2022-03-19, 01:41
Medlem
LillTurkens avatar
Lägg ner melodifestivalen. Fattar dom inte att dom bara gör bort sig? Göra sig till, åtlöje först inför svenska folket, och sedan för européerna och judarna. Inte en jävel borde bry sig om dessa losers. Det är tur man bara hör och ser dom när det är dags för melodifestivalen. Men den är ju förfan varje lördag. Eller är det slut för i år? Svenska melodifestivalen är värst. Europa är ju bara en kväll. Men det jävliga med dessa som är med i melodifestivalen är att dom även tas fram vid jul. Nu är ju julafton ett jävla hittepå det med. Och det gillar ju den här sortens människor. Verkligheten skrämmer dom. Så dom lever i sin egen värld. Med flagga och allt.

Nä.
Citera
2022-03-19, 18:15
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag är kluven till både internationella juryn och framförallt systemet med åldersgrupperna. Dock har jag landat i att internationella juryn fyller en viktig funktion. Det finns några viktiga punkter i detta...

1. Melodifestivalen uppbyggd på att man i deltävlingarna skall få fram representanter till finalen i Friends Arena. Därför får svenska folket under deltävlingarna all makt att bestämma vilka som skall gå till den svenska finalen. Men väl i finalen handlar det om någonting helt annat. Nämligen att utse en vinnare som skall representera i Europa - och då behövs det "en ytterligare röst", "ett ytterligare perspektiv", "en motvikt" och därför har man den internationella juryn.

2. I 9 fall av 10 är inte systemet med internationella juryn något problem. För oftast landar man i samma resultat/vinnare som svenska folket gör, eller i vart fall relativt snarlikt. Då blir ju internationella juryn snarare ett kvitto på att "folket tänkt rätt".

3. De (få) gångerna internationella juryn blir avgörande, så behöver ju inte det nödvändigtvis leda till någonting dåligt i längden. Ta 2017 som exempel när internationella juryn hade Robin Bengtsson som 1:a, medans svenska folket hade Nano som favorit. Robin Bengtsson slutade på 5:e plats i den efterföljande ESC, vilket är ett väldigt bra resultat.

Som jag ser det finns det en anledning att ha en jury och det är att vissa som har hört bidragen mer än en gång och har fått sätta sig in i dem skall ha något att säga till om. Däremot ogillar jag konceptet med internationella jurygrupper att fjäska för andra länder är fel. Vi bör skicka de bidragen vi gillar så att andra länder skall få ta del av vår musik om det går bra eller dåligt får vara.
Citera
2022-03-19, 22:36
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klucker
Redan på 90talet vann en transa Eurovision vilket jag såg på tv som barn. Både jag och dagens barn överlever att se en man klä ut sig till kvinna, inte ens säkert att de märker att det är en man, jag gjorde det inte när Dana International vann 98.

Sen måste man inte gilla det, det gör inte jag heller, men då får man blunda.

Var inte jag en gamling nyss för att jag tycker att melodifestivalen borde vara som den var förr med orkester och alternerande mellan Göteborg, Malmö och Stockholm i den ordningen? Nu pratar du om egna minnen från den tiden

Det pratades och skrevs jättemycket om att Dana International var en man som hade gjort könsbyte och jag röstade inte på den.
Citera
2022-03-20, 10:12
Medlem
Kluckers avatar
Jag vill först och främst betona att vår diskussion här är inte en personlig ordväxling, utan är en del av en större och intressant diskussion. Av allmänintresse alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Var inte jag en gamling nyss för att jag tycker att melodifestivalen borde vara som den var förr med orkester och alternerande mellan Göteborg, Malmö och Stockholm i den ordningen? Nu pratar du om egna minnen från den tiden

Det pratades och skrevs jättemycket om att Dana International var en man som hade gjort könsbyte och jag röstade inte på den.

Hej! Jo du fick mig, jag är rätt gammal. Men tycker det finns en viss skillnad mot att vara gammal jämfört mot att uttrycka sig som en typisk facebookboomer. I den kontexten var jag lite trött på din typ av kommentar då den är uttjatad och även om man är gammal kan det vara dags att gå vidare. Visst kan man se tillbaka med nostalgi på Carola i sin prime, Cecilia Vennersten, One More Time eller de tidslösa klassikerna från 80talet, men det finns anledningar till att mello och eurovision gick igenom radikala förändringar då det hade väldigt låg status och i början av 00-talet hade det gått väldigt långt utför, man var inne i "the dark ages" för tävlingen.

Mellon genomgick väl sina förändringar därikring, men jag ser inte dessa ändringar som ansvariga för haveriet, utan snarare som vägen tillbaka. Jag slutade själv titta på tävlingen i många år, tyckte att det var töntigt som många andra, men råkade se något år för typ åtta år sedan och insåg att tävlingen verkligen fått ett uppsving och har blivit ett nyblivet fan sedan dess. Jag har visat programmet för polare som känt samma sak och de har också tyckt det var kul nu.

