2024-07-08, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du får väl ange vad du anser skulle styrka dina spekulationer.
Att länka till en hel uppsats är inte att "backa upp" någonting.

Jag har problem med din argumentation eftersom den är felaktig och eftersom ditt enda syfte är att söka försvar för pappan som dödat ett barn och försökt döda ett annat.

Jag svarar dig bland annat.

Din personliga åsikt om mig och mitt syfte kan vi lämna därhän, då det inte tillför tråden nånting. Din kassa attityd betackar jag mig för.

Uppsatsen är på 49 sidor och har innehållsförteckning. Orkar du inte läsa hela (vilket rekommenderas) kan du enkelt bläddra till avsnitten som handlar om det vi pratar om.

Sammanfattning av studie från, Trägårdh, K., Nilsson, T., Granath, S., & Sturup, J. (2016).

Filicid-suicid: Ingen större skillnad gällande förekomst i avseende av kön.
Större sannolikhet att män använde trubbigt våld, skarpt våld eller vapen. Kvinnor, vanligare med kvävning.
Det huvudsakliga ändamålet för förövarna är att skada sig själva, men då förövaren känner ett ansvar och inser att barnet skulle bli utan vård och omsorg om föräldern försvann så tar hen istället även livet av barnet för att skona det från en tragisk framtid.

I Friedmans et al. (2005) studie visade det sig att två tredjedelar av de manliga filicid-suicidförövarna också försökte döda sin partner vid dådet medan det inte förekom i något fall med kvinnliga förövare. En möjlig förklaring som forskarna kom fram till bestod av den manliga förövarens attityd om äganderätt över sin familj. Även klassificerade altruistiska filicid-suicid och familjecid-suicid kan snarare bero på manliga förövares ägande- och kontrollbehov över familjen utifrån att han ”inte vill lämna familjen åt sitt öde” efter suicid, vilket leder till anledningen att manliga förövare konstruerar mordet på sin familj som ett barmhärtighetsmord (Walklate & Petrie, 2013).

De mest frekvent använda metoder som manliga förövare använder sig i mordet på barnet är vapen. Trubbigt och skarpt våld beskrivs vidare som vanligt förekommande vid mäns dåd medan kvinnliga förövare i större utsträckning använder sig av kvävning/strypning (Trägårdh et al., 2016; Sturup & Granath, 2015). Flera studier har fått samstämmiga resultat som visar att manliga förövare oftare använder sig av mer aggressiva och våldsamma metoder jämfört med kvinnliga förövare, männen utför dådet med en högre grad av brutalitet (Hedlund et al., 2016; Wood Harper & Voigt, 2007). Manliga förövares utförande av handlingen tycks även oftare innebära fler offer (vanligen partnern) och mer våld. Friedman et al. (2016) redogör i sin studie att av tjugo manliga filicid-suicidförövare så försökte två av tre inte bara döda barnet utan även döda sin partner, vilket ingen av de kvinnliga förövarna (10st.) försökte. Att mannens våld även riktas mot partner framhålls och samstämmer med resultat från Wood Harper och Voigts (2007) studie. I deras studie som undersöker mord-suicid återfanns tjugonio fall av familjecid-suicid där det innan dådet förekom våld i nära relation som utgjorde den största gruppen av undersökta mord-suicid. Alla förövare i studien med undantag för en kvinna var män. I mer än två tredjedelar av dessa fall så förstörde den manliga förövaren kvinnans ansikte i samband med brottet (Wood Harper & Voigt, 2007).
Senast redigerad av Heretic77 2024-07-08 kl. 12:22.
Citera
2024-07-08, 12:27
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Hon verkar flytta 2 ggr under 2024? Där hon bor nu är inget hus.. det är en lgh...

Hon verkar fullfölja det hon varit bäst på dom sista 10 åren. Dvs flytta runt...
Hon kan mycket väl varit tvungen att ha tillfälliga boenden tills bodelningen är klar, vilket kan dra ut på tiden om en part krånglar eller et hus inte säljs t.ex. så kapital går att få loss. Inget ovanligt.
Citera
2024-07-08, 12:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Din personliga åsikt om mig och mitt syfte kan vi lämna därhän, då det inte tillför tråden nånting. Din kassa attityd betackar jag mig för.

Uppsatsen är på 49 sidor och har innehållsförteckning. Orkar du inte läsa hela (vilket rekommenderas) kan du enkelt bläddra till avsnitten som handlar om det vi pratar om.

Sammanfattning av studie från, Trägårdh, K., Nilsson, T., Granath, S., & Sturup, J. (2016).

Filicid-suicid: Ingen större skillnad gällande förekomst i avseende av kön.
Större sannolikhet att män använde trubbigt våld, skarpt våld eller vapen. Kvinnor, vanligare med kvävning.
Det huvudsakliga ändamålet för förövarna är att skada sig själva, men då förövaren känner ett ansvar och inser att barnet skulle bli utan vård och omsorg om föräldern försvann så tar hen istället även livet av barnet för att skona det från en tragisk framtid.

Citat:
I Friedmans et al. (2005) studie visade det sig att två tredjedelar av de manliga filicid-suicidförövarna också försökte döda sin partner vid dådet medan det inte förekom i något fall med kvinnliga förövare. En möjlig förklaring som forskarna kom fram till bestod av den manliga förövarens attityd om äganderätt över sin familj. Även klassificerade altruistiska filicid-suicid och familjecid-suicid kan snarare bero på manliga förövares ägande- och kontrollbehov över familjen utifrån att han ”inte vill lämna familjen åt sitt öde” efter suicid, vilket leder till anledningen att manliga förövare konstruerar mordet på sin familj som ett barmhärtighetsmord (Walklate & Petrie, 2013).
Friedman har inte forskat på svenska/nordiska fall. Det är inte så att det finns några globala sanningar så går att applicera överallt.

Citat:
De mest frekvent använda metoder som manliga förövare använder sig i mordet på barnet är vapen. Trubbigt och skarpt våld beskrivs vidare som vanligt förekommande vid mäns dåd medan kvinnliga förövare i större utsträckning använder sig av kvävning/strypning (Trägårdh et al., 2016; Sturup & Granath, 2015). Flera studier har fått samstämmiga resultat som visar att manliga förövare oftare använder sig av mer aggressiva och våldsamma metoder jämfört med kvinnliga förövare, männen utför dådet med en högre grad av brutalitet (Hedlund et al., 2016; Wood Harper & Voigt, 2007). Manliga förövares utförande av handlingen tycks även oftare innebära fler offer (vanligen partnern) och mer våld. Friedman et al. (2016) redogör i sin studie att av tjugo manliga filicid-suicidförövare så försökte två av tre inte bara döda barnet utan även döda sin partner, vilket ingen av de kvinnliga förövarna (10st.) försökte. Att mannens våld även riktas mot partner framhålls och samstämmer med resultat från Wood Harper och Voigts (2007) studie. I deras studie som undersöker mord-suicid återfanns tjugonio fall av familjecid-suicid där det innan dådet förekom våld i nära relation som utgjorde den största gruppen av undersökta mord-suicid. Alla förövare i studien med undantag för en kvinna var män. I mer än två tredjedelar av dessa fall så förstörde den manliga förövaren kvinnans ansikte i samband med brottet (Wood Harper & Voigt, 2007).
Återigen - detta handlar inte om svensk statistik. Utan svepande förklaringar som inte går att tillämpa globalt.

Så försök igen.

Börja med att titta på de svenska mord-självmord med barn som vi sett i Sverige under sista två decennierna.

Dessutom så handlar det ju fortfarande om att du torrsimmar för att hitta ursäkter för pappan.
Citera
2024-07-08, 12:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Compatrioter
Så det är ett så kallat utvidgat självmord det rör sig om?

Nej det rör sig om mord, mordförsök och självmord.
Citera
2024-07-08, 12:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Huset blev sålt i maj månad. Han letade boende redan i mars/april och verkar inte ha hittat något. Kan ju vara så att eftersom han inte har hittat någonstans att bo så var det "bäst att barnen bor hos mamman på heltid" tills pappan rett upp sitt liv?
Sen blev han desprerat och livet blev till en fullständig katastrof då han i sommar blev bostadslös?

Det kan mycket väl vara så, låter iallafall inte helt otroligt.
Citera
2024-07-08, 12:50
Medlem
Citat:
Friedman har inte forskat på svenska/nordiska fall. Det är inte så att det finns några globala sanningar så går att applicera överallt.

Återigen - detta handlar inte om svensk statistik. Utan svepande förklaringar som inte går att tillämpa globalt.

Så försök igen.

Börja med att titta på de svenska mord-självmord med barn som vi sett i Sverige under sista två decennierna.

Dessutom så handlar det ju fortfarande om att du torrsimmar för att hitta ursäkter för pappan.

Som jag skrev innan så handlar det inte om att ursäkta nånting, utan snarare hitta en förklaring.

Överlag är det ganska tunt med forskning kring detta ämne. Hade det funnits en gedigen svensk studie hade jag självklart delgett den. Men nu är det detta som finns, och säger iaf något.

Eftersom hämnd och altruistiska motiv är dom två absolut vanligaste bland dom 5 motiven (enligt Resnick) så vore det utomordentligt dumt att utesluta ett av dom med så hör lite kunskap.

En av studierna visar på att våld i nära relation är vanligt förekommande innan mordet. Finns det tecken på att pappam misshandlat mamman?
Citera
2024-07-08, 12:56
Medlem
Citat:
Vi vet i princip ingenting om deras relation. Varför utesluta något när det faktiskt finns tecken på att det inte handlar om hämnd.

Som jag skrivit är trubbigt våld/kniv vanligaste sättet när män mördar barn av hämnd gentemot modern. Kvinnor däremot som av altruistiska skäl har ihjäl barn gör det genom just kvävning och strypning. Ett sönderslaget barn är givetvis fruktansvärt att lämna efter sig. Värre än ett strypt offer. Precis sånt tänker mördare på som vill hämnas.

Män begår ofta brottet i direkt anslutning till separationen med frun som han ser som en nödvändighet för att känna sig hel. Barnen är inte det primära, utan det är partnern. Han ger sig då på partnern i första hand, inte enbart barnen som denna man gjort.

Nu var det han (på pappret) som begärde skilsmässa vilket tyder på att det var han som ville lämna relationen av okänd anledning.

I hans huvud kan det mycket väl handla om att han ville skydda barnen från mamman och såg en stor risk med stundande vårdnadstvist att förlora kontrollen.

Jag har inget behov att att ursäkta honom. Jag är lika nyfiken som många andra, varför han gjorde som han gjorde.
Det är ju inte första gången en kränkt man hämnas sitt ex genom att ha ihjäl barnen.
Hände nyss i södertälje. Inte heller där var barnen ihjälslagna så det syntes.
Så din teori håller nte riktigt.

Jag tror att det finns en historia med psykisk ohälsa hos den här mannen.
Vore intressant och veta anledningen till skilsmässan.
Konstigt att ingen här på flashback verkar känna till dom
Citera
2024-07-08, 12:59
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Han står ensam på lagfarten.

Jag vet inte när mamman flyttade ut.

2024-01-03 skriver hon i fb gruppen ”Inredning, Inspiration, Renovering” att hon precis fått tillgång till sitt hus.

2024-04-17 skriver hon på fb att hon flyttar till Malmö om några veckor.

Vid tidigare köp / försäljningar av hus har de bägge varit involverade. Vet inte hur det sett ut med sista huset.

Hon flyttade till en köpt tvårumslägenhet i Malmö 3 maj i området Mellanheden, men skrev att hon planerade flytt till Limhamn efter sommaren.
Senast redigerad av Lilett 2024-07-08 kl. 13:36.
Citera
2024-07-08, 13:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Som jag skrev innan så handlar det inte om att ursäkta nånting, utan snarare hitta en förklaring.

Överlag är det ganska tunt med forskning kring detta ämne. Hade det funnits en gedigen svensk studie hade jag självklart delgett den. Men nu är det detta som finns, och säger iaf något.

Eftersom hämnd och altruistiska motiv är dom två absolut vanligaste bland dom 5 motiven (enligt Resnick) så vore det utomordentligt dumt att utesluta ett av dom med så hör lite kunskap.

En av studierna visar på att våld i nära relation är vanligt förekommande innan mordet. Finns det tecken på att pappam misshandlat mamman?
Som jag skrev innan så är det du gör enbart att söka ursäkter för pappan - trots att du inte har på fötter för någonting.

Det här är inte en stereotyper i en studie - det är människor det handlar om. Så du kanske skall sluta försöka ursäkta honom med grund i vad du tycker dig kunna tolka ut ur studier.
Citera
2024-07-08, 13:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Han står ensam på lagfarten.

Jag vet inte när mamman flyttade ut.

2024-01-03 skriver hon i fb gruppen ”Inredning, Inspiration, Renovering” att hon precis fått tillgång till sitt hus.

2024-04-17 skriver hon på fb att hon flyttar till Malmö om några veckor.

Vid tidigare köp / försäljningar av hus har de bägge varit involverade. Vet inte hur det sett ut med sista huset.
Nu när försäljningen gått igenom var det alltså dags att dela på tillgångarna.
Citera
2024-07-08, 13:10
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Nu när försäljningen gått igenom var det alltså dags att dela på tillgångarna.

Jag tänker att det kan ha varit så. Och om barnen är döda får exet trilskas med hans föräldrar el. syskon om att få ut sin del (vad hon skulle haft i bodelningen) från dödsboet. Om jag fattat det rätt.
Nu får hon tillgång till det via sonen som överlevde & det var kanske inte tanken från början.
Senast redigerad av rubbergirl 2024-07-08 kl. 13:14.
Citera
2024-07-08, 13:14
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Som jag skrev innan så är det du gör enbart att söka ursäkter för pappan - trots att du inte har på fötter för någonting.

Det här är inte en stereotyper i en studie - det är människor det handlar om. Så du kanske skall sluta försöka ursäkta honom med grund i vad du tycker dig kunna tolka ut ur studier.
Så det är bättre att gissa hejvilt än att kolla forskning och statistik? Det är inte fråga om att döma utifrån forskning utan att använda studier som underlag för resonemang om vad som kan ha hänt. Med dina metoder riskerar Hollywood att väga lika tungt som Krimonologin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in