2024-06-28, 18:13
Medlem
Grixlermajns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Amanda också? Det som är så fint, med underbar betydelse ("den älskansvärda"). Och som förekom i stora svenska diktares alster redan på 1700-talet:

I blomman, i Solen
Amanda jag ser.
Kring jorden, kring polen
Hon strålar, hon ler.
I rosornas anda,
I vårvindens pust,
I druvornas must
Jag känner Amanda.

När gullharpan klingar,
När Västan sig rör
Med susande vingar,
Amanda jag hör.
Allt, Ängel, bestrålar
Din himlagestalt,
Lik Skaparns i allt
Din gudom sig målar.

Se! själarne ila,
Vid dödängelns bud,
Till gyllene vila
I famnen av Gud.
Se! floderna hasta
Med skummande fart.
I havet de snart
Sig dånande kasta.

Men aldrig min trånad
Till målet skall nå.
Blek, suckande, hånad,
Jag enslig skall gå,
Skall evigt, Gudinna!
Lik stjärnan dig se
Högt över mig le
Och aldrig dig hinna.

Stagnelius beskrevs väl inte sällan som högst svår, förfallen, vidrig och drucken? Han skrev vackert om kärlek men frågan är vem den var riktad mot och om dikten snarare befäster tesen.
Citera
2024-06-28, 22:57
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Du bör lägga din lista i "namn jag inte tycker om"-tråden. För här hör den inte hemma.

Jag håller med.

Till sist kan man vända och vrida på varenda namn för att det ska passa in i tråden, om man så önskar.

Själv gillar jag klassiska namn som kan hittas långt tillbaka inom litteratur och i synnerhet inom stor poesi. Och jag avskyr märkliga stavningar man tar till sina barns namn eller engelska namn som inte alls hör hemma i Sverige på svenskar.
Citera
2024-06-28, 23:02
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grixlermajn
Stagnelius beskrevs väl inte sällan som högst svår, förfallen, vidrig och drucken? Han skrev vackert om kärlek men frågan är vem den var riktad mot och om dikten snarare befäster tesen.

Enligt dig kan man då ha sett vad som helst som sedan befäster en tes någon gång.

Stagnelius dikter om "Amanda" kan inte kopplas till "WT" på något vis, om man inte är en svagbegåvad lusk själv som tror att man är häftig för att ha hittat en ny ingång till "WT".

Poesin ska visas respekt.
Senast redigerad av -GG 2024-06-28 kl. 23:04.
Citera
2024-06-29, 06:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Så var de väl allihop, de stora skalderna..? Kanske inte Tegnér dock, han skötte sin biskopsgärning och diktandet var bara en bisyssla.

Poängen var att WT-namnen så gott som alltid är nyimporterade (oftast från USA, för det finner WT vara ett häftigt land med coola bilar och motorcyklar, coca-cola, line-dance och en massa kändisar) eller alternativt nypåhittade (Tindra, Glimra, Vinga, Metallica...). De är inte intresserade av namn från de klassiska kulturerna, som funnits i Sverige i flera hundra år och därför upplevs som GAMLA, omoderna, dammiga och mossiga. Så varken Marie, Diana eller Amanda kan vara WT, sorry, du har missuppfattat hela begreppet WT tror jag.
Citera
2024-06-29, 10:35
Medlem
Grixlermajns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Enligt dig kan man då ha sett vad som helst som sedan befäster en tes någon gång.

Stagnelius dikter om "Amanda" kan inte kopplas till "WT" på något vis, om man inte är en svagbegåvad lusk själv som tror att man är häftig för att ha hittat en ny ingång till "WT".

Poesin ska visas respekt.

Varför det är ett WT-namn har diskuterats tidigare i tråden. Det var en fråga om det inte snarare befäster tesen. Ledsen om du tog illa vid dig / inte är öppen för diskussion.
Citera
2024-06-29, 10:37
Medlem
Finns det någon i Sverige som heter Jerry som "blivit något", något framgångsrikt alltså? Jimmie Åkesson har ju åtminstone bevisat att heter man Jimmy(nästan...) så kan man "bli något". Men någon Jerry kommer jag inte på....

Kommer det bli så, att vi aldrig får se någon framgång hos någon som heter Cewin eller Liam heller?

Märkligt, faktiskt. Synd att inte prinsessan Sofia inte namngav sina söner Jerry, Liam och Leo.
Citera
2024-06-29, 10:41
Medlem
Grixlermajns avatar
Citat:
Så var de väl allihop, de stora skalderna..? Kanske inte Tegnér dock, han skötte sin biskopsgärning och diktandet var bara en bisyssla.

Poängen var att WT-namnen så gott som alltid är nyimporterade (oftast från USA, för det finner WT vara ett häftigt land med coola bilar och motorcyklar, coca-cola, line-dance och en massa kändisar) eller alternativt nypåhittade (Tindra, Glimra, Vinga, Metallica...). De är inte intresserade av namn från de klassiska kulturerna, som funnits i Sverige i flera hundra år och därför upplevs som GAMLA, omoderna, dammiga och mossiga. Så varken Marie, Diana eller Amanda kan vara WT, sorry, du har missuppfattat hela begreppet WT tror jag.

Amanda likt många andra namn är importerat, hur många soluppgångar måste människan bevittna innan Tindra inte längre är WT? Ponera att Tindra om 100 år inte längre anses WT, var det som döptes till Tindra idag fortfarande WT?

Många WT döper sina barn till gamla hederliga namn nuförtiden (de läser flashback tillsammans med er och väljer ett icke-WT namn, men det medför då att många av dessa namn dessvärre blir WT), vilket dessvärre skapar en WT-stämpel på dessa, likt Marie, Amanda etc.

