2024-07-09, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Det förklarar hur en horisont kan uppstå på en tillräckligt stor platt yta. Hur menar du att en horisont inte skulle uppstå på grund av det här fenomenet?

Jag måste tydligen vara barnsligt tydlig. Jag hela tiden diskuterat verkligheten. Kompression av synfält kan inte skapa den horisont vi ser i verkligheten.

Om du vill diskutera optik, avstånd, synfält och perspektiv föreslår jag att du letar i ett fotografiforum.
Citera
2024-07-09, 16:24
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Lodrätt.
Aha, det var underligt.
Enligt perspektivläran minskar ett objekts storlek procentuellt lika mycket både på höjden och bredden i förhållande till avståndet.
Men det förklarar ändå inte hur det kan se ut som hus eller båtar ser ut att ha sjunkit ner under horisonten. Har du någon förklaring till detta?
Citera
2024-07-09, 16:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Lodrätt.
Stämmer inte. Perspektivet komprimerar lika mycket både lodrätt och vågrätt och får saker att krympa ihop.
Kompression kan inte förklara Turning Torso eller Torontos skyskrapor.
Citera
2024-07-09, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Jag måste tydligen vara barnsligt tydlig. Jag hela tiden diskuterat verkligheten. Kompression av synfält kan inte skapa den horisont vi ser i verkligheten.

Om du vill diskutera optik, avstånd, synfält och perspektiv föreslår jag att du letar i ett fotografiforum.

Förklara i stället hur det här fenomenet inte skulle skapa en horisont. Vad skulle hända i stället, menar du?
Citera
2024-07-09, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Stämmer inte. Perspektivet komprimerar lika mycket både lodrätt och vågrätt och får saker att krympa ihop.
Kompression kan inte förklara Turning Torso eller Torontos skyskrapor.

Jo, det stämmer att en yta komprimeras lodrätt från där du står och observerar. Varför säger du att det inte stämmer? Ignorera byggnader som står längst med ytan, och fokusera all din samlade tankekraft på ytan , vad händer med den när den sträcker sig längre och längre bort i ditt synfält?
Citera
2024-07-09, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Aha, det var underligt.
Enligt perspektivläran minskar ett objekts storlek procentuellt lika mycket både på höjden och bredden i förhållande till avståndet.
Men det förklarar ändå inte hur det kan se ut som hus eller båtar ser ut att ha sjunkit ner under horisonten. Har du någon förklaring till detta?

Jag pratar om ytan själv, inte objekt på ytan. Ytan i sig skapar en horisont, då den komprimeras mer och mer i ditt synfält. Vad är oklart med detta?
Citera
2024-07-09, 17:21
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag pratar om ytan själv, inte objekt på ytan. Ytan i sig skapar en horisont, då den komprimeras mer och mer i ditt synfält. Vad är oklart med detta?
Det som är oklart är varför inte ytan komprimeras mellan vänster och höger.
Citera
2024-07-09, 17:29
Medlem
Citat:
Förklara i stället hur det här fenomenet inte skulle skapa en horisont. Vad skulle hända i stället, menar du?

1 Det finns inget i fenomenet som begränsar ljus att nå observatöreren som horisonten gör. 2 Fenomenet ger ingen möjlighet till att mäta avståndet till horisonten. 3 Det finns inget i fenomenet som kan dölja stora objekt nedifrån och upp, så som horisonten gör.

Med horisonten menar jag horisonten som vi kan observera i verkligheten.
Citera
2024-07-09, 17:36
Medlem
Citat:
1 Det finns inget i fenomenet som begränsar ljus att nå observatöreren som horisonten gör. 2 Fenomenet ger ingen möjlighet till att mäta avståndet till horisonten. 3 Det finns inget i fenomenet som kan dölja stora objekt nedifrån och upp, så som horisonten gör.

Med horisonten menar jag horisonten som vi kan observera i verkligheten.

Jag frågar igen:
Vad skulle hända i stället när ytan komprimeras mer och mer i sitt synfält, om inte att en horisont uppstår?
Citera
2024-07-09, 17:45
Medlem
Citat:
Jag frågar igen:
Vad skulle hända i stället när ytan komprimeras mer och mer i sitt synfält, om inte att en horisont uppstår?

Jag svarar igen: Det uppstår inte inte en horisont med de egenskaper som horisonten i verkligheten har. Vill du påstå motsatsen så varsågod att förklara hur.
Citera
2024-07-09, 17:46
Medlem
Citat:
Jag svarar igen: Det uppstår inte inte en horisont med de egenskaper som horisonten i verkligheten har. Vill du påstå motsatsen så varsågod att förklara hur.

Vilken typ av horisont uppstår, menar du? En som inte döljer saker? Där kan vi ju snacka magiska horisonter.
Citera
2024-07-09, 17:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jo, det stämmer att en yta komprimeras lodrätt från där du står och observerar. Varför säger du att det inte stämmer? Ignorera byggnader som står längst med ytan, och fokusera all din samlade tankekraft på ytan , vad händer med den när den sträcker sig längre och längre bort i ditt synfält?
Perspektivet komprimerar allt i alla riktningar. Finns ingen kompression som bara verkar lodrätt men inte vågrätt.

Citat:
Vilken typ av horisont uppstår, menar du? En som inte döljer saker? Där kan vi ju snacka magiska horisonter.
Det enda läget där en fast horisont på ett fast avstånd där objekt döljs till hälften under ytan är kurvaturen. En horisont av den typ som finns på jorden kan inte uppstå på en platt yta. Objekt som försvinner genom kompression krymper lika mycket i alla riktningar och försvinner ju dessutom på olika avstånd om du tittar med en kikare jämfört med blotta ögat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in