2024-07-05, 20:15
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitchbabe
Börja med att skaffa en sponsor i AA eller NA. Tror en sån förklarar bättre än flashbackare som inte vart med. Fastna inte i benämningar utan bara gör. Om jag kunde bli drogfri så kan du
En sponsor är väl precis vad en flahbackare är. Varken mer eller mindre.
Citera
2024-07-05, 20:22
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Jag försöker ännu en gång med 12-steg trots att jag alltid fastnat på att man måste "hitta en kraft starkare än sig själv" och jag har ingen aning om vad det ska vara för mig.

Andra verkar komma runt det hela ganska lätt genom att säga att de tror på "något" utan att veta vad det är. Andra tror på gemenskapen i NA t.ex. men de är inte en kraft, och inte starkare än mig heller om jag väl bestämt mig att gå till Systembolaget.

Solen, en gaffeltruck och Mike Tyson är krafter starkare än mig själv men vad fan hjälper det mig när jag vill supa?

Hur har ni andra icke-troende gjort när ni fått i uppgift att börja tro i syfte att bli nyktra? Har det fungerat?

OBS jag har bett om KBT-behandling men fick 12-steg för fjärde gången.


Jag går på möten hos SMART Recovery Sverige. Mycket bättre än 12 steg. Bla baserat på kbt och Mi.
Citera
2024-07-05, 20:28
  #39
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joegro444
Jag går på möten hos SMART Recovery Sverige. Mycket bättre än 12 steg. Bla baserat på kbt och Mi.

Tyvärr räknas dessa inte enligt den behandling jag går så då får jag gå på dessa möten på fritiden vilket blir lite mycket med krav på ett antal AA/NA-möten i veckan. Men ska kolla upp det!
Citera
2024-07-05, 20:31
  #40
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitchbabe
Börja med att skaffa en sponsor i AA eller NA. Tror en sån förklarar bättre än flashbackare som inte vart med. Fastna inte i benämningar utan bara gör. Om jag kunde bli drogfri så kan du

Jag skaffade en sponsor i NA som hade flera års nykterhet. När jag skulle redovisa steg 1 började han knarka och bjöd mig på linor. Det gick med andra ord inte så bra.
Citera
2024-07-05, 20:54
  #41
Medlem
Hoppas du kommer över bra LSD och sedan tar inte bara en utan 2 lappar så kommer du att förstå..

Många slutat dricka efter Psykedeliska droger eller att de hittat Gud på annat sätt.
Citera
2024-07-05, 21:14
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Det står bokstavligen "Wilson used LSD". Är du inte läskunnig eller bara dum i huvudet?

Jag behövde träffa botten för att förstå vad jag höll på med mot mig själv och andra, framförallt min familj.
Den nådde jag i 2015 och gick då 12 stegs programmet.
För mig var det det bästa jag gjort i hela mitt liv, hittade vänner i gemenskapen, likasinnade, med samma sjukdom som mig.
Jag kunde berätta det ena tokiga efter det andra och äntligen förstog folk mig, folk kände igen sig i det jag berättade.
Svårt att göra en behandling tror jag för att nån annan vill att man ska göra den.
Min högre kraft kom att bli mina vänner i gemenskapen, terapeuten och framförallt min sponsor.
Häftigt livet nu, har heller aldrig vart troende, men älskar att gå på sinnesro gudstjänst i kyrkan när det är.
Lugnt och fridfullt och likasinnade där, även familjer och medberoende människor.
Lycka till håller tummarna för dig.

Lev och låt leva ❤️
Citera
2024-07-05, 21:32
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Ja men inte få hjälp av 12-stegsprogrammet om man inte är troende. Är du full?
Vad jag menar är att du kan inte hänga upp dej på vad din tro och styrka ska komma ifrån jämfört med andra, sätt in det i ett sammanhang som passar dej och du tror på
Citera
2024-07-05, 21:34
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Hänvisa gärna till en källa där jag säger att jag inte behöver vara nykter. Du som gillar källor. Citera mig.
Förstår du verkligen att visen med *A är att vara nykter, då förstår jag att du har problem-
Citera
2024-07-05, 21:34
  #45
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toppsifroppsi
Vad jag menar är att du kan inte hänga upp dej på vad din tro och styrka ska komma ifrån jämfört med andra, sätt in det i ett sammanhang som passar dej och du tror på

Ja men vad kan det vara? Ge mig ett exempel.

Jag har börjat sjunga i kör och det är jättehäftigt och ger mig en kraft skulle jag säga. Men räknas det?
Citera
2024-07-05, 21:38
  #46
Medlem
FreeFromOpressions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Jag försöker ännu en gång med 12-steg trots att jag alltid fastnat på att man måste "hitta en kraft starkare än sig själv" och jag har ingen aning om vad det ska vara för mig.

Andra verkar komma runt det hela ganska lätt genom att säga att de tror på "något" utan att veta vad det är. Andra tror på gemenskapen i NA t.ex. men de är inte en kraft, och inte starkare än mig heller om jag väl bestämt mig att gå till Systembolaget.

Solen, en gaffeltruck och Mike Tyson är krafter starkare än mig själv men vad fan hjälper det mig när jag vill supa?

Hur har ni andra icke-troende gjort när ni fått i uppgift att börja tro i syfte att bli nyktra? Har det fungerat?

OBS jag har bett om KBT-behandling men fick 12-steg för fjärde gången.
Jag är kristen, men att vara ateist och försöka genomföra ett 12-stegsprogram kan vara en utmaning, särskilt när det gäller konceptet att hitta en kraft starkare än sig själv. Även om du inte ser gemenskapen som en kraft starkare än dig själv i en bokstavlig mening, kan du betrakta den kollektiva styrkan och stöd som en form av "högre kraft". Den samlade erfarenheten, visdomen och stödet från gruppen kan vara en kraftfull resurs.

För många ateister kan naturen, vetenskapen och universum representera en kraft som är större än en själv. Att tänka på de naturlagar och den ordning som styr universum kan ge en känsla av ödmjukhet och anslutning till något större. Du kan se dina egna högsta värderingar och principer som en kraft starkare än dig själv. Det kan vara värderingar som ärlighet, medkänsla, och ansvar. Dessa kan vara styrande principer som hjälper dig att navigera livet och göra rätt val.

Även om terapeuter kanske inte accepterar "viljan" som en högre kraft, kan du tänka på det som en inre styrka eller en del av dig själv som du kan ansluta till och förlita dig på. Din egen beslutsamhet att förbättra ditt liv och övervinna dina utmaningar kan ses som en manifestation av en högre kraft inom dig. Du kan betrakta kärleken och stödet från familj och vänner som en kraft som stärker dig. Även om detta inte är en extern kraft i en övernaturlig mening, kan det vara en mycket verklig och påtaglig källa till styrka och motivation.
Citera
2024-07-05, 21:39
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Ja men vad kan det vara? Ge mig ett exempel.

Jag har börjat sjunga i kör och det är jättehäftigt och ger mig en kraft skulle jag säga. Men räknas det?
Nu är du nåt på tråden, du har en plats där du känner dej trygg och fri.
Försök att förstå vad det är som gör att du får en sån fin känsla just där utan att göra det för stort eller kravfyllt
Citera
2024-07-05, 21:39
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Hänvisa gärna till en källa där jag säger att jag inte behöver vara nykter. Du som gillar källor. Citera mig.
Om du har koll, så står det "en önskan".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in