Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Låter som helt vanliga "normala" etniskt svenska akademiker du jobbar med. Jag hade exakt samma funderingar som dig dom första fem åren jag jobbade ihop med akademiker, sen förstod jag att det ligger helt och hållet i deras natur, att bete sig väldigt udda i sociala situationer och att det inte hade med mig personligen att göra. Dom är helt kodade för att enbart fungera socialt med sådana som är en exakt kopia av dom själva, minsta avvikelse i personlighet, intressen eller sätt att vara så ballar det ur helt och dom beter sig ungefär som om man kom från yttre rymden.
Kan du inte bara nöja dig med att säga "hej" och låta det stanna där. Det finns väl ändå inget vettigt utbyte du kan få om det nu rör sig om akademiker av den sorten?
Får väl bli så, tack för dina kloka ord. Skönt att jag inte är ensam i denna upplevelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnlitenUggla
Det kan vara så att du är längst och ståtligast av dom alla.
Sen kommer du där med det enorma självförtroende och berättar skämt och skojar.
Då blir folk rädda.
Vet inte om du är ironisk. Jag är längst på jobbet visserligen, men jag har svårt att se varför folk ska jämföra sig eller ta hänsyn till någons utseende. Gör folk sådant? Baseras det inte på kompetens snarare än fysiska attribut?
Citat:
Ursprungligen postat av
OGfog
Du har blivit för stor stor för sverige
Här måste man vara medelmåttlig i allt, annars blir folk rädda att nån annan tycker du är konstig, och vet därför inte vad dom själva ska "tycka" förrän dom vet hur de andra tycker
Här kan ingen tänka själv, utan väntar på "tecken" från gruppen
Lite den känslan jag fått också. Som sagt så har jag arbetat utomlands hela mitt arbetsliv. Uppvuxen i sverige visserligen, så jag vet ju om jantelagen och sådant, men det blev ändå en kulturchock att det var på detta vis. Får nästan panik av att folk är passivt aggressiva istället för att ta konfrontationer och prata som vuxet folk. Tack för inputen. Känner mig inte lika fundersam nu när någon annan bekräftar detta, alltså jantelagen med mera, inte att jag "blivit. för stor för sverige"