2024-07-05, 18:33
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Då formar jag programmet efter egna önskemål och det får jag inte säger de.
Jag måste komma till tro på en kraft starkare än mig själv.
Du får välja precis vilken "kraft" du vill.
Citera
2024-07-05, 18:34
  #14
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du får välja precis vilken "kraft" du vill.

Vad kan det vara föe kraft då? Det är min undran.
Citera
2024-07-05, 18:36
  #15
Medlem
Du väljer väl själv vad du vill ta till dig. AA funkar inte för alla. Prova Länkarna
Citera
2024-07-05, 18:37
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Vad kan det vara föe kraft då? Det är min undran.
Din inre kraft. Det där att kunna lyfta upp en bil när du ser att ditt barn ligger klämd under.
Citera
2024-07-05, 18:38
  #17
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Antabus dricker jag igenom.
Jag är i terapi. Det är ju vad jag skriver om.

Kom gärna med fler häpnadsväckande lösningar som inte har med frågeställningen att göra.
Viljan är den som vinner. Inget annat.
Citera
2024-07-05, 18:39
  #18
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Din inre kraft. Det där att kunna lyfta upp en bil när du ser att ditt barn ligger klämd under.

Den kraften kommer just om jag ser någon i fara men när jag funderar på att köpa öl eller ej får jag inte sådant adrenalin.
Citera
2024-07-05, 18:40
  #19
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Viljan är den som vinner. Inget annat.

Terapeuterna köper inte det resonemanget. En kraft starkare än mig själv måste jag kunna redovisa.
Citera
2024-07-05, 18:41
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Terapeuterna köper inte det resonemanget. En kraft starkare än mig själv måste jag kunna redovisa.
Testa då att berätta att det är din inre kraft som du har mobiliserat.

Har du alltså flera terapeuter? Låter som du är på typ rättspsyk. Hur som, läs "Stora boken" för dem.
Citera
2024-07-05, 19:16
  #21
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Nej, det får inte vara en inre kraft, även om det rimmar bättre med min känsla för hur det fungerar. Det ska vara en kraft "utanför" dig själv.

Ja öppenvård där man förväntas gå på möten. Vilket jag inte har så mycket emot.

Menar du att det måste vara en slags övernaturlig kraft då. Eller skulle det kunna vara att din mammas tro på dig kan räknas. Men per definition så ska det ju vara en kraft som är starkare än dig själv vilket skulle göra att du medvetet lägger din styrka under vad din mamma har för ditt problem.

Så det låter mer som att jag drog det väldigt långt för att skapa den där kraften och det blev inte hållbart. Så nä det blir ju ett problem. Det är alltså helt sonika en övernaturlig kraft de är ute efter. Ja, där hade jag fastnat för man vill förmodligen vara seriös när man gör det då "problemet" påverkar hela ens vardag, liv och personlighet.

Går det inte att bara hoppa över den punkten?
Citera
2024-07-05, 19:23
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Jag försöker ännu en gång med 12-steg trots att jag alltid fastnat på att man måste "hitta en kraft starkare än sig själv" och jag har ingen aning om vad det ska vara för mig.

Andra verkar komma runt det hela ganska lätt genom att säga att de tror på "något" utan att veta vad det är. Andra tror på gemenskapen i NA t.ex. men de är inte en kraft, och inte starkare än mig heller om jag väl bestämt mig att gå till Systembolaget.

Solen, en gaffeltruck och Mike Tyson är krafter starkare än mig själv men vad fan hjälper det mig när jag vill supa?

Hur har ni andra icke-troende gjort när ni fått i uppgift att börja tro i syfte att bli nyktra? Har det fungerat?

OBS jag har bett om KBT-behandling men fick 12-steg för fjärde gången.

Det fungerade för mig när jag blev troende, innan, not so much. Sup tills du hittar Gud!
Citera
2024-07-05, 19:26
  #23
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Terapeuterna köper inte det resonemanget. En kraft starkare än mig själv måste jag kunna redovisa.
Du vill inte alltså. Sup ihjäl dig då.
Citera
2024-07-05, 19:28
  #24
Medlem
Du går alldeles utmärkt att vara troende och alkoholist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in