2024-07-05, 14:48
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasNkpg1983
Regeringens yttrande i EU-domstolens mål C-199/24 Garrapatica
https://gofile.io/d/YrE1Il
tack
Citera
2024-07-05, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasNkpg1983
Regeringens yttrande i EU-domstolens mål C-199/24 Garrapatica
https://gofile.io/d/YrE1Il
Vad är det här för jävla skit? Varför håller de på såhär? "Snälla EU, låt oss, Sverige, ansvara för dessa skittjänster i stället... så att vi kan hitta på ursäkter för att behålla dem." Det är ju precis så det låter!

Vilka krafter ligger bakom detta? Kan det vara mainstream-medierna som har fått panik och vädjat till regeringen att göra något åt detta? Kan Sverige inte bara ge upp sitt vidriga spel och låta EU-domstolen döma rätt?
Citera
2024-07-05, 16:42
Medlem
Vad var ens poängen med att starta den där utredningen om att skydda våra personuppgifter om regeringen ändå skulle skicka iväg ett sådant här äckligt yttrande till EU-domstolen?
Citera
2024-07-05, 19:01
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Vad var ens poängen med att starta den där utredningen om att skydda våra personuppgifter om regeringen ändå skulle skicka iväg ett sådant här äckligt yttrande till EU-domstolen?

Finns ingen poäng, jag såg det här komma genom att man drar det här i långbänk.
Det kommer bli sjuka parallella samhällen då alla som blir dömda för minsta lilla brott blir föralltid utestängda från arbetsmarknaden.
Citera
2024-07-05, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Finns ingen poäng, jag såg det här komma genom att man drar det här i långbänk.
Det kommer bli sjuka parallella samhällen då alla som blir dömda för minsta lilla brott blir föralltid utestängda från arbetsmarknaden.
Ja... det lär det bli.

Det känns som att det kan finnas en möjlighet att EU-domstolen kommer att ta hänsyn till regeringens yttrande. Jag menar, det är ju Sveriges REGERING som har kontaktat dem, vilket inte är något som händer varje dag. Det känns som att de kommer att beakta det som står i yttrandet....

Någon politics-savvy användare här på flashback behöver verkligen bilda ett politiskt parti - med integritet som huvudfråga. "Integritetspartiet" kanske? Den viktigaste frågan skulle då vara att inskränka offentlighetsprincipen och utöka tillämpningen av GDPR. Andra viktiga frågor gällande integritet skulle då vara att utöka rättsskyddet hos försäkringskassorna, kriminalisera kränkningar och mobbning, samt hantera utmaningarna med Big Data och AI.
Citera
2024-07-05, 19:27
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ja... det lär det bli.

Det känns som att det kan finnas en möjlighet att EU-domstolen kommer att ta hänsyn till regeringens yttrande. Jag menar, det är ju Sveriges REGERING som har kontaktat dem, vilket inte är något som händer varje dag. Det känns som att de kommer att beakta det som står i yttrandet....

Någon politics-savvy användare här på flashback behöver verkligen bilda ett politiskt parti - med integritet som huvudfråga. "Integritetspartiet" kanske? Den viktigaste frågan skulle då vara att inskränka offentlighetsprincipen och utöka tillämpningen av GDPR. Andra viktiga frågor gällande integritet skulle då vara att utöka rättsskyddet hos försäkringskassorna, kriminalisera kränkningar och mobbning, samt hantera utmaningarna med Big Data och AI.

Jag tror att man svängt tyvärr ifrågan just för att man inser att man inte kommer kunna skicka ut invandrare till sina hemländer, oavsett vad SD eller andra vill, och därför vill man ha kvar dessa databaser. Om de är kvar, ja då ska de åtminstone inte kunna få jobb, alternativt att man kraftigt begränsar möjligheten till det. Kriminaliteten kommer bara öka och få ett ännu djupare fäste då folk blir alltmer utestängda ur arbetsmarknaden.

Tror man på fullaste allvar att Strömmer och regeringen kommer göra något åt det här?

Som andra har varit inne på tidigare har flertalet utredningar gjorts.. Det kanske blir så att EU-domstolen kör över Sverige och ger smisk på fingrarna ur ett juridiskt perspektiv, men jag tycker mig skönja en allt större politisk risk här. Något som jag hela tiden varnat för genom att man inte begärt skyndsam handläggning av detta mål.

Sverige blir alltmer en fascistisk diktatur.
Citera
2024-07-05, 19:31
Medlem
Scrattys avatar
Ja detta känns verkligen inte roligt. Kommer bli så att åker man dit för minsta lilla så återstår det bara två vägar kvar.
Avsluta sig själv eller bli kriminell!

Det är iaf en tolkning många svenskar kommer göra!
Citera
2024-07-05, 19:32
Medlem
Citat:
Ja... det lär det bli.

Det är inte Sveriges regering som kontaktat EU-DOMSTOLEN. EU-DOMSTOLEN har bett medlemsstaterna dvs Sverige bland annat om deras yttrande och regeringen har svarat med ett yttrande.
Citera
2024-07-05, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
tack

Vad har du får tankar kring deras yttrande?
Citera
2024-07-05, 19:37
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ja... det lär det bli.

Regeringens yttrande kommer att hamna i papperskorgen. Om regeringen får som den vill, varför ska då Finland och Lettland straffas? Hela poängen med EU-domstolen är ju att säkerställa att unionsrätten har företräde. Nationella lagar får inte undergräva enhetligheten och effektiviteten inom unionens rättssystem.

När detta äntligen är över och jag har sopat banan med lobbyisterna Gunnar Axén och hans gäng, plus justitieminister Gunnar Strömmer, då ska jag ta semester. Jag tänker mig sol, bad och kanske en drink eller två.
Citera
2024-07-05, 19:41
Medlem
Varför drar flera här slutsatsen och tror att det svenska yttrandet kommer att vara det slutliga beslutet från EU-domstolen? Det är inte bara Sverige som kommer att lämna yttrande i målet, även andra regeringar i andra medlemsstater kommer att ge in sina yttranden. Yttranden som mycket väl kan skilja sig från det svenska yttrandet.

Att Sverige yttrat sig på så sätt som skett är inget konstigt utifrån hur vår nationella lagstiftning ser ut. Det som är intressant är ett kommande förslag till beslut eller ett eventuellt yttrande från generaladvokaten om domstolen beslutar om ett sånt yttrande.
Citera
2024-07-05, 19:46
Medlem
Är inte allt för insatt i detta men läser tråden då och då. Vad finns det, som utomstående, att göra för att bidra till nedstängning av dessa sidor? Finns det pengar att donera, exempelsvist till GDPRWarrior eller annan entitet som för ämnet framåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in