2024-06-29, 14:51
Medlem
Tycker ni att Leo är ett White trash-namn? Jag tänker EGENTLIGEN mer på namn som Juvelia, Rubina, Mio, Lucifer, Tor, Tindra, Celine, Savanna och så Kevin och Liam(men just Kevin och Liam är nog inte så populära namnval längre?). Men jag tycker att Leo verkar vara ett namn som lågutbildade tycker om.
Citera
2024-06-29, 15:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildesvinn
Tycker ni att Leo är ett White trash-namn? Jag tänker EGENTLIGEN mer på namn som Juvelia, Rubina, Mio, Lucifer, Tor, Tindra, Celine, Savanna och så Kevin och Liam(men just Kevin och Liam är nog inte så populära namnval längre?). Men jag tycker att Leo verkar vara ett namn som lågutbildade tycker om.

Ja, Leo är WT. Och heter sonen Leo så heter dottern ofta Luna...

Men Tor är inte WT, det är ju ett urgammalt nordiskt namn. Tror i och för sig att en del WT tog det i samband med Marvelfilmen, men det gör inte namnet i sig till WT.

Celine är nog ett namn som man kan komma till ifrån flera håll... Jag tror att det räcker att man gillar franska namn, även om många förstås döpt efter artisten vilket är WT eller i alla fall Svensson. I sig är det fint tycker jag: feminint, mjukt, franskt som sagt... lite exotiskt och internationellt.
Citera
2024-06-29, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, Leo är WT. Och heter sonen Leo så heter dottern ofta Luna...

Men Tor är inte WT, det är ju ett urgammalt nordiskt namn. Tror i och för sig att en del WT tog det i samband med Marvelfilmen, men det gör inte namnet i sig till WT.

Celine är nog ett namn som man kan komma till ifrån flera håll... Jag tror att det räcker att man gillar franska namn, även om många förstås döpt efter artisten vilket är WT eller i alla fall Svensson. I sig är det fint tycker jag: feminint, mjukt, franskt som sagt... lite exotiskt och internationellt.

Tack för svaret.
Roligt att du nämnde "Luna" som jag tycker att är ett otroligt fult och tråkigt namn på svenska. Det låter liksom gnälligt i mina öron. "Lina" är, i mitt tycke så mycket finare och "Lena".
Citera
2024-06-29, 17:20
Medlem
Grixlermajns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnjozefsson
Petra
Kevin
Oliver

Helst med olika pappor

Beredd att hålla med om Petra, känner visserligen bara några stycken, men samtliga kommer från svåra förhållanden. Linnéa är också ett namn som hamnat på radarn senaste tiden, tråkigt givet att det historiskt varit ett helt ok namn.
Senast redigerad av Grixlermajn 2024-06-29 kl. 17:24.
Citera
2024-07-04, 15:51
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Petra? Det är femininformen av Petrus och ett mycket vanligt kvinnonamn i Tyskland. Vad är det för WT ni känner egentligen..?

Kevin var WT när det kom till Sverige, men jag känner att det har börjat normaliseras nu när WT inte längre ser det som ett gångbart namn, då det har blivit GAMMALT. Det är ju morsans senaste kille som heter Kevin, för fan!

Oliver ser jag inte heller som WT. De jag känner som har tagit det har varit feminister, som har tagit det för att det är så mjukt. Feminister vill ju ofta hindra sina söner från att utvecklas till män.
Det är tvärtom med WT. Kevin kunde användas av "vanligt folk" precis när det kom till Sverige, innan WT-stämpeln etablerades. Nu är Kevin för alltid WT och dessutom väldigt ute eftersom att poppis-perioden är förbi. Det är en modernare variant av typ Johnny. Det kommer inte komma tillbaka med en ny image så att säga.

