2024-07-09, 21:23
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Men som psykolog kan man väl inte bryta med en patient som man är riktigt orolig för?
Det låter ju jättekonstigt. Det måste ju finnas andra åtgärder att ta till i så fall.
Mycket märkligt om han skulle ha blivit lämnad på bar backe och fått klara sig själv typ.
Något känns väldigt fel i den historien.

Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Det låter mer som att psykologen gjorde bedömningen att psykolog inte var rätt insats för mannen. Man kan inte slösa resurser när det finns psykiskt sjuka som väntar i kö på att få komma till psykolog.
-"psykolog o kristerapeut men tillslut ville inte kristerapeuten jobba mer med mig, då jag mådde sämre o sämre..."

Jag tolkar det som att han både gått till psykolog (VC el. Psyk) och en som jobbar med kriser, kanske via socialtjänsten? Den senare kanske tyckte att han borde söka hjälp (orosanmäla sig själv) då han både mår dåligt, inte har råd att sjukskriva sig (som han skriver) och säkert oroat sig kring boende...?
Citera
2024-07-09, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Ger inte ett dugg för det här med orosanmälan. Separerade från min sambo som hade ett gravt alkoholmissbruk..Min dotter gjorde en orosanmälan anonymt i ren välmening för vi var oroliga att han inte skulle klara av att bo själv. Han blev kallad till Soc men eftersom han själv inte tyckte att han hade problem så förstod inte dom varför det gjordes en orosanmälan. Han avled 4 mån senare.

Nej det krävs mycket för tvångsvård. De flesta insatser sker ju med frivillighet, och om man anmäler sig själv torde man ju vilja ha hjälpen som då erbjuds.
Citera
2024-07-09, 21:30
Medlem
Citat:
Det håller jag inte med om alls.
Pappan skriver ju att dottern har pratat om tre män varav hon har träffat en av dem.
Mamman skriver vid ETT tillfälle att hon är på dejt.
Om det är dejten dottern har träffat eller om det är någon annan framgår inte.
Det framgår inte heller om de andra två männen har varit faktiska dejter eller om det rör sig om en vänskapsrelation/kollega.
Pappan drar slutsatsen att det är dejter, men det kan lika gärna vara svartsjuka som gör att han tolkar det så. Tror inte att dottern ger så värst detaljerad information om det.

Vi kanske pratar om varandra. Jag har inte tagit fasta på dessa tre ev dejter. Jag pratar om inlägget mamman gör på sin egen FB sida där hon skriver att hon är på dejt. Man kan anta att det inte handlar om en kaffe med en arbetskompis, eftersom en av hennes fb vänner skriver ett hjärta som kommentar.

Det tycker jag är respektlöst med tanke på att hon alldeles nyligen lämnat sin man, som går hos både psykolog och terapeut för sitt mående över uppbrottet. Om man mentalt redan lämnat sin partner och är redo för nya kärleksrelationer så kan man iaf vara lite diskret. Inte skriva ut det för allas beskådan.
Citera
2024-07-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansken77
Jag hoppas jag fick rätt på detta nu.

https://deeplink.filemail.com/d/cuurvdpqtswvfyb
Wow. Tack!

Vilken insyn man fick nu.
Citera
2024-07-09, 21:36
Medlem
Citat:
Tycker bara att det känns så tokigt att man måste orosanmäla sig själv för att få en viss sorts hjälp.
Spontant tänker jag att en orosanmälan på något/någon alltid görs av någon annan än den personen som det gäller.
Vem borde ha gjort det i det här fallet?
Citera
2024-07-09, 21:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vi kanske pratar om varandra. Jag har inte tagit fasta på dessa tre ev dejter. Jag pratar om inlägget mamman gör på sin egen FB sida där hon skriver att hon är på dejt. Man kan anta att det inte handlar om en kaffe med en arbetskompis, eftersom en av hennes fb vänner skriver ett hjärta som kommentar.

Det tycker jag är respektlöst med tanke på att hon alldeles nyligen lämnat sin man, som går hos både psykolog och terapeut för sitt mående över uppbrottet. Om man mentalt redan lämnat sin partner och är redo för nya kärleksrelationer så kan man iaf vara lite diskret. Inte skriva ut det för allas beskådan.

Det är så mycket "man kan", tyckte inte det var speciellt diskret att skriva som han gjorde i den där gruppen heller. Det var inga större bekymmer att ta reda på vem hans ex var.
Senast redigerad av Lundamannen 2024-07-09 kl. 21:42.
Citera
2024-07-09, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Tack! Ser att han säger att "exet lämnade"...det var Han som lämnade in skilsmässoansökan förra hösten!
Lite virrig är han.

Han säger också att han hade barnen fulltid. De sista inläggen.
Citera
2024-07-09, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nu är det väl inte antalet det handlar om. Det du gör är att försöka omskriva en date till att handla om att ta en kaffe med en arbetskompis.
Kan inte en kopp kaffe med en arbetskompis vara en date?
Citera
2024-07-09, 21:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Kan inte en kopp kaffe med en arbetskompis vara en date?

Jodå, men då brukar man som regel inte kalla det för "date"!
Citera
2024-07-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Jodå, men då brukar man som regel inte kalla det för "date"!
Men om man är lite kära och det pirrar i magen? Vad kallar man det då?
Citera
2024-07-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Han tänker i första hand på att han kan förlora i rätten om han anmäler dig själv. Fokus ligger inte på att vara en god far / få hjälp.

Personer som han drar gärna upp sin hemska barndom för att väcka andras sympati.

Han försöker skaffa boende i exets närhet.

Han har inga varaktiga relationer.

Terapeuten avbryter & då är det fan illa.

Han dödade sitt barn & försökte döda det andra.

Och tusen saker till… Ser ni inte det?

Jo. Jag ser det absolut så.
Citera
2024-07-09, 21:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Men om man är lite kära och det pirrar i magen? Vad kallar man det då?

Jo men då är det inte en date mellan kollegor. Det är lite annorlunda förutsättningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in