Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-07, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Booii

Lite den känslan jag fått också. Som sagt så har jag arbetat utomlands hela mitt arbetsliv. Uppvuxen i sverige visserligen, så jag vet ju om jantelagen och sådant, men det blev ändå en kulturchock att det var på detta vis. Får nästan panik av att folk är passivt aggressiva istället för att ta konfrontationer och prata som vuxet folk. Tack för inputen. Känner mig inte lika fundersam nu när någon annan bekräftar detta, alltså jantelagen med mera, inte att jag "blivit. för stor för sverige"

Ja det var så jag menade, att du kommit ur janetlagen
att din själ har utvecklats och slitit sig loss från behovet av att tänka i grupp som en enda organism

Jag har också problem med det passivagressiva. Den som är rak anses vara den felande länken.
Jag ska också flytta utomlands snart, står inte ut med svesnkens passivagressivitet till allt samt de öppet föraktfulla människorna man importerat pga brist på ryggrad
De andra sa "vi är alla lika" och så måste det ju va så?
pissesvenne som samtidigt älskar kulturer men påstår sen att det inte är nån skillnad mellan klulturer
att allt passar ihop, em feminist och en wahabist är det absolut ingen skillnad mellan påstår dom i ena andetaget, i nästa andetag ska dom läsa etnologi fast alla är samma

idioter
Senast redigerad av OGfog 2024-07-07 kl. 20:08.
Citera
2024-07-07, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Låter som helt vanliga "normala" etniskt svenska akademiker du jobbar med. Jag hade exakt samma funderingar som dig dom första fem åren jag jobbade ihop med akademiker, sen förstod jag att det ligger helt och hållet i deras natur, att bete sig väldigt udda i sociala situationer och att det inte hade med mig personligen att göra. Dom är helt kodade för att enbart fungera socialt med sådana som är en exakt kopia av dom själva, minsta avvikelse i personlighet, intressen eller sätt att vara så ballar det ur helt och dom beter sig ungefär som om man kom från yttre rymden.

Kan du inte bara nöja dig med att säga "hej" och låta det stanna där. Det finns väl ändå inget vettigt utbyte du kan få om det nu rör sig om akademiker av den sorten?

Bra sagt. Den här typen av folk är inte ovanliga på den typen av svenska arbetsplatser och det är likadant överallt i Norden men med skillnaden att det i våra grannländer är mer högt i tak. Inte så mycket konsensus och PK som i Sverige. Men skillnaden mot övriga Europa och Usa är stor. Där är folk mer spontana och öppna. Sedan är det skillnad på olika arbetsplatser även här. Mardrömmen är att hamna med en hel grupp superanalytiska torrbollar. Inte nog med att det blir tyst vid fikabordet. Många hänger bara upp sig på en massa detaljer i arbetet och har svårt att se helheten och att bli färdiga i tid med saker.
Citera
2024-07-07, 20:32
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Hej, All input är varmt välkomna då jag finner detta frustrerande och har svårt att förstå varför det blir såhär.

Mvh
1.Du kan ju börja med att fråga någon som vet hur du beter dig och som du anser beter sig på det sätt du anger
Om jag gissar
2. Du luktar alkohol och/eller dricker för mycket vilket märks på dig
3. Du blir irriterad på händelser och det märks på ditt beteende
4. Du säger konstiga saker som inte är riktigt relevant och berättar opåkallade småroliga storys. Utomlands gick det hem, men inte här i Sverige där alla är mer på samma nivå och du verkar bara konstig.
- vet du vad han började prata om plötsligt idag?
- nä, berätta!
- vi var några stycken och jag berättade om de problem vi hade med vår sommarstuga som vi köpte du vet och diskussionen handlade om dolda fel på taket å då bryter han liksom diskussionen och säger att hans mamma har en sommarstuga i värmland där de också hade fel på taket men att hans pappa lagade det.
- nä, är han helt...eller?
- ja vad hade det med saken att göra!!??
Citera
2024-07-07, 20:37
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Låter som helt vanliga "normala" etniskt svenska akademiker du jobbar med. Jag hade exakt samma funderingar som dig dom första fem åren jag jobbade ihop med akademiker, sen förstod jag att det ligger helt och hållet i deras natur, att bete sig väldigt udda i sociala situationer och att det inte hade med mig personligen att göra. Dom är helt kodade för att enbart fungera socialt med sådana som är en exakt kopia av dom själva, minsta avvikelse i personlighet, intressen eller sätt att vara så ballar det ur helt och dom beter sig ungefär som om man kom från yttre rymden.