Titta till exempel på förra årets tävling. En Big 5-nation med en riktig panglåt på sitt egna språk vann, tätt följt av Frankrike vars bidrag hade samma egenskaper. Och redan för typ 10 år sedan vann megahiten Euforia. På sätt och vis har Eurovision aldrig mått bättre och att då blicka tillbaka till det förgågna är ingen väg framåt. En väldig massa kan förbättras med produktionen i både mello och ESC, en väldig massa (barnsligt, amatörmässigt, för bögigt m.m. i mellanakterna), men med det gamla formatet får vi väl vara glada om ens Jan Johansen orkar ställa upp.
Citera
2022-03-20, 10:41
Medlem
Hur många av dom som har vunnit ESC har haft en internationell karriär efter vinsten?
Citera
2022-03-20, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilimandjaro
Hur många av dom som har vunnit ESC har haft en internationell karriär efter vinsten?

Hmm... Dom jag kommer på är ABBA och Céline Dion. Kanske Johnny Logan också?
Sedan så har ju Secret Garden, som vann för Norge 1985, gjort den världsberömda låten "You raise me up" som tolkats av många världsartister.

Även om det är lite tidigt att säga så har ju Måneskin, som vann ifjol, gjort en överraskande stor succe internationellt. Dom har redan kallats "vår tids ABBA" och slagit sig in på en topp10-placering på UK Singles Chart och Billboard Global Excl. och har fått uppträda på MTV-galan. Så dom ligger nog bra till.
Senast redigerad av Haaaaag 2022-03-20 kl. 17:12.
Citera
2022-03-20, 21:45
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klucker
Jag vill först och främst betona att vår diskussion här är inte en personlig ordväxling, utan är en del av en större och intressant diskussion. Av allmänintresse alltså.

Hej! Jo du fick mig, jag är rätt gammal. Men tycker det finns en viss skillnad mot att vara gammal jämfört mot att uttrycka sig som en typisk facebookboomer. I den kontexten var jag lite trött på din typ av kommentar då den är uttjatad och även om man är gammal kan det vara dags att gå vidare. Visst kan man se tillbaka med nostalgi på Carola i sin prime, Cecilia Vennersten, One More Time eller de tidslösa klassikerna från 80talet, men det finns anledningar till att mello och eurovision gick igenom radikala förändringar då det hade väldigt låg status och i början av 00-talet hade det gått väldigt långt utför, man var inne i "the dark ages" för tävlingen.

Mellon genomgick väl sina förändringar därikring, men jag ser inte dessa ändringar som ansvariga för haveriet, utan snarare som vägen tillbaka. Jag slutade själv titta på tävlingen i många år, tyckte att det var töntigt som många andra, men råkade se något år för typ åtta år sedan och insåg att tävlingen verkligen fått ett uppsving och har blivit ett nyblivet fan sedan dess. Jag har visat programmet för polare som känt samma sak och de har också tyckt det var kul nu.

Titta till exempel på förra årets tävling. En Big 5-nation med en riktig panglåt på sitt egna språk vann, tätt följt av Frankrike vars bidrag hade samma egenskaper. Och redan för typ 10 år sedan vann megahiten Euforia. På sätt och vis har Eurovision aldrig mått bättre och att då blicka tillbaka till det förgågna är ingen väg framåt. En väldig massa kan förbättras med produktionen i både mello och ESC, en väldig massa (barnsligt, amatörmässigt, för bögigt m.m. i mellanakterna), men med det gamla formatet får vi väl vara glada om ens Jan Johansen orkar ställa upp.

Det var inget fel på melodifestivalen i början av 00-talet. Roger Pontare vann med Med vindarna viskar mitt namn en riktig panglåt som kom på åttonde plats i Eurovision som jag själv röstade på.
Sedan även om något ses som töntigt av vissa kan många gilla det ändå. Jag tycker att melodifestivalen snarare är töntigare nu. Men sedan vill jag ha bort stockholmscentraliseringen och jag ser föredrar att instrumenten man hör faktiskt spelas på plats när bidraget framförs.

Sedan kom Krister Björkman som faktiskt är en boomer och förstörde allt.

Sedan tycker jag att Azerbajdzjan borde ha vunnit förra året. The big five verkar mest ha skickat skräp de senaste åren med vissa undantag.
Senast redigerad av Avsiktaren 2022-03-20 kl. 22:28.
Citera
2022-03-24, 22:35
Medlem
Avsiktarens avatar
Varför använder sig Lisa Miskovsky av tramsbegreppet Mellon?

Hon borde komma ihåg varje melodifestival sedan mitten av 80-talet och veta att det fjantbegreppet inte fanns då eller ens 30 år senare. Det skall kallas melodifestivalen eller schlagerfestivalen.
Citera
2022-07-17, 10:05
Medlem
Spelar artisterna på sina instrument live eller är det bara dekoration?
Citera
2022-07-17, 23:48
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Spelar artisterna på sina instrument live eller är det bara dekoration?

Jag tror bara det är sången som får/ska vara live. Instrumenten är fake!
Citera
2024-07-06, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Omar Rudberg har 1,3 miljoner Instagramföljare men åker ut i första omgången lol
Och inte ens en egen tråd på Flashback. Men varje gång han dyker upp i flödet känner jag att jag skulle kunna adoptera honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in