Jag vill först och främst betona att vår diskussion här är inte en personlig ordväxling, utan är en del av en större och intressant diskussion. Av allmänintresse alltså.
Citat:
Ursprungligen postat av
Avsiktaren
Var inte jag en gamling nyss för att jag tycker att melodifestivalen borde vara som den var förr med orkester och alternerande mellan Göteborg, Malmö och Stockholm i den ordningen? Nu pratar du om egna minnen från den tiden
Det pratades och skrevs jättemycket om att Dana International var en man som hade gjort könsbyte och jag röstade inte på den.
Hej! Jo du fick mig, jag är rätt gammal. Men tycker det finns en viss skillnad mot att vara gammal jämfört mot att uttrycka sig som en typisk facebookboomer. I den kontexten var jag lite trött på din typ av kommentar då den är uttjatad och även om man är gammal kan det vara dags att gå vidare. Visst kan man se tillbaka med nostalgi på Carola i sin prime, Cecilia Vennersten, One More Time eller de tidslösa klassikerna från 80talet, men det finns anledningar till att mello och eurovision gick igenom radikala förändringar då det hade väldigt låg status och i början av 00-talet hade det gått väldigt långt utför, man var inne i "the dark ages" för tävlingen.
Mellon genomgick väl sina förändringar därikring, men jag ser inte dessa ändringar som ansvariga för haveriet, utan snarare som vägen tillbaka. Jag slutade själv titta på tävlingen i många år, tyckte att det var töntigt som många andra, men råkade se något år för typ åtta år sedan och insåg att tävlingen verkligen fått ett uppsving och har blivit ett nyblivet fan sedan dess. Jag har visat programmet för polare som känt samma sak och de har också tyckt det var kul nu.
Titta till exempel på förra årets tävling. En Big 5-nation med en riktig panglåt på sitt egna språk vann, tätt följt av Frankrike vars bidrag hade samma egenskaper. Och redan för typ 10 år sedan vann megahiten Euforia. På sätt och vis har Eurovision aldrig mått bättre och att då blicka tillbaka till det förgågna är ingen väg framåt. En väldig massa kan förbättras med produktionen i både mello och ESC, en väldig massa (barnsligt, amatörmässigt, för bögigt m.m. i mellanakterna), men med det gamla formatet får vi väl vara glada om ens Jan Johansen orkar ställa upp.