2024-07-09, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knor
https://www.di.se/digital/annu-ett-drapslag-for-bitcoin-raset-fortsatter/

Ännu ett dråpslag för bitcoin – raset fortsätter

Nya uppgifter skakar om kryptomarknaden och under fredagsmorgonen sjönk bitcoinpriset till under 54.000 dollar. Nedgången klassas som den mest utmärkande sedan FTX kollapsade 2022.
Uppdaterad: 5 juli 2024, 13:41
Publicerad: 5 juli 2024, 11:57

Jaha

Sedan dess (4 dagar sedan) är Bitcoin upp 6% och ännu mer om man väger in kronförsvagningen.

Det jag vill förmedla är att traditionell media älskar att trasha Bitcoin. Minsta negativa grej och vips skriver man att Bitcoin är helt kört. "Dråpslag" och "raset fortsätter" är inte direkt mjuka rubriker. Om Bitcoin går upp skriver man på sin höjd att det gör det.

Detta är ingen rek att varken köpa eller sälja, men att låta DI-rubriker styra beteendet är vanskligt.

Ja, det är tragikomiskt.

Vill man bli fattig så ska man ta sin verklighetsuppfattning och sina placeringsråd från dessa medier. Folk som inte följer bitcoin kan ofta säga saker som, "Jag har hört att bitcoinpriset har kraschat". Så har det varit i alla år. Detta medan priset har stigit spektakulärt.

Mer positiv uppmärksamhet brukar komma när priset ligger på ATH och det oftast är ganska dåligt köpläge.

Dock har bevakningen blivit något bättre med åren ändå.
Citera
2024-07-09, 12:05
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xoxoleah
Standard boomer åsikt Bitcoins inneboende värde är energi och matematik.
Jaha? Lagras det alltså energi och matematik i enskilda bitcoins som du köper?
Citera
2024-07-09, 12:18
Medlem
Vi som har varit med i några år rycker på axlarna åt 20-30% nedgång över en helg.

Grejen med bitcoin är att det alltid återhämtat sig.
Många gånger vi gått ner enormt på några veckor och sen ligger vi på den nivån i typ 1 år eller mer, men till slut går det upp igen.

Jag köpte för 20k under helgen för jag vet att detta kan vara bland de sista gångerna vi får se 54k.

Nästa cykel kommer 54k vara det absolut lägsta vi kan gå, kanske inte ens gå så lågt, kanske typ70k blir lägsta den cykeln.
Citera
2024-07-09, 12:19
Medlem
"Bitcoin katastrof" herregud så överdrivet! Hur mycket har det gått upp i år? Det är Tyskland som säljer beslagtagna BTC och är så jävla efterblivna att dom gör det på exchanges så att dom dumpar priset så att dom får mindre betalt. Jävla noobs...
Citera
2024-07-09, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Jaha? Lagras det alltså energi och matematik i enskilda bitcoins som du köper?

Svar: JA
Citera
2024-07-09, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
AI-hypen har samma grunddrag som BTC-hypen, men de grunder som behövdes för hyper som dessa, internet och fanboys, har ju funnits i åtminstone 10 år och vi har t.ex haft världshistoriens längsta uppgång på börsen 2008-2020/24. Allt är en del avsamma hype-känsla som vi äldre inte går på men å andra sidan är vi förlorarna de senaste åren. Men sett 1000 år tillbaka så finns det ekonomiska grundlagar som alltid återför bubblor till normalläge så det är garanterat att alla dessa bubblor försvinner.

Här ett av mina favoritdiagram. Den visar hur samtliga ekonomiska bubblor i världehistorien byggts upp psykologiskt. Vi är just nu i "return to normal" för börsen och "New paradigm" för AI:
https://transportgeography.org/contents/chapter3/transportation-and-economic-development/bubble-stages/
Själv längtar jag efter Capitulation för börsen i USA. Som även ger BTC samma läge.

Vad baserar du din säkerhet att vi just nu är i "return to normal" och "new paradigm" på? Varför inte Enthusiasm exempelvis.
Citera
2024-07-09, 12:56
Medlem
Fullt normalt med 30-40% dippar i en bullrun. Nyheter som dessa bekräftar bara att botten är nådd.
Citera
2024-07-09, 13:10
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJewelInTheSea
Svar: JA
Då borde jag alltså kunna utvinna energi och "matematik" ur mina bitcoins som jag har köpt? Eller?
Citera
2024-07-09, 13:22
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Vad baserar du din säkerhet att vi just nu är i "return to normal" och "new paradigm" på? Varför inte Enthusiasm exempelvis.
Det finns naturlagar "den starkaste vinner" t.ex. Samma inom ekonomi. Man kan t.ex inte ha oändligt med skuld, ett företag kan inte ha en oändlig ökning av vinst, ett land kan inte drivas kommunistiskt osv. Till sist hinner alltid den verkliga världen ikapp.

NVIDIA, ett företag med 40.000 anställda, kan inte ha samma värde som hela Canada med 40M invånare. Det går i en bubbla men det är inte hållbart.
Citera
2024-07-09, 13:28
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
BTC har inget inneboende värde.

Ja, precis, till skillnad från fiat-valutor som har inneboende värde... just ja...
Citera
2024-07-09, 13:36
Medlem
Citat:
Jag hade personligen sålt allt. BTC har inget inneboende värde. Man ska inte hålla på med lottsedlar. Fast denna åsikt hade jag även på 16k.
Sälja mot vad? Fiat? Vet du hur mycket bankerna behöver backa upp sina ettor och nollor med? Svaret är nära noll.
Citera
2024-07-09, 13:39
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Sälja mot vad? Fiat? Vet du hur mycket bankerna behöver backa upp sina ettor och nollor med? Svaret är nära noll.

Fiat har inget inneboende värde så det är en helt menlös kritik mot Bitcoin kontra ex. SEK:

Citat:
Fiat money generally does not have intrinsic value and does not have use value. It has value only because the individuals who use it as a unit of account – or, in the case of currency, a medium of exchange – agree on its value.[1] They trust that it will be accepted by merchants and other people as a means of payment for liabilities.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_money

Folk snackar utan att egentligen veta så mycket, i vanlig ordning. Bitcoin har en hel mängd fördelar jämfört med fiat-valutor, men det är ju inte som att det inte finns saker att kritisera med Bitcoin. Att däremot kontrastera det med fiat med att "det har inget inneboende värde" blir mest pinsamt.

Du kan ju fundera på om skribenten ManicToo avsagt sig SEK m.m. med hänvisning till samma resonemang och bara har guldtackor liggandes hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in