2024-07-09, 17:50
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Jag skulle säga att trenden började när några stora banker startade papper som bygger på BTC, var det 4-5 månader sedan? Tidigare har stora banker totalt ignorerat krypto, vilket är en ledtråd.
Så uppgången från 0 till 300 000kr var inte en del av "trenden", utan mer organiskt då?
Varför slutar det bli organsikt för att "några stora banker" gjorde det lättare att kunna investera i Bitcoin?

Citat:
Som sagt, när jag kan köpa pizza för BTC så kommer jag att köpa BTC! Om en pizzaägare litar på BTC så gör jag också det.
Ok, you do you...
Citera
2024-07-09, 17:51
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/riksbankens-uppdrag/

Riksbanken kommer snart med en digital SEK. Riksbanken kommer då att garantera denna digitala krona.
https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/pov/artiklar/svenska/2022/221216/2022_2-vad-ar-pengar-och-vilken-roll-har-staten-pa-betalmarknaden.pdf
Du menar att riskbanken kommer garantera att denna digitala krona aldrig kommer tappa köpvärde? Det ser jag fram emot! Äntligen!
Citera
2024-07-09, 19:45
Medlem
Citat:
Riksbanken garanterar att SEK har ett värde. Men SEK är en flytande valuta och helt i händerna på storfinansen sedan 1994, riksbanken blandar sig inte i detta. Så SEK kan gå mot noll om Sverige missköter sig likt Turkiet eller Argentina. Men detta är totalt osannolikt, jag tror på Sverige och svenskarna, och SEK kommer därför att ha ungefär samma värde relativt USD som tidigare. Tvärtom är det USA som missköter sin ekonomi och sannolikt sjunker USD som en sten ganska snart. T.ex när Yellen inte längre får låna sin trillion dollar per kvartal. Som används till att betala räntorna på hennes tidigare lån.
Du har otur när du tänker. Riksbanken kan garantera kronans existens men aldrig dess värde. Isåfall hade ju dom satt priset på alla varor!?

Om du jobbar för x kronor så har du i den stunden satt ett värde att din tid är värd dessa kronor. Köper du en vara är det bara du själv som bestämt att den är värd y minuter av ditt liv.
Citera
2024-07-09, 20:09
Medlem
Citat:

Den dagen jag kan handla pizza med BTC så ska jag växla in mina SEK!

Hmm, självklart kan man köpa pizza och betala med bitcoin.

https://m.youtube.com/watch?v=LvIy1jOomCs&pp=ygUWUGl6emEgYml0Y29pbiBzYWx 2YWRvcg%3D%3D

Du får nog lägga till vilkoret "på min lokala pizzeria" om du inte ska behöva växla in dina SEK omedelbart. Utan villkor av det slaget kan du köpa i stort sett vad som helst och betala med bitcoin. Frågan är snarare om man är villig att byta några dyrbara bråkdelar av en bitcoin mot något så förgängligt och onyttigt som en pizza.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-07-09 kl. 20:12.
Citera
2024-07-09, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Förbrukad energi har inget värde. Att transaktioner förbrukar en otrolig massa energi är knappast något som talar till Bitcoins fördel, det innebär bara att man ständigt måste mata in mer pengar i systemet för att hålla det flytande.

Elenergin som har krävts för att skapa var och en av varje bitcoin som existerar bidrar icke desto mindre till bitcoins marknadsvärde, såtillvida att det är lättare psykologiskt att byta något av värde mot en bitcoin när man vet att ingen kan trolla fram en bitcoin ur tomma intet med ett penndrag. Man vet att det alltid har krävts och krävs elenergi med mera för att bryta fram en ny bitcoin.

Dessutom blir bitcoin tack vare detta lättare att godta för den minoritet som ansluter sig till någon variant av arbetsvärdeteorin, vilket bland andra många förespråkare av guldmyntfot brukar göra.

Den stora kostnaden för att frambringa ett guldmynt används som argument för att guldmynt är exklusiva och värdefulla. På samma sätt kan den stora kostnaden för att frambringa en bitcoin användas som argument för att en bitcoin är exklusiv och värdefull.

Lite på samma sätt som vissa lyxvaror, däribland guldsmycken, skräddarsydda kläder eller lyxbilar, blir mer åtråvärda av att de är dyra att tillverka och inte kan ägas av vem som helst.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-07-09 kl. 20:41.
Citera
2024-07-09, 20:45
Medlem
Citat:
Den dagen jag kan handla pizza med BTC så ska jag växla in mina SEK!

Det finns en inneboende begränsning i problemformuleringen så att det i snitt kommer bli 7 transaktioner per sekund för kedjan som helhet (regression mot 20 minuter per block, vilket ger ca 7 tps i praktiken). Som jämförelse hanterar VISA tiotusentals transaktioner per sekund (de hävdade själva att de kunde hantera 65 000 tps för något år sedan).

