skribenter som tycker så mycket utan att egentligen kunna något. Ni är bara problematiska, inte bara för denna diskussionen, utan för världen i stort. Gör dig själv och andra en tjänst - läs på, lyssna på andra, mer kunniga, ta till dig och skaffa dig en mer nyanserad bild av hur världen, eller i det här fallet Bitcoin, fungerar.

Det finns ett par scenarion som skulle resultera i att Bitcoin-priset går mot noll som jag kan komma på:

1) Någon lyckas knäcka krypteringen från en dag till en annan och det sprider sig. Helt plötsligt kan vem som helst skicka Bitcoin från vilken adress de vill. Detta skulle vara slutet för Bitcoin. Ha i åtanke att detta scenario skulle få världsomspännande effekter som skulle krascha i praktiken hela västvärlden - i samma veva skulle nämligen all internationell, krypterad kommunikation bli knäckt, såväl som inloggningar till myndighetssystem m.m. Bitcoin-kraschen skulle blekna i jämförelse med vad som skulle ske i världen i övrigt.

2) En annan, bättre tillgång växer i popularitet och Bitcoin fasas ut. Detta är ett harmlöst scenario och skulle inte gå över en natt, utan Bitcoin-ägare skulle ha god tid på sig att sälja och byta till något annat. Färre och färre personer skulle tro på Bitcoin, tills några få fundamentalister vägrar slutar tro och få ta förlusten när ingen vill köpa deras Bitcoins längre.

Bitcoin har ingen garant bakom sig så som fiat-valutor har. Den vilar helt och hållet på att det finns människor som tillskriver den ett värde. Inget tvång, utan total frihet. Många av oss ser det som en tillgång att det är så. Du får fråga dig själv hur sannolikt det är att ingen på hela planeten skulle vara beredd att ens betala en cent för en Bitcoin. Om du lyckas övertyga dig om att det kan bli så - att ingen person på hela planeten, av dryga åtta miljarder människor, skulle betala ens 1 cent för en satoshi - så kan du ju vidhålla din position om att det går till noll.
Citera
2024-07-10, 06:03
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Så om du fick 10 bitcoin av nån skulle du ge dem till mig utan ersättning?

Naturligtvis inte. Lika lite skulle kryptofreaksen ge mig sin FIAT-valuta. Tvärtom sitter de varenda dag och tittar hur mycket FIAT de kan få för sina BitCoin.
Bitcoin är värdelöst. Jag kan inte köpa aktier för bitcoin. Bitcoin är som att investera i rubel eller turkisk lira.
Citera
2024-07-10, 06:48
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Bitcoin är värdelöst. Jag kan inte köpa aktier för bitcoin. Bitcoin är som att investera i rubel eller turkisk lira.

Vad menar du när du säger att det är värdelöst?
Senast redigerad av Stig-Britt 2024-07-10 kl. 06:58.
Citera
2024-07-10, 07:47
Medlem
Firewaias avatar
”Jävla boomers som inte förstår att nästa blockchain kommer förändra världen!”
Citera
2024-07-10, 07:51
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Hoppas du förstår att BTC kommer bli en historisk notice inom en snar framtid.
BTC är en ren illusion utan fundament.

En traditionell valuta är understödd av det utgivande landets samlade produktion.
Handelsbalansen som funktion av produktion och försäljning/export, styr valutans värde.

Bitcoin har noll produktion.

Fel.
Store of value är dess ”produktion”.
Citera
2024-07-10, 07:52
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Kan du köpa aktier för diamant? Eller konst?

Varför rubel och lira är värdelöst är för att dessa länder har en värdelös penningpolitik.
Bitcoin har ingen som styr dess penningpolitik, vilket är just vad som gör den så värdefull. Jämför mot valfri valuta de senaste 15 åren tex…
Senast redigerad av Leaston 2024-07-10 kl. 07:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in