2024-07-09, 13:43
Medlem
KlappMungons avatar
Fast det är väl ändå bra om människor förstår att valutor inte har något garanterat värde alls och att man kan förlora allt.

Att Bitcoin skulle bli helt värdelöst på kort eller medellång sikt är förstås inte troligt eftersom det är ett så pass etablerat och användbart transaktionsmedel

På lång sikt har man inte mer garantier än för en FIAT-valuta, dvs inga alls. Ingen rekommenderar att man sparar långsiktigt i FIAT heller.
Citera
2024-07-09, 14:00
Medlem
KlappMungons avatar
dp
Citera
2024-07-09, 14:03
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Att Bitcoin skulle bli helt värdelöst på kort eller medellång sikt är förstås inte troligt eftersom det är ett så pass etablerat och användbart transaktionsmedel
Va? Var då någonstans?
Citera
2024-07-09, 14:40
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Fast det är väl ändå bra om människor förstår att valutor inte har något garanterat värde alls och att man kan förlora allt.

På lång sikt har man inte mer garantier än för en FIAT-valuta, dvs inga alls. Ingen rekommenderar att man sparar långsiktigt i FIAT heller.
Bitcoin är låtsaspengar.
Till och med rubel är mer användbart.
Citera
2024-07-09, 14:51
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Sälja mot vad? Fiat? Vet du hur mycket bankerna behöver backa upp sina ettor och nollor med? Svaret är nära noll.
Så du har din lön och ditt sparande i BTC? Intressant.

Eller så har du det i SEK. Och det beror på att du innerst inne litar med på en svensk 20-lapp än på BTC. Vilket även är min åsikt. Men jag behöver inte ljuga på FB som du.
Citera
2024-07-09, 14:53
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Sveriges riksbank garanterar SEK, hur svårt kan det vara. Ingen garanterar BTC.

SEK sjunker ca 2-3% per år mot guld och alla vet om det så vi får samma i löneförhöjning. BTC sjunker/stiger 2-3% per dag...
Citera
2024-07-09, 14:54
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Ja, precis, till skillnad från fiat-valutor som har inneboende värde... just ja...
Tredje jag frågar. Så du har inte din lön och ditt sparande i SEK?
Citera
2024-07-09, 14:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av xoxoleah
Standard boomer åsikt Bitcoins inneboende värde är energi och matematik. Andra valutors inneboende värde är efterblivna politikers värdelösa lögner
Förbrukad energi har inget värde. Att transaktioner förbrukar en otrolig massa energi är knappast något som talar till Bitcoins fördel, det innebär bara att man ständigt måste mata in mer pengar i systemet för att hålla det flytande.
Citera
2024-07-09, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Sveriges riksbank garanterar SEK, hur svårt kan det vara. Ingen garanterar BTC.

SEK sjunker ca 2-3% per år mot guld och alla vet om det så vi får samma i löneförhöjning. BTC sjunker/stiger 2-3% per dag...
https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation_in_the_Weimar_Republic

Så går det när centralbanker garanterar att nya pengar inte trycks upp. I BTC är det implementerat tekniskt hur mycket som kan "tryckas" upp. Behövs ingen tvivelaktig centralbanks-garanti.
Citera
2024-07-09, 15:05
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation_in_the_Weimar_Republic

Så går det när centralbanker garanterar att nya pengar inte trycks upp. I BTC är det implementerat tekniskt hur mycket som kan "tryckas" upp. Behövs ingen tvivelaktig centralbanks-garanti.
Det stämmer att Tyskland hade frimärken som kostade 1 miljard mark. Det var medvetet från tyska staten att trycka så mycket pengar för att kunna betala av skadeståndet till Frankrike, som till sist fick värdet av ett frimärke. Inga västländer har gjort så sedan 1927, enbart skräpländer som Libanon Argentina Venezuela Turkiet, och det kommer inte heller att hända igen.

Man kan notera att både guld, mark, bostad, aktier bibehöll sitt värde under Weimar-republiken.

USA trycker ca 3 trillion USD i år och detta kommer att ge en fortsatt inflation på kanske 5% i USA och därmed i världen eftersom USD är världsvaluta.
Citera
2024-07-09, 15:27
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Tredje jag frågar. Så du har inte din lön och ditt sparande i SEK?

Jag har ingen lön sedan många år, jag har haft lön i krypto för många år sedan, och mitt sparande är i SEK, EUR, USD, kryptovalutor samt bostäder. Vad har det med något att göra? Du skrev om inneboende värde, men det finns ju inte i fiat-valutor heller.
Citera
2024-07-09, 15:30
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag har ingen lön sedan många år, jag har haft lön i krypto för många år sedan, och mitt sparande är i SEK, EUR, USD, kryptovalutor samt bostäder. Vad har det med något att göra? Du skrev om inneboende värde, men det finns ju inte i fiat-valutor heller.
Jag vet att BTC inte har inneboende värde så jag har inga BTC. Du påstår att SEK inte har inneboende värde men ändå har du SEK. Jag är logisk. Du är ologisk. Eller så skarvar du lite när du är på FB, du litar rätt mycket på SEK men inte på BTC. Det är den sannolika förklaringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in