Så mycket osannolikt, givet att du inte köper en hiskeligt dyr pizza då.
Citera
2024-07-09, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Det finns en inneboende begränsning i problemformuleringen så att det i snitt kommer bli 7 transaktioner per sekund för kedjan som helhet (regression mot 20 minuter per block, vilket ger ca 7 tps i praktiken). Som jämförelse hanterar VISA tiotusentals transaktioner per sekund (de hävdade själva att de kunde hantera 65 000 tps för något år sedan).

Så mycket osannolikt, givet att du inte köper en hiskeligt dyr pizza då.

Man måste förstås använda någon form av andra- eller tredjelager.
Citera
2024-07-09, 20:52
Medlem
Citat:
Så vad är det Riksbanken garanterar hos en svensk sedel?

Det riksbanken garanterar här är kronans, och främst kontanternas, funktion som betalmedel. Inte dess värde. Snarlikt men inte samma sak. Och det som gör att riksbankens garanti betyder något är ytterst att våldsmonopolet backar upp riksbanken.

En av anledningarna (det finns flera) att e-kronan (eller vad den heter nuförtiden) kom upp på tapeten var att riksbanken då enklare skulle kunna uppfylla sitt uppdrag att garantera kronans funktion som betalmedel, speciellt vid kris och ytterst krig.
Senast redigerad av itazon 2024-07-09 kl. 21:06.
Citera
2024-07-09, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xoxoleah
Nej tyvärr gör man det är det i Sverige får man betala över 100% i skatt.

(FB) Sverige HATAR krypto (104% skatt på vinster)

Ja om man gör massa idiotiska trades så är det mycket riktigt skatt vid varje transaktion. Det har ledigt lite med konsekvenserna av att ta ut lön i bitcoin att göra.
Citera
2024-07-09, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xoxoleah
Standard boomer åsikt Bitcoins inneboende värde är energi och matematik. Andra valutors inneboende värde är efterblivna politikers värdelösa lögner

OT: https://buybitcoinworldwide.com/bitcoin-is-dead/
Jag köper iaf!

Inneboende värde. Bitcoin har ett negativt värde då den förbrukar extrema mängder energi. Och vad gäller "raset" så antar jag du driver, då skiten står närmare all time high.
Citera
2024-07-09, 22:23
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Bitcoin har ett negativt värde då den förbrukar extrema mängder energi.
Guldbrytningen beräknas förbruka nästan dubbelt så mycket energi. Ändå bryter man guld och lägger det i stora kassavalv i årtionden?
Det är för att guld, liksom Bitcoin, främst används som store of value. Store of value blir ett användningsområde.

Fonder, räntepapper, fastigheter och konst är andra saker som används som store of value. Dock är dessa, tack vare sina olika fysiska egenskaper, väldigt trubbiga att hantera jämfört med Bitcoin och dess överlägsna egenskaper.

Citat:
Den är decentraliserad, det finns ingen som kan bestämma sig för att spä ut värdet eller ändra på attributen.
Den är okonfiskerbar, en myndighet kan inte beslagta eller frysa dina Bitcoins.
Den är ocensurerbar, ingen kan stoppa dig från att göra de transaktioner du vill göra
Den är delbar, du kan skicka en halv Bitcoin eller en tusendels Bitcoin.
Den är tillgänglig, med internet kan du när som helst göra transaktioner var som helst.
Den är portabel, du kan ta med dig värden för flera miljarder var som helst genom att memorera 12 ord i huvudet.
Den är otroligt säker och otroligt svår att hacka eller manipulera.
Den är programmerbar, du kan programmera in smarta kontrakt och 2:a lagerslösningar ovanpå Bitcoin lagret.
Den är otroligt sällsynt. Det finns bara 21 miljoner Bitcoin i hela universum och inget kan ändra på detta.
Den är robust och tålig, den ruttnar inte eller på annat sätt åldras över tid.
Den är verifierbar, vem som helst kan sätta upp en egen nod om man inte vill förlita sig på extern part.
Den är fungibel, en Bitcoin i Tyskland är samma som en Bitcoin i Japan och som en Bitcoin i Boliva.
Den är enkelt att använda. Kan du swisha, kan du använda Bitcoin.
Den är globalt eftertraktad.
Den är gratis att äga. Inga förvaltnings eller driftkostnader.
Den är lätt att köpa och sälja. Marknaden är öppen 24/7/365 och marknaden är otroligt likvid.
Citera
2024-07-09, 22:26
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Fonder, räntepapper, fastigheter och konst är andra saker som används som store of value. Dock är dessa, tack vare sina olika fysiska egenskaper, väldigt trubbiga att hantera jämfört med Bitcoin och dess överlägsna egenskaper.
Vilka av dessa överlägsna egenskaper () gäller inte för exempelvis bitcoin cash? Får jag inte samma värde till billigare pris om jag köper dem istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in