Citat:
Ursprungligen postat av
Muppety
Usch.
Annars tycker jag att det är konstigt att Noah kommer som nummer ett. Det är ju alldeles för mjukt för ett pojknamn - jag tycker att ett pojknamn ska innehålla hårda konsonanter som K, R, T och P. Och så har ju även He-männen bland hollywoodstjärnorna tänkt när de bytt namn: Clint, Cliff, Rock, Rex, Cary, Gary, Phil o.s.v.. Till detta kan nämnas, att Noah för tankarna till snapsvisan "Gubben Noak" samt den obehagliga bakomliggande bibelberättelsen: om hur Noah drack för mycket vin och somnade naken och hans son råkade se hans snopp... Dessa föräldrar gör sin son en otjänst.
När det gäller flicknamnen är det dock bara Jasmine som är WT eller arabiskt (det kan vara både ock). De andra namnen är klassiska, fina och vettiga. Nr 1 Maria är vackert och klassiskt, även om jag aldrig skulle ha tagit det av princip då det är judiskt, men detta är överkurs då de flesta människor inte gör den kopplingen. Men i Sverige verkar Maria ha varit omodernt ganska länge nu, de jag vet är födda senast på 1970-talet.