Kan du inte bara nöja dig med att säga "hej" och låta det stanna där. Det finns väl ändå inget vettigt utbyte du kan få om det nu rör sig om akademiker av den sorten?
Har inte med att de är akademiker per se att göra utan att de är en viss typ av akademiker utvalda att arbeta på just din arbetsplats.

Akademiker är inte en homogen grupp.
Citera
2024-07-07, 21:22
Medlem
bralesss avatar
Är du snygg? Kontorsmänniskor bär på djupt hat mot snygga människor. Framför allt kontors-kvinnor. Uppfattade inte ditt kön, men om du är kvinna kan du få det tufft som social och snygg. Lätt att bli utfryst.
Citera
2024-07-07, 22:01
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braless
Är du snygg? Kontorsmänniskor bär på djupt hat mot snygga människor. Framför allt kontors-kvinnor. Uppfattade inte ditt kön, men om du är kvinna kan du få det tufft som social och snygg. Lätt att bli utfryst.

Jag är en kille, blivit kallad attraktiv och ser väl inte ut som en soptunna. Men visst kan inte vuxna människor bry sig om attraktivitet hos en kollega? Eller är folk så ytliga egentligen? Har ju visserligen ofta upplevt att tjejer blir nervösa runt omkring mig. Men det kan ju handla om att jag bara skulle vara konstig också?
Citera
2024-07-07, 22:06
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
1.Du kan ju börja med att fråga någon som vet hur du beter dig och som du anser beter sig på det sätt du anger
Om jag gissar
2. Du luktar alkohol och/eller dricker för mycket vilket märks på dig
3. Du blir irriterad på händelser och det märks på ditt beteende
4. Du säger konstiga saker som inte är riktigt relevant och berättar opåkallade småroliga storys. Utomlands gick det hem, men inte här i Sverige där alla är mer på samma nivå och du verkar bara konstig.
- vet du vad han började prata om plötsligt idag?
- nä, berätta!
- vi var några stycken och jag berättade om de problem vi hade med vår sommarstuga som vi köpte du vet och diskussionen handlade om dolda fel på taket å då bryter han liksom diskussionen och säger att hans mamma har en sommarstuga i värmland där de också hade fel på taket men att hans pappa lagade det.
- nä, är han helt...eller?
- ja vad hade det med saken att göra!!??

Visserligen tycker jag om alkohol, men det är utanför jobbet, oftast på helgerna. Annars känner jag inte igen mig så mycket i någon av dina punkter. Har ju frågat några kompisar om input, men de ser (och ursäkta narcissismen...) att det handlar om att jag är lång och "attraktiv" och att detta gör att människor blir lite tillbakadragna runt omkring mig. Haft flera kompisar både tjej och kill kompisar som poängterar att både män och kvinnor tittar på mig när vi är ute på stan. Kompisarna tycker annars att jag är charmig, lugn och jordnära (inte jobbig alltså). Men jag har lite svårt att förstå att det skulle bero på att folk är såpass ytliga. Kan detta stämma? Är jag bara naiv?
Citera
2024-07-07, 22:08
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan81
Bra sagt. Den här typen av folk är inte ovanliga på den typen av svenska arbetsplatser och det är likadant överallt i Norden men med skillnaden att det i våra grannländer är mer högt i tak. Inte så mycket konsensus och PK som i Sverige. Men skillnaden mot övriga Europa och Usa är stor. Där är folk mer spontana och öppna. Sedan är det skillnad på olika arbetsplatser även här. Mardrömmen är att hamna med en hel grupp superanalytiska torrbollar. Inte nog med att det blir tyst vid fikabordet. Många hänger bara upp sig på en massa detaljer i arbetet och har svårt att se helheten och att bli färdiga i tid med saker.

