2024-07-05, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Man tackar för de smickrande orden samt konstaterar att en Teddy björn som innehåller sprit, är en direkt livsgivande tillgång då den innehåller både det bästa för barndom samt vuxenliv 😁

Nu sökes en fascinerande statsman vilken var en mästare i att både tjäna under kungar såsom revolutionärer.

1. Föddes som adelsman inom en anrik familj med anor från 1300-talet.

2. En militär karriär var utom räckhåll då han bröt benet som spädbarn.

3. Född som adelsman, men var senare med att avskaffa adel.

4. Blev utnämnd till biskop, men blev avskedad & bannlyst då han var med om att avskaffa kyrkan.

5. Den vi söker benämns oftast som, "Diplomaternas Diplomat".

HG
Talleyrand låter det som.
Diplomaternas diplomat passar på honom. Bland annat var han med och såg till så Frankrike inte straffades för hårt territoriellt efter Napoleons andra försök på makten misslyckats och segrarna diskutera att stycka Frankrike helt och hållet, genom att spela ut de andra stormakterna mot varandra, typ.
Och kan knappast vara någon annan än någon inblandad i franska revolutionen givet de kyrkliga bollarna. Enda konkurrenten är ryska revolutionen som jag känner till men finns ingen diplomaternas diplomat därifrån som var adelsman.
Citera
2024-07-05, 20:52
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Talleyrand låter det som.
Diplomaternas diplomat passar på honom. Bland annat var han med och såg till så Frankrike inte straffades för hårt territoriellt efter Napoleons andra försök på makten misslyckats och segrarna diskutera att stycka Frankrike helt och hållet, genom att spela ut de andra stormakterna mot varandra, typ.
Och kan knappast vara någon annan än någon inblandad i franska revolutionen givet de kyrkliga bollarna. Enda konkurrenten är ryska revolutionen som jag känner till men finns ingen diplomaternas diplomat därifrån som var adelsman.

Du har helt rätt! Charles Maurice de Talleyrand-Périgord var precis den som söktes i frågan och vilken diplomat det var.
Han arbetade framgångsrikt under regimerna av Louis XVI, under franska revolutionen och sedan under Napoleon, Louis XVII, Charles X och Louis-Philippe och allt detta utan att bli av med huvudet.

Som pris erhåller du en liten mini giljotin vilken med fördel används till att snoppa sommar cigarrerna 😄
Citera
2024-07-05, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du har helt rätt! Charles Maurice de Talleyrand-Périgord var precis den som söktes i frågan och vilken diplomat det var.
Han arbetade framgångsrikt under regimerna av Louis XVI, under franska revolutionen och sedan under Napoleon, Louis XVII, Charles X och Louis-Philippe och allt detta utan att bli av med huvudet.

Som pris erhåller du en liten mini giljotin vilken med fördel används till att snoppa sommar cigarrerna 😄
Tackar! Jag återkommer med fråga när jag totat ihop en, förhoppningsvis ikväll.
Citera
2024-07-05, 22:01
Medlem
Vi söker en ämbetsmannatitel som är så gammal att vi hittar den omnämnd på en runsten.
Titeln försvann för länge sedan i sin ursprungliga betydelse och har ersattes med olika omgångar inhemska och utländska ord.
Trots att titeln försvann för nära nog tusen år sedan så lever den en skuggtillvaro eftersom titeln på ett annat ofta omnämnt ämbete är härledd ur den titel vi söker.

Det här kanske är för knapphändigt men jag har flera ledtrådar laddade så jag släpper en för varje gissning.
Senast redigerad av Destbar 2024-07-05 kl. 22:14.
Citera
2024-07-06, 00:01
Medlem
Venators avatar
Citat:
Vi söker en ämbetsmannatitel som är så gammal att vi hittar den omnämnd på en runsten.
Titeln försvann för länge sedan i sin ursprungliga betydelse och har ersattes med olika omgångar inhemska och utländska ord.
Trots att titeln försvann för nära nog tusen år sedan så lever den en skuggtillvaro eftersom titeln på ett annat ofta omnämnt ämbete är härledd ur den titel vi söker.

Det här kanske är för knapphändigt men jag har flera ledtrådar laddade så jag släpper en för varje gissning.

Då börjar jag med en gissning på jarl i förhoppning om ny ledtråd.
Citera
2024-07-06, 00:34
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Tror Venator redan tagit den men långskottar med lagman..?
Citera
2024-07-06, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Då börjar jag med en gissning på jarl i förhoppning om ny ledtråd.
Jarl är en bra gissning men tyvärr fel.

Jag läser inte svensk damtidning men jag är ganska säker på att den moderna titeln, som är härledd ur den titel vi söker, förekommer i många nummer av den publikationen. Ofta i bestämd form.
Citera
2024-07-06, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Tror Venator redan tagit den men långskottar med lagman..?
Lagman är ytterligare någonting som stämmer på det mesta av ledtrådarna men fortfarande inte den titel vi söker.

Mer eller mindre den enda gång jag läst titeln användas i modern tid med ursprungsbetydelsen är i Roland Adlerberths översättning av Tolkiens Silmarillion. Eller åtminstone ett försök, ursprungsbetydelsen lämnar ett visst utrymme för tolkning eftersom titeln slutade användas för så länge sedan.
Citera
2024-07-06, 12:20
Medlem
Citat:
Lagman är ytterligare någonting som stämmer på det mesta av ledtrådarna men fortfarande inte den titel vi söker.

Mer eller mindre den enda gång jag läst titeln användas i modern tid med ursprungsbetydelsen är i Roland Adlerberths översättning av Tolkiens Silmarillion. Eller åtminstone ett försök, ursprungsbetydelsen lämnar ett visst utrymme för tolkning eftersom titeln slutade användas för så länge sedan.

Landshövding, Hövding?
Citera
2024-07-06, 12:35
Medlem
HGs avatar
Jag är inte så väl insatt i runskrift och fornsvenska och jag trodde nog också som andra att du sökte ordet "iarl", vilket med modern stavning är jarl.

Det enda jag kan tänka på, vilket naturligtvis är för enkelt, är ordet "hövding" (forungi). Hövding överlevde länge i svenskan och blev sedermera bland annat "häradshövding", vilket sedan i modern tid blev lagman.

Men jag kan inte se att "hövding" förekommer så ofta i svensk damtidning 😂

Bara som historisk kuriosa kan jag nämna att ordet "förvaltare" finns inskrivet i
Citera
2024-07-06, 13:59
Medlem
Venators avatar
Citat:

Skulle det kunna vara hästsven som vi idag återfinner i förändrad form i marskalk?
Citera
2024-07-06, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Landshövding, Hövding?
Ytterligare en mycket bra gissning som tyvärr inte heller stämmer.

En förening i Halmstad är döpt efter det ord vi söker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in