2024-07-01, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Håller helt med. Är högaktuellt nu under sommaren. Jag bor vid en större stadsgata och titt som tätt gasar dessa idioter förbi så det vrålar mellan husen. Polisen borde ha rätt att avliva dessa på plats - eller åtminstone köra deras jävla fordon till skroten.

Jaså, under sommaren, det var konstigt.

Folk som fipplar med telefonen med obefintligt uppsikt över trafiksituationen, missar rödljus och vinglar över hela körbanan. Tillbaks till körskolan med packet.
Citera
2024-07-06, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
vad bra att du skiter i det, för vi skiter i dig också och blockerar dig mer än gärna. kräv inte att andra ska följa lagen om du inte gör det själv först. Det enda du kan kräva är att de i vänsterfilen inte kör under skyltad hastighet i onödan. Kör man olagligt fort har du inga rättigheter öht, utan riskerar endast andra människors liv. Pga det feltänket du sysslar med så kommer vi dra dra ut på våra omkörningar och låta de ta extra lång tid. Alltid lika roligt när man ser nån idiot som ligger och hetsar där bak som börja koka

Kräv inte respekt om du inte kan visa det själv först unge!

Haha idiot, detta är varför vi fortfarande har 110 kmh och inte fri fart, en grundregel i trafiken är att inte hindra i onödan, den trumfar hastighetsbegränsning
Citera
2024-07-08, 16:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ermex
Haha idiot, detta är varför vi fortfarande har 110 kmh och inte fri fart, en grundregel i trafiken är att inte hindra i onödan, den trumfar hastighetsbegränsning
Det är du som hindrar trafiken om du kör aggressivt och hetsigt, eftersom det påverkar alla andra till att ta det mer försiktigt. Aggressiv körning är nåt polisen allt oftare stoppar förare för, det borde du ha koll på,men saknar troligen den erfarenheten av bilkörning.

Lätt att hetsa va när du sitter bakom en kaross och slipper möta andra öga mot öga och stå till svars för handlingen?
Du är omogen och tar inte ansvar för ditt beteende.
Citera
2024-07-08, 18:01
Avslutad
Citat:
Vem hindrar vem när du vill tvinga den som kör om i laglig fart att sluta köra om?
Citera
2024-07-09, 11:29
Medlem
Citat:
Det är du som hindrar trafiken om du kör aggressivt och hetsigt, eftersom det påverkar alla andra till att ta det mer försiktigt. Aggressiv körning är nåt polisen allt oftare stoppar förare för, det borde du ha koll på,men saknar troligen den erfarenheten av bilkörning.

Lätt att hetsa va när du sitter bakom en kaross och slipper möta andra öga mot öga och stå till svars för handlingen?
Du är omogen och tar inte ansvar för ditt beteende.

Aggressivt och hetsigt 😂 jag håller en hög hastighet i vänsterfil, mitt ända problem är att om man ser en bil bakom sig komma i 160kmh när man själv ligger i 115kmh, ska man rappa på lite och köra in i högerfil så snabbt som möjligt, inte som en svenne ligga kvar och hänvisa till hastighetsbegräsningen, då att inte hindra i trafiken trumfar hastighetsbegränsning. Snacka om erfarenhet 😂 jag har kört genom europa måånga gånger, och Sverige är ett av dem ända landen där trafiken nästan ser ut som i USA, prova att ligga och såsa i vänsterfil i 120 när det kommer en M4 bakom dig i 260 på Autobahn. Stå till svars för mina handlingar? Jadu, ingen har haft något problem med mig änsålänge, jag söker inte problem, men har någon något att säga så backar jag inte.
Citera
2024-07-09, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Vem hindrar vem när du vill tvinga den som kör om i laglig fart att sluta köra om?

