Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-07, 15:49
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Folk är generellt bättre på det social spelet än vad du är som inte verkar känna av läget.

Mycket möjligt. Hänvisar bara till vad vänner och före detta kollegor nämnt.
Citera
2024-07-07, 15:52
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Jag vet inte var du bott utomlands och var du bor i Sverige, men jag bodde många år under min 20-årsperiod i USA, California och sättet man bemöter medarbetare, grannar och randoms på där är vitt skilt mot vår kultur. Jag hade en period när jag återvände hem då jag behövde tänka till lite, men det var inte så farligt ändå, kanske beroende på att jag bor och arbetar i Stockholm som är mer vidsynt och globaliserat och kanske också på grund av att jag är av en yngre generation och det är många av mina kollegor också.

Tack för input. Jobbade i ett socialt land, inom en traditionellt konservativ bransch där man ska vara social. Tänkte att denna sociala bit fortfarande skulle finnas i Sverige när jag återvände. Speciellt med avseende till att det stod på annonsen att man ska vara en "social" person. Arbetar dock i stockholm men det verkar inte göra saken bättre.
Citera
2024-07-07, 16:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Booii
Jag hoppas det. Skulle vara jobbigt om de går och tänker att jag är konstig utan att påpeka det. Chefen borde ju nämnt något isåfall.

Känns dock påträngande att ta upp det. Känns bara som att jag skulle göra saken värre isåfall. Vissa snubblar över sina ord när vi samtalar till och med.

Kanske är mina fysiska attribut som är det problematiska. Får nog bara fortsätta vara vänlig och se hur det utvecklar sig. Jag tänker att det kanske är bättre att inte vara så social isåfall, så det inte blir så påträngande. Jag har ju svårt att uppfatta att andra ser mig som lång och "påträngande" då det är vardag för mig.

Måste ha det i åtanke att det är det fysiska och kanske inte det personliga som är problemet. Tack för kloka synpunkter!

Så länge som du inte är aggressiv eller "kör över" folk så ska du nog försöka att inte tänka på detta så mycket. Din fysik och röst får du inte gjort något med annat än att inte stå så nära folk. Tänk inte för mycket, var dig själv, lugn, vanlig hyfs det räcker - förmodligen har dessa du mött på jobbet sina egna problem och sitt "livstrassel" att styra med, det handlar inte nödvändigtvis om dig.

Sen är det sommar, folk är lite mer om edge i största allmänhet. Chilla och ta hand om dig själv så löser sig nog detta.
Citera
2024-07-07, 16:16
Medlem
stolenChevys avatar
Citat:
Hej,

Jag jag jag jag jag mig jag jag jag jag jag jag jag mig.
jag jag jag jag

mig mina mina jag jag jag jag mina mina mig
mig mig min mina jag jag jag

Mvh

35 st "jag" och "mig" i olika böjningar. Det kanske är den?
Citera
2024-07-07, 16:19
Medlem
Du nämnde att du observerade folks beteende, de flesta personer gör inte observationer eller analyser.

Kan det vara så att du är väldigt begåvad och kompetent i ditt arbete? Tillsammans med din längd och djupa röst blir du då väldigt snabbt uppfattad som ett hot av alla de som bara "är" på jobbet utan att bidra. Statistiskt är de flesta chefer långa, det har inte vanligt folk en aning om, men de kan uppfatta sånt instinktivt.

Jag har själv märkt att folk ibland blir rädda för en om man visar för mycket intellektuell skärpa, så då brukar jag försöka dumma ned mig lite och försöka anamma deras sätt att prata och bete sig. Du kanske borde testa att bara vara en icke kritiskt tänkande person ett par dagar och se om det funkar bättre? Nackdelen är ju att man då inte lätt hittar någon givande person att utbyta saker med på jobbet, men det behovet kan man få fyllt på fritiden.
Citera
2024-07-07, 16:29
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolenChevy
35 st "jag" och "mig" i olika böjningar. Det kanske är den?

