2024-07-05, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Terapeuterna köper inte det resonemanget. En kraft starkare än mig själv måste jag kunna redovisa.
Sluta teoretisera och gör något
Citera
2024-07-05, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Så det låter mer som att jag drog det väldigt långt för att skapa den där kraften och det blev inte hållbart.
Drogen kan absolut vara en religion, om nu det är så mycket bättre.

Men kraften kan också vara att man får en större tro på sig själv, en kraft starkare än kraften man får av alkohol/droger.

Och nej, jag hänger inte på *A, men har inga problem med att förstå grejen.
Citera
2024-07-05, 19:37
Medlem
psykadelikatessens avatar
När 12-stegsprogrammet utformades så var det egentligen LSD som hade "guds" plats - sen ändrades det när LSD inte va OK längre,
Så förslagvis så byter du ut "gud" mot LSD 🤷‍♂️
Citera
2024-07-05, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykadelikatessen
När 12-stegsprogrammet utformades så var det egentligen LSD som hade "guds" plats - sen ändrades det när LSD inte va OK längre,
Så förslagvis så byter du ut "gud" mot LSD 🤷‍♂️
Nu hittar du på. Varför skulle man kalla en narkotikamissbrukare för alkoholist?

Läs "Stora boken" och berättelserna där, så kommer du inse hur galet ute du är.
Citera
2024-07-05, 19:47
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Du vill inte alltså. Sup ihjäl dig då.

Du låter precis som en frälst terapeut jag hade. Jag ber ju om hjälp men om jag inte kan tro på Gud (eftersom det strider mot mitt förstånd och bättre vetande) då kan jag lika gärna dö?

Ni troende gör knappast bra reklam för religion.
Citera
2024-07-05, 19:49
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Nu hittar du på. Varför skulle man kalla en narkotikamissbrukare för alkoholist?

Läs "Stora boken" och berättelserna där, så kommer du inse hur galet ute du är.

Nä. Bill tog väl en del LSD för att komma till sitt "andliga uppvaknande"? En av de första inom AA.
Jag kanske borde äta tio gram svamp och se om det skakar om i sinnet.
Citera
2024-07-05, 19:51
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riotriotriot
Det fungerade för mig när jag blev troende, innan, not so much. Sup tills du hittar Gud!

Skål då och tack för hjälpen!
Citera
2024-07-05, 19:53
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toppsifroppsi
Du går alldeles utmärkt att vara troende och alkoholist

Ja men inte få hjälp av 12-stegsprogrammet om man inte är troende. Är du full?
Citera
2024-07-05, 19:55
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toppsifroppsi
Sluta teoretisera och gör något

Jag har sökt hjälp via arbetsgivaren och kommunen. Nu har jag problemet att de vill att jag ska komma till tro på något större än mig själv.

Läs gärna trådstarten innan du postar på fyllan.
Citera
2024-07-05, 19:56
Medlem
stolenChevys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Terapeuterna köper inte det resonemanget. En kraft starkare än mig själv måste jag kunna redovisa.

Vadå köper inte argumentet, de kan inte tvinga dig att underkasta dig och få dig att börja tro.

Nykterheten står inte och faller med steg två. Även behandlare kliver ut efter 10 år nykterhet och börjar bryta förråd och sno bilar efter några timmar. Var är deras större kraft och Gud då?

Det enda det handlar om är sin egen vilja.
Senast redigerad av stolenChevy 2024-07-05 kl. 20:43.
Citera
2024-07-05, 19:58
Avslutad
Är du patient inom sjukvården eller är det kommunala insatser? Om det är sjukvården så borde du liksom alla patienter ha rätt till en second opinion vad gäller erbjuden vård. Det pågår mycket intressant forskning just nu vad gäller t ex psykedelika och läkemedel som Ozempic mot alkoholberoende. Hör om det finns någon pågående studie där du skulle kunna delta. Det underlättar förstås om du bor i någon av landets universitetsstäder.
Citera
2024-07-05, 20:14
Medlem
Börja med att skaffa en sponsor i AA eller NA. Tror en sån förklarar bättre än flashbackare som inte vart med. Fastna inte i benämningar utan bara gör. Om jag kunde bli drogfri så kan du
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in