Har en annan kollega som pratar ganska mycket och får andra att skratta likt mig. och där är det samma sak har jag sett. Om inte hen pratar så är det väldigt sällan någon som pratar med denna kollega. Men det verkar fortfarande som att de föredrar denna kollega framför mig. Kanske bara handlar om att jag blivit för icke svensk på senaste.
Citera
2024-07-07, 22:53
Citat:
Jag är en kille, blivit kallad attraktiv och ser väl inte ut som en soptunna. Men visst kan inte vuxna människor bry sig om attraktivitet hos en kollega? Eller är folk så ytliga egentligen? Har ju visserligen ofta upplevt att tjejer blir nervösa runt omkring mig. Men det kan ju handla om att jag bara skulle vara konstig också?

Du... Att någon ser bra ut (måste inte ens vara något speciellt wow) eller bara är en hygglig och avslappnad själ kan trigga så mycket avundsjuka och jävligheter! Säger inte att folk gör ting medvetet men jantelagen är stark och folk bär på så mycket egen skit de tar ut på andra istället för att bearbeta.

Bara sluta upp med att skriva att du skulle vara konstig, du sår ju tvivel inuti dig själv när du upprepar gång på gång.

Och som jag sagt innan, att folk tar avstånd eller stammar och blir nervösa - det handlar ju om dem! Sluta ta nåt slags ansvar i det sociala spelet för andra förutom dig själv!

Du ser bra ut - nice
Du är jordnära - HURRA!
Du är inte aggresiv - gott
Du är empatisk och vill väl - härligt
Du är berest - spännande
Du är något av en snackpåse - grattis, sånt är svårt
Du har en djup röst - behagligt

Som sagt kör ditt race, var öppen men låt andra komma till dig, övertänkt inte så mycket, chilla, tro på dig själv.

Allt kommer lösa sig eller så går det över - också detta
Citera
2024-07-07, 23:34
Medlem
Citat:
Men är det verkligen så på riktigt? Att vuxna individer är ängsliga och osäkra? Ursäkta om jag jag visar någon brist på förståelse, men har man inte tagit tag i sin självkänsla när man är vuxen? Eller är jag bara känslokall just nu? Jag jobbar inom en brach där man ska vara självsäker också, detta förvånar mig att inte samtliga är det på arbetsplatsen. Har du några tips på hur jag ska bete mig gentemot kollegorna? Eller ska jag bara sitta helt stum och tyst som en emerit?

Jag tycker att du skall vara den du är, det är ju den personen du har blivit anställd att vara. Men det kan ju vara så att det finns en stark gruppgemenskap som är lite svår att komma in i. Har själv en trevlig kompis som har kalas ibland, där finns det en klick som i princip alltid bara pratar med varandra. Dom är inte intresserade av att prata eller lära känna några andra.
Det finns ibland sådana grupperingar även på arbetsplatser. Försök vara uppmärksam på om det finns någon informell ledargestalt, om så är fallet kan det vara denne som eventuellt känner sig "hotad" på det ena eller andra sättet, och sänder signaler som gör att folk känner sig osäkra när de pratar med dig.
Senast redigerad av Onsala 2024-07-07 kl. 23:38.
Citera
2024-07-07, 23:48
Medlem
Pungpuckels avatar
Du kanske har jobbat med amerikanare?

Typiskt för dom är "how are you?" och innan man ens hinner svara så har dom gått vidare.
Tror iallafall att jag klarar mig utan sådant.

Men jag förstår på ett sätt vad du menar, här kan man inte bara klampa in i ett slutet sällskap och säga Tjena titta på mig!
Man får liksom förtjäna sin plats i gruppen och det kan ta tid.
Dessutom leker lika barn bäst.

Du passar kanske bättre med ihop med inställsamma sociopater med låtsaskänslor? Typ amerikanare.
Citera
2024-07-07, 23:54
Varför anstränger du dig så mycket med att vara social? Är det svårt för dig att vara i tystnaden?

Och varför har du förväntningar att andra människor ska vara som dig ? Att vara social handlar om mycket mer än att bara prata om allt och ingenting. Man måste också känna efter när och hur mycket.

Jag tror du blir osäker när du inte blir bemötten med så öppna arm som utomlands, eftersom du inte vet hur du ska hantera dig själv om du inte är social? Annars varför skulle du funderar över det ?

Jag tycker du ska stanna kvar i Sverige och fundera över varför du har så ett stort behov att vara så överdriven social? Och lär av människor som faktiskt kan vara i tystnaden och inte behöver prata onödigt mycket.
Senast redigerad av Blackrose23 2024-07-07 kl. 23:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in