2024-07-08, 11:30
Medlem
Megaforces avatar
Det är bara att bestrida. Då alla villkor för parkeringen är uppfyllda så är det extremt svårt för hotellet att få rätt i tingsrätten.
Citera
2024-07-08, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Se det som en lektion i att inte tro på när idioter säger ”jadå!”, utan att du måste börja fråga exakt hur systemet fungerar, går de på registreringsskylt, kan de lägga in dig i systemet etc. Kan idioten inte svara på det så sa den bara ”jadå!” för att bli av med dig.

Lektionskostnad: 1000kr
Value: Priceless

Citat:
Som du säger själv så kommer all tid och ilska inte vara värt det. Den mörka sidan vann denna gång. Släpp det och gå vidare så du kan lägga all denna tid på något produktivt istället.

Finns ingen anledning eftersom lappen är felaktigt utfärdad och skyltningen inte heller korrekt.
Citera
2024-07-08, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är bara att bestrida. Då alla villkor för parkeringen är uppfyllda så är det extremt svårt för hotellet att få rätt i tingsrätten.

Föga troligt att de drar det till rätten, det är ju klart på förhand att det inte går att få igenom.
Citera
2024-07-08, 11:41
Medlem
Citat:
Se det som en lektion i att inte tro på när idioter säger ”jadå!”, utan att du måste börja fråga exakt hur systemet fungerar, går de på registreringsskylt, kan de lägga in dig i systemet etc. Kan idioten inte svara på det så sa den bara ”jadå!” för att bli av med dig.

Lektionskostnad: 1000kr
Value: Priceless
Jag frågade mer. Jag frågade först om jag fick ladda där och sedan tänkte jag att man kanske måste ha ett parkeringstillstånd eller skriva in bilen Så jag frågade hur jag skulle göra. Det är bara att ange betalkort och börja ladda svarade kärringen. Hon kunde ju sagt att jag skulle skriva in reg nummer eller givit mig en lapp om det behövdes .
Citera
2024-07-08, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du fick ingen bot, möjligen en kontrollavgift eller en felparkeringsavgift, men som sagt inga böter.
Felparkeringsavgifter skall betalas till Transportstyrelsen innan du får överklaga, kontrollavgifter behöver inte betalas innan dess riktighet fastställts om de överklagas, samma som alla vanliga fakturor.
Det står Parkeringsavgift på lappen
Om det hade varit en kontrollavgift skulle det inte varit moms.
Citera
2024-07-08, 11:46
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikom
2. Det är väl ändå ett parkeringsbolag som utfärdar boten. Personen i disken kan givetvis inte ”dra tillbaka den” även om hon vore hotellchef.
Vi utgår ifrån att hotellet har gjort fel - det verkar ju som om de i alla fall uttryckt sig slarvigt.
Om hon är hotellchef kan hon
1. Be det parkeringsbolag som hotellet anlitar för att bevaka parkeringsplatsen att dra tillbaka boten. Det är absolut inga konstigheter, det har jag genomdrivit i en galleria i Täby.
2. Betala boten åt gästen alternativt ge ngn form av kompensation.
---------
Nyckeln ligger i att få hotellet att erkänna att de borde ha informerat kunden om att parkering endast gäller för på hotellet boende.
Citera
2024-07-08, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skapatcho
Det står Parkeringsavgift på lappen.

En "bot",kontrollavgift får man väl först om man ej betalat parkeringsavgift?

Om jag nu inte betalar parkeringsavgift, kommer jag då dels få en "bot" kontrollavgift PLUS parkeringsavgift?

Normalt betalar man väl kontrollavgift istället för parkeringsavgift?

Så undra vad som händer om jag inte belatar? Kan det bli dyrare?
Dröjsmålsränta och påminelseavgift och fakturaavgift kanske. Men borde inte bli 1000:- i parkeringsavgift plus ev. böter?

Nej dubbla avgifter finns det inget lagstöd för!