Oliver är absolut WT - när det används av WT. Men det förekommer också i rätt vanliga familjer. Lite som Lucas, Wilma, Alex. Bäraren gör namnet.
Citera
2024-07-04, 15:55
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Nja, blir mitt svar. Se mitt inlägg ovan. Det finns vissa namn som är vanliga i WT-gruppen, men som samtidigt inte är ovanliga hos folk i allmänhet(men sällan eller aldrig förekommer i samhällets topp). Så är Leo del av en WT-familj och bär karakteristiska attribut, så är han och hans namn WT. Är han inte del av en WT-familj eller bär karakteristiska attribut så är han och hans namn inte WT.
Citera
2024-07-05, 13:47
Medlem
Vilka namn tror ni att kommer att bli de nya WT-namnen? Ett litet tag misstänkte jag att "Juliana", "Jasmine", "Sibylla", "Ursula" men tack och lov hade jag fel. Nog bara av en slump jag under kort tid snappade upp dessa hos vad som verkade vara WT.
Citera
2024-07-06, 09:32
Medlem
Citat:

Liam är fortfarande poppis. På ungarnas förskola finns det nog minst en Liam på varje avdelning. Det i särklass vanligaste namnet! Helt obegripligt. Det är inget WT-område eller så utan en fsk med blandat upptagningsområde, främst villa-svenssons.
Citera
2024-07-07, 08:44
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drulovic
76 (70) MOHAMED 151

pinsamt
O idag ligger det på 5:e plats; https://citymagazine.si/sv/de-mest-p...-lekplatserna/
Citera
2024-07-07, 08:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
O idag ligger det på 5:e plats; https://citymagazine.si/sv/de-mest-p...-lekplatserna/

Usch.

Annars tycker jag att det är konstigt att Noah kommer som nummer ett. Det är ju alldeles för mjukt för ett pojknamn - jag tycker att ett pojknamn ska innehålla hårda konsonanter som K, R, T och P. Och så har ju även He-männen bland hollywoodstjärnorna tänkt när de bytt namn: Clint, Cliff, Rock, Rex, Cary, Gary, Phil o.s.v.. Till detta kan nämnas, att Noah för tankarna till snapsvisan "Gubben Noak" samt den obehagliga bakomliggande bibelberättelsen: om hur Noah drack för mycket vin och somnade naken och hans son råkade se hans snopp... Dessa föräldrar gör sin son en otjänst.

När det gäller flicknamnen är det dock bara Jasmine som är WT eller arabiskt (det kan vara både ock). De andra namnen är klassiska, fina och vettiga. Nr 1 Maria är vackert och klassiskt, även om jag aldrig skulle ha tagit det av princip då det är judiskt, men detta är överkurs då de flesta människor inte gör den kopplingen. Men i Sverige verkar Maria ha varit omodernt ganska länge nu, de jag vet är födda senast på 1970-talet.
Citera
2024-07-07, 09:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Det är tvärtom med WT. Kevin kunde användas av "vanligt folk" precis när det kom till Sverige, innan WT-stämpeln etablerades. Nu är Kevin för alltid WT och dessutom väldigt ute eftersom att poppis-perioden är förbi. Det är en modernare variant av typ Johnny. Det kommer inte komma tillbaka med en ny image så att säga.

Jag tror inte heller att Kevin kommer att införlivas i den svenska namnskatten, och det beror på att det inte stämmer med svenska stavnings- och uttalsregler. Kevin borde ju, med den stavningen, uttalas med långt e, eller alternativt med kort e men med betoning på i:t (fast då blir det ett efternamn, som Levin). Av samma anledning kommer t.ex. James, Giles och Brian aldrig att bli några höjdare i Sverige.

Liam däremot stämmer avseende stavning-uttal, så det tror jag på mer.

William stör mig lite, då jag vill uttala W:et på engelska...
Citera
2024-07-08, 10:06
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Jag tror inte heller att Kevin kommer att införlivas i den svenska namnskatten, och det beror på att det inte stämmer med svenska stavnings- och uttalsregler. Kevin borde ju, med den stavningen, uttalas med långt e, eller alternativt med kort e men med betoning på i:t (fast då blir det ett efternamn, som Levin). Av samma anledning kommer t.ex. James, Giles och Brian aldrig att bli några höjdare i Sverige.
Det jag personligen ändå gillar med namn som t.ex. Kevin och William är att det är i grunden europeiska namn. Oavsett vad random svenne (inte) känner till kring detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in