2024-07-08, 10:24
Medlem
Lite OT men när kan man få en betalningsanmärkning? Vore dumt att sabba sitt liv med den sådan..
Citera
2024-07-08, 10:35
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skapatcho
Lite OT men när kan man få en betalningsanmärkning? Vore dumt att sabba sitt liv med den sådan..

Det är väl om du inte betalar, och kronofogden kopplas in. Då tror jag att man får en betalningsanmärkning när du får en obetald skuld där.

Det tråkiga med parkeringsbotar är att man måste betala inom 10 dagar även om man överklagar, jag fick nyligen en bot på 900 som jag håller på att överklaga. Handläggningstiden är 1år...
Citera
2024-07-08, 10:37
Medlem
Jag kom att tänka på vad behöver de för bevis på att jag stått där?
Undra om de ens har fotat bilen.
Jag laddade bilen, men det borde inte hoteller kunna gå på, laddningen visar ju inte bilnumnret?

Kan de ändra till en Kontrollavgift om jag påpekar att det står Parkeringsavgift?
Kan de skicka en ny faktura bara om de gjort fel?
Senast redigerad av Skapatcho 2024-07-08 kl. 10:45.
Citera
2024-07-08, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Jag skrev de två som vanligtvis utfärdar böter. Kommunen om det är allmän platsmark, vaktbolag på kvartersmark, vad är problemet?

Felparkering på allmän mark renderar i felparkeringsavgifter vilka utfärdas av kommunen. Dessa skall betalas till Transportstyrelsen, men överklagan skall alltid ske till polisen.
Citera
2024-07-08, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananGrodan
Som fan du ska överklaga. Det är så många som bara kastar ut sig böter som är helt orrelevanta. Låt det kosta dem personal det man kan!

Kontrollera skyltningen med Transportstyrelsen så den stämmer först. Gör den inte det vinner du oavsett.
Det är inga böter först och främst! Sedan är det med den handling som ts erhållet redan så felaktigt att något ytterligare behövs inte.
Citera
2024-07-08, 10:54
Medlem
Citat:
Det står Parkeringsavgift på lappen.

En "bot",kontrollavgift får man väl först om man ej betalat parkeringsavgift?

Om jag nu inte betalar parkeringsavgift, kommer jag då dels få en "bot" kontrollavgift PLUS parkeringsavgift?

Normalt betalar man väl kontrollavgift istället för parkeringsavgift?

Så undra vad som händer om jag inte belatar? Kan det bli dyrare?
Dröjsmålsränta och påminelseavgift och fakturaavgift kanske. Men borde inte bli 1000:- i parkeringsavgift plus ev. böter?
Inget av det där. Krävs parkeringsavgift måste det skyltas också.
Citera
2024-07-08, 10:56
Medlem
Citat:

Sådan är det risk för först sedan ett ärende fastställts av kronofogden utan att betalning influtit.
Inte direkt aktuellt!
Citera
2024-07-08, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Det är väl om du inte betalar, och kronofogden kopplas in. Då tror jag att man får en betalningsanmärkning när du får en obetald skuld där.

Det tråkiga med parkeringsbotar är att man måste betala inom 10 dagar även om man överklagar, jag fick nyligen en bot på 900 som jag håller på att överklaga. Handläggningstiden är 1år...

Du fick ingen bot, möjligen en kontrollavgift eller en felparkeringsavgift, men som sagt inga böter.
Felparkeringsavgifter skall betalas till Transportstyrelsen innan du får överklaga, kontrollavgifter behöver inte betalas innan dess riktighet fastställts om de överklagas, samma som alla vanliga fakturor.
Citera
2024-07-08, 11:00
Medlem
Citat:
Jag kom att tänka på vad behöver de för bevis på att jag stått där?
Undra om de ens har fotat bilen.
Jag laddade bilen, men det borde inte hoteller kunna gå på, laddningen visar ju inte bilnumnret?

Kan de ändra till en Kontrollavgift om jag påpekar att det står Parkeringsavgift?
Kan de skicka en ny faktura bara om de gjort fel?

Nej, kan inte ändras. Dessutom var tydligen inte skyltningen korrekt för att kunna utfärda en kontrollavgift, det räcker med det.
Citera
2024-07-08, 11:19
Medlem
Se det som en lektion i att inte tro på när idioter säger ”jadå!”, utan att du måste börja fråga exakt hur systemet fungerar, går de på registreringsskylt, kan de lägga in dig i systemet etc. Kan idioten inte svara på det så sa den bara ”jadå!” för att bli av med dig.

Lektionskostnad: 1000kr
Value: Priceless
Citera
2024-07-08, 11:21
Medlem
Som du säger själv så kommer all tid och ilska inte vara värt det. Den mörka sidan vann denna gång. Släpp det och gå vidare så du kan lägga all denna tid på något produktivt istället.
Citera
2024-07-08, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det första du behöver hålla koll på är om du har fått en felparkeringsavgift eller en kontrollavgift. Du har inte fått en böter. Och nej, detta är inte bara en lek med ord, det har en helt fundamental betydelse för hur du går vidare och hur processen ser ut.

Jag gissar iofs utifrån din beskrivning att det rör sig om kontrolluppgift.

Annars utifrån vad du delat med dig av i ärendet så ser det inte ut att vara något man kan rikta in sig på.

Jag är 100% säker på att det är en kontrollavgift!
Därför att Gatumark där man skriver ut parkeringsanmärkningar är allmän plats, det finns inget om hotellgäster, i centrum på gatumark utanför ICA får dom parkera max 1 timme mot betalning, där efter inträder parkeringsförbud, tanken är att Besöks parkeringen är till för kunder i centrumet inte boende parkerare, eller någon som ska besöka någon under några timmar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in