Jag har aldrig sagt att någon ska sluta köra om, det jag säger är att bilisten ska rappa på lite, för annars hindrar han trafik i onödan intentionellt, vilket trumfar hastighetsbegränsningen.
Citera
2024-07-09, 13:45
Avslutad
Citat:
Jag har aldrig sagt att någon ska sluta köra om, det jag säger är att bilisten ska rappa på lite, för annars hindrar han trafik i onödan intentionellt, vilket trumfar hastighetsbegränsningen.
Vad du tycker "trumfar nåt" finns endast i din fantasi. Svensk lag och trafikvett innefattar inte sånt.

Det är du som ska bromsa och anpassa dig, inte de andra som anpassa sig efter dig ditt ego, men du är ju bara här för stt trolla och säga tuffa saker så dumt att mata dig.
Senast redigerad av qaaq 2024-07-09 kl. 14:24.
Citera
2024-07-09, 16:31
Avslutad
Citat:
Nej. Den som håller laglig hastighet trumfar över de som kör för fort.
Citera
2024-07-09, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Nej. Den som håller laglig hastighet trumfar över de som kör för fort.

Jasså?

”Ja, enligt trafikförordningen (1998:1276) i Sverige finns en grundläggande regel om att en förare inte får hindra annan trafik i onödan. Detta innebär att en förare ska anpassa sitt körsätt så att trafiken flyter smidigt och utan onödiga stopp eller hinder. Denna regel är mer grundläggande och går före specifika regler som hastighetsbegränsningar, eftersom det handlar om att främja en säker och effektiv trafikmiljö.

Mer specifikt stadgas detta i Trafikförordningen 2 kap. 1 § som säger att "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik". Det innebär att även om du följer hastighetsbegränsningen, ska du inte köra på ett sätt som i onödan hindrar eller stör andra trafikanter.”

Flytta på dig i framtiden.
Citera
2024-07-09, 19:11
Medlem
Citat:
Vad du tycker "trumfar nåt" finns endast i din fantasi. Svensk lag och trafikvett innefattar inte sånt.

Det är du som ska bromsa och anpassa dig, inte de andra som anpassa sig efter dig ditt ego, men du är ju bara här för stt trolla och säga tuffa saker så dumt att mata dig.

Gör den inte?

”Ja, enligt trafikförordningen (1998:1276) i Sverige finns en grundläggande regel om att en förare inte får hindra annan trafik i onödan. Detta innebär att en förare ska anpassa sitt körsätt så att trafiken flyter smidigt och utan onödiga stopp eller hinder. Denna regel är mer grundläggande och går före specifika regler som hastighetsbegränsningar, eftersom det handlar om att främja en säker och effektiv trafikmiljö.

Mer specifikt stadgas detta i Trafikförordningen 2 kap. 1 § som säger att "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik". Det innebär att även om du följer hastighetsbegränsningen, ska du inte köra på ett sätt som i onödan hindrar eller stör andra trafikanter.”

Jag kör inte fort för mitt ego, och jag sitter inte på flashback för att trolla. Tyck vad fan du vill om mitt körsätt, men ha iallafall korrekt fakta i handen innan du gnäller. Flytta dig.
Citera
2024-07-09, 20:36
Medlem
Citat:
Jasså?

Flytta på dig i framtiden.

Citat:
Gör den inte?

Jag kör inte fort för mitt ego, och jag sitter inte på flashback för att trolla. Tyck vad fan du vill om mitt körsätt, men ha iallafall korrekt fakta i handen innan du gnäller. Flytta dig.

Det du ger citat på stämmer inte, utan är nåt som är förvanskat/feltolkat, men ge oss gärna länk till källan så vi kan syna dig och ditt påstående…

Det är sant att det finns paragrafer i Trafikförordningen som säger att man inte utan giltigt skäl i onödan får hindra annan trafik. Det betydde INTE att man skulle vara skyldig att öka över skyltad hastighet för att komma ur vägen för någon som kommer i högre fart bakifrån, inte ens blåljus kan kräva det.