Ledsen för att WT-kollektivet skapar denna förvirring, men det är något man får leva med.
Citera
2024-06-29, 10:47
Medlem
Grixlermajns avatar
Om alla döper sin hund till Dollar blir det tids nog ett hundnamn (även om det initialt enbart var en valuta). Om alla husvagns-personer döper sina barn till Marie, Diana, Amanda etc. blir det tids nog ett husvagns-namn (även om det fanns skalder, om än drunkna, och som enligt diskussion/frågeställning snarare förvärrade namnets ursprung och skapade massimport av densamma, yppade dessa i sin poesi). Tycker nog ni bör vara lite mer öppna och hålla med om min lista över namn, den är inte direkt kontroversiell utanför denna Flashback-tråd.
Citera
2024-06-29, 10:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Amanda likt många andra namn är importerat, hur många soluppgångar måste människan bevittna innan Tindra inte längre är WT? Ponera att Tindra om 100 år inte längre anses WT, var det som döptes till Tindra idag fortfarande WT?

Många WT döper sina barn till gamla hederliga namn nuförtiden (de läser flashback tillsammans med er och väljer ett icke-WT namn, men det medför då att många av dessa namn dessvärre blir WT), vilket dessvärre skapar en WT-stämpel på dessa, likt Marie, Amanda etc.

Ledsen för att WT-kollektivet skapar denna förvirring, men det är något man får leva med.

Svaret på det är: ja. Självklart kan det ske en normalisering av ett WT-namn över tid, men de som tog det när det inte var normaliserat var - WT. (Eller knasiga på något annat sätt.) Fast de allra flesta WT-namnen är dagsländor, som går upp som en sol och ner som en pannkaka, för att (nästan) aldrig mer höras av. Tvivlar t.ex. starkt på att Ronny, Conny eller Sonny kommer att få en rennässans... Och de namn som den tidens WT eller arbetarklass tog till sina barn efter Hollywoodskådespelare eller -karaktärer under Hollywoods guldålder (tänk Cary, Gary, Rock, Rex, Glenda...) har heller aldrig fått någon renässans - den borde ha kommit nu i så fall.

Fast det undrar jag om de gör. I så fall är de nog inte riktigt WT, för WT tänker inte så långt. De lever i nuet och följer sina impulser, och det är just det som ÄR WT. Eller i alla fall måste de sätta sitt eget stuk på namnet i så fall: Amandha, Dianna, Marieh - men jag tror inte ens det när det gäller de tre utpräglat etablerade namnen. Amanda blev som sagt odödlig på 1700-talet i en stor skalds verk, Diana fanns också redan här på 1700-talet (den romerska jaktgudinnan uppmärksammades under nyklassicismen) och yngre generationer känner Prinsessan Diana som en älskad gestalt, och Marie är för de allra flesta synonymt med Marie Curie. Som inte precis ägnade sina dagar åt att ligga på madrassen och röka marijuana...
Citera
2024-06-29, 11:00
Medlem
Grixlermajns avatar
Citat:
Svaret på det är: ja. Självklart kan det ske en normalisering av ett WT-namn över tid, men de som tog det när det inte var normaliserat var - WT. (Eller knasiga på något annat sätt.) Fast de allra flesta WT-namnen är dagsländor, som går upp som en sol och ner som en pannkaka, för att (nästan) aldrig mer höras av. Tvivlar t.ex. starkt på att Ronny, Conny eller Sonny kommer att få en rennässans... Och de namn som den tidens WT eller arbetarklass tog till sina barn efter Hollywoodskådespelare eller -karaktärer under Hollywoods guldålder (tänk Cary, Gary, Rock, Rex, Glenda...) har heller aldrig fått någon renässans - den borde ha kommit nu i så fall.

Fast det undrar jag om de gör. I så fall är de nog inte riktigt WT, för WT tänker inte så långt. De lever i nuet och följer sina impulser, och det är just det som ÄR WT. Eller i alla fall måste de sätta sitt eget stuk på namnet i så fall: Amandha, Dianna, Marieh - men jag tror inte ens det när det gäller de tre utpräglat etablerade namnen. Amanda blev som sagt odödlig på 1700-talet i en stor skalds verk, Diana fanns också redan här på 1700-talet (den romerska jaktgudinnan uppmärksammades under nyklassicismen) och yngre generationer känner Prinsessan Diana som en älskad gestalt, och Marie är för de allra flesta synonymt med Marie Curie. Som inte precis ägnade sina dagar åt att ligga på madrassen och röka marijuana...

Vi behöver inte gå in djupare på frågan - står fast vid min lista och rekommenderar medelklassen att hålla sig borta från dessa namn.
Citera
2024-06-29, 11:01
Medlem
johnjozefssons avatar
Petra
Kevin
Oliver

Helst med olika pappor
Citera
2024-06-29, 11:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnjozefsson
Petra
Kevin
Oliver

Helst med olika pappor

Petra? Det är femininformen av Petrus och ett mycket vanligt kvinnonamn i Tyskland. Vad är det för WT ni känner egentligen..?

Kevin var WT när det kom till Sverige, men jag känner att det har börjat normaliseras nu när WT inte längre ser det som ett gångbart namn, då det har blivit GAMMALT. Det är ju morsans senaste kille som heter Kevin, för fan!

Oliver ser jag inte heller som WT. De jag känner som har tagit det har varit feminister, som har tagit det för att det är så mjukt. Feminister vill ju ofta hindra sina söner från att utvecklas till män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in