Möjligtvis.
Citera
2024-07-07, 16:31
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
Du nämnde att du observerade folks beteende, de flesta personer gör inte observationer eller analyser.

Kan det vara så att du är väldigt begåvad och kompetent i ditt arbete? Tillsammans med din längd och djupa röst blir du då väldigt snabbt uppfattad som ett hot av alla de som bara "är" på jobbet utan att bidra. Statistiskt är de flesta chefer långa, det har inte vanligt folk en aning om, men de kan uppfatta sånt instinktivt.

Jag har själv märkt att folk ibland blir rädda för en om man visar för mycket intellektuell skärpa, så då brukar jag försöka dumma ned mig lite och försöka anamma deras sätt att prata och bete sig. Du kanske borde testa att bara vara en icke kritiskt tänkande person ett par dagar och se om det funkar bättre? Nackdelen är ju att man då inte lätt hittar någon givande person att utbyta saker med på jobbet, men det behovet kan man få fyllt på fritiden.

Skulle säga att jag är kompetent nog. Hade ledande roller utomlands men inte just nu hemma i sverige. Tack för inputen, ska ha det i åtanke!
Citera
2024-07-07, 16:43
Medlem
Ha i åtanke att var och varannan svensk har varierande grad av autistiska drag.
Citera
2024-07-07, 17:00
Medlem
Många svenskar är ganska osäkra och ängsliga personer även om de har utbildning. Möter de någon som är "världsvan" så vet de många gånger inte vart de skall ta vägen och känner sig obekväma. De kan ofta vara duktiga på sin speciella del i sitt arbete men kan kanske inte så mycket om något annat. Det kanske inte är en bra jämförelse, men jag känner en kille som har en vacker kvinna som arbetskamrat och många killar blir väldigt nervösa och osäkra i hennes närhet. Men hon är väldigt duktig i sitt jobb.

Sedan är det ju så att kommer det en ny person till en arbetsplats så ändras ju gruppdynamiken. Folk har haft sin roll i gruppen och nu kommer det in en ny person och rubbar balansen som kanske inte har för avsikt att acceptera hur rollfördelningen varit eller är.
Senast redigerad av Onsala 2024-07-07 kl. 17:25.
Citera
2024-07-07, 17:40
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Chefen har dock sagt att jag är omtyckt. Det är denna paradox, vara omtyckt men ingen som inleder konversationer, som får mig att bli fundersam och frustrerad.

Vad menas med utomlands? Förmodligen har du varit i ett land där du upplevs som exotisk och intressant, således har du bemötts med stort intresse, dvs att folk frivilligt pratat med dig.

Hemma i Sverige är du förmodligen en vanlig en, som folk inte lägger så mycket märke till. Du kan säkert uppfattas som annorlunda, vilket få utomlands bryr sig om eller vet utifrån den svenska sociala kontexten.

Personligen vet jag hur det är att sitta vid ett fikabord och folk säger något till en, det är ofta folk som vill prata och som jag fått kontakt med. På samma vis vet jag hur det upplevs att sitta vid ett fikabord och de som är där verkar inte intresserade eller att dessa byggt upp en mur, ingen direkt respekt precis.

Troligen är det du som fått vara i centrum mycket i egenskap av utlandssvensk. Var i världen har du varit? Spanien, USA?
Citera
2024-07-07, 17:41
Medlem
Citat:
Tack för inputen! Enligt min upplevelse så hade jag mycket enklare att samtala med kollegorna utomlands. De var mycket mer nyfikna och pratgladare. Och som du själv nämner så har jag också upplevt att tjejer från andra kulturer som är välutbildade ofta är mycket pratglada. Kanske har jag bara hamnat på fel arbetsplats?

Du ska nog kolla upp vad jantelagen innebär - på gott och ont är det denna som råder i vårt land...

