2006-12-13, 22:21
Medlem
Crookens avatar
Stör mig lite på folk som inte riktigt fattar att min 24a meters lastbil tar "lite" mer plats en en Smart när jag skall in på en liten väg. Menar alltså dom som kör exakt fram till stopplinje/väjningslinje och sen står där och tror att jag skall komma in ändå...

Även folk som lägger sig så nära i häcken dom kan 70-90 vägar, det problemet har man iofs löst med att ha backljuset på separat knapp...
Citera
2006-12-13, 22:24
Medlem
weiskorvs avatar
Att endel blinkar med helljus en eller flera gånger innan de kör om. Och sen alla i trafiken, bilister är det värsta som finns på vägarna.
Citera
2006-12-13, 22:48
Medlem
SlowJoes avatar
När lastbil kör om lastbil, framförallt på motorväg! "Lastbilen framför kör ju bara i 79 km/h och jag tänker faktiskt ligga i 79,5" ...typ...
Helst ska det vara uppförbacke också så att det tar en 2-3 km innan ekipaget har kommit om!
Gör mig
Citera
2006-12-13, 22:57
Medlem
Tjennstroums avatar
Här i "rondellernas huvudstad" så blir man förbannad på människor som blinkar vänster i rondeller, WTF?
"Nää jag blinkar vänster för jag vill markera att det är kul att köra runt, och runt, och runt, och runt, och r... Fan dit ska ju jag!" *svänger höger*
Citera
2006-12-13, 23:02
Medlem
Jag stör mig något enormt på folk som gestikulerar aggressivt åt mig för att jag inte följer deras egna påhittade trafikregler. Exempelvis när jag har väjningsplikt så gestikulerar de att jag ska köra för att de tycker det är bekvämast så. Vad fan gör polisen om de ser mig då? Jag följer lagen, inte några påhittade efterblivna låtsasregler som inavlade slan hittar på.

Folk som kör upp bakom en när man håller på att backa ut från parkeringsplatsen, för att de vill ha platsen jag just håller på att lämna och blockerar så jag inte kan backa ut ordentligt är avskum vars föräldrar borde ha tvångssteriliserats.

Julhandlare är dock de värsta. Dessa primater som härjar längs vägarna och på parkeringsplatser, speciellt vid typ Jula, Rusta, stormarknader och dylikt får man ju lust att köra över upprepade gånger tills de blir ett med asfalten. De är arga och irriterade och stressade, vad fan firar de jul för om de tycker det är så jobbigt??? Jag kanske ska köpa lite mat på en stormarknad, och då ska jag bli näst intill nedprejad i diket på väg till affären, gestikulerad till så här : på parkeringen för att jag inte kör iväg tillräckligt snabbt bara för att någon har bråttom in att handla sina white-trashjulklappar osv.
Citera
2006-12-13, 23:11
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Här i "rondellernas huvudstad"
Var?
Citera
2006-12-13, 23:11
Medlem
SlowJoes avatar
Citat:
Här i "rondellernas huvudstad" så blir man förbannad på människor som blinkar vänster i rondeller, WTF?
"Nää jag blinkar vänster för jag vill markera att det är kul att köra runt, och runt, och runt, och runt, och r... Fan dit ska ju jag!" *svänger höger*
Den frågan tycker jag är svår, det beror mycket på hur rondellen är konstruerad och om den har 1 eller 2 filer, mm.
Tex om jag ligger bakom någon och närmar mig en vanlig korsning så vill jag att denne någon talar om för mig i god tid innan korsningen så att jag vet hur han tänker svänga. Så att jag kan planera min körning! Detsamma gäller inför en rondell också.

Och eftersom alltför många skiter i att använda blinkers när de skall ut ur en rondell så kan man ju i alla fall gissa att så länge vänster blinkers är på så svänger han väl i alla fall inte...eller?!

Men i alla dessa nya små puttefnutt-rondeller inne i städerna är det hopplöst att hinna blinka överhuvudtaget

Generellt så är det i alla fall bättre att blinka en gång för mycket än för litet.
Citera
2006-12-13, 23:18
Medlem
Offices avatar
Citat:
Håller med! Så jävla gammal kärring i 50-årsåldern som vägrar fatta att hon är korkad.

En annan sak jag stör mig på är folk som har missat det här med gaspedalen och dess fördelar, alltså folk som inte förstår att det ibland är säkrare med hög fart än med låg, t.ex. när man ska ut på motorvägen. Det är INTE säkert att vara uppe i 60 när man ska ut på en väl trafikerad 90-väg. Eller folk som kommer upp till hastighetsbegränsningen precis innan hastighetsbegränsningen sänks. Varför kan de inte bara gasa på lite i början och sedan hålla jämn fart?
Citera
2006-12-13, 23:23
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Var?
Östersund, hävdar någon annan att deras stad är rondellernas huvudstad så är det inget annat än lögn!
Citat:
Ursprungligen postat av SlowJoe
Den frågan tycker jag är svår, det beror mycket på hur rondellen är konstruerad och om den har 1 eller 2 filer, mm.
Tex om jag ligger bakom någon och närmar mig en vanlig korsning så vill jag att denne någon talar om för mig i god tid innan korsningen så att jag vet hur han tänker svänga. Så att jag kan planera min körning! Detsamma gäller inför en rondell också.

Och eftersom alltför många skiter i att använda blinkers när de skall ut ur en rondell så kan man ju i alla fall gissa att så länge vänster blinkers är på så svänger han väl i alla fall inte...eller?!

Men i alla dessa nya små puttefnutt-rondeller inne i städerna är det hopplöst att hinna blinka överhuvudtaget

Generellt så är det i alla fall bättre att blinka en gång för mycket än för litet.
Man blinkar aldrig vänster i en rondell, god dammit! Endast höger när man ska ut.
Citera
2006-12-14, 00:01
Medlem
Citat:
Man blinkar aldrig vänster i en rondell, god dammit! Endast höger när man ska ut.

Om cirkulationsplatsen har två körfält tycker jag att det är ganska naturligt att man blinkar vänster när man skall in i det innersta körfältet.
Citera
2006-12-14, 00:17
Medlem
Crookens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowJoe

Rent generellt sett så underlättar det väldigt mycket för den andra trafiken om man blinkar vänster om man skall åt vänster och sen höger när man kör ut. Alltså att man innan rondellen ser den som en vanlig korsning.
Citera
2006-12-14, 00:38
Medlem
grens avatar
Citat:
Östersund, hävdar någon annan att deras stad är rondellernas huvudstad så är det inget annat än lögn!

När jag tog körkort så fick jag lära mig att det inte är något krav att blinka vänster, men samtidigt underlättar det för andra som är på väg in i rondellen att veta att jag ska fortsätta en bit till. Det finns på tok för många som inte blinkar när de ska ta till höger, ur en rondell.

Annars hatar jag folk som inte använder blinkers ordentligt, t ex när de svänger av i en ny "endast sväng höger"-fil och först blinkar när de ska svänga höger. Det ligger inte i mitt intresse att veta när de ska svänga, utan att de ska avvika, eller infinna sig i det körfältet jag befinner mig i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in