Så här står det ordagrant i TF 2 kap 1§
Citat:
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K2

Och det betyder att man ska köra så att man inte i onödan hindrar annan trafik, och ska hålla undan om och när så är möjligt. Men det finns absolut inget i detta som säger att man därför ska öka till över skyltad hastighet, eller är skyldig att gå ut på vägrenen, eller avbryta sin egen omkörning bara för att det kommer annan trafik bakifrån utan de får då snällt vänta tills de framför är klara med sitt och omkörningarna. Detta för att annars blir det ju det omvända, att den som kommer bakifrån är den som hindrar andra att fullfölja sin egen körning.

Så har man redan i god tid påbörjat omkörning så spelar det ingen roll om det kommer en annan bakifrån i betydligt högre fart, denne har ingen rätt att kräva att den som kör om ska avbryta för att denne bakom ska komma fram, utan den bakom får anpassa sig och vänta på sin tur.

Däremot ska den som ämnar påbörja omkörning inte göra det utan att ha kollat att det då är fritt bakåt så pass långt att omkörning ska kunna ske utan påtagligt hinder eller fara för andra.
Citera
2024-07-09, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det du ger citat på stämmer inte, utan är nåt som är förvanskat/feltolkat, men ge oss gärna länk till källan så vi kan syna dig och ditt påstående…

Det är sant att det finns paragrafer i Trafikförordningen som säger att man inte utan giltigt skäl i onödan får hindra annan trafik. Det betydde INTE att man skulle vara skyldig att öka över skyltad hastighet för att komma ur vägen för någon som kommer i högre fart bakifrån, inte ens blåljus kan kräva det.

Så här står det ordagrant i TF 2 kap 1§

Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K2

Och det betyder att man ska köra så att man inte i onödan hindrar annan trafik, och ska hålla undan om och när så är möjligt. Men det finns absolut inget i detta som säger att man därför ska öka till över skyltad hastighet, eller är skyldig att gå ut på vägrenen, eller avbryta sin egen omkörning bara för att det kommer annan trafik bakifrån utan de får då snällt vänta tills de framför är klara med sitt och omkörningarna. Detta för att annars blir det ju det omvända, att den som kommer bakifrån är den som hindrar andra att fullfölja sin egen körning.

Så har man redan i god tid påbörjat omkörning så spelar det ingen roll om det kommer en annan bakifrån i betydligt högre fart, denne har ingen rätt att kräva att den som kör om ska avbryta för att denne bakom ska komma fram, utan den bakom får anpassa sig och vänta på sin tur.

Däremot ska den som ämnar påbörja omkörning inte göra det utan att ha kollat att det då är fritt bakåt så pass långt att omkörning ska kunna ske utan påtagligt hinder eller fara för andra.

Såtillvida du inte är en jurist som har stenkoll på detta kan ingen av oss dra en giltig slutsats gällande hur dessa regler ska tolkas eller tillämpas i praktiken.

Dessutom är det scenario du framför högst otroligt. Att kolla bakåt och inte se en trafikant i vänsterfil så långt ögat kan nå/väldigt långt bort, för att i andra sekunden ha en bil upp i röven. Antingen har bilen som utför omkörningen hållt samma hastighet som bilen som blir omkörd, alternativt en lägre hastighet, sålänge det inte gäller en lastbil (som jag förövrigt inte har några problem med, dem hindrar inte frivilligt på samma sätt), eller om bakomvarande hållt hastigheter över 250kmh.

Att köra om en bil som ligger i 110kmh i 114kmh utgör DE FACTO ett hinder i trafiken, du kan inte försäkra dig om att en bil inte döljer sig längre bak precis i kröken i 250kmh enligt din logik. Högst icke applicerbar.

”Det betydde INTE att man skulle vara skyldig att öka över skyltad hastighet för att komma ur vägen för någon som kommer i högre fart bakifrån, inte ens blåljus kan kräva det”

Och vad baserar du detta på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in