Sedan kultur, verbal begåvning, att vara berest etc är helt irrelevant för den stora massan. För dem räknas ENBART idrottsprestationer och yrkeshierarkin som avgörande för din sociala status.

Om du däremot kommer in självsäker från stora världen och är självsäker och världsvan så kommer du att uppträda som en person med högre social status än vad du är attributerad med i det snäva lokala sociala sammanhanget. Du kommer därför att upplevas som kaxig eller uppblåst. Varför är du så självsäker och skämtar när Tommy och Jocke sitter vid samma bord - de som springer milen på 35 minuter och var centerforwarder i juniorkuppen för tio år sedan. Eller för den delen Fredrik som är ekonomichef och satt vid samma bord. Det är dessa individer som vi låter tala i vanliga fall - och så skrattar vi åt vad de säger. Inte för att de är roliga eller intressanta utan för att de har hög status och så är det bara.

OBS inte ironi utan det är så människor fungerar!
Citera
2024-07-07, 18:08
Medlem
Citat:
Hej,

Jag flyttade nyligen tillbaks till sverige efter att jag arbetat utomlands ett tag och nu när jag arbetat i sverige igen har jag märkt en sak. Utomlands så blev jag kallad karismatisk, rolig och mina kollegor ville prata med mig ofta. Sedan jag börjat arbeta i Sverige igen så har jag emellertid lagt märke till att folk "undviker" mig. Om inte jag inleder en konversation och håller liv i den så uppstår ingen konversation över huvud taget. Och de tillfällen jag inleder konversationerna så tycker jag (kan ha fel) att de jag samtalar med uppfattas som nervösa/obekväma. Ska också tilläggas att de svarar glatt och är trevliga, samt skrattar åt skämt. Men sedan när man avslutar konversationen så är det tillbaks på samma punkt igen. Samt, om det är flera individer i samtalet eller om jag går med en kollega så försöker de prata med kollegan istället för mig.

Om jag inte hade arbetat utomlands hade jag trott att folk tycker jag är konstig eller möjligtvis ser underlig ut eller liknande, men sådant är inte fallet iallafall om jag utgår från tidigare kollegors snälla ord och komplimanger.

De enda som håller konversationer och inleder dessa med mig är mina chefer. De verkar inte bli lika nervösa som mina kollegor.

När jag frågar nära vänner om jag uppfattas som konstig eller liknande så säger de att jag är väldigt social och har lätt att samtala med allt och alla. Men de lägger också till att jag är lång, attraktiv och har en djup röst (inte mina ord, utan mina vänners ord) som kan få andra att bli vaksamma runt mig.

På tal om vänner så har det varit exakt samma scenario som utspelar sig. Men de bjuder fortfarande in mig till saker och tycker om att umgås, MEN om inte jag inleder konversationer så blir det ingenting.

Men då till min fråga, ursäkta det långa inlägget. Låter detta som någonting som ni själva har upplevt och varit med om. Låter det som mina vänner har en poäng eller är jag bara en konstig person som ger andra personer dåliga vibbar? Uppfattas jag kanske som arrogant? vad tror ni? All input är varmt välkomna då jag finner detta frustrerande och har svårt att förstå varför det blir såhär.

Mvh

Låter som helt vanliga "normala" etniskt svenska akademiker du jobbar med. Jag hade exakt samma funderingar som dig dom första fem åren jag jobbade ihop med akademiker, sen förstod jag att det ligger helt och hållet i deras natur, att bete sig väldigt udda i sociala situationer och att det inte hade med mig personligen att göra. Dom är helt kodade för att enbart fungera socialt med sådana som är en exakt kopia av dom själva, minsta avvikelse i personlighet, intressen eller sätt att vara så ballar det ur helt och dom beter sig ungefär som om man kom från yttre rymden.

Kan du inte bara nöja dig med att säga "hej" och låta det stanna där. Det finns väl ändå inget vettigt utbyte du kan få om det nu rör sig om akademiker av den sorten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in