Citat:
Du får väl ange vad du anser skulle styrka dina spekulationer.
Att länka till en hel uppsats är inte att "backa upp" någonting.
Jag har problem med din argumentation eftersom den är felaktig och eftersom ditt enda syfte är att söka försvar för pappan som dödat ett barn och försökt döda ett annat.
Jag svarar dig bland annat.
Att länka till en hel uppsats är inte att "backa upp" någonting.
Jag har problem med din argumentation eftersom den är felaktig och eftersom ditt enda syfte är att söka försvar för pappan som dödat ett barn och försökt döda ett annat.
Jag svarar dig bland annat.
Din personliga åsikt om mig och mitt syfte kan vi lämna därhän, då det inte tillför tråden nånting. Din kassa attityd betackar jag mig för.
Uppsatsen är på 49 sidor och har innehållsförteckning. Orkar du inte läsa hela (vilket rekommenderas) kan du enkelt bläddra till avsnitten som handlar om det vi pratar om.
Sammanfattning av studie från, Trägårdh, K., Nilsson, T., Granath, S., & Sturup, J. (2016).
Filicid-suicid: Ingen större skillnad gällande förekomst i avseende av kön.
Större sannolikhet att män använde trubbigt våld, skarpt våld eller vapen. Kvinnor, vanligare med kvävning.
Det huvudsakliga ändamålet för förövarna är att skada sig själva, men då förövaren känner ett ansvar och inser att barnet skulle bli utan vård och omsorg om föräldern försvann så tar hen istället även livet av barnet för att skona det från en tragisk framtid.
I Friedmans et al. (2005) studie visade det sig att två tredjedelar av de manliga filicid-suicidförövarna också försökte döda sin partner vid dådet medan det inte förekom i något fall med kvinnliga förövare. En möjlig förklaring som forskarna kom fram till bestod av den manliga förövarens attityd om äganderätt över sin familj. Även klassificerade altruistiska filicid-suicid och familjecid-suicid kan snarare bero på manliga förövares ägande- och kontrollbehov över familjen utifrån att han ”inte vill lämna familjen åt sitt öde” efter suicid, vilket leder till anledningen att manliga förövare konstruerar mordet på sin familj som ett barmhärtighetsmord (Walklate & Petrie, 2013).
De mest frekvent använda metoder som manliga förövare använder sig i mordet på barnet är vapen. Trubbigt och skarpt våld beskrivs vidare som vanligt förekommande vid mäns dåd medan kvinnliga förövare i större utsträckning använder sig av kvävning/strypning (Trägårdh et al., 2016; Sturup & Granath, 2015). Flera studier har fått samstämmiga resultat som visar att manliga förövare oftare använder sig av mer aggressiva och våldsamma metoder jämfört med kvinnliga förövare, männen utför dådet med en högre grad av brutalitet (Hedlund et al., 2016; Wood Harper & Voigt, 2007). Manliga förövares utförande av handlingen tycks även oftare innebära fler offer (vanligen partnern) och mer våld. Friedman et al. (2016) redogör i sin studie att av tjugo manliga filicid-suicidförövare så försökte två av tre inte bara döda barnet utan även döda sin partner, vilket ingen av de kvinnliga förövarna (10st.) försökte. Att mannens våld även riktas mot partner framhålls och samstämmer med resultat från Wood Harper och Voigts (2007) studie. I deras studie som undersöker mord-suicid återfanns tjugonio fall av familjecid-suicid där det innan dådet förekom våld i nära relation som utgjorde den största gruppen av undersökta mord-suicid. Alla förövare i studien med undantag för en kvinna var män. I mer än två tredjedelar av dessa fall så förstörde den manliga förövaren kvinnans ansikte i samband med brottet (Wood Harper & Voigt, 2007).
Senast redigerad av Heretic77 2024-07-08 kl. 12:22.
Senast redigerad av Heretic77 2024-07-08 kl. 12:22.