Citat:
LKOP
6 § Gör markägaren anspråk på kontrollavgift för en olovlig parkering har han inte rätt att för samma parkering också ta ut parkeringsavgift som inte betalats.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1984318-om-kontrollavgift-vid-olovlig_sfs-1984-318/

Citera
2024-07-08, 11:51
Medlem
Citat:
Det står Parkeringsavgift på lappen
Om det hade varit en kontrollavgift skulle det inte varit moms.

De blandar ihop begreppen.
Citera
2024-07-08, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Vi utgår ifrån att hotellet har gjort fel - det verkar ju som om de i alla fall uttryckt sig slarvigt.
Om hon är hotellchef kan hon
1. Be det parkeringsbolag som hotellet anlitar för att bevaka parkeringsplatsen att dra tillbaka boten. Det är absolut inga konstigheter, det har jag genomdrivit i en galleria i Täby.
2. Betala boten åt gästen alternativt ge ngn form av kompensation.
---------
Nyckeln ligger i att få hotellet att erkänna att de borde ha informerat kunden om att parkering endast gäller för på hotellet boende.

1 De har inte anlitat något P-bolag. Det är ingen bot.
2 Inte aktuellt.
Citera
2024-07-08, 11:56
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
1 De har inte anlitat något P-bolag. Det är ingen bot.
2 Inte aktuellt.
1. Hur vet du det?
2. varför inte det?
Citera
2024-07-08, 11:57
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Lite OT men när kan man få en betalningsanmärkning? Vore dumt att sabba sitt liv med den sådan..
Eftersom detta verkar vara en vanlig faktura från ett företag (på en p-avgift, om än en hög sådan) ska det först gå till inkasso, sedan till kronofogden innan det är aktuellt med en betalningsanmärkning. När det kommit till kronofogden har du en kortare tid på dig att antingen betala eller bestrida innan du får en anmärkning. Oftast får man minst en påminnelse innan det går till inkasso, men det är upp till företaget.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2024-07-08 kl. 12:00.
Citera
2024-07-08, 11:58
Medlem
Citat:
Jag är på ett event en vecka där vi äter middag på ett närliggande hotell varje dag.
Vi har en deal med hotellet så minst hundra personer äter middag där varje dag.
I går när jag skulle äta middag visade jag fötst upp mitt kort som vi har för att äta och sedan frågade jag om man kan ladda sin bil på deras laddare. Jag talade om att jag tillhörde det närliggande eventet. Ja det går bra så de. Jag frågade hur man gör och de så att det bara är att starta laddningen med sitt betalkort. Sagt och gjort jag ställde mig och laddare min bil. När jag skulle hämta den ha de de satt en bot på 1000:- för att jag inte bodde på hotellet. Jag blev förståss sur och gick in på hotellet och pratade med den person som jag pratade med tidigare. Hon kände igen mig och kom ihåg mig, men hon säger att det finns skyltar som säger endast hotellgäster. Att hon sagt till mig att jag kunde ladda där var bara om jag bodde på hotellet. Hon kunde inte ta tillbaka boten även om hon är chef.
Jag funderar nu på om det är någon idé att överklaga . Eller hitta något på boten som är fel . Fel utformad ellet någon info som saknas.
Är det någon idé?
Det är bara tusen kronor med känns jävligt orättvist. Jag är rätt sur...

Ja det är värt att överklaga. Är det Hojab som är kontaktperson så är det lönlöst att kontakta dem då deras jobb är att få så många böter betalda som möjligt oavsett om de är felaktigt utfärdade eller ej.

Förmodligen så är det ett vaktbolag (eller likande) som jobbar på uppdrag av markägaren som utfädat boten. Och till 99,9% så har markägaren full makuleringsrätt hos vaktbolaget.

Så om du kontaktar hotellet och förklarar saken och ber dem utnyttja sin makuleringsrätt så kan du nå framgång. Be att få prata med någon ansvarig om ingen kan hjälpa dig.

Alternativt överklagar du via tingsrätten, men då skall du ha extremt starka bevis för att räkna med att